handdator

Visa fullständig version : Organiserad resa



Shaun
2013-12-06, 18:51
Har någon åkte med SMC eller någon annan organiserade mc resa ute i Europa ?
Jag är lite nyfiken på att åka med några andra nästa år.

Hamre
2013-12-08, 16:41
Alldeles för dyrt!

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk

Kakel_anders
2013-12-08, 16:49
Jag kollade på svmc's resor igår och det var riktigt kostsamt, man får säker valuta för det men min plånbok besitter inte erfordrad tjocklek ;)

Hondamannen
2013-12-08, 16:54
Första gången jag åkte utomlands åkte jag med en grupp. Har man inte varit utomlands tidigare kan det ju vara bra och kul att åka tillsammans med några. Annars föredrar jag att åka själv. När andra finns med på resan så måste man ta hänsyn till alla andra. Det har sina fördelar och nackdelar.


Det finns ju många firmor som anordnar resor till andra länder så det finns säkert de som är billigare än svmc.


Har någon åkte med SMC eller någon annan organiserade mc resa ute i Europa ?
Jag är lite nyfiken på att åka med några andra nästa år.

TMax500
2013-12-08, 17:12
Har inte åkt med, men kikat på det. Kan vara intressant för den som inte har någon att åka med och som vill ha sällskap. Eller känner sig osäker på att rulla iväg på egen hand.

Det är klart att det kostar. Guiden måste ju ha betalt för sin arbetstid. Både före (rekognosering, upphandling av boende mm, säljtid), under resan (lön + boende + körkostnad), och efter resan (uppföljning, fakturahantering och annan admin). Självklart måste detta tillåtas gå på ett hyggligt antal tusenlappar. Vill man inte pröjsa så får man rekognosera, planera och resa själv. Det blir förstås billigare.

En uppsida med att köpa ett färdigt arrangemang kan ju också vara att man får ett bra och genomtänkt paket. "Någon annan" har redan sett till så att resan går på bra hojvägar, att det bli lagoma dagsetapper, har bokat övernattning så man slipper leta efter det inför kvällen, lagt rutten förbi sevärdheter ...osv! Smidigt! Och sparar många timmar av tid med Google Maps och Wikipedia.

Shaun
2013-12-08, 18:44
Tack för alla svar. Håller med om priset det är mycket pengar frågan är det värt det.
Samtidigt så kanske de som leder resan kan visa saker som man hade annars missat. Svårt.

Bighoj
2013-12-09, 08:48
Tack för alla svar. Håller med om priset det är mycket pengar frågan är det värt det.
Samtidigt så kanske de som leder resan kan visa saker som man hade annars missat. Svårt.

Jag skulle vilja påstå precis tvärtom vad gäller "missa saker".Har kollat olika resealternativ och jag tycker att sevärdheterna vid gruppresor är dom mest vanliga medans -Om man planerar själv kan hitta många udda bra grejer att kolla in.Priserna är oxå hutlöst dyra vad gäller Smc resor.Detta brukar ventileras på deras forum,MEN allt är ju upp till var och ens tycke och plånbok.Jag börjar planera mina resor så fort jag kommit hem från senaste resan(Jag vet,jag är knäpp) och tycker det är skitkul att lägga upp planer,boka m.m inför resorna.Jag är ju sådan att jag tycker resan börjar redan vid planeringsstadiet.Under tiden fram till semestern kan sedan planerna ändras lite grann och finslipas.Min första mc resa utomlands var med ett par goda vänner,och här fick vi vår första erfarenhet vilket vi tyckte var värdefullt.Det visade sig sedan att det inte var så krångligt o svårt att resa omkring i europa,så efterkommande resor har jag o frugan gjort själv.Vet inte om du rest förut,men jag brukar varna för blodad tand om man väl varit ute och rest en gång.

Hondamannen
2013-12-09, 09:17
Håller med dig Bighoj!

Shaun
2013-12-09, 17:31
Jo jag har varit ute i Europa några gånger med kompisar och frugan men hade tänkt att pröva något nytt. Men håller med om planeringen, jätte roligt !!!

Röjkvist
2013-12-09, 18:35
Har åkt med SMC till Isle of Man. För att få bra boende
och plats på färjan till ön inom rimlig tid så var det bra att åka med SMC.
Prova att boka färjan nu!
Räkna ärligt på en 14 dgr resa och jämför med SMC så ska ni se att det skiljer
inte så mycket.
Tältboende går bort, det gjorde jag på 70-talet så det ska inte jämföras.
Vill man bo som en nomad så gör det:)

V Saarela
2013-12-11, 18:35
Jag är en alldeles för enkel människa och tar mina plötsliga riktningar så en SMC resa är totalt uteslutande för mig.

Dock så tycker jag att dom där resorna är nog helt suveräna, speciellt för en nybörjare:
- Man får inte glömma bort att för en del är bara en Norgeresa något kopiöst. Man ser bara problem med allt, hur funkar det med stugor, färjor, tunnlar, valutor, kort...listan kan göras hur lång som helst. Klockrent med en guid som hjälper igenom alla dessa "bekymmer"
- Det sovs och äts(nån frukost?) väl också en del i priset. Ingår lite andra grejjor också, typ färjor etc etc.
-man får ressällskap och kanske nya kompisar för livet.


Så, jag tycker dessa resor är nog inte så dyra ändå.....

Mats Liifv
2013-12-12, 11:06
Håller med Saarela!

Säkert ett utmärkt sätt att komma ut och testa på vad det innebär att åka utomlands under trygga former! Det måste få kosta lite.

Själv gav jag mig ut på min första europasväng tillsammans med en kompis när jag var tjugo år. Boendet var ett tält, inköpt på OK för 200:-. Allt var mycket enkelt, men kul hade vi. Sen har jag fortsatt åka mer eller mindre varje år. Oftast bara med min fru, men även med kompisar ibland.

Föredrar det lilla formatet, med bara någon ytterligare hoj i sällskapet. Blir jobbigt med för många viljor...

stefan.
2013-12-12, 11:42
Fast... så "otryggt" är det ju inte i större delen av Europa idag. Dra ner genom Tyskland och köra lite alper i Österrike och därikring kräver inte så mycket, man märker ju knappt när man passerar gränserna idag. Man måste ju inte börja med att på sin första resa korsa Ryssland eller liknande. :)

Själv åker jag ensam. Det skulle vara ok med någon mer, men inte flera; Som redan skrivits så blir det för många viljor. Tycker det är skönt att kunna ta det i mitt tempo, dra på där jag känner för det, stanna och fota var 10:e meter där jag känner för det. Samt oplanerat, inget bokat boende någonstans dit jag måste ta mig.
Men alla är olika.

Röjkvist
2013-12-12, 17:32
Om man är flera hojar så kan man som vi gör. Varje deltagare bestämmer varsin dag eller dagar.
Då slipper man irriterande diskussioner i varje vägkors:)
Funkar perfekt, skönt att inte behöva köra först utan ibland bara hänga på i kön.
Brukar bli trevliga planeringsmöten som lättar upp i vintermörkret.

Bighoj
2013-12-12, 18:39
Finns många bra sätt bara man är öppen för förslag.Funkar jättebra att träffas vid ett speciellt ställe/camping,hotell m.m så kan var och en köra dit på sätt som passar bäst.Sen umgås man och har kul tillsammans innan det är dax att dra vidare.Först fram beställer in öl typ.

Ove
2013-12-12, 18:42
Finns många bra sätt bara man är öppen för förslag.Funkar jättebra att träffas vid ett speciellt ställe/camping,hotell m.m så kan var och en köra dit på sätt som passar bäst.Sen umgås man och har kul tillsammans innan det är dax att dra vidare.Först fram beställer in öl typ.

:) Bra variant! När vi 60+ är ute på tur kör vi med diktator,den som står för turen bestämmer allt. Fungerar bra och jag kan tänka mig att man kan vara diktator en dag var på en längre resa. :cool:

räven
2013-12-12, 19:03
:) Bra variant! När vi 60+ är ute på tur kör vi med diktator,den som står för turen bestämmer allt. Fungerar bra och jag kan tänka mig att man kan vara diktator en dag var på en längre resa. :cool:

Ungefär = nu är ni hungriga,nu ska ni dricka kaffe,nu ska ni glo på utsikten. Ingen gnäller, bara att hänga med.

Ove
2013-12-12, 19:27
...nu ska ni glo på utsikten. Ingen gnäller, bara att hänga med.

:) och då ställer sig diktatorn först och tittar på utsikten och sen tittar vi andra i tur och ordning. :adore: ;)

Bighoj
2013-12-12, 20:23
Ungefär = nu är ni hungriga,nu ska ni dricka kaffe,nu ska ni glo på utsikten. Ingen gnäller, bara att hänga med.
Låter nästan som hemma ju

Olle Å
2013-12-12, 22:07
:) Bra variant! När vi 60+ är ute på tur kör vi med diktator,den som står för turen bestämmer allt. Fungerar bra och jag kan tänka mig att man kan vara diktator en dag var på en längre resa. :cool:

Känner mig lite träffad an benämningen " diktator". Jag har ju ordnat turer på ca en vecka till Norge i tio år. Många gånger har ju samma åkare följt med.
Jag har ju stått för nästan all planering gällande rutterna och övernattningar. Men man måste ha klart för sig att åker man tillsammans, så ger det sig självt under resans gång beträffande mat och raster. Eftersom hytterna brukar vara bokade i förväg så är ju resvägen på dagarna lite begränsande pga. man har en ungefärlig ankomsttid att hålla.
Det värsta är ju om någon bara sticker iväg på egen hand utan att säga något.
Eller vägra ATT GÖRA SIG I ORDNING PÅ MORGONEN TROTS AVTALAD AVFÄRDSTID.
Visst har det väl varit lite småproblem några gånger, men det har alltid ordnat sig.:):):)

Ove
2013-12-12, 22:19
Känner mig lite träffad an benämningen " diktator".

:p Vaddå? Du har väl också varit kögubbe och fått tugga damm. :p

Men faktiskt fungerar det fantastiskt bra när en i taget bestämmer. Inget tjafs eller långa diskussioner. Det enda som kommer från kön är när Jan börjar bli hungrig eller fikasugen - då kommer han upp vid sidan och kör en mimshow som inte kan missförstås.. :D

räven
2013-12-13, 00:08
:p Vaddå? Du har väl också varit kögubbe och fått tugga damm. :p

Men faktiskt fungerar det fantastiskt bra när en i taget bestämmer. Inget tjafs eller långa diskussioner. Det enda som kommer från kön är när Jan börjar bli hungrig eller fikasugen - då kommer han upp vid sidan och kör en mimshow som inte kan missförstås.. :D

Oftast är det väl så att den som har kunskapen om vägar å sevärdheter får bli diktator. Hunger å kaffesugen är ett naturligt beteende som kan vara svårt att dölja. Mitt försvar i frågan.

Shaun
2013-12-14, 22:37
Förutom SMC finns det flera organisationer som fixar liknande resor? Jag har varit ute i Europa några gånger men nästa år finns det inget sällskap i min närmaste krets som har möjlighet att åka med.
Finns det någon forum som kanske man kan läsa om några planerar en resa söderut till sommaren ?

Hondamannen
2013-12-14, 22:40
Vart ska du då?

Cy2
2013-12-15, 03:35
En fråga, hur mycket får en 5-8 dagars resa i södra Europa kosta?
Upplägget är följande
Boende i trevlig miljö,
20-30 mil på bra mcvägar med guide per dag.
En eller två dagar med andra upplevelser än mc.
Gruppkörning med Max 10 åkare.
Packning transporteras mellan övernattning.

Shaun
2013-12-15, 10:19
Hade tänkt att vara ute ca 10 dagar. Kanske håller mig till Tyskland, Harz området eller även ner till Salzburg.
CY2
För 4 år sedan var jag i Bayern och Österrike för 14 dagar. Då kostade resan 10000kr inklusive allt. Men vi hade ingen guide utan vi planerade resan hemma. Vi stannade på gasthaus och åt och drack normalt, inga fina middagar på restauranger utan husmanskost på andra ställe. SMC har sina resor men jag kan tycka att det verkar lite dyrt.

Hondamannen
2013-12-15, 10:44
Bayern, 14 dagar, 10 000 kr? Det var billigt. Normalt räknar jag med 1000 kr om dagen. Harzområdet är fint men inte så stort vill jag minnas. Missa inte Moseldalen för det är väldigt fint där.

Shaun
2013-12-15, 11:20
Jag och kompisen delade rum så vi kunde hålla kostnader nere. Frukost gick in i priset och då tog vi med oss några frallor och kaffe i termos till lunch. Vet inte om det var optimalt men vi kunde vara ute längre annars tror jag att 1000kr om dagen är hyfsat rätt.

Hondamannen
2013-12-15, 12:28
oki då förstår jag.



Jag och kompisen delade rum så vi kunde hålla kostnader nere. Frukost gick in i priset och då tog vi med oss några frallor och kaffe i termos till lunch. Vet inte om det var optimalt men vi kunde vara ute längre annars tror jag att 1000kr om dagen är hyfsat rätt.

Cy2
2013-12-17, 00:25
Förtydligar min fråga, hur mycket är ni villiga att betala för en 5-8 dagars mc-resa med övernattningar inkluderade i tex. Toscana eller Provence.
Egen mc gruppkörning om Max 10 mc. Guide som visar vägen.

V Saarela
2013-12-17, 06:12
Har måttat en gång och.......
8500:-gick det för mig på en europatur, 10 dagar och 800 mil. Inklusive precis allt.(bensin, broavgifter, mat etc etc)

jo...jag lever enkelt, men man hinner ju inte slösa om man gillar köra :)

Olle Å
2013-12-17, 09:25
Har måttat en gång och.......
8500:-gick det för mig på en europatur, 10 dagar och 800 mil. Inklusive precis allt.(bensin, broavgifter, mat etc etc)

jo...jag lever enkelt, men man hinner ju inte slösa om man gillar köra :)

Hmmm. Med så många mil per dag, så blir det ju inte så mycket tid för annat.

Brukar räkna med att det kostar ca 1000/dag att fara runt i Norge. Dyrare uppehälle med mat och hytter. Kan bli en del färjor där oxå, beroende på vägvalet. Då brukar det bli 30-50 mil/dag mycket beroende på var man befinner sig.:):):)

räven
2013-12-17, 10:14
Har måttat en gång och.......
8500:-gick det för mig på en europatur, 10 dagar och 800 mil. Inklusive precis allt.(bensin, broavgifter, mat etc etc)

jo...jag lever enkelt, men man hinner ju inte slösa om man gillar köra :)

Snitta 80 mil om dagen. Hinner man då köra dom kul vägarna? 30 mil om dagen i dolomiternas småvägsnät är heldagsjobb.

engström67
2013-12-17, 16:24
Snitta 80 mil om dagen. Hinner man då köra dom kul vägarna? 30 mil om dagen i dolomiternas småvägsnät är heldagsjobb.

Kanske ligger på Autobahn och gnir:D

engström67
2013-12-17, 16:26
Hmmm. Med så många mil per dag, så blir det ju inte så mycket tid för annat.

Brukar räkna med att det kostar ca 1000/dag att fara runt i Norge. Dyrare uppehälle med mat och hytter. Kan bli en del färjor där oxå, beroende på vägvalet. Då brukar det bli 30-50 mil/dag mycket beroende på var man befinner sig.:):):)

Jodå,rätt dyrt i Norge men brukar hålla mig till hytterna som kostar mellan 200-400 kr natten delat på 2 och sedan äter vi ju aldrig på restauranger.:)Brukar köpa med mig lite käk från Sverige,olika soppor och nå konserver bara att värma.Det duger väl.Huvudsaken man blir mätt.Frukosten är ju viktigaste för mig,en limpa från nån affär och nån kaviar tup duger och sedan kan man ta ett kaffestopp vid första mack.Är ju inte snål men syftet med mina Norge resor är att åka hoj och utforska olika platser och inte kasta bort massa pengar på dyr mat.Bättre att lägga pengarna i köpa ny hoj,utrustnings kassan.:)

Hondamannen
2013-12-17, 16:58
Vs, jag beundrar dig för din kondition. Köra 800 mil på 10 dagar är rent fysiskt inte någon enkel uppgift.


Har måttat en gång och.......
8500:-gick det för mig på en europatur, 10 dagar och 800 mil. Inklusive precis allt.(bensin, broavgifter, mat etc etc)

jo...jag lever enkelt, men man hinner ju inte slösa om man gillar köra :)

engström67
2013-12-17, 17:01
Vs, jag beundrar dig för din kondition. Köra 800 mil på 10 dagar är rent fysiskt inte någon enkel uppgift.

Men det tar bra om man ligger på,på Autobahn.Men kanske åkte moped;) Men går nog vi åkte 430mil på 5 dar i europa och visst gick ju över 200 många gånger och mil.

Shaun
2013-12-17, 17:12
Har nu forskat och tror att jag kan planera lite mer noga. Min tanke är att ta Kiel båten och sedan kör ner till Hartz området. Resan + boende i MC hotell halv pension är ca 5200kr. Borta totalt 7 dagar inkl båtresan.

Hondamannen
2013-12-17, 17:18
Shaun, Rugen är närmare...om du tycker att det blir för stressigt.

räven
2013-12-17, 17:19
Har nu forskat och tror att jag kan planera lite mer noga. Min tanke är att ta Kiel båten och sedan kör ner till Hartz området. Resan + boende i MC hotell halv pension är ca 5200kr. Borta totalt 7 dagar inkl båtresan.

Mc hotell funkar jättebra å inte så dyrt, i vart fall Österrike å Italien

TMax500
2013-12-17, 17:37
Har nu forskat och tror att jag kan planera lite mer noga. Min tanke är att ta Kiel båten och sedan kör ner till Hartz området. Resan + boende i MC hotell halv pension är ca 5200kr. Borta totalt 7 dagar inkl båtresan.Låter bra! Båten till Kiel går ju på natten och ankommer c:a 9.15 så ni kan vara på rull ut ur Kiel redan kl. 9.30.

Sedan är det c:a 35 mil till Harz. Dvs en halv dag på autobahn eller en hel dag på mindre vägar. I Harz finns flera mc-hotell (se SMCs webbsida) men boka i tid för Harz är populärt! Vi åkte vid Kristi Himmelsfärdshelgen 2011 och fick plats p g a ren tur. Det mesta hade varit bokat sedan 8-10 månader tillbaka. Väldigt populärt område, alltså. Mest bland tyskar förstås, men även en del danskar och holländare. Nästan inga svenskar vad vi såg i vart fall.

God tur, Harz är fint! Skicka ett PM om du är intresserad av den (lite längre) vägen vi tog från Kiel till Harz. Jag har en fil med min "roadbook" i form av ett Word-dokument någonstans.

Shaun
2013-12-17, 18:26
Skickar gärna pm. Hade inte tänkt att ta Autobahn. Båten anländer kl09,15 så gott om tid. Tips för boende ?

swischmc
2013-12-19, 01:39
Som svar på TS första fråga vill jag säga så här:
Jag har åkt med smc och med mc-safari. Smc är jag nöjd med. En trevlig vecka i södra Spanien med fria turer eller tillsammans.

Mc-safari åkte jag med för några år sedan och det blev en av de värsta resor jag gjort, oavsett färdsätt. Se länken: http://www.hojen.nu/forum/showthread.php?t=3383&highlight=Mc-safari
Samma inlägg finns även på smc och Bikes sidor.

Man vet ju aldrig hur en resa ska bli i förväg. Jag har kört själv och åkt i grupp, njutit och lidit, haft all tur i världen och mc-haveri. Enda sättet att få veta är att pröva. :)

Hondamannen
2013-12-19, 09:54
Kan låta lite elakt men får jag fråga vad det är för mc-haverier du har varit med om och hur du/ni löste det?:D

Ursäkta TS att jag spårar ur. Swishmc, om du inte vill skriva det här kan du skicka ett pm till mig om det hela.



Som svar på TS första fråga vill jag säga så här:
Jag har åkt med smc och med mc-safari. Smc är jag nöjd med. En trevlig vecka i södra Spanien med fria turer eller tillsammans.

Mc-safari åkte jag med för några år sedan och det blev en av de värsta resor jag gjort, oavsett färdsätt. Se länken: http://www.hojen.nu/forum/showthread.php?t=3383&highlight=Mc-safari
Samma inlägg finns även på smc och Bikes sidor.

Man vet ju aldrig hur en resa ska bli i förväg. Jag har kört själv och åkt i grupp, njutit och lidit, haft all tur i världen och mc-haveri. Enda sättet att få veta är att pröva. :)

Bighoj
2013-12-19, 19:46
Som svar på TS första fråga vill jag säga så här:
Jag har åkt med smc och med mc-safari. Smc är jag nöjd med. En trevlig vecka i södra Spanien med fria turer eller tillsammans.

Mc-safari åkte jag med för några år sedan och det blev en av de värsta resor jag gjort, oavsett färdsätt. Se länken: http://www.hojen.nu/forum/showthread.php?t=3383&highlight=Mc-safari
Samma inlägg finns även på smc och Bikes sidor.

Man vet ju aldrig hur en resa ska bli i förväg. Jag har kört själv och åkt i grupp, njutit och lidit, haft all tur i världen och mc-haveri. Enda sättet att få veta är att pröva. :)

Det vart ju inget trevligt med en sådan gruppresa du beskrev.Det är faktiskt hur enkelt och inte minst skitskoj att planera sina resor hemma vid datorn-Vara sin egen resebyrå som Mats skrev.Man kan sitta och planera in intressanta sevärdheter längst vägen,ordna de boende man tror ska passa en,köra de vägar man vill m.m.Detta är hur enkelt som helst med dagens teknik.Världen har verkligen blivit mindre med datorns hjälp.Har du varit ute och rest efter denna katastrofresa,och hur var i så fall detta jämförelsevis ?

swischmc
2013-12-20, 11:15
Haveriet på mc:n under den resan berodde på stark vind. Otippat men sant. :)

En av tjejerna var väldigt osäker på sin körning och när vi rundade ett hörn och hamnade i extrem sidvind blev hon rädd och slog av. Resultatet var att hon tappade mc:n och bröt av växelspaken.

Jag låg före och fick vända. När jag kommer tillbaka kan jag själv knappt hålla hojen utan får stanna i lä bakom ett hus.

Ytterligare två i gruppen tappar sina hojar och tre turister (som precis påbörjat sin semester stannar för att hjälpa till) tappar sina med skador som följd. Hojarna blåser helt enkelt omkull.

Tjejen blev såklart ännu mer orolig och vände sig till arrangören för hjälp. Han förklarade att vi hade en tågtid att passa och om hon inte kunde köra hojen fick hon ta sig hem på eget sätt. :eek: Senare monterade vi dit en liten spak så hon kunde växla, men hon vågade inte utan körde på ettan resten av resan. Jag undrar om hojen överlevde det, det luktade inte bra om den.


Vad det gäller egna haverier har jag en generator som brunnit i Finland och tappat två (av fyra) motorfästen Norge. Det mesta reder sig - om man nu inte blir utskälld av den som leder resan... Därför reser jag helst själv numera, bortsett från resan med smc.

V Saarela
2013-12-20, 19:46
Har måttat en gång och.......
8500:-gick det för mig på en europatur, 10 dagar och 800 mil. Inklusive precis allt.(bensin, broavgifter, mat etc etc)

jo...jag lever enkelt, men man hinner ju inte slösa om man gillar köra :)


Ja, alltså....80 mil om dan är ju snittet, men det innebär ju inte att man åker precis 80 mil varje dag.

jag bor i Boden, så bara genom Sverige är det 150 mil enkel. Blir då alltid att köra mil tills man kommer ner till alperna.
Likväl som att man matar mil så blir det ju också nån dag att bara dricka bärs....

Brukar snitta med moped(topfart typ 42km/timmen) drygt 35 mil om dan, men lika där, det blir ibland att man matar 50-55 mil på en dag, likväl som att nån dag så gillar man bärsen mer.

Förutsättning för att mata mil är ju att man är morgonpigg. När en del kliver upp yrvakna och funderar var denne ska få lite kaffe så har jag hunnit typ 30 mil.

engström67
2013-12-21, 09:28
Förutsättning för att mata mil är ju att man är morgonpigg. När en del kliver upp yrvakna och funderar var denne ska få lite kaffe så har jag hunnit typ 30 mil.

:):):)