handdator

Visa fullständig version : Oljevarningslampa på mc.



Ankan1
2013-12-11, 13:24
Oljevarningslampan på hojen uppe vid instrumenteringen kan ju vara bra beroende på hur den fungerar.Vad jag då undrar är om den vanligtvis lyser när det redan är försent som på en del personbilar eller om dessa funktion är att ge tecken på att det är dags att fylla på för att undvika haveri.

erikn
2013-12-11, 15:20
Beror nog på modell av hoj. På min (som är en -83) så är det oljenivåindikator. Men om det är som på bilen så är det ju oljetrycksindikator. På min hoj har jag åkt hem med tänd lampa (delar av sträckan) och har ansett att den ändå har tillräckligt för att kunna pumpa runt oljan. Än så länge fungerar den fortfarande.

Hade det varit en oljetryckslampa så hade jag stannat med en gång.

Hamre
2013-12-12, 11:34
Yamaha Bulldog har jag, oljenivån visar lampan på dennna modell!

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk

Ankan1
2013-12-12, 16:35
Tydligen så är det en oljetrycksindikatorlampa på plastraketen.

http://i43.tinypic.com/2q1s501.jpg

jrutgers
2013-12-12, 17:02
Tydligen så är det en oljetrycksindikatorlampa på plastraketen.

Sorry for OT, men den har inte gått många meter!!?:o

http://i43.tinypic.com/2q1s501.jpg

Ankan1
2013-12-12, 18:34
Sorry for OT, men den har inte gått många meter!!?:o

http://i43.tinypic.com/2q1s501.jpg

Nä, den bilden är nog är nog hämtad från en hoj direkt från fabriken. :D

TheCrow
2013-12-12, 20:36
Det beror lite på om det lyser hela tiden eller om det blinkar skulle jag säga. Min bil börjar blinka till i kraftiga högersvängar, typ påfarter/avfarter, och då kör jag hem och fyller på.

Lyser det hela tiden skulle jag stanna oavsett om det nivå- eller tryckvakt. Jag antar att det fungerar lika oavsett vad man mäter, blir nivån för låg tappar man trycket.

På min förra bil gick oljetryckslampan sönder så det slutade med haveri...

/Freddo

Olle Å
2013-12-12, 21:54
Det beror lite på om det lyser hela tiden eller om det blinkar skulle jag säga. Min bil börjar blinka till i kraftiga högersvängar, typ påfarter/avfarter, och då kör jag hem och fyller på.

Lyser det hela tiden skulle jag stanna oavsett om det nivå- eller tryckvakt. Jag antar att det fungerar lika oavsett vad man mäter, blir nivån för låg tappar man trycket.

På min förra bil gick oljetryckslampan sönder så det slutade med haveri...

/Freddo

Det är ju något som bara ett fåtal kollar, nämligen oljetrycket på en mc. Inte lätt om det inte finns en tryckmätare.
I min ungdom bluffades det en hel del med bilar som hade lågt tryck. Skall inte lära ut knepen här. Det går att göra på samma sätt med mc.:mad::mad::mad:

Ove
2013-12-12, 21:59
Det beror lite på om det lyser hela tiden eller om det blinkar skulle jag säga. Min bil börjar blinka till i kraftiga högersvängar, typ påfarter/avfarter, och då kör jag hem och fyller på.

:confused:Så funkar det på bilen men det är lite annorlunda på mc. I bilmotorn kommer oljan att skvalpa iväg åt sidan i svängarna ochdå kommer pumpen att suga luft en kort stund som inte spelar så stor roll. I mc;n är det annorlunda för att hela ekipaget lutar på samma sätt som oljeytan och om lampan då börjar lysa är oljan helt enkelt slut, så stanna motorn bums! Gäller då oljetryckslampa.

TheCrow
2013-12-14, 23:35
Fast då antar jag att lampan inte heller blinkar utan lyser konstant...

/Freddo

Nina
2013-12-15, 08:45
Hade en gammal bil för många år sen, där lyste oljelampan så fort man stannade vid något rödljus eller stopplikt. Hade man bara lite varv på motorn slocknade lampan. Oljenivån var normal så jag antar att oljepumpen började säga upp sig eller om fjädern var lite slack. Och nej, det var både ny och rätt olja i motorn så den var inte för tunn eller för gammal och blaskig. Jag var inte orolig, den gick länge så här.

erikn
2013-12-15, 10:20
Kan vara givaren också.

Ove
2013-12-15, 10:44
Hade en gammal bil för många år sen, där lyste oljelampan så fort man stannade vid något rödljus eller stopplikt. Hade man bara lite varv på motorn slocknade lampan. Oljenivån var normal så jag antar att oljepumpen började säga upp sig eller om fjädern var lite slack. Och nej, det var både ny och rätt olja i motorn så den var inte för tunn eller för gammal och blaskig. Jag var inte orolig, den gick länge så här.

:) Gammal bil för många år sen... Jodå, typiskt skvalp i oljetråget och lite "hård" körning. Kanske att sugröret i tråget hamnat lite högt av någon anledning.
Minns en kille som körde en rally med en trimmad Fiat som hade tunga delar i gaslänkaget till förgasaren + skvalp i oljan, när han bromsade hårt rusade motorn samtidigt som oljetrycket försvann. Jag tror inte att han vann några tävlingar. :thefinger:

LowTech
2013-12-15, 13:07
Fast då antar jag att lampan inte heller blinkar utan lyser konstant...

/Freddo
För många år sen kostade det mig 400 spänn att få veta att när en jättestor röd lampa på instr panelen med en bild av en oljekanna tändes så betydde det inte att oljetrycket försvann utan att laddningen fallerade...
Den infon fanns fö även i världens minst lästa bok, instruktionsboken..

Edit: Lampan var faktiskt BÅDE för oljetryck OCH laddning. Nån form av "summalarm" om jag minns rätt.
Bilen hade fö även en amp-meter..

Ankan1
2013-12-15, 14:25
För många år sen kostade det mig 400 spänn att få veta att när en jättestor röd lampa på instr panelen med en bild av en oljekanna tändes så betydde det inte att oljetrycket försvann utan att laddningen fallerade...
Den infon fanns fö även i världens minst lästa bok, instruktionsboken..

Jag fattar förmodligen noll men varningslampan för lågt oljetryck ska väl inte lysa för att laddningen är dålig ... !?.
På mina bilar ha enbart batteri/laddningslampan tänts vid de tillfällen laddningen fallerat.

Kakel_anders
2013-12-15, 14:27
Låter shkommt detdära :)

Ankan1
2013-12-15, 14:54
Låter shkommt detdära :)

Konstigare saker har ju hänt ... som när två bekanta till mig för många år sedan skulle finjustera förgasarna på en äldre BMW CS3.Problemet var som så att bilen gick väldigt illa runt 80 km/h och man var säker på att förgasarna var orsaken.Det slutade med att man tog bort huven och bandade fast en av gubbarna över motorn som skruvade frenetiskt på dessa förgasare i ca 80 km/h.Till på köpet mötte man polisen på denna mindre lantliga landsväg.Vad de hade att säga om ärendet är en helt annan femma.Så kan det gå när varningslampan är au i Skåne.LOL. :D

Kakel_anders
2013-12-15, 16:10
Den dagen man möter ett sådant ekipage kommer jag nog allvarligt se över mina alkoholvanor, som för den delen redan är tämligen magra!

Nina
2013-12-15, 22:17
Jodå, typiskt skvalp i oljetråget och lite "hård" körning.
Ha ha, nej skulle inte tro det, en trött Volvo 240 från -75 är… erhm, superskoj. ;) :rofl:
Lampan tändes bara när man stannat och stod still. Charmen med gamla fordon. :)

Min Scrambler har en oljelampa, men den lyser aldrig. Däremot kan den gröna låta bli att lysa ibland så man tror en växel är i. Är väl nån erg nånstans, får nog gå igenom kontakterna under vintern. Kom just på en sak: det är väl inte det som är problemet på din superfågel, Ankan?