handdator

Visa fullständig version : Ny leksak



jrutgers
2013-12-07, 14:20
Så har jag varit å hämtat hem henne!
Nu skall här grejas.
Visserligen ingen Honda men skall ändå bli kul.
Bra grund att återställa från.
3536
3537

Det första ingreppet blir att rycka den vansinnigt snygga kåpan!

To be continued …

Kakel_anders
2013-12-07, 19:16
Kör hårt ;)

Hondamannen
2013-12-07, 19:29
Grattis!

Shaun
2013-12-07, 20:12
Kul, grattis !!

Markus
2013-12-07, 22:56
Grattis!

pentti01
2013-12-07, 23:43
Kul o grattis! Ska bli spännande o se vad du ska göra med den! (har haft en sådan ,kul maskin)

jrutgers
2013-12-08, 02:04
Kul o grattis! Ska bli spännande o se vad du ska göra med den! (har haft en sådan ,kul maskin)

Hoppas att den skall vara lite kul!
Men det är först lite pill med bromsar, gaffel, koppling, VXL föraren mm mm mm.
Men vem har bråttom :-)

jrutgers
2013-12-09, 08:35
Jag har påbörjat avmontering av kåpan nu och kommer lägga upp lite bilder efter hand..
Skall först se över hur "någon" monterat kopplingen, för den verkar sitta helt fel. samt att växelföraren inte går att flytta..
Men så här års i garaget är det ganska trångt med alla vinterförvarade blommor och utemöbler, så ett rejält röj ligger först till hand, så jag kan manövrera runt hojen

jrutgers
2013-12-09, 12:17
Ok, så hojen är förvärvad ur ett dödsbo, där informationen om hojen var något oklar.

Historien jag fick var att ägaren till den hade bytt lameller, och sedan så fick han inte i ettans växel.
Jag har konstaterat att kopplingen på något sätt är felaktigt monterad, men jag kan inte se kopplingen(?) till att det skull orsaka att växelväljaren är låst i sitt läge.
Den går endast att trycka nedåt, och då fjädrar den bara tillbaka. Inga växlar går i eller ur.

Jag vill nog dela upp detta i två delar.
1. Kopplingen
2. Växelmekanismen

Eller är det någon som har erfarenhet av linkande då ni bytt koppling på era hojar, att växlarna plötsligt inte går att få i/ur? (Fan! Nu snöar det igen)
Jag tar gärna del av era erfarenheter om ni vill dela med er.. Eller om ni anser att jag har fel och kopplingens montage faktiskt KAN påverka växeltjosan.

Alltid tacksam!

erikn
2013-12-09, 15:41
Jag är beredd att hålla med om att det är två problem.

erikn
2013-12-09, 16:27
Ang. manual. Tyvärr är sidan nere just nu, men förhoppningsvis kommer den upp igen.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?265789-Ny-hemsida-f%F6r-mc-manualer&p=5882682&viewfull=1#post5882682

http://mcmanualer.dyndns.org/down.asp

jrutgers
2013-12-09, 19:01
Super! Tack!

jrutgers
2013-12-09, 22:46
Jag är beredd att hålla med om att det är två problem.

Det var det också.. En liten fin lastbil från ..nä, inte lastbil..plastbit som lossat från kamkedjespännaren hade trillat ner och blockade trumman.
Bort med biten och växlarna löper så fint så fint..

Kopplingen däremot..den måste jag se över riktigt ordentligt..Tror det saknas lameller..
Men det återkommer jag med.. Fan va gött å slippa klyva motorn iaf..hoppas jag nu. Plastbiten kom jag åt genom inspektionshålet..inte bara Honda som kan skryta med ingenjörskonst..japaner japaner...riktigt imponerande..iaf när det gäller mc..

To be continued…


Sent from my iPad using Tapatalk - now Free (http://tapatalk.com/m?id=1)

jrutgers
2013-12-15, 13:13
354235433544

Jobbat lite på lördagen när frugan var på Julbord!
Gjort ren tanken, rensat fuggar, provstartat med stor framgång. Tuffar och går så fint, med det karaktäristiska vinande ljudet.

Sedan var det dags att montera bort väskhållaren och Rickmankåpan från Hell och återmontera den underbart stora hårda lyktan på säkert 12-13".
Under den dammiga och smolkiga utan döljer sig en riktig pärla.

Har också rivit oken fram och konstaterat att gaffelolja fått rinna ur gaffeln ner på ok och klotsar en längre tid. Sedan var det också gångknas på nedre gängan i oket, så gänga om eller skaffa nytt ok.
Huvudcylindern fram, klotsar och slangar står först på inköpslistan, och sen kommer olja, filter, luftfilter, gaffelrenoverings-kit, och nya gummin på fotpinnarna och handtag.
Sen är det bara att besiktiga! :-)

To be continued…

Kakel_anders
2013-12-15, 14:26
Härligt, kämpa på bara så blir det helt klart något att åka på ett tag :)
Tycker personligen den ser klart bättre ut med strålkastaren på bilderna ovan!

Tipset är att söka delar på Ebay, det finns 1000lappar att spara om du har lite tålamod med frakttider!

jrutgers
2013-12-15, 20:19
Tack! Jo, jag har ju Hondan att Finåka på, så egentligen behovet jag inte ha Brodin med leveranserna.
Mycket av nöjet är ju att skruva, så det kan jag nog dra ut på lite :-)

Kakel_anders
2013-12-15, 21:41
Tack! Jo, jag har ju Hondan att Finåka på, så egentligen behovet jag inte ha Brodin med leveranserna.
Mycket av nöjet är ju att skruva, så det kan jag nog dra ut på lite :-)

Ja tjoa till bar om du behöver leta rätt på delar till bra priser ;)

erikn
2013-12-16, 01:57
xlmoto.se köpte jag packningar till för gaffeln på min. Delar till huvudbromscylinder, bromsok, fotpinnar m.m. köpte jag på yambits.com.

Olle Å
2013-12-16, 09:47
xlmoto.se köpte jag packningar till för gaffeln på min. Delar till huvudbromscylinder, bromsok, fotpinnar m.m. köpte jag på yambits.com.

Mycket bra att du nämnde Yambits. Håller på och gör i ordning en gammal XT 125 och har svårt att hitta delar, men här verkar finnas allt.:):):)
:santaclaus::santaclaus:

erikn
2013-12-16, 14:27
Min "finns" ju inte i deras lista (XJ400) så jag fick köra på XJ550. Dock så var huvudbromscylindern inte lika där. Men jag hade ganska mycket detektivarbete runt det där, det var standarddelar på alla hojar oberoende av märke. En storlek om man hade dubbla bromsok, en annan om man bara har ett som jag har på min.

jrutgers
2013-12-16, 14:30
Min "finns" ju inte i deras lista (XJ400) så jag fick köra på XJ550. Dock så var huvudbromscylindern inte lika där. Men jag hade ganska mycket detektivarbete runt det där, det var standarddelar på alla hojar oberoende av märke. En storlek om man hade dubbla bromsok, en annan om man bara har ett som jag har på min.


Så vad/vilken cylinder köpte du?
Jag har ju dubbla ok på min.

erikn
2013-12-16, 20:51
Jag köpte den som det stod för XJ550 på vinst och förlust eftersom den inte kostade så många kronor. Den passade inte, så jag fick be dem mäta på en annan de hade till flera andra MC och det var rätt storlek. Så jag har fel liggande här hemma, jag kan skicka den till dig om du vill, jag har ingen nytta av den. PM:a adress så får du den.

Artikelnummer MSK007.

jrutgers
2013-12-16, 21:39
Jag köpte den som det stod för XJ550 på vinst och förlust eftersom den inte kostade så många kronor. Den passade inte, så jag fick be dem mäta på en annan de hade till flera andra MC och det var rätt storlek. Så jag har fel liggande här hemma, jag kan skicka den till dig om du vill, jag har ingen nytta av den. PM:a adress så får du den.

Artikelnummer MSK007.


Åh, det kan jag inte motstå!
Spännande!

Du har PM!

jrutgers
2013-12-30, 15:32
Hade nere förgasarna i morse och gjorde rent flottör hußen..
Läste att kallstartskanalerna gärna slammar igen på dessa och speciellt när dom stått några år.
Hittade en del smolk som rengjordes, men jag hade bara isär flottörhusen, och inte ovandelen av fuggarna, vilket jag ångrar lite nu eftersom hon bara går på tre cylindrar!

Jag har kollat gnistan och det har jag på alla stift, och jag har också kastat om stiften, men samma visa, 3 bruppar runt på tre cyllar..

Nä, det blir till att lämna in förgasarna på ultraljudstvätt, för skall jag riva skiten en gång till, så är det lika bra att göra det ordentligt :-) (genvägar är ofta...)

Men men..jag sitter inte i sjön, startade upp min honda igår, och den sprang igång så fint, så då kan jag junåka på den och ha is i magen med den andra, även om det är sug efter att får se vad hon går för..

Är det så att det kan tänkas vara något annat som du vet kan ge utebliven tändning på en cylinder får du gärna skriva en rad!

Tack så länge

erikn
2014-01-03, 02:34
Nu fungerar sidan igen med manualer.

http://mcmanualer.dyndns.org/login.asp

jrutgers
2014-01-03, 13:56
Nu fungerar sidan igen med manualer.


Tack!

jrutgers
2014-01-03, 15:56
Skall passa på att fråga dig,
Har du kallstartsfunktion på din hoj? Det som kallas "choke" av Yamaha?
Jag hade nere gasarna och gjorde rent flottörhusen, men får bara gång på 3cyllar. Det är 3:an cylinder som är helt kall trots gnista.
3:ans förgasare var riktigt grisig inuti jämfört med de andra tre, och jag planerar att rycka dom igen för en mer grundlig rengöring, men vill höra med dig om du gjort rent dina och om du haft liknande problem?

erikn
2014-01-03, 17:24
Choke har jag. Det är en vajer som går till en arm (har inte kollat hur det fungerar) på förgasarbryggan. Choken manövreras från vänster handtag.

Min gick oroligt på tomgång. Men vid start med choke (kall motor) så var gången mycket bättre. En mek som jag pratade med sa att det var typiskt lågfartsmunstyckena som var igensatta när den går bra med choke. Mina munstycken såg inte bra ut, rengjorde de så gott jag kunde men ska ta tag i det igen innan våren hoppas jag. Har lite för mycket grejor i garaget just nu, ska försöka få ut trinetten till friggen på landet så att jag får mer plats. Men då måste jag bygga lite mer klart för att jag ska kunna ställa dit den. Många kedjereaktioner är det här.

Är det lika på 600:an att man får blodiga knogar för att få bort/dit förgasarna? Hatar konstruktionen på min. Kunde man bara flytta tillbaka luftburken 2-3 cm skulle det vara en barnlek att få loss dem.

Munstycken från två olika förgasare.

http://www.abc.se/~eny/hojen/130614_munstycke.jpg

jrutgers
2014-01-03, 17:43
Nja, visst får man lite blåmärken och skapar nya svordomar när dom skall ur, men jag kan flytta burken ca 3 cm bakåt, sedan tog jag bort gummistosarna vilket gav gott om utrymme att lyfta ur hela bryggan.

Ser på bilderna i din tråd om synkning att vi inte har samma förgasare. Mina är Hitachi med kallstartskrets som tydligen kom till för att lösningen inte gick när den var kall. Det är inte en vanlig choke som stänger luftflöden utan funktionen funkar lite annorlunda.
Jag har förmodligen skit fortfarande även om jag har rena munstycken i flottörhusen. Det sitter ju ett 8 tal munstycken till för bränsle och luft.
Jag skall rycka i helgen, men tänkte låta bli att stressa och eftersom grannen har ultraljudstvätt på jobbet så kanske det kan vara värt att snacka med honom om en rengöring.
Risken är bara att någon liten grej försvinner när man lämnar bort till andra, vilket inte år så kul…

Ja, jag återkommer med hur det går och om jag löst problemet.
Läste någonstans att det också kan vara vebtilerna, men tvivlar på att det skulle vara tvärtorrt stift pga av det?

Vad är bäst att rengöra med annars? Bensin eller T-röd? Eller vad?

erikn
2014-01-03, 21:29
Oj, gummistosarna har jag bara läst om att man ska akta sig för. De skruvarna brukar tydligen gå av. Men jag tror att jag kommer att köpa nya stosar (mina ser förskräckliga ut och kan suga tjuvluft) och chansa på att jag får loss alla skruvar.

jrutgers
2014-01-03, 21:32
Stämmer! Stosarna mellan gasarna och cyllarna gäller det att vara ytterst försiktig med, men de mellan luftburen och gasarna är det ingen fara med

jrutgers
2014-01-06, 00:34
Comps fick Marion sin Robbin till slut.
Som jag beskrev tidigare så hade jag bara gång på tre cyllar efter förgasarrengöringen, och var faktiskt lite nedstämd över det, men idag löste jag problemet.
Det var flottörventilen som inte löpte som den skulle och släppte inte till något bränsle alls till förgasare numero 3. Nu gör den det :-)

Så nu i väntan på mina stålomspunna bromsslangar skall jag packa om gaffeln, och sen blir det en grundlig tvätt- sen besiktning till våren..

Lattjo!