handdator

Visa fullständig version : Det här med vinterförvaring....



Cubalibre
2013-12-03, 15:24
Det vanligaste är ju att folk "inklusive" jag, brukar ställa undan sin hoj över vintern. I år har det dock inte blivit av. Och jag har tänkt mer och mer på det.....varför ställa undan den egentligen? den kan väl inte ta någon skada direkt, eller? Den står ute på gården med sitt kapell över sig. Enda skillnaden från att ställa den under tak är ju att det kan komma att snöa på den, eller på kapellet. Eller har jag missat något?

Hondamannen
2013-12-03, 15:39
Har inte du sålt din hoj eller har du kvar din hoj?

Cubalibre
2013-12-03, 15:43
Jag bytte min Kawasaki mot en Yamaha FZ1 + pengar.

Bighoj
2013-12-03, 16:00
Ja du,en intressant fråga.Tål inte hojen vara ute utan att ta skada d v s om den är skyddad från salt ? Är mc:n så känslig vore det kanske bäst att inte köra alls utan istället ha den i en glasmonter.Jag tror det är så enkelt att-Om man inte tänkt köra under vinterhalvåret kan man likaså ha den i garaget.
Jag har min hoj under tak och skyddad från tre håll(Väggar) + kapell samt smartladdare på kontinuerligt.
Den har inte en rostfläck och den startar direkt när våren kommer så någon skada har den definitivt inte tagit.
Hoppas bytet till FZ1:an känns ok.Du skulle nog ångrat dig att stå utan hoj helt och hållet.

Ankan1
2013-12-03, 16:09
Har hört att hojen mår bättre av att stå lite kallt än av att vistas i värme under dessa vinterförvaringar.
Varför har jag däremot aldrig förstått.Glykolen bör ju som vanligt vara bra att kolla om hojen är vätskekyld och står i kallgarage.Kan ju kanske annars bli lite surt att på våren att upptäcka att motorn frusit sönder.

TMax500
2013-12-03, 17:22
Tänker spontant att det är fuktigt ute. Även under ett kapell. Göteborgsluft med saltstänk, du vet! :) Och det är torrt inne. Såvida du inte ställer den i något fuktigt utrymme.

Så för att undvika korrosion så hade jag ställt den inne. Och kopplat på en smart batteriladdare (t ex Ctek).

Cubalibre
2013-12-03, 17:45
Den står på en innergård=Inget salt.

Givetvis är det att föredra att ha den inne någonstans där det är torrt, men nu blev det inte så i år. Och att underhållsladda batteriet bryr jag mig inte om heller. Skulle det vara dött till våren så köper jag bara ett nytt, billigare än vad laddaren är.

Ankan1
2013-12-03, 18:04
Hur svårt kan det vara att ta in batteriet.

Cubalibre
2013-12-03, 18:16
Hur svårt kan det vara att ta in batteriet.


Inte alls svårt, och hade jag haft en laddare så hade jag nog gjort det. Men nu chansar jag på att det går vägen ändå. Det gick alldeles utmärkt förrförra säsongen. Massvis med folk som inte underhållsladdar, och deras hojar startar varje vår.

Hondamannen
2013-12-03, 18:48
Det stämmmer jag skipppar underhållsladdning men jag kör minst 1000 mil per år samt om det år torrt underlag på vintern så kör jag en sväng även på vintern för att undershållsladda batteriet samt för att förebygga att bromsarna kärvar ihop.

Kakel_anders
2013-12-03, 19:11
Är det ett friskt batteri är det säkerligen ingen fara bara man tar in det i värmen, med fördel hela hojen :)

Ove
2013-12-03, 19:46
Förvarar alltid hojarna kallt och det är inga problem. De risker som kan vara är sönderfrysning av dåligt laddade batterier och kylsystem med dåligt frostskydd. Fördelen är att man slipper torkning i förgasare som kan ge avlagringar + att däck och sånt åldras fortare i värme.

Om det är fuktig luft som växlar många gånger förbi nollan och det är mycke luft i tanken kan det bli en del kondens, men eftersom vi numera är välsignade med etanol i soppan som standard så ser jag det inte som något problem man behöver fundera över. :)

Hojen känner inget obehag av kylan så täcken och filtar och sånt tjänar bara som bostad åt gnagare. Bättre att det finns luft omkring. ;)

Sen är det så att var och en har sin tro och som regel fungerar det bra hur man än gör. :cool:

Olle Å
2013-12-03, 20:32
Förvarar alltid hojarna kallt och det är inga problem. De risker som kan vara är sönderfrysning av dåligt laddade batterier och kylsystem med dåligt frostskydd. Fördelen är att man slipper torkning i förgasare som kan ge avlagringar + att däck och sånt åldras fortare i värme.

Om det är fuktig luft som växlar många gånger förbi nollan och det är mycke luft i tanken kan det bli en del kondens, men eftersom vi numera är välsignade med etanol i soppan som standard så ser jag det inte som något problem man behöver fundera över. :)

Hojen känner inget obehag av kylan så täcken och filtar och sånt tjänar bara som bostad åt gnagare. Bättre att det finns luft omkring. ;)

Sen är det så att var och en har sin tro och som regel fungerar det bra hur man än gör. :cool:

Har fått för mig att kallgarage och kanske lite laddning av batteriet räcker. Blir det fint väder på vintern och man har dubbat så kan man ju ta sig en tur.:santaclaus::santaclaus:

Markus
2013-12-03, 21:07
Min står i ett kallt garage, tar in batteriet när det blir riktigt kallt....Man vet ju aldrig om man måste ut och köra lite :)

Kakel_anders
2013-12-03, 22:24
Förvarar alltid hojarna kallt och det är inga problem. De risker som kan vara är sönderfrysning av dåligt laddade batterier och kylsystem med dåligt frostskydd. Fördelen är att man slipper torkning i förgasare som kan ge avlagringar + att däck och sånt åldras fortare i värme.

Om det är fuktig luft som växlar många gånger förbi nollan och det är mycke luft i tanken kan det bli en del kondens, men eftersom vi numera är välsignade med etanol i soppan som standard så ser jag det inte som något problem man behöver fundera över. :)

Hojen känner inget obehag av kylan så täcken och filtar och sånt tjänar bara som bostad åt gnagare. Bättre att det finns luft omkring. ;)

Sen är det så att var och en har sin tro och som regel fungerar det bra hur man än gör. :cool:

Men..men...

Tänk om den fryser och känner sig ledsen och övergiven?.. Motorcyklar har också känslor! :)

Ove
2013-12-03, 22:30
Men..men...

Tänk om den fryser och känner sig ledsen och övergiven?.. Motorcyklar har också känslor! :)

:cool: Bättre kall än gnagd. :cool:

Ankan1
2013-12-04, 01:14
Men..men...

Tänk om den fryser och känner sig ledsen och övergiven?.. Motorcyklar har också känslor! :)

Känner sig övergiven, pffft ... Iskall även i sommarhettan. :D

Kakel_anders
2013-12-04, 07:17
Tackars liille mjotocykeln alles änsam o kaaaall ;)

engström67
2013-12-04, 10:36
Min hoj står i kallgarage,fast har värme på när jag ska vara där.Jag är ju som sagt rätt pedant :) men jag ställer in den ren såklart och sedan står den.Bara att rulla ut och köra om ja känner för det.Har aldrig haft tom eller full tank och aldrig laddat batteriet.Min C-tek laddare är kass,eller jag menar den har inga kablar för jag klippt bort dom då jag behövde dom till annat.Skulle det bli nåt fel på en ny maskin för att den står några månader då är det ju nå galet.Jag undviker att starta den med,inte bra om man inte kör den riktigt varm då men då lär jag ju rulla ut den och går ej pga förseglad port över vintern.Sedan är det ju klart att jag pular lite med den.Har bytt avgassystem,xenon konverterat,lackförseglat allt utom kåpor och tank som väntar på att få ny lack och kulör efter jul.:)

Olle Å
2013-12-04, 13:49
Men..men...

Tänk om den fryser och känner sig ledsen och övergiven?.. Motorcyklar har också känslor! :)

Verkar som om en del tror det..:cheers::cheers:

Kakel_anders
2013-12-04, 14:15
Verkar som om en del tror det..:cheers::cheers:

Hehe ja kanske inte ordagrannt, men jag har möjlighet att ha den ståendes varm både nytvättad, vaxad och servad så ser ingen anledning att göra annorlunda där.

Upp till var o en i suppose :)

Ove
2013-12-04, 17:16
Hehe ja kanske inte ordagrannt, men jag har möjlighet att ha den ståendes varm både nytvättad, vaxad och servad så ser ingen anledning att göra annorlunda där.

Upp till var o en i suppose :)

:) Upp till var och en som sagt. Men inne i värmen dunstar soppan så det kan vara en god idé att tömma förgasarna så att det inte blir avlagringar. ;)

jrutgers
2013-12-05, 14:49
:) Upp till var och en som sagt. Men inne i värmen dunstar soppan så det kan vara en god idé att tömma förgasarna så att det inte blir avlagringar. ;)

Men vad anser du om soppan i tanken? Håller den sig över vinteruppehållet eller är den obrukbar till våren?

Kakel_anders
2013-12-05, 15:58
Det känns som att ett par månader i garage med normal rumstemperatur inte borde spela någon betydande stor roll...

Veteranbilar och mopeder har man ju haft stora perioder av livet, aldrig varit nå större krångel där, men det kanske rör sig om andra dimensioner såklart.

Ove
2013-12-05, 17:16
Men vad anser du om soppan i tanken? Håller den sig över vinteruppehållet eller är den obrukbar till våren?

:rolleyes: Alla reaktioner sker snabbare vid högre temperatur men den borde klara sig bra. Tankade själv en av hojarna förra hösten och den startade och gick bra innan jag tankade igen nu i oktober. Billig i drift behöver bara tankas en gång per år och jag fick inte i mer än tio liter. ;)

Olle Å
2013-12-05, 17:26
:rolleyes: Alla reaktioner sker snabbare vid högre temperatur men den borde klara sig bra. Tankade själv en av hojarna förra hösten och den startade och gick bra innan jag tankade igen nu i oktober. Billig i drift behöver bara tankas en gång per år och jag fick inte i mer än tio liter. ;)

Verkar som om förvaring i kallgarage inte påverkar soppan. Har ett elaggregat med Honda motor, som kanske bara startas någon gång per år. För att inte tala om motorsågen som ibland legat flera år.:eek::eek:

Foosi
2013-12-05, 17:38
haha... minns en gång två ggr ... jag hade en sporthoj ståendes i vardagsrummet .. bakom soffan.... det doftade lite lite ... soppa och gummi den vintern.... bara lite.. ;)

engström67
2013-12-06, 07:29
Verkar som om förvaring i kallgarage inte påverkar soppan. Har ett elaggregat med Honda motor, som kanske bara startas någon gång per år. För att inte tala om motorsågen som ibland legat flera år.:eek::eek:

Håller med..både röjsåg och motorsåg ligger flera månader och startar direkt när man ska ha dom.:) Kör ju dom på Aspen bensin,dom går bäst då:)

Kakel_anders
2013-12-06, 07:58
haha... minns en gång två ggr ... jag hade en sporthoj ståendes i vardagsrummet .. bakom soffan.... det doftade lite lite ... soppa och gummi den vintern.... bara lite.. ;)

märkliga svarta lakritssträngar på parketten ? ;)

erikn
2013-12-06, 16:27
märkliga svarta lakritssträngar på parketten ? ;)

Så här eller?

jlGriFbxKdk

Kakel_anders
2013-12-06, 17:11
Klassiker ;)

Ove
2013-12-06, 23:02
:confused: Skit samma det där med att vinterförvara hojen för den klarar sig nog, men hur förvarar man gammelknuttar som inte tål kyla och blåst över vintern? :confused:

Väse Conny
2013-12-06, 23:50
Teneriffa...

Reese
2013-12-07, 00:36
Teneriffa...

Japp så blir det. Skall hyra en mc någon dag och köra av mig lite.

Olle Å
2013-12-07, 10:52
:confused: Skit samma det där med att vinterförvara hojen för den klarar sig nog, men hur förvarar man gammelknuttar som inte tål kyla och blåst över vintern? :confused:

Helly Hansen underställ.:):):)
:santaclaus::santaclaus:

räven
2013-12-07, 12:06
Nu är det inställd, nu har arbetsperioden startat.

Olle Å
2013-12-07, 14:15
Nu är det inställd, nu har arbetsperioden startat.

HM, anser nog att arbetsperioden har slutat och inte upptas förrän fåglarna börjar kvittra.
:santaclaus::santaclaus:

Olle Å
2013-12-07, 14:20
Så här eller?

jlGriFbxKdk

Påminner om en man i Arvika som beslutade sig för att byta bromsbelägg själv. Han höll till i ett stort garage och efter bytet av beläggen startade han hojen och drog iväg en bit.
Han hade då i rent oförstånd glömt att bromsa upp trycket i bromsarna och kunde sedan konstatera att han nog fick byta framgaffel oxå.:D:D:D:D

Ove
2013-12-07, 21:47
Teneriffa...

:( För dyrt med tanke på att restvärdet ändå inte är så högt. Sen är det problemet med vem som ska elda upp veden. :hmmmm2:


Helly Hansen underställ.:):):)
:santaclaus::santaclaus:

:hmmmm2: Ett alternativ - får prata med honom, han med luvan. :santaclaus: