handdator

Visa fullständig version : Lägg inte allt på YouTube....



rolfmm
2013-12-10, 23:27
Actionkamerar blir alltmer populära, men lägg inte all idiotkörning på YouTube.... :withstupid:
http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10133903

Ankan1
2013-12-11, 00:25
Jaha, så en grov fortkörning i Norge är lika med fängelse !?.Gissar på att det varit fullt på kåken här hemma då med liknande regler.Vilket i sig är ännu ett bevis på hur bra det är att vistats på forum med ett alias istället för en riktig identitet samt att inte visa hur grov fartöverträdelsen är med en km/h visare på film om nu någon skulle få för sig att agera goltupp.

T T
2013-12-11, 01:28
Han blev alltså av med körkortet för alltid? Visste inte att det var så strikta regler i Norge. Gäller detta även i Sverige?

jrutgers
2013-12-11, 08:39
Undrar just om vederbörande är irriterad på sig själv för att han lade upp filmen ?

engström67
2013-12-11, 09:52
Så kan det gå.Kör man i över 200 i skogen så kan man inte tänka klart,frågan är om man är lämplig att ha körkort.Vore väl fint om det klev ut nått djur i vägen:confused:.Nä tror knappast straffet skulle vara lika här i Sverige,tyvärr.Ja det är tuffa regler i Norge,ska vara kännbart.

räven
2013-12-11, 10:16
Så kan det gå.Kör man i över 200 i skogen så kan man inte tänka klart,frågan är om man är lämplig att ha körkort.Vore väl fint om det klev ut nått djur i vägen:confused:.Nä tror knappast straffet skulle vara lika här i Sverige,tyvärr.Ja det är tuffa regler i Norge,ska vara kännbart.

Norge vill hyra fängelseplatser av Sverige

Hondamannen
2013-12-11, 10:18
Det är lätt att döma folk i efterhand ,,,,man får själv också hjärnsläpp då och då ....vi har säkert också någon hund begraven i våra garderober eller har jag fel?

LowTech
2013-12-11, 11:19
Så kan det gå.Kör man i över 200 i skogen så kan man inte tänka klart,frågan är om man är lämplig att ha körkort.Vore väl fint om det klev ut nått djur i vägen:confused:.Nä tror knappast straffet skulle vara lika här i Sverige,tyvärr.Ja det är tuffa regler i Norge,ska vara kännbart.

Tyvärr, storheten "omdöme" är ännu inte mätbar med godtagbar noggrannhet..
Det som hittar en bra algoritm, gärna kopplad till verkligheten är värd dubbelt Nobelpris..
Att kunna plocka KK av omdömeslösa förare vore nog en av de mest angelägna trafiksäkerhetsåtgärderna..

Noterade igår att ett känt, kriminellt, KK-löst yngel i Norrland som med en cross massakrerat en på trottoaren gående liten flicka till döds dömts hela 60h samhällstjänst...:eek:
"Utan KK" betyder ju tyvärr inte " inte köra"..

Ankan1
2013-12-11, 13:10
Det är lätt att döma folk i efterhand ,,,,man får själv också hjärnsläpp då och då ....vi har säkert också någon hund begraven i våra garderober eller har jag fel?

Körde om en lastbil med släp på motorvägens vägren en gång vid köbildning i över 200 km/h vid ett race med en annan mc.Dumt, javisst.Men adrenalin pushen var klart roande.Enligt Norsk straffskala så blir det väl livstid på något stenbrott på Mars misstänker jag.My Life, My Rules, My Destiny. :D

(För övrigt så vann jag det racet) med denna för mig helt okända mc förare och vi skildes åt med tummen upp.

stefan.
2013-12-11, 14:03
Det är lätt att döma folk i efterhand ,,,,man får själv också hjärnsläpp då och då ....vi har säkert också någon hund begraven i våra garderober eller har jag fel?

Skulle det rättfärdiga det?

stefan.
2013-12-11, 14:29
My Life, My Rules, My Destiny. :D

Tuff kille... Men eftersom det var på allmän väg och framförallt bland en massa annan trafik så är det inte bara "ditt liv, dina regler, ditt öde", utan du väljer att blanda in en massa andra också, vare sig de vill det eller inte.
Förslagen är, om man ska ägna sig åt sånt, att hålla sig på bana där alla är införstådda i reglerna, eller åtminstone på en sträcka som är tom på trafik, där folk i alla fall bara behöver sopa ihop bitarna av dig och inte drabbar några andra om det går åt h-vete.

Hondamannen
2013-12-11, 14:40
Jag dömmer ingen .....ingen är felfri


Skulle det rättfärdiga det?

Kakel_anders
2013-12-11, 15:52
Det är väl om inte annat sånna här filmer (Hur grymma de än är hehe) som gör att våra premier går i taken, körkorten blir dyrare med mera med mera.

Det är svårt trycka på hur underutbildade bilförare är, när vi själva kör flera gånger för fort, kör om på insidan och periodvis är allmänt livsfarliga :)

Kakel_anders
2013-12-11, 15:58
Tuff kille... Men eftersom det var på allmän väg och framförallt bland en massa annan trafik så är det inte bara "ditt liv, dina regler, ditt öde", utan du väljer att blanda in en massa andra också, vare sig de vill det eller inte.
Förslagen är, om man ska ägna sig åt sånt, att hålla sig på bana där alla är införstådda i reglerna, eller åtminstone på en sträcka som är tom på trafik, där folk i alla fall bara behöver sopa ihop bitarna av dig och inte drabbar några andra om det går åt h-vete.

En plastraket med förare som smällt in i ett mitträcke är inge vidare vackert att se på alla gånger heller vill jag lova dig... =/

Till ämnet så är det bortsett från sarkasm helt riktigt det du säger.
Just den extrema hastigheten i videon hör hemma på bana och inte i trafik.

engström67
2013-12-11, 18:28
Tuff kille... Men eftersom det var på allmän väg och framförallt bland en massa annan trafik så är det inte bara "ditt liv, dina regler, ditt öde", utan du väljer att blanda in en massa andra också, vare sig de vill det eller inte.
Förslagen är, om man ska ägna sig åt sånt, att hålla sig på bana där alla är införstådda i reglerna, eller åtminstone på en sträcka som är tom på trafik, där folk i alla fall bara behöver sopa ihop bitarna av dig och inte drabbar några andra om det går åt h-vete.

Är kanske rädd för att bli frånåkt på banan;)av massa andra hojar:D

engström67
2013-12-11, 18:30
Det är lätt att döma folk i efterhand ,,,,man får själv också hjärnsläpp då och då ....vi har säkert också någon hund begraven i våra garderober eller har jag fel?

Klart man har haft lite hjärnsläpp då och då men på lämpligare ställen.Kanske inte är så mycket hjärnsläpp ändå:)

Kakel_anders
2013-12-11, 18:54
Är kanske rädd för att bli frånåkt på banan;)av massa andra hojar:D

Jag skulle ju personligen tycka det var roligare att köra på bana och verkligen lära mig KÖRA mer än just ÅKA som jag har för vana att göra :)

Alla kan ju ta oberäkneliga, ogenomtänkta risker på en väg, men att se folk verkligen köra är riktigt vackert, jag får gåshud vartenda gång jag kollar på nån Isle of Man video ;)

V Saarela
2013-12-11, 19:00
Låter ju helt tokigt om man skulle börja fälla folk utifrån filmer på tuben. Det är väl rättsligt lika gångbart som en tomtemask vid en fartkameror?

Så, även om det är i Norge så har jag svårt att tro detta är sant.....

stefan.
2013-12-11, 19:16
En plastraket med förare som smällt in i ett mitträcke är inge vidare vackert att se på alla gånger heller vill jag lova dig... =/

Absolut inte, det håller jag med dig om. Om du syftar på det jag skrev om lämpligare på en sträcka utan trafik så var jag mest ute efter att då tar man i alla fall inte med sig någon annan, vilket jag tycker är det som är mest fel att riskera.
Det är lite samma sak som de som kör efter de druckit; Jag bryr mig inte särskilt om de kör ihjäl sig, men jag avskyr att de riskerar andras liv.

Sen som du också var inne på, så är väl inte den typen av körning något som ger några pluspoäng till mc kollektivet..

engström67
2013-12-11, 19:31
Låter ju helt tokigt om man skulle börja fälla folk utifrån filmer på tuben. Det är väl rättsligt lika gångbart som en tomtemask vid en fartkameror?

Så, även om det är i Norge så har jag svårt att tro detta är sant.....

Tvivlar inte och hans ansikte hade ju synes nånstans och så hade ju han erkänt,det räcker väl för att få ett rätt straff:)

Ove
2013-12-11, 19:48
Alla kan ju ta oberäkneliga, ogenomtänkta risker på en väg, men att se folk verkligen köra är riktigt vackert, jag får gåshud vartenda gång jag kollar på nån Isle of Man video ;)

Att bara köra fort på väg är inte svårt, det är ju bara att gasa. Att verkligen köra, det är en helt annan femma, kanske det är så att dom som gasar på vägen inte klarar att köra bana där vägen kröker och har sig och det är en massa folk som kör om och stukar till kaxigheten? :p

Olle Å
2013-12-11, 22:17
Att bara köra fort på väg är inte svårt, det är ju bara att gasa. Att verkligen köra, det är en helt annan femma, kanske det är så att dom som gasar på vägen inte klarar att köra bana där vägen kröker och har sig och det är en massa folk som kör om och stukar till kaxigheten? :p

Att köra fort kräver inte mycket hjärna, men att KÖRA...............
:santaclaus::santaclaus:

Ankan1
2013-12-11, 22:44
Så alla de som tycker om fart på en mc saknar med andra ord hjärna, omdömme, är kaxiga, spelar tuffa, har hjärnsläpp o.s.v.Personligen fäller jag inga liknande omdömmen om de som sagt detta utan försöker stå en bit högre upp på stegen än att kasta skit omkring mig på nämnda grupp hojåkare som den inbitna mc åkare jag är sedan trettio år.Vilket tydligen inte gäller för alla på forumet ifråga om smutskastningen.LOL. :D

Kakel_anders
2013-12-11, 23:06
Misstolka mig hur du vill, MIN åsikt är att om man medvetet framställer större risker än vad som är absolut nödvändigt för sina medtrafikanter tänker man inte längre än näsan räcker, detta är inte riktat till någon utan till alla. Det skiljer sig mycket i mognadsgraden bland förare generellt, och det är inget som har med ålder eller hur länge man haft sitt körkort att göra.

Ove
2013-12-11, 23:11
Så alla de som tycker om fart på en mc saknar med andra ord hjärna, omdömme, är kaxiga, spelar tuffa, har hjärnsläpp o.s.v.Personligen fäller jag inga liknande omdömmen om de som sagt detta utan försöker stå en bit högre upp på stegen än att kasta skit omkring mig på nämnda grupp hojåkare som den inbitna mc åkare jag är sedan trettio år.Vilket tydligen inte gäller för alla på forumet ifråga om smutskastningen.LOL. :D

:o Det kanske kan vara så att jag en gång i tiden gjort såna där idiotrus själv. Tiden och en del misstag har lärt mig att gränserna inte ligger fullt så långt bort som man tror när man saknar erfarenhet, som man får genom att göra misstag - och överlever. :rolleyes:

stefan.
2013-12-12, 08:37
Så alla de som tycker om fart på en mc saknar med andra ord hjärna, omdömme, är kaxiga, spelar tuffa, har hjärnsläpp o.s.v.Personligen fäller jag inga liknande omdömmen om de som sagt detta utan försöker stå en bit högre upp på stegen än att kasta skit omkring mig på nämnda grupp hojåkare som den inbitna mc åkare jag är sedan trettio år.Vilket tydligen inte gäller för alla på forumet ifråga om smutskastningen.LOL. :D

Nä, jag tror inte någon här påstått att det gäller alla som tycker om fart. Bara de som inte kan räkna ut var sån körning är lämplig.
Fint att du sätter dig på en hög pidestal, men jag förstår ändå inte vad dina 30 år som hojåkare har med saken att göra?
Smutskastning? Tycker inte den var så farlig, fast du kanske bara räknade med dyrkande tillrop om hur häftigt du var, eller? Då kan det bli jobbigt.



Misstolka mig hur du vill, MIN åsikt är att om man medvetet framställer större risker än vad som är absolut nödvändigt för sina medtrafikanter tänker man inte längre än näsan räcker, detta är inte riktat till någon utan till alla. Det skiljer sig mycket i mognadsgraden bland förare generellt, och det är inget som har med ålder eller hur länge man haft sitt körkort att göra.

+1 kort och gott. Kunde inte sagt det bättre själv :)