handdator

Visa fullständig version : kawasaki vn 900 classic, suzuki c800 eller dragstar 1100 classic



Hondamannen
2013-12-15, 19:14
Hej,

Jag gillar dessa tre glidare och vill höra vad ni tycker om dem.

Jag gillar verkligen utseendet på vn 900 classic och 20 liters tanken. Den varvar också lättare iförhållande till dragstar 1100 classic.

Det jag inte med kawan är att den har shimsade ventiler samt remdrift vilket innebär att den är lite dyrare i drift när det gäller service. Samt att den har 600 mila intervall när det gäller service.

Jag inbillar mig också att om jag byter ut orginalsadeln som jag inte gillar mot denna och slipper den sista biten som går uppåt på orginalsadeln så kommer jag närmare fotplattorna, kanske 10 cm närmare eller har jag fel där?

http://www.cruisercustomizing.com/saddlemen-profiler-seat-kawasaki-vulcan-900-classic/part/TC-K06-11-047

Jag har provkört vn 900 classic två ggr.

Suzuki c800 har jag inte provkört men provsuttit på två mässor. Sitter jävligt bra på den.
Den har skruvjusterade ventiler, liten service kostar 1500 kr och en stor 2200 kr.

Nackdelen är 600 mila intervall samt att 15 liter känns lite liten ur touringsynpunkt.


Dragstar 1100 classic har jag kört två ggr. Gillar att den har enkel mekanik och att den är luftkyld, 1000 mil mellan intervall fast engelska handböcker säger 600 mil. Den har mest effekt av dem alla. Det jag inte gillar med dragstarn är motorn som jag upplever som lite trög i förhållande till vn 900 classic och det kan bero saker som slaglängd, svänghjul med mera. Man får verkligen pressa ur effektern. Den är alltså inte lika varvvillig som vn 900 classic. Då mekaniken är enkel så kan jag själv göra en del av servicen.


En annan potential med vn 900 classic och c800c är att det kommer förmodligen att utrustas med abs inom kort.

Storlek mässigt är dragstarn vn 900 lika långa medan vn 900 väger 13 kg mindre medan c800 är både kortare och väger 18 kg mindre.

Det jag lärde mig på min cbf 500 är risken med en liten motor är att man växer ur den snabbt.

Självklart kommer det att installeras fotkoppling och handväxel:D när jag väl köper.
Just nu känns det som att jag behåller min cbf 500 och köper till en glidare.


Vad tycker ni?

Mvh

Hondamannen

Kakel_anders
2013-12-15, 20:49
Utan större kunskaper om den kan jag bara konstatera att Vulcan classic och drifter är 2 av de snyggast customhojarna jag känner till :)

Shaun
2013-12-15, 20:59
VN 900 Classic är riktig fin.

Hondamannen
2013-12-15, 21:18
Undrar hur det blir när man vill skjutsa ngn på vn 900 classic samt c800? Funkar, gör det säkert men hur kul blir det?

Kakel_anders
2013-12-15, 21:42
Jag kör ju själv vz800 och upplevde inte att det var några problem. Morsans gubbe har en likadan och har skjutsat bra över 100 mil utan strul, men det är klart att det märks "mindre" på en maskin med dubbla volymen :)

TheCrow
2013-12-15, 22:26
Vi åker också två på vår M800 och det funkar. Men vi har iofs aldrig kört nått annat så vi kan inte direkt jämföra. Men glidare tar man det ju ganska lugnt med ändå. Blir kanske värre om man ska ha en massa packning också...

/Freddo

Hondamannen
2013-12-15, 22:46
Hjärtat säger vn 900 classic. Hjärnan säger dragstar 1100 classic eller suzuki c800.

Ove
2013-12-15, 23:06
Hjärtat säger vn 900 classic. Hjärnan säger dragstar 1100 classic eller suzuki c800.

:) Och vad säger den viktigaste delen om du vill åka långt - ändan? (+ ryggen)

Hondamannen
2013-12-15, 23:15
Du menar höften. Det verkar som det börjar bli bättre. All träning och medicinering börjar ge resultat. Till våren börjar jag att springa igen. Ryggen har jag inga bekymmer med. Höften har jag dock haft en del bekymmer med.

Hondamannen
2013-12-15, 23:16
http://www.motorcyclecruiser.com/roadtests/0612_crup_kawasaki_vulcan_vs_suzuki_c50/suzuki_boulevard.html

Hondamannen
2013-12-16, 13:42
Hur känns dragstar 100 i hastigheter över 120 km/h? Då tänker jag mest på vibrationer.

TheCrow
2013-12-16, 19:18
Röven och ryggen är ju den inbyggda matochsovklockan. Får man ont i röven är det hög tid att stanna och fika, hela poängen med glidare ju :D

/Freddo

Olle Å
2013-12-16, 19:23
Röven och ryggen är ju den inbyggda matochsovklockan. Får man ont i röven är det hög tid att stanna och fika, hela poängen med glidare ju :D

/Freddo

Nu sticker jag väl ut hakan igen då jag förstår varför så många på glidarhojar är överviktiga:beer::beer:?:D:D

Hondamannen
2013-12-16, 19:56
Jag är inte direkt överviktig mer än kanske 2-3 kg men anledningen till att majoriteten är överviktiga är att det är mest herrar i medelsåldern som kör omkring på glidare. De yngre har ännu inte fattat poäng med glidare.

http://www.cruisercustomizing.com/saddlemen-profiler-seat-kawasaki-vulcan-900-classic/part/TC-K06-11-047

Om monterar dit en sån här sadel på vn 900 classic tror jag att jag kommer närmare fotplattorna då jag inte är så lång. På den här sadeln slipper man flärpen uppåt vilket borde leda till att man kan sitta längre fram. Hur många centimeter närmare tror ni att man komma med den här sadeln?

TheCrow
2013-12-16, 21:06
Nu sticker jag väl ut hakan igen då jag förstår varför så många på glidarhojar är överviktiga:beer::beer:?:D:D

Jag sticker väl ut hakan också och säger att jag kunnat köpa det resonemanget om det inte vore för att de flesta off-roadare också är överviktiga och inte ens är nära så frilufsiga som de gärna vill framstå med sitt val av hojar. Dom verkar mest tro att det behövs för att kunna parkera på en gräsmatta eller köra på en grusväg.

/Freddo

Cy2
2013-12-17, 00:28
[QUOTE=Hondamannen;87007]Jag är inte direkt överviktig mer än kanske 2-3 kg men anledningen till att majoriteten är överviktiga är att det är mest herrar i medelsåldern som kör omkring på glidare. De yngre har ännu inte fattat poäng med glidare.

Nu känner jag mig riktigt ung :D

Hondamannen
2013-12-17, 10:57
CY2, jag är snart 35 vintrar och du då?

Olle Å
2013-12-17, 17:57
Jag sticker väl ut hakan också och säger att jag kunnat köpa det resonemanget om det inte vore för att de flesta off-roadare också är överviktiga och inte ens är nära så frilufsiga som de gärna vill framstå med sitt val av hojar. Dom verkar mest tro att det behövs för att kunna parkera på en gräsmatta eller köra på en grusväg.

/Freddo

Du har en poäng där. Körde i en grupp en gång där en kille hade en KTM Enduro. Utan tvekan hade en yngling på en trimmad moppe kört ifrån honom.:D:D:D
Det är nog känsla de överviktiga är ute efter, likaså många som har trotoarjeepar .
Tänk att komma ut på grusvägarna och det har kommit 5 cm snö och få brumma runt på lågväxlarna:D:D:D

Kakel_anders
2013-12-17, 18:40
Jeeesh fördomar..

Olle Å
2013-12-17, 19:13
Jeeesh fördomar..

JO MEN VISST. Hade vi inte det så skulle vi inte ha så många olika mc-kategorier.:beer::beer::santaclaus::santaclaus:

Kakel_anders
2013-12-17, 19:40
JO MEN VISST. Hade vi inte det så skulle vi inte ha så många olika mc-kategorier.:beer::beer::santaclaus::santaclaus:

Haha det där kopplar inte alls i nöten på mig, men ja jag är förhållandevis överviktig sett till mitt BMI och köpte nyligen custom så lite sanning ligger det kanske i det ;)

TheCrow
2013-12-17, 19:44
Du har en poäng där. Körde i en grupp en gång där en kille hade en KTM Enduro. Utan tvekan hade en yngling på en trimmad moppe kört ifrån honom.:D:D:D
Det är nog känsla de överviktiga är ute efter, likaså många som har trotoarjeepar .
Tänk att komma ut på grusvägarna och det har kommit 5 cm snö och få brumma runt på lågväxlarna:D:D:D

:beer:

TheCrow
2013-12-17, 19:46
Tror kopplingen mer är att generellt sett är motorintresserade män också intresserade av :beer: och kör hellre runt i sitt entusiastfordon än att vara ute och springa/cykla/whatever...

Jag hoppas verkligen att jag fortsätter ta mig tid till att cykla, men det hänger lite på skadeläget.

/Freddo

Cy2
2013-12-17, 19:52
CY2, jag är snart 35 vintrar och du då?

Lägg på 19 år...

Ove
2013-12-17, 20:04
:cool: Kanske läge att ha en träff där vi mäter midjemått i förhållande till hojtyp för att reda ut frågorna. :rolleyes: :D

TheCrow
2013-12-17, 20:16
Borde räknas ut i förhållande till storlek på tanken i så fall...

/Freddo

Kakel_anders
2013-12-17, 20:34
Springa om man inte är jagad är precis som en cykel utan motor heeelt otänkbart ;)

Cy2
2013-12-17, 20:35
:cool: Kanske läge att ha en träff där vi mäter midjemått i förhållande till hojtyp för att reda ut frågorna. :rolleyes: :D

:D :D:D

Olle Å
2013-12-18, 11:39
:cool: Kanske läge att ha en träff där vi mäter midjemått i förhållande till hojtyp för att reda ut frågorna. :rolleyes: :D

Kanske man då hamnar i fel kategori.:o:o
Finns ju ytterligheter. Tänkte på några män som säkert vägde 140 kg och en annan som vägde kanske 70 kg. Båda körde Honda Varadero. Den lätta killen hanterade sin Varadero som om den var en moped.:D:D:D

Hondamannen
2013-12-18, 11:42
Det är oki att spåra ur lite grann, det gör jag med, men försök att hålla er till ämnet.

Ove
2013-12-18, 13:43
Det är oki att spåra ur lite grann, det gör jag med, men försök att hålla er till ämnet.

:hmmmm2:.. och det var hur tjock man kan vara i förhållande till - kawasaki vn 900 classic, suzuki c800 eller dragstar 1100 classic ;) :)

Hondamannen
2013-12-18, 13:55
Nja inte riktigt Ove, frågan gällde mera vilken ni skulle välja om ni skulle köpa ngn av dessa modeller, gärna med ngn bra motivering.

Cy2
2013-12-18, 16:47
Denna

Kakel_anders
2013-12-18, 16:52
:hmmmm2:.. och det var hur tjock man kan vara i förhållande till - kawasaki vn 900 classic, suzuki c800 eller dragstar 1100 classic ;) :)

Eller hur sportig man är beroende på vilken sporthoj man kör, hur äventyrlig och frilufsig man är beroende på äventyrshoj och hur... alldaglig? man är beroende på vilken touringhoj man kör.. osv osv...


Skämtosido, hade jag trivits i sadeln på den, så hade jag valt kawan any day of the week bara för att den är redigt snygg, resten är bara + :)

Hondamannen
2013-12-18, 17:16
Usch, såna hojar gillar jag inte. Det är ngt mellan en landsvägshoj och en glidare. Sånt pallar inte min hjärna med.


[/U]


Denna

Hondamannen
2013-12-18, 17:19
Bra svar Anders! Det är precis såna här svar jag vill ha! Svar med en rimlig förklarning!

Hur citerar man en viss del av någons replik? Vet du/ni det?

Ja gillar också kawan men de andra har också sina fördelar. Draggan har mer effekt och enklare mekanik. Det är också värt en del men kawan är nog lite snyggare.





Eller hur sportig man är beroende på vilken sporthoj man kör, hur äventyrlig och frilufsig man är beroende på äventyrshoj och hur... alldaglig? man är beroende på vilken touringhoj man kör.. osv osv...


Skämtosido, hade jag trivits i sadeln på den, så hade jag valt kawan any day of the week bara för att den är redigt snygg, resten är bara + :)

Cy2
2013-12-18, 17:23
Usch, såna hojar gillar jag inte. Det är ngt mellan en landsvägshoj och en glidare. Sånt pallar inte min hjärna med.


[/U]
smaken är som ..... Jag är inte förtjust i glidare men denna gillar jag.
Välj den som du trivs bäst med.

Hondamannen
2013-12-18, 17:36
Alla är vi olika :D



Eller hur sportig man är beroende på vilken sporthoj man kör, hur äventyrlig och frilufsig man är beroende på äventyrshoj och hur... alldaglig? man är beroende på vilken touringhoj man kör.. osv osv...


Skämtosido, hade jag trivits i sadeln på den, så hade jag valt kawan any day of the week bara för att den är redigt snygg, resten är bara + :)


smaken är som ..... Jag är inte förtjust i glidare men denna gillar jag.
Välj den som du trivs bäst med.

erikn
2013-12-18, 18:53
Citat börjar med taggen [quote]. Sedan slutar den med en likadan tagg fast med en / innan quote.

Allt mellan de taggarna är citatet, det är bara att klistra in lämplig del av texten.

Hondamannen
2013-12-29, 19:30
vn 900 classic har 50 hk och ett vridmoment på 78 nm
dragstar 1100 classic har 62 hk och ett vridmoment på 85 nm
suzuki c800 har 53 hk med ett vridmoment på 69 nm.

En skillnad på 7 nm, märkes det verkligen när man kör?

Jåke
2013-12-30, 20:30
En skillnad på 7 nm, märkes det verkligen när man kör?
Beror väl på vikten, var i varvtalet det inträffar och utväxlingen i växellådan...


Sent from my LT25i using Tapatalk

Hondamannen
2014-02-21, 01:59
Om man tar bort den där flärpen som sitter längst ut på sadeln, hur många centimeter kommer man närmare tanken? Jag har taskiga ögonmått men kan det vara 10 cm?

Anledningen till att jag är nyfiken på detta är att detta leder i såna fall till att jag kommer en bra bit närmare fotplattorna.

TheCrow
2014-02-21, 07:41
Det gör nog ingen större skillnad alls faktiskt. Saden sitter fast i framkant med "krok" som är gjuten i sadelkonstruktionen. I bakkant sitter den med två skruvar. Så det enda som händer är att du får ett hål där och "tjänar" kanske några cm. Du vill nog inte heller sitta mot tanken pga vibrationer.

Vidare sitter batteriet och eventuella reläer under sadeln så det är kanske inte en jättebra idé att ta upp ett hål där.

På det hela taget är det nog lättare att flytta fotreglagen. Fast hur korta ben har du? Mina ben är drygt 80cm innermått och det börjar närma sig att bli trångt.

/Freddo

Hondamannen
2014-02-21, 09:11
Freddo jag har inte korta ben men jag har svag höft...ju längre ut mina fötter är desto mer drar det i höften. Ju närmare mina ben är min kropp ju mindre drar det i min höft.

Jag trodde att om jag rätar ut sadeln och tar bort flärpen så kanske jag kan komma fotplattorna mellan 5-10 cm.

Gå in på ergo motorcycle så ser du att då skulle jag sitta med benen i en 90 graders vinkel.

TheCrow
2014-02-21, 09:29
Skulle säga att på sin höjd 5cm men det är tveksamt ändå. Jag sitter rätt nära tanken redan som det är på min.

Skulle nog satsa på att komplettera fotplattorna själv. För det mesta sitter man ju ändå inte med fötterna på reglagen.

/Freddo

Hondamannen
2014-02-21, 09:34
Jag gissar själv på runt 7 cm men som du säger så blir det nog inte mer än 5 cm i verkligheten.

Röjkvist
2014-02-21, 19:30
Om du sitter på en stock hur sitter du då bekvämast?
Fötterna långt fram eller under stocken?

Hondamannen
2014-02-21, 19:51
Om du tänker dig en vanlig trästol så gillar jag ha fötterna stx bakom främre benen. Min uppfattning är att ju närmare 90 grader som jag sitter på en glidare desto bättre borde de vara för min höft.

Hondamannen
2014-03-07, 15:33
http://www.blocket.se/orebro/Kawasaki_VN_Classic_900_nyskick_1agare_470mil_5249 0014.htm?ca=14&w=3

så jävla vacker!