handdator

Visa fullständig version : att vara eller inte vara rasist ! Ej Hoj



Foosi
2013-11-30, 11:44
ja, rubriken är sådär, men jag var något förvirrad över mångas syn på saken, eller kanske hur många verkar dela in folk i fack väldigt lätt och smidigt och en stor bov i dramat misstänker jag är mediers makt över det hela. Mediers makt och påverkan rent av på vad eller hur vi definierar saker och ting och ibland hoppar till slutsatser om saker och ting är lite halvskrämmande tycker jag. Det gäller att hålla huvudet kallt när och om man som jag gärna spenderar oftast en halvtimme skumma över de största dagstidningarna på nätet till morgonkaffet och ofta håller på sätta kaffet i halsen över rent av otroligt korkade påstående som verkar vara lite i modet nu. Men hur som helst, så är jag något fundersam över hur man i all debatt jag ser inte gör någon som helst skillnad på att kritiserar du invandringspolitik och vill peka på vissa socialt relaterade problem som man tycker att Sverige är dåliga på att ta hand om, så är du genast stämplad rasist och antagligen röstar på SD :eek: per automatik !

hoppas ni fattar vad jag menar nu. jag stödjer inte nåt parti, har inte ens rösträtt till riksdagen, men i debatter överallt verkar det uppstått en väldigt konstig och faktisk felaktig bild av vad folk ser som rasist ! Eller har jag fel. ni får gärna rätta mig. jag tål kritik. lovar inte lipa... :bootyshake:
Om man tex kritiserar invandringspolitiken är jag rasist ! Om jag berättar att jag är emot att religionsfrihet skall på nåt sätt bestämma över vår syn på vissa saker i samhället som att ta exempel, böneutrop ! Är jag per automatik rasist då ? Jag motsätter mig alls slags hjärntvätt i religioners tecken, oavsätt vad. Frågan är om man som förälder skall ens ta sig den rätten att påbörja hjärntvätt av sitt barn så fort det föds och redan där forma saker som ett barn inte har en chans sätta sig emot. och här menar jag oavsätt religion !
Om det vore Scientologerna som ville påbörja böneutrop ! Är jag per automatik rasist om jag motsäger mig det ? Är det verkligen rasism ? Är det rasism att jag kritiserar ivandringspolitik som inte når ända fram i samhället och på vissa platser i landet skapar problem ? Om debatten kommer igång när bilar brinner och polis och ambulanser knappt vågar åka in i områden ( skriver media) och man kritiserar själva problemet, nämligen hur dessa områden blivit till.... då verkar det som då anses du rasist ! Av media då ofta, observera det.

Ofta undrar man hur mycket egentligen medierna speglar vad "folk på gatan" tycker och tänker !

Jag har aldrig sett mig själv som rasist för att vara ärlig, men om jag genom att kritisera invandringspolitik, att sverige försöker svälja mer än vad man klarar av i form av sociala problem och missnöje, som visar sig i att parti som SD får följe såklart. För det ligger såklart orsaker bakom ! Och om jag kritiserar att man är feg att se till att svenska lagar vad gäller skola, fri från religiös hjärntvätt, hederskultur och hedersrelaterat våld inte tas på allvar av rädsla för att RASISM smyger sig in i det hela, ... ja då är jag väl fullblodad rasist jag med :eek: Man blandar ihop allt i en gryta och inget går sedan att reda ut, som om hedersrelaterat våld har med vilken djävla hudfärg jag har ? Det är liksom inte det som är poängen ju, poängen är ju att det är just att om jag då ställer mig upp och säger, här i detta land får man inte mörda sina döttrar för att ej lyda så är det för bövelen inte synonymt med rasism ! det är för bövelen mänskliga rättigheter vi försöker följa i detta land. Och medans vi har så många fårskallar till journalister som skriver som om de ... tja .. som om de vore lite "drag på vinden" eller lixom inte alla hästar hemma i stallet så har vi en märklig debatt. Frågan jag ställer mig också är att genom att inte skilja på saker och ting och inte kunna kritisera invandringspolitik och hur vi tar hand om invandrare utan att man börjar bräka rasist från alla hörn, vem gagnar det ? gagnar det invandrarna eller gagnar det rent av SD och eller ännu värre grupperingar kanske ?
mvh/ en till synes rasist ;)

Ankan1
2013-11-30, 12:52
Vad du själv tycker är det viktigaste i dessa frågor och inte vad andra har för åsikt i ämnet vare sig det är privatpersoner eller media.

MEHall
2013-11-30, 18:12
Ja, det har ju gått troll i detta! Rasism är helt enkelt att man tycker andra folktyper än sin egen är underlägsna, allt det andra har ju egentligen inte med rasism alls att göra! Det är lite som att kalla alla scooters för vespa!

Ove
2013-11-30, 18:42
Ja, det har ju gått troll i detta!

Ja verkligen! Till kaffet tog jag och min hustru varsin boll gjord av havregryn socker och smör och var även rullad u cocos. Rätta namnet på en sådan är NEGERBOLL, inte chokladboll för en sådan är uppbyggd av vitt skum som doppats i choklad. Har den dessutom fått en rullning i cocos kallas den cocosboll.
Negerbollen heter alltså negerboll för att den är brun och har ingenting att göra med testiklarnas färg hos personer med mörk hudfärg. Dessa har nämligen samma färg oavsedd vilken färg höljet har. :rolleyes:

Människor är lika goda eller onda oavsett hur vi ser ut, vilken religion som gäller i det område vi kommer ifrån vilket inte är detsamma som vilken religion vi tillhör vilket också kvittar. Buddist, hindu, kristen, muslim, Jehovas v...NÄ, där gick gränsen!

Att det sen blir en massa konflikter kommer sig av helt andra orsaker än den enskilda människan - politik, religion, maktlystnad och annan skit.

Olle Å
2013-11-30, 19:46
Jag håller med både Ove och Foosie.
Att medierna kan blåsa upp en egentligen bagatell som att kasta tårta på någon som man inte gillar :D:Dtex. Att offret skor sig på uppståndelsen ligger väl i linje för en politiker.
Många känner sig osäkra i umgänget med andra folkgrupper vilket inte är konstigt. All nytt innebär ju en osäkerhet vad det än är frågan om.
Om jag själv hamnar i okänt sällskap, så tar det ju en stund innan man har funnit sin plats. Att då som en del gör, gapa och skrika för att hamna överst på stegen är ju ett mått på osäkerhet.
Fick förra sommaren en kille från Afganistan som skulle hjälpa mig ett par dagar Han kunde knappt någon svenska , men det ordnade sig ändå.Visst kände jag mig lite osäker, MEN HUR KÄNDE HAN SIG DÅ???:confused:
Jag höll på med reparationer på en bondgård där killen fick jobba ett tag. Om svenska ungdomar kunde visa sådan framåtanda och vilja som han gjorde, skulle jag ha hög tilltro om våran framtid.
Har jobbat på en snickerifabrik i tio år där ungdomar kom och gick hela tiden, deprimerande. De brydde sig mera om mobilen än jobbet.:mad:
Tror dock att mycken rasism grundar sig på osäkerhet och förutfattade meningar. man märker redan på småungar som i grupp är väldigt otrevliga mot andra grupperingar exvis invandrare.
Varför är det förlåtet för en invandrare att vara duktig i idrott??? Då blir vederbörande accepterad.
Där har medierna en stor del i det hela. Då är de helt plötsligt VI SOM FÅR MEDALJERNA.
Något är egentligen ganska ruttet:bootyshake::bootyshake:

Ankan1
2013-11-30, 21:03
Jag håller med både Ove och Foosie.
Att medierna kan blåsa upp en egentligen bagatell som att kasta tårta på någon som man inte gillar :D:Dtex. Att offret skor sig på uppståndelsen ligger väl i linje för en politiker.
Många känner sig osäkra i umgänget med andra folkgrupper vilket inte är konstigt. All nytt innebär ju en osäkerhet vad det än är frågan om.
Om jag själv hamnar i okänt sällskap, så tar det ju en stund innan man har funnit sin plats. Att då som en del gör, gapa och skrika för att hamna överst på stegen är ju ett mått på osäkerhet.
Fick förra sommaren en kille från Afganistan som skulle hjälpa mig ett par dagar Han kunde knappt någon svenska , men det ordnade sig ändå.Visst kände jag mig lite osäker, MEN HUR KÄNDE HAN SIG DÅ???:confused:
Jag höll på med reparationer på en bondgård där killen fick jobba ett tag. Om svenska ungdomar kunde visa sådan framåtanda och vilja som han gjorde, skulle jag ha hög tilltro om våran framtid.
Har jobbat på en snickerifabrik i tio år där ungdomar kom och gick hela tiden, deprimerande. De brydde sig mera om mobilen än jobbet.:mad:
Tror dock att mycken rasism grundar sig på osäkerhet och förutfattade meningar. man märker redan på småungar som i grupp är väldigt otrevliga mot andra grupperingar exvis invandrare.
Varför är det förlåtet för en invandrare att vara duktig i idrott??? Då blir vederbörande accepterad.
Där har medierna en stor del i det hela. Då är de helt plötsligt VI SOM FÅR MEDALJERNA.
Något är egentligen ganska ruttet:bootyshake::bootyshake:

Som denna kvinna då som blev väldigt snopen när hon råkade ut för sitt eget skämt. :D

K12hXnyMCoo

Kakel_anders
2013-11-30, 21:57
Som denna kvinna då som blev väldigt snopen när hon råkade ut för sitt eget skämt. :D

K12hXnyMCoo

SOm jag i andra sammanhang hade väl uttryckt.... "You been Pwnt" xD

Kakel_anders
2013-11-30, 22:02
Jag tror förövrigt det konstanta förtrycket av vår inhemska befolkning där våra politikers ballar enbart kan mätas med mikrometer, som är ett resultat av invandringen och säg den rent barnsliga mobbingen som försigår mot partirepresentanter i oliktänkande partier SKAPAR rasism.... Men det är min högst isolerade åsikt..

Diversion
2013-12-01, 00:32
Det finns tre frågor där media totalt svikit. Invandringspolitiken, Klimatfrågan och Statsfeminismens inflytande.

Istället för att kritiskt granska och rapportera fakta agerar de megafon åt makten.

Olle Å
2013-12-01, 10:19
Det finns tre frågor där media totalt svikit. Invandringspolitiken, Klimatfrågan och Statsfeminismens inflytande.

Istället för att kritiskt granska och rapportera fakta agerar de megafon åt makten.

Det är ju riktigt. Det gäller ju att kunna skapa rubriker oavsett man är journalist eller politiker:mad:.
Den av ovanstående frågor jag är mest tveksam till är ju klimatfrågan. Vi vet ju inte människans påverkan på klimatet eftersom det går i cykler på hundratals år. Men att vi förstör miljön är ju klart.
Vet någon egentligen hur mycket avgaser och stoft som spys ut i atmosfären varje timme av alla dessa vulkaner som ständigt har utbrott?? Det kan man inte tjäna pengar på, så det pratas det inte om.:confused:
Man kan ju nästan inte diskutera andra folkslag utan att bli stämplad rasist.:banghead:
Ta gärna en negerboll till!!!!!:eek:

engström67
2013-12-01, 18:08
Det är ju riktigt. Det gäller ju att kunna skapa rubriker oavsett man är journalist eller politiker:mad:.
Den av ovanstående frågor jag är mest tveksam till är ju klimatfrågan. Vi vet ju inte människans påverkan på klimatet eftersom det går i cykler på hundratals år. Men att vi förstör miljön är ju klart.
Vet någon egentligen hur mycket avgaser och stoft som spys ut i atmosfären varje timme av alla dessa vulkaner som ständigt har utbrott?? Det kan man inte tjäna pengar på, så det pratas det inte om.:confused:
Man kan ju nästan inte diskutera andra folkslag utan att bli stämplad rasist.:banghead:
Ta gärna en negerboll till!!!!!:eek:

Ja tack.Negerboll är gott:)

Hondamannen
2013-12-01, 18:38
Om afrikaner hade en kaka som kallas potatisboll och som syftade på svenskar hur skulle ni då tolka det?

Jag menar ju att ni svenskar är ju ena riktiga potatisbollar. Ni äter ju inget annat än potatis.

Kakel_anders
2013-12-01, 18:49
Om afrikaner hade en kaka som kallas potatisboll och som syftade på svenskar hur skulle ni då tolka det?

Tja, du är inte så himla far off, vi har ju "Swedish meatballs" ;)

Personligen kan jag väl tycka att envisheten att hålla vid "negerboll" kanske övergått från kärlek till ett simpelt bakverk till något helt annat... Jag brukar kalla den efter ett genialt namn jag såg på ett kaffé i Huskvarna.. "Kalladetvadduvill-boll" :)

Men hela historien kring bakverk eller maträtter med udda namn, svarta dockor på jul, svarta pärlfigurer i reklam, lackritspuckar, 88an etc etc är en fråga om personlig uppfattning.
Det fanns nog jäklamig inte en käft som tyckte att negerbollen, eller att den svarta dockan i disney´s jul var annat än god/rolig innan något säreget geni bestämde sig för att tolka det som en rasistisk nidbild..

Jag kan dock tycka att ett böneutrop i t.ex Jönköping varje morgon o kväll eller hur det nu funkar vore fasiken så irriterande, religonsfrihet för mig är att slippa få den serverad med min frukostmacka varje jävla dag :)

Hondamannen
2013-12-01, 18:50
Fast Swedish meatballs används inte som ngt nedsättande. Religionsfrihet är en helt annan diskussion.



Tja, du är inte så himla far off, vi har ju "Swedish meatballs" ;)

Personligen kan jag väl tycka att envisheten att hålla vid "negerboll" kanske övergått från kärlek till ett simpelt bakverk till något helt annat... Jag brukar kalla den efter ett genialt namn jag såg på ett kaffé i Huskvarna.. "Kalladetvadduvill-boll" :)

Men hela historien kring bakverk eller maträtter med udda namn, svarta dockor på jul, svarta pärlfigurer i reklam, lackritspuckar, 88an etc etc är en fråga om personlig uppfattning.
Det fanns nog jäklamig inte en käft som tyckte att negerbollen, eller att den svarta dockan i disney´s jul var annat än god/rolig innan något säreget geni bestämde sig för att tolka det som en rasistisk nidbild..

Jag kan dock tycka att ett böneutrop i t.ex Jönköping varje morgon o kväll eller hur det nu funkar vore fasiken så irriterande, religonsfrihet för mig är att slippa få den serverad med min frukostmacka varje jävla dag :)

Kakel_anders
2013-12-01, 18:51
Mymlan här på forumet är väl Finländare, eller bor i Finland vad jag förstått iallafall, om du läser detta så säg mig.. Hur tolkar du "Finska Pinnar" ?

Gör det dig vansinnig över nidbilden av taniga bleka finländare... eller är den helt enkelt bara god till kaffe ? =P

Kakel_anders
2013-12-01, 18:51
Fast Swedish meatballs används inte som ngt nedsättande.

Och det menar du att negerbollen gör ? =/
(Om du läser trådskaparens inlägg så har religonsfrihet i allra högsta grad med saken att göra)

Hondamannen
2013-12-01, 18:52
En person kan inte svara för ett helt folk tycker jag iaf.


Mymlan här på forumet är väl Finländare, eller bor i Finland vad jag förstått iallafall, om du läser detta så säg mig.. Hur tolkar du "Finska Pinnar" ?

Gör det dig vansinnig över nidbilden av taniga bleka finländare... eller är den helt enkelt bara god till kaffe ? =P

Kakel_anders
2013-12-01, 18:56
En person kan inte svara för ett helt folk tycker jag iaf.

Nej..

MEN!

Det räcker att EN person gör en råbarkat dum tolkning för att förvandla något enkelt, till något minst sagt komplicerat.

Misstolka mig rätt, jag har ingen anledning att försvara något som just "negerboll", men jag vill poängtera att bakverket är inte en rasist, den må vara svart but that´s it.

(Min personliga uppfattning är att man dock av respekt historiskt begränsar sitt val av ord till annat än "neger", där choklad kan tyckas vara bättre och än mer korrekt)

Hondamannen
2013-12-01, 19:03
Det där ordet hänvisas i normalfallet till en viss världsdel. Om ****boll inte var rasistiskt menad, så kunde man väl redan från början kalla det för chokoladboll eller?



Och det menar du att negerbollen gör ? =/
(Om du läser trådskaparens inlägg så har religonsfrihet i allra högsta grad med saken att göra)

Ove
2013-12-01, 19:29
Mymlan här på forumet är väl Finländare, eller bor i Finland vad jag förstått iallafall, om du läser detta så säg mig.. Hur tolkar du "Finska Pinnar" ?

Gör det dig vansinnig över nidbilden av taniga bleka finländare... eller är den helt enkelt bara god till kaffe ? =P

:) Enligt Jörn Donner heter dom egentligen "Pilska finnar" - kakorna alltså.

Ove
2013-12-01, 19:33
Det där ordet hänvisas i normalfallet till en viss världsdel. Om ****boll inte var rasistiskt menad, så kunde man väl redan från början kalla det för chokoladboll eller?

:hmmmm2: Tror inte att man tänkte i politiskt korrekta rasistiska banor då någon gång i slutet av 1800-talet när negerbollen konstruerades....? Va fan den är ju lika gammal som Ottomotorn!? :confused:

Neger = nigra = svart(eller mörk) från latinet som så mycket annat, att man sen kallat ett folk från viss världsdel efter en viss färg är ev. en annan sak.

FCM
2013-12-01, 19:39
Tja, det ordet har ju urvattnats eftersom det använts som slagträ på allt som inte överenstämmer med nuvarande immigrationspolitik (inklusive Finlands eller Sveriges så som den såg ut så sent som 1989 t ex).
Det är ett sätt att undvika sakfrågor - ungefär som att stämpla någon som "kättare" förr.
Tyvärr blir ju ordet då oanvändbart eftersom ingen längre vet vad som menas med det.

Ove
2013-12-01, 19:44
Om afrikaner hade en kaka som kallas potatisboll och som syftade på svenskar hur skulle ni då tolka det?

Jag menar ju att ni svenskar är ju ena riktiga potatisbollar. Ni äter ju inget annat än potatis.

:) Detta var nytt! :D Men engelsmännen odlar ju sina swedes = kålrötter. :rolleyes:

Kakel_anders
2013-12-01, 20:04
Själv sitter jag o steker gyllenbruna amerikanska pannkakor... ;)

Hondamannen
2013-12-01, 21:08
Sen är det ju inte det vi som ska avgöra om detta ord väcker anstöt eller inte. Det är snarare den gruppen av människor eller den ras som det är riktad mot som skall avgöra. Om det väcker anstöt så är det skäl nog att inte använda detta ord. Precis som att man inte skall använda potatisbollar angående svenskar.

Molgan
2013-12-02, 01:29
Tyckte det var skönt när det här forumet var fritt från politik och eventuell pajkastning i alla fall handlade om något hojrelaterat. Nu är den här tråden så full av svammel att jag inte kan låta bli att kommentera.

Mymlan här på forumet är väl Finländare, eller bor i Finland vad jag förstått iallafall, om du läser detta så säg mig.. Hur tolkar du "Finska Pinnar" ?

Gör det dig vansinnig över nidbilden av taniga bleka finländare... eller är den helt enkelt bara god till kaffe ? =P
Drar man paralleller med finska pinnar, pitepalt och amerikanska pannkakor så har man lite otur när man tänker. Ordet "neger" är en rasistisk beteckning. Det spreds utifrån en rasistisk och rasbiologisk syn där olika raser bär på olika egenskaper, och det har använts flitigt i slavhandel och apartheid för att särskilja färgade från den, som man ansåg, mer utvecklade vita rasen. Dessutom har det använts och används än idag som ett skällsord, och många färgade har fått det vrålat i ansiktet innan deras tänder har blivit utslagna.

Så att hänvisa till "Negers" latinska betydelse och betrakta det som ett ord i mängden (som någon annan gjorde här) är bara okunnigt. Att känna sig kränkt för att man "inte får säga negerboll längre" är ännu värre. För det första får man visst säga negerboll om man vill, men då ska man vara medveten om att folk kan uppfatta det som otrevligt. För det andra så gör man sig väldigt överlägsen om man kan diktera för andra vad de borde eller inte borde känna sig obekväma med, och för det tredje så kan man ju undra varför rätten att få säga "negerboll" har blivit till en sådan hjärtefråga för ursvenskarna.

..och nej, jag blir inte kränkt när jag hör ordet "pitepalt" trots att jag är uppväxt där, bara lite hungrig. ;)

-----------------

Sen till trådstartaren och problemet med att man blir kallad rasist så fort man har åsikter om invandring: Nä.

Ove
2013-12-02, 07:52
Så att hänvisa till "Negers" latinska betydelse och betrakta det som ett ord i mängden (som någon annan gjorde här) är bara okunnigt. Att känna sig kränkt för att man "inte får säga negerboll längre" är ännu värre.

:p Jag fortsätter med att vara okunnig och hävdar att en annan bulle fick byta namn för att negerbollen inte fick heta så längre. Mumsmums tror jag det blev av chokladbollen. Jag är inte kränkt men f.d. chokladbollen skulle kunna vara det.

Neger, negroid osv är neutrala ord som kommer av latinet och kan fortfarande användas där det är relevant. Ordet nigger som du egentligen talar om är däremot ett skällsord och skall inte användas. ;)

Jag skall ändå medge att det finns hela tiden en glidning av ords betydelse så att ord som var riktigt fula för några år sen rinner som vatten över ungdomarnas läppar idag medan ord som var neutrala, som det vi nyss diskuterat kommit att bli tillmälen på vissa håll.

Molgan
2013-12-02, 11:19
Neger, negroid osv är neutrala ord som kommer av latinet och kan fortfarande användas där det är relevant. Ordet nigger som du egentligen talar om är däremot ett skällsord och skall inte användas. ;)

Jag skall ändå medge att det finns hela tiden en glidning av ords betydelse så att ord som var riktigt fula för några år sen rinner som vatten över ungdomarnas läppar idag medan ord som var neutrala, som det vi nyss diskuterat kommit att bli tillmälen på vissa håll.
Nej, nej och nej. De är inte "neutrala" ord vad det nu kan betyda, alla ord har en betydelse, tolkning och historia. Och jag talar inte om någon amerikansk slang utan om just ordet "neger" i alla dess översättningar och varianter.

Med neutral menar du kanske att vi Svenskar inte känner oss träffade av ordet och inte alltid förstått problemet? Ordet negroid kommer från rasbiologin, ser inte hur man kan göra det till något neutralt. Bara om man är rasist och anser att vi är indelade i raser med olika stereotypa drag utöver de rent estetiska kan ett sådant ord anses vara relevant.

Hondamannen
2013-12-02, 11:26
Vältalat och välskrivet Molgan, men jag har en liten invändig som jag återkommer till senare under dagen. Äntligen ngn som fattar saker och ting rätt :-)


Nej, nej och nej. De är inte "neutrala" ord vad det nu kan betyda, alla ord har en betydelse, tolkning och historia. Och jag talar inte om någon amerikansk slang utan om just ordet "neger" i alla dess översättningar och varianter.

Med neutral menar du kanske att vi Svenskar inte känner oss träffade av ordet och inte alltid förstått problemet? Ordet negroid kommer från rasbiologin, ser inte hur man kan göra det till något neutralt. Bara om man är rasist och anser att vi är indelade i raser med olika stereotypa drag utöver de rent estetiska kan ett sådant ord anses vara relevant.

Hondamannen
2013-12-02, 11:45
Du har rätt, man får fortfarande säga ******* men om förstår så långt att det finns människor som kan ta illa upp så ska man inte säga det, tycker jag iaf. Det är 2014 snart men trots det har vi inte kommit ifrån såna här ord i bägge riktningarna. Det visar hur människan i all sin smarthet är en egentligen en korkad varelelse. Vi klarar att skicka människor ut i rymden men klarar inte att lösa detta problem. Visst finns det biologiska orsaker till detta men det är en helt annan diskussion.

Jag använde ordet potatisbollar eller potatisskallar för att starta en diskussion om detta. Det skall givitvis inte heller användas mot svenskar.


Kanske skall man använda sig av den tyska metoden för att få bort såna ord. De använder sig av dryga böter :-) 10 000 euro om man gör en "Hitler hälsning" om jag nu är rätt informerad. Tyskarna på grund av sin historia skojar inte om såna här saker. De tar tag i det med hård handskarna.




Tyckte det var skönt när det här forumet var fritt från politik och eventuell pajkastning i alla fall handlade om något hojrelaterat. Nu är den här tråden så full av svammel att jag inte kan låta bli att kommentera.

Drar man paralleller med finska pinnar, pitepalt och amerikanska pannkakor så har man lite otur när man tänker. Ordet "neger" är en rasistisk beteckning. Det spreds utifrån en rasistisk och rasbiologisk syn där olika raser bär på olika egenskaper, och det har använts flitigt i slavhandel och apartheid för att särskilja färgade från den, som man ansåg, mer utvecklade vita rasen. Dessutom har det använts och används än idag som ett skällsord, och många färgade har fått det vrålat i ansiktet innan deras tänder har blivit utslagna.

Så att hänvisa till "Negers" latinska betydelse och betrakta det som ett ord i mängden (som någon annan gjorde här) är bara okunnigt. Att känna sig kränkt för att man "inte får säga negerboll längre" är ännu värre. För det första får man visst säga negerboll om man vill, men då ska man vara medveten om att folk kan uppfatta det som otrevligt. För det andra så gör man sig väldigt överlägsen om man kan diktera för andra vad de borde eller inte borde känna sig obekväma med, och för det tredje så kan man ju undra varför rätten att få säga "negerboll" har blivit till en sådan hjärtefråga för ursvenskarna.

..och nej, jag blir inte kränkt när jag hör ordet "pitepalt" trots att jag är uppväxt där, bara lite hungrig. ;)

-----------------

Sen till trådstartaren och problemet med att man blir kallad rasist så fort man har åsikter om invandring: Nä.

Leffemerlo
2013-12-02, 13:01
Blir så trött på att bli kallad rasist så fort man öppnar munnen o säger nåt om invandrare Men handen på hjärtat alla ni där ute hur många av er skulle tycka om ifall eran dotter skulle gifta sig med en muslim

Hondamannen
2013-12-02, 13:12
Men handen på hjärtat alla invandrare, hur många av oss skulle vilja gifta sig med en svensk?

Kakel_anders
2013-12-02, 13:53
Blir så trött på att bli kallad rasist så fort man öppnar munnen o säger nåt om invandrare Men handen på hjärtat alla ni där ute hur många av er skulle tycka om ifall eran dotter skulle gifta sig med en muslim


Men handen på hjärtat alla invandrare, hur många av oss skulle vilja gifta sig med en svensk?

Här har vi kärnfrågan, om ens lite omförpackad.

Problemet föreligger inte i namnet på en boll av choklad, kokos och allt för mycket smör, utan (märk väl min högst personliga tolkning) i svårigheten att få till en riktig integration.

I en perfekt värld, en alldeles lysande fantastisk värld är vi bara människor, inga färger, inga fack att placeras i, inga funktionshinder som på ett eller annat sätt gör oss mindre värdefulla, inga arbetslösa eller papperslösa utan BARA människor :)


Det är en het potatis med allt kring detta med invandring och politik därikring, men den skapar klyftor och agg där vi istället ska enas och umgås för att disskutera vår hjärtefråga motorcycklar, låt nu denna tråd gå hädan så vi kan gå vidare :)

Hondamannen
2013-12-02, 13:57
Du har helt Anders!

Min förra replik var INTE menat som någon form kritik mot svenskar. Jag försökte bara bemöta den föregående skribenten med samma form av retorik som han själv använde sig av, i hopp om att han kanske fattar vad han skrev i sitt inlägg.




Här har vi kärnfrågan, om ens lite omförpackad.

Problemet föreligger inte i namnet på en boll av choklad, kokos och allt för mycket smör, utan (märk väl min högst personliga tolkning) i svårigheten att få till en riktig integration.

I en perfekt värld, en alldeles lysande fantastisk värld är vi bara människor, inga färger, inga fack att placeras i, inga funktionshinder som på ett eller annat sätt gör oss mindre värdefulla, inga arbetslösa eller papperslösa utan BARA människor :)


Det är en het potatis med allt kring detta med invandring och politik därikring, men den skapar klyftor och agg där vi istället ska enas och umgås för att disskutera vår hjärtefråga motorcycklar, låt nu denna tråd gå hädan så vi kan gå vidare :)

Kakel_anders
2013-12-02, 14:01
Kan bara hålla med föregående skribenter i att en sån här debatt ofta skapar mer ont blod än nytta =/

Ankan1
2013-12-02, 15:58
... och så gjorde man då den omvända Heimlichmanövern i ämnet (vad är en rasist) där allt fortfarande sitter fast och ville lägga ner hela ämnet som ett stort flertal riksdagspartier redan misslyckats kapitalt med istället för att låta folk få ha sina åsikter där någon som vanligt ansåg sig ha mer rätt än andra och ville stoppa diskussionen i ett ämne som bara brer ut sig för varje dag som går.Tystnad har aldrig botat några problem.

Ove
2013-12-02, 16:18
Nej, nej och nej. De är inte "neutrala" ord vad det nu kan betyda, alla ord har en betydelse, tolkning och historia. Och jag talar inte om någon amerikansk slang utan om just ordet "neger" i alla dess översättningar och varianter.

Med neutral menar du kanske att vi Svenskar inte känner oss träffade av ordet och inte alltid förstått problemet? Ordet negroid kommer från rasbiologin, ser inte hur man kan göra det till något neutralt. Bara om man är rasist och anser att vi är indelade i raser med olika stereotypa drag utöver de rent estetiska kan ett sådant ord anses vara relevant.

Eftersom jag peronligen inte kan se att den ene är bättre än den andre oavsett vilken variant av arten Homo Sapiens man tillhör eller vilken religion som finns i det land man är född så har jag lite svårt att ta till mig upprördheten över att man hittade på att kalla en brun bulle för negerboll - ja så till den grad att man kallar den chokladboll utan att den kommit i kontakt med choklad. Den är gjord på kakao, socker och smör.

Den hysteri som var då på, kan det vara 70-talet, och som fortfarande lever, med att man inte fick säga vissa ord som kunde vara stötande för vissa grupper uppfattade iallafall jag som en konstig variant av just rasism.

Att det kan finnas anledning att använda dessa pseudofula ord kan ju t.ex. vara när geologerna försöker utröna var människospillrorna man hittat i jorden kommer ifrån. Alla ord och benämningar kan tolkas som invektiv i fel mun. Havreälg är ett hjortdjur som skövlar på åkern. Om man kallar någon så på krogen får man nog räkna med en smocka.

Kakel_anders
2013-12-02, 16:47
... och så gjorde man då den omvända Heimlichmanövern i ämnet (vad är en rasist) där allt fortfarande sitter fast och ville lägga ner hela ämnet som ett stort flertal riksdagspartier redan misslyckats kapitalt med istället för att låta folk få ha sina åsikter där någon som vanligt ansåg sig ha mer rätt än andra och ville stoppa diskussionen i ett ämne som bara brer ut sig för varje dag som går.Tystnad har aldrig botat några problem.

Men löser vi verkligen problemen här?

Det är ju en ganska fruktlös diskussion som härleder från ett kapitalt tanklöst ledande av folk som är avsevärt viktigare än vad jag är :)

Hondamannen
2013-12-02, 17:18
Det här är en motorcykel forum. Det andra finns säkert andra forum och partier som man kan ventilera sig hos.

Ove
2013-12-02, 17:29
Men löser vi verkligen problemen här?


:D Nej absolut inte men det blev ialla fall fart på debatten en stund. :rolleyes:

Kom att tänka på ickevåldsdebatten som grasserade då på typ 70- talet också medan man ändå protesterade mot allt, gökade och drack rödtjut kollektivt.

I ett hus vid skogen slut liten tomte tittar ut
(osv till)
hjälp ack hjälp ack hjälp nu mej jag vill bara värma mej.
rätta texten skulle vara ..... nu mej, annars skjuter jägarn mej.

Mera sånt: Ja må han leva, ja må han leva, ja må han leva uti hundrade år.... Stopp och belägg! :eek: Detta att tidsbestämma livet och sen ska han DÖ skjuten på en skottkärra!! :eek:

Texten efter detta resonemang blev: ... ja må han leva många lyckliga år. :thefinger:

pne64
2013-12-02, 17:58
Håller med trådskaparen. Denna debatt har spårat ur fullständigt. Det är fult att vara stolt över att vara svensk. Vi får inte sjunga nationalsången på skolavslutningar, ha pepperkaksgubbar på lucia etc, etc. Av dom invandrare jag känner så är dom tacksamma och glada att dom fått komma till detta land och dom skäms över dessa stolliga påhitt. Det är inte invandrare som som tycker illa om nationalsången. det är politiker som TROR att invandrare tycker illa om nationalsången.
Alla är tydligen rasister om man har en svensk flagga.
När sunnimuslimer och shiamuslimer är i luven på varann, är dom också rasister då?
Problemet är att alla politiker (med vissa undantag) är så rädda att säga att vi har problem med invandringen. Är det ingen som säger nåt så har vi inga problem. Det vill gärna sopas under mattan.
Ingen vill ju vara rasist. Och det blir man med automatik om man tycker om att vara svensk. Jag har själv inget emot att vi tar emot folk som behöver hjälp. Men vi får inte säga att nåt är fel med invandringspolitiken. Då har vi nog väldigt många rasister i detta landet!

Hondamannen
2013-12-02, 18:41
Du har rätt! Jag kan själv säga som invandrare att det är inte invandrarna som har ngt om nationalsången utan det är ngn politiker som tror att invandrarna tror så!

Ove
2013-12-02, 20:31
:cool: OK då! Raka besked!

Invandrarpolitiken är åt hellskotta, däremot är invandrarna ganska OK. Visst finns de en och annan som man helst inte vill ha in i landet men rötägg finns, även inhemska.

Det kommer in folk med hög yrkesskicklighet och examina som inte får arbeta med vad dom är bäst på. Städa centralstation? Baka pizza? Tacksamma är dom för att dom har något som kan ge försörjning men tänk vilken nytta dom skulle göra på rätt plats!

Sitta av en massa tid i väntan på att fallet ska tas upp till prövning i månader/år innan man får besked om man får stanna måste vara förödande för självkänslan särskillt soim man inte får jobba eller göra något meningsfullt. Jag anser att undersysselsättning i den situationen som många befinner sig som kommer från en krishärd och hamnar i ett nästanfängelse är en grogrund för frustration som kan leda till att man lätt hamnar i kriminalitet.

Jag anser att man borde se över hela regelverket och den person som det gäller har besked mycket snabbt om hur framtiden ser ut, in eller ut....

En analys av vad personen ifråga kan jobba med och full stöttning för att finna jobb. Invandrare är kreativa och kan skapa jobb även för svenskar....

Bidrag under en kort övergångstid - sedan lån tills pesonen är självförsörjande.

Nu tror jag att jag tyckt till så det räcker. ;)

Molgan
2013-12-02, 22:43
Det är fult att vara stolt över att vara svensk. Vi får inte sjunga nationalsången på skolavslutningar, ha pepperkaksgubbar på lucia etc, etc. Av dom invandrare jag känner så är dom tacksamma och glada att dom fått komma till detta land och dom skäms över dessa stolliga påhitt. Det är inte invandrare som som tycker illa om nationalsången. det är politiker som TROR att invandrare tycker illa om nationalsången.
Alla är tydligen rasister om man har en svensk flagga.
Nu är mina grabbar bara i dagisåldern än, men det verkar som de fostrar blivande rasister där. De får vara med och hissa svenska fanan på flaggdagar, och de var väldigt söta som pepparkaksgubbar. =)

Håller med om att det är frustrerande när politiker inte vågar ta i frågan. De kan inte ens bemöta det populistparti som lever på frågan på ett vettigt sätt vilket gör att det kan sprida sina halvsanningar och pseudofakta ostört.


Nu tror jag att jag tyckt till så det räcker. ;)
Bra tyckt! https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcT1X_5gMqHtLkG-_LCEYvDc1zP4-MUmRZxwT9855-XD0zI9N_spwQ

Hondamannen
2013-12-02, 23:40
Du har helt rätt Ove men en sak som många svenskar glömmer bort är att även svenskar har utvandrat och har varit invandrare. De som är negativa till invandringen tycker jag ska ställa sig åtminstone en gång i livet framför spegeln se sig själv i spegeln. Den ena sidan av honom skall vara den invandrarkritiska personen. Personen i spegeln skall vara killen som har utvandrat till USA och sen ska han stiga ur sig själv och bli en tredje person och beakta dessa två personer så kanske han lär sig ngt om livet.

En skev bild som finns hos många människor är att om han tar hit 100 invandrare så förväntas att alla 100 skall vara felfria. Det är inte realistiskt. Ingen är perfekt. Problem får man räkna men det är det som människan skall använda sin hjärna för att lösa tycker jag. Detta är ena sidan av diskussion men denna diskussion är en komplicerad historia.



:cool: OK då! Raka besked!

Invandrarpolitiken är åt hellskotta, däremot är invandrarna ganska OK. Visst finns de en och annan som man helst inte vill ha in i landet men rötägg finns, även inhemska.

Det kommer in folk med hög yrkesskicklighet och examina som inte får arbeta med vad dom är bäst på. Städa centralstation? Baka pizza? Tacksamma är dom för att dom har något som kan ge försörjning men tänk vilken nytta dom skulle göra på rätt plats!

Sitta av en massa tid i väntan på att fallet ska tas upp till prövning i månader/år innan man får besked om man får stanna måste vara förödande för självkänslan särskillt soim man inte får jobba eller göra något meningsfullt. Jag anser att undersysselsättning i den situationen som många befinner sig som kommer från en krishärd och hamnar i ett nästanfängelse är en grogrund för frustration som kan leda till att man lätt hamnar i kriminalitet.

Jag anser att man borde se över hela regelverket och den person som det gäller har besked mycket snabbt om hur framtiden ser ut, in eller ut....

En analys av vad personen ifråga kan jobba med och full stöttning för att finna jobb. Invandrare är kreativa och kan skapa jobb även för svenskar....

Bidrag under en kort övergångstid - sedan lån tills pesonen är självförsörjande.

Nu tror jag att jag tyckt till så det räcker. ;)

Kakel_anders
2013-12-03, 07:44
Jag vill inleda med att, visst det är aftonbladet, men det är fan bullshit det här, jag må icke ha röstat på dem hittills men så här beter man sig fasen inte efter 6 fyllda.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17950099.ab

Hondamannen
2013-12-03, 09:25
Vad som du har ngt emot? Diktaturer är brutala men de flesta av dem för ingen politik som gränsar är rent av är rasistiskt/främlingfientligt eller faschistiskt.

Om man nu skall välja mellan pest eller kolera, är då inte diktaturer bättre eller?

Kakel_anders
2013-12-03, 12:22
Vad som du har ngt emot? Diktaturer är brutala men de flesta av dem för ingen politik som gränsar är rent av är rasistiskt/främlingfientligt eller faschistiskt.

Om man nu skall välja mellan pest eller kolera, är då inte diktaturer bättre eller?

Haha..

Jag härledde mer till att det är en helt uppenbar barnslig vuxenmobbing, kanske att det inte platsar i denna tråden alls, det var inte heller för att skapa vidare sidmeter av debat utan bara ett konstaterande (och ett högst persoligt sådant.).

Låt mig förtydliga detta för mig själv lite nu.
DU menar på fullaste allvar att du väljer ett styre som i Syrien före ett (Vad som förhoppningsvis fortsättningsvis förblir) icke styrande missnöjesparti ?

Du förespråkar alltså användandet av kemisk krigsföringen mot den egna befolkningen i syftet att markera ledarskap, för att inte tala om tusentals sinnessjuka mord på kvinnor och barn ?

Jag är väl medveten om att det finns fåtaligt med diktaturer där våld och politiska mord inte behövt genomföras än, men det är bara en fråga om när, inte om.
(Nassarna 1933 är väll ett lysande exempel förklätt till en demokrati men där oliktänkande mördades för att få sin vilja igenom.)

Är det något Sverige som land ska markera mot så är det ju sådana otvivelaktiga psykopater.

Nej jag kommer inte välja varesig pest eller kolera.

Hondamannen
2013-12-03, 12:52
Jag kan mkt väl förstå att man har resonerat så när man har valt att släppa in diktaturer men väljer att inte släppa in ett visst parti. Ska man välja mellan dåligt och väldigt dåligt så är det väl bättre att välja dåligt?


Sen finns det säkert andra skäl till varför man har gjort som har gjort. Det finns säkert pengar och handelsyften. De länder som nämns har man ju en omfattande handel med som man kanske inte i längden kan vara utan.

Kakel_anders
2013-12-03, 14:04
Jag kan mkt väl förstå att man har resonerat så när man har valt att släppa in diktaturer men väljer att inte släppa in ett visst parti. Ska man välja mellan dåligt och väldigt dåligt så är det väl bättre att välja dåligt?


Sen finns det säkert andra skäl till varför man har gjort som har gjort. Det finns säkert pengar och handelsyften. De länder som nämns har man ju en omfattande handel med som man kanske inte i längden kan vara utan.

Ooooookay.

Det där vet jag inte ens hur jag ska svara på xD

Peace out!

TheCrow
2013-12-03, 19:38
Hur många rasister ser sig själva som rasister förutom de mest urblåsta?

Som till och från jobbandes i just media tänkte jag att jag kanske kan bidra med några ord. Till att börja med så är det olagligt att sprida sådant som kan falla in under "hets mot folkgrupp". Så tidningar får helt enkelt inte publicera vad som helst. Jag är inte direkt avundsjuk på de som är ansvariga utgivare när det kommer till att hantera SD:s olika uttalanden i olika sammanhang, för att inte tala om insändare.

Men sen är de så också att jag tror inte jag träffat på en enda svensk som faktiskt har kritiserat just invandringsPOLITIKEN när man träffar dem genom tidningens försorg. Det finns några saker som är nästan alltid är återkommande.

Jag är inte rasist men... är ett av dem. Sedan håller man en lång utläggning om rådande situation och i slutet kommer fram till att det beror på för många invandrare och att vi tar emot för många. Det är vad folk anser vara invandrarpolitik. Hur många, vart och varifrån de kommer. Idag hör vi inga som klagar på finnar, det lät annorlunda på 70-talet kan jag meddela. När folk jag möter pratar "invandrarpolitik" så pratar de om muslimer och inget annat, företrädesvis från mellanöstern.

Sedan kommer skolan med nationalsången på tal som förs fram som ett allmängiltigt förbud, vad jag vet så har det bara inträffat på ett fåtal skolor. Tillika historierna om pepparkaksgubbarna. Källan är för det mesta samma media som kritiseras för att misskreditera de politiskt inkorrekta som man gärna kallar sig. Då är media helt plötsligt fullt trovärdiga, eller när man skriver att ambulans/räddningstjänst inte åker in i oroliga områden. Om någon tidning verkligen skrivit att de inte "vågar" vet jag inte, finns säkert i nått pratminus. Men det står aldrig, vad jag sett, att de inte får pga arbetsmiljöregler.

Finns det inga som kritiserar invandrarpolitiken? Jo, de jag har träffat som gjort det är invandrare. De tycker att den fungerar skit och dom sitter fast i den.

Svenskar fastnar i resonemang om delikatessbollars namn och inte som om det vore det största problemet av dem alla. Om tidigare nämnda bolls namn är neutralt och betydelselöst, varför är det då så viktigt för somliga att hänga kvar vid det?

När det kommer till minareter så vet dom flesta inte ens vad dom pratar om. De har målat upp en bild av nått som ska skråla som en tupp på bondgården. Jag var nyligen i en muslimsk stad där man såg minareter i stort sett över allt. Om man koncentrerade sig så kunde man höra när de satte igång, men stadens brus överröstade med lätthet utropet för alla som var mer än ett-två kvarter bort.

Folk får gärna ifrågasätta invandringspolitiken för min del, det gör jag också, men då får de fan vara pålästa och relevanta om de inte vill att jag ska sätta rasistflagga på dem.

/F

Kakel_anders
2013-12-03, 20:32
Yttrandefrihet kontra hets mot folkgrupp har pratats och debatterats om länge...

Hur som helst... Väl talat :)

Ove
2013-12-03, 21:07
Men sen är de så också att jag tror inte jag träffat på en enda svensk som faktiskt har kritiserat just invandringsPOLITIKEN när man träffar dem genom tidningens försorg.

:) Väl rutet! Egentligen hade jag tyckt färdigt men... Vi kanske skulle träffas vid tillfälle så finge du träffa en. :)


Finns det inga som kritiserar invandrarpolitiken? Jo, de jag har träffat som gjort det är invandrare. De tycker att den fungerar skit och dom sitter fast i den.

:( Instämmer helt! Först "internering" i någon flyktingförläggning i sysslolöshet och ovisshet skitlänge. Därefter försöka skaffa sig en tillvaro där man kan försörja sig och helst komma till någon integration i samhället. Getton med arbetslöshet och en massa sociala strul är inte bara invandrarnas problem, dom behöver hjälp, av oss som kanske skulle kunna kallas allmänheten, myndigheter och arbetsgivare.


Svenskar fastnar i resonemang om delikatessbollars namn och inte som om det vore det största problemet av dem alla.

:rolleyes: Den nivån av förståelse, att byta namn på smågodis, är väl ungefär vad man mäktat med hittills. Så, nu har jag även fått förklara ironin för dom som inte förstått. :rolleyes:

Den största fördomen man kan ha är att man är fördomsfri!

TheCrow
2013-12-03, 23:02
Ja det där med yttrandefriheten brukar ju komma upp. YF är inte, och har aldrig varit, helt utan restriktioner. Men de flesta som åberopar den har aldrig läst den utan tror att det är nått som ska garantera att man kan säga vad som helst hur som helst. Det finns fler restriktioner förutom "hets mot folkgrupp", bara att läsa den.

Sen kan man naturligtvis ha åsikter om huruvida innehållet i denna lag är rätt eller inte, men vi har väl åsikter om hastighetsbegränsningar också gissar jag. Fast förändrar ju inte det faktum att det är olagligt att överskrida dom.

/F

/Freddo

Kakel_anders
2013-12-03, 23:32
Jag gillar jämförelsen, den var faktiskt riktigt bra :)

Foosi
2013-12-05, 21:47
Hur många rasister ser sig själva som rasister förutom de mest urblåsta?

Som till och från jobbandes i just media tänkte jag att jag kanske kan bidra med några ord. Till att börja med så är det olagligt att sprida sådant som kan falla in under "hets mot folkgrupp". Så tidningar får helt enkelt inte publicera vad som helst. Jag är inte direkt avundsjuk på de som är ansvariga utgivare när det kommer till att hantera SD:s olika uttalanden i olika sammanhang, för att inte tala om insändare.

Men sen är de så också att jag tror inte jag träffat på en enda svensk som faktiskt har kritiserat just invandringsPOLITIKEN när man träffar dem genom tidningens försorg. Det finns några saker som är nästan alltid är återkommande.

Jag är inte rasist men... är ett av dem. Sedan håller man en lång utläggning om rådande situation och i slutet kommer fram till att det beror på för många invandrare och att vi tar emot för många. Det är vad folk anser vara invandrarpolitik. Hur många, vart och varifrån de kommer. Idag hör vi inga som klagar på finnar, det lät annorlunda på 70-talet kan jag meddela. När folk jag möter pratar "invandrarpolitik" så pratar de om muslimer och inget annat, företrädesvis från mellanöstern.

Sedan kommer skolan med nationalsången på tal som förs fram som ett allmängiltigt förbud, vad jag vet så har det bara inträffat på ett fåtal skolor. Tillika historierna om pepparkaksgubbarna. Källan är för det mesta samma media som kritiseras för att misskreditera de politiskt inkorrekta som man gärna kallar sig. Då är media helt plötsligt fullt trovärdiga, eller när man skriver att ambulans/räddningstjänst inte åker in i oroliga områden. Om någon tidning verkligen skrivit att de inte "vågar" vet jag inte, finns säkert i nått pratminus. Men det står aldrig, vad jag sett, att de inte får pga arbetsmiljöregler.

Finns det inga som kritiserar invandrarpolitiken? Jo, de jag har träffat som gjort det är invandrare. De tycker att den fungerar skit och dom sitter fast i den.

Svenskar fastnar i resonemang om delikatessbollars namn och inte som om det vore det största problemet av dem alla. Om tidigare nämnda bolls namn är neutralt och betydelselöst, varför är det då så viktigt för somliga att hänga kvar vid det?

När det kommer till minareter så vet dom flesta inte ens vad dom pratar om. De har målat upp en bild av nått som ska skråla som en tupp på bondgården. Jag var nyligen i en muslimsk stad där man såg minareter i stort sett över allt. Om man koncentrerade sig så kunde man höra när de satte igång, men stadens brus överröstade med lätthet utropet för alla som var mer än ett-två kvarter bort.

Folk får gärna ifrågasätta invandringspolitiken för min del, det gör jag också, men då får de fan vara pålästa och relevanta om de inte vill att jag ska sätta rasistflagga på dem.

/F

vem du vill sätta en rasistflagga på eller inte är ju totalt upp till dig liksom, frågan är om någon bryr sig om det är relevant eller inte ! Varför tycker du det är en viktig poäng ?

TheCrow
2013-12-06, 01:05
Av samma anledning som folk tycker det är viktigt att poängtera att dom inte är rasister men...

/F

Foosi
2013-12-06, 08:42
Av samma anledning som folk tycker det är viktigt att poängtera att dom inte är rasister men...

/F

jo, men det är just här poängen ligger... FÖR många verkar blanda ihop rashat/rasism med att ha invändningar mot invandringspolitiken, vilket innefattar ganska stor fråga.
Kanske ni som direkt sätter ett = här, kan definiera vad Rasism är för något ?
Det kanske ligger nåt dött begravet här någonstans. OM nu många väljer att sätta rasistflagga på alla som har invändningar emot invandringen direkt så är det lavinartad ökning av fullblodsrasister i sverige överallt. DET visar SD väljarsiffror.
ÄR det så tror ni ? Plötsligt har alla dessa rashatare kommit ut ur garderoben :eek:
Det är något korkat förenklad bild ju.
Om man anser att ett land tagit emot mer invandrare än de kan ta hand om, utbilda, integrera, ge arbete, ge ett drägligt liv, gör inte en person automatisk till en rashatare !
lägg ner med dessa fördummande förenklingar. Tänk lite längre än näsan räcker.

Om man fortsätter stoppa ner huvudet i sanden och låtsas som om man inte fattar frågan här, och att ens ta upp frågan VARFÖR partier som SD får massa väljare men samtidigt säger sig bekämpa rasism, är något motsägelsefullt !
Det är ju ett faktum. Inte min personliga åsikt alls, det är bara att se på väljareundersökningen. Vilka är tagna på sängen, de som har ingen koll på samhället....
men kanske borde ha det.....

TheCrow
2013-12-06, 09:53
Apropå att tänka långt så är ju rasism inte en digital värld där man antingen är extremrasist eller inte alls. Det är en glidande skala.

Och det är inte någon lavinartad ökning av rasister heller för den delen. De har funnits där rätt länge och har inte så mycket med SD att göra.

Men som jag skrev tidigare, är man påläst och har argument som inte går ut på för många, det finns länder som tar emot betydligt fler flyktingar än sverige, hela tiden så har jag inga problem med att folk är kritiska.

/F

Nina
2013-12-06, 10:01
Idag hör vi inga som klagar på finnar, det lät annorlunda på 70-talet kan jag meddela.

Jag blev retad i skolan och kallad finnjävel, jävla finnpajsare och att jag skulle dra hem till Finland igen. Det blev lugnare när fokus byttes till muslimer. Nu är man accepterad som finnjävel när man kommer från norden.

Visst har jag önskat jag kunnat dra hem till Finland men det finns inga jobb där i bygden, i alla fall inga som jag är utbildad för. Som 20-åring försökte jag få jobb och flytta hem, likaså tio år senare. Nu är jag inne på spåret att som pensionär flytta hem. Och funkar inte det heller så tänker jag i alla fall bli begravd där. :love:
Alla mina förfäder ligger ju där, finns bara två släktingar som är begravda i Sverige.

Ankan1
2013-12-06, 11:09
Jag blev retad i skolan och kallad finnjävel, jävla finnpajsare och att jag skulle dra hem till Finland igen. Det blev lugnare när fokus byttes till muslimer. Nu är man accepterad som finnjävel när man kommer från norden.

Visst har jag önskat jag kunnat dra hem till Finland men det finns inga jobb där i bygden, i alla fall inga som jag är utbildad för. Som 20-åring försökte jag få jobb och flytta hem, likaså tio år senare. Nu är jag inne på spåret att som pensionär flytta hem. Och funkar inte det heller så tänker jag i alla fall bli begravd där. :love:
Alla mina förfäder ligger ju där, finns bara två släktingar som är begravda i Sverige.

Om du vill bli begravd efter ett helt liv i ett annat land som du inte ens bott i under detta liv så verkar du inte känna dig hemma i nuvarande land så hemskt mycket.Måste ju vara en tröttande känsla.

Som Skåning får man själv höra från övriga icke Skåningar i landet att man t ex inte är en riktig svensk mm.Stockholmarna är de värsta mobbarna för de brukar påstå att de inte begriper ett ord av vad vi säger.Men jag säger som Edvard Persson sa en gång, vem bryr sig för vi klarar oss nog ändå.Och så är ju Skåne töserna de snyggaste i hela landet.LOL. :D

v0A7MFgUr0c

Molgan
2013-12-07, 01:13
jo, men det är just här poängen ligger... FÖR många verkar blanda ihop rashat/rasism med att ha invändningar mot invandringspolitiken, vilket innefattar ganska stor fråga.
Det verkar ju mest vara de som säger "man blir kallad rasist så fort man tycker nåt om invandring" som har definitionsproblem. Vem kallar vem rasist? Vilka specifika åsikter framkallar rasiststämpeln? Ge något exempel? Det är ett ständigt gnäll om att folk blir kallade för rasister bara för att de inte tycker som Shyman, börjar bli tröttande.

Kanske ni som direkt sätter ett = här, kan definiera vad Rasism är för något ?
Vem har satt ett = här och mellan vadå?

Det kanske ligger nåt dött begravet här någonstans. OM nu många väljer att sätta rasistflagga på alla som har invändningar emot invandringen direkt så är det lavinartad ökning av fullblodsrasister i sverige överallt. DET visar SD väljarsiffror.
ÄR det så tror ni ? Plötsligt har alla dessa rashatare kommit ut ur garderoben :eek:
Det är något korkat förenklad bild ju.
Den förenklade bilden får stå för dig själv, se tidigare svar. Just den här offerkofte-retoriken är det medel som propagandaministrarna i SD behärskar. Har man en åsikt har man all rätt att uttrycka den, men då får man respektera att folk med annan åsikt får uttrycka det också utan att man ska bli lessen i ögat.

Om man anser att ett land tagit emot mer invandrare än de kan ta hand om, utbilda, integrera, ge arbete, ge ett drägligt liv, gör inte en person automatisk till en rashatare !
lägg ner med dessa fördummande förenklingar. Tänk lite längre än näsan räcker.
Än en gång: Ingen här har uttryckt något sådant så jag vet inte vem du riktar uppmaningen till.


Om man fortsätter stoppa ner huvudet i sanden och låtsas som om man inte fattar frågan här, och att ens ta upp frågan VARFÖR partier som SD får massa väljare men samtidigt säger sig bekämpa rasism, är något motsägelsefullt !
Det är ju ett faktum. Inte min personliga åsikt alls, det är bara att se på väljareundersökningen. Vilka är tagna på sängen, de som har ingen koll på samhället....
men kanske borde ha det.....
Om 10% av befolkningen stoppar huvet i sanden och går och röstar på ett parti sprunget ur BSS bara för att man anser att landet tagit emot fler invandrare än det kan utbilda, integrera, ge arbete eller ge ett drägligt liv så borde man skaffa sig bättre koll.

Foosi
2013-12-07, 02:43
så är det säkert. det kryllar av strutsar utan koll. Och man kan tro att man tystar ner partier som SD.
det har man försökt med nu ett bra tag. Och invandringspolitiken debatterar man ju om öppet och friskt eller .. jovisst !
och så tror man sig på det viset bekämpa rasism !
statistiken säger sitt. Tyvärr tyvärr :(

Foosi
2013-12-07, 03:05
ännu ett exempel på vad många verkar baka in i rashat/rasistfrågan är det här med moskéer och minareter. Väldigt många människor, mig inkluderad vill inte alls ha invasion av ännu fler religiösa sekter i samhället. Den skiten har vi redan nog av. I landet gäller en viss religionsfrihet så att förbjuda dårar att bygga kyrkor där de får tillbedja alla möjliga gudar och profeter funkar inte.
Men att för den sakens skull få predika sin hjärntvätt och historier ut över gator och torg bör folk i landet få bestämma först och främst.
Det är inte rashat, det är att man vill slippa att höra, se eller bli påverkad av div sekters bullshit.
Det räcker att de gör innanför sina kyrkors/moskéer/rymdskäpps dörrar och då går folk dit och får sitt behov tillfredsställt.
Här är det ännu ett dum exempel på nåt man gömmer sig bakom och skriker rasist för !
Jag undrar, hade man reagerat på samma sätt om scientologer eller någon annan sekt velat börja basunera ut sina budskap över gator och torg ?
Jag är ganska säker på att många många många människor vill ha sitt att rösta om sådana saker, och inte att polisen enbart skall få utdela sådana tillstånd.
skål och gonatt ;)

Olle Å
2013-12-07, 10:50
ännu ett exempel på vad många verkar baka in i rashat/rasistfrågan är det här med moskéer och minareter. Väldigt många människor, mig inkluderad vill inte alls ha invasion av ännu fler religiösa sekter i samhället. Den skiten har vi redan nog av. I landet gäller en viss religionsfrihet så att förbjuda dårar att bygga kyrkor där de får tillbedja alla möjliga gudar och profeter funkar inte.
Men att för den sakens skull få predika sin hjärntvätt och historier ut över gator och torg bör folk i landet få bestämma först och främst.
Det är inte rashat, det är att man vill slippa att höra, se eller bli påverkad av div sekters bullshit.
Det räcker att de gör innanför sina kyrkors/moskéer/rymdskäpps dörrar och då går folk dit och får sitt behov tillfredsställt.
Här är det ännu ett dum exempel på nåt man gömmer sig bakom och skriker rasist för !
Jag undrar, hade man reagerat på samma sätt om scientologer eller någon annan sekt velat börja basunera ut sina budskap över gator och torg ?
Jag är ganska säker på att många många många människor vill ha sitt att rösta om sådana saker, och inte att polisen enbart skall få utdela sådana tillstånd.
skål och gonatt ;)

Tänk på att religionstvister och komunismen är de två största anledningarna till de krig som härskat de sista 100 åren.:mad::mad:

räven
2013-12-07, 12:09
Tänk på att religionstvister och komunismen är de två största anledningarna till de krig som härskat de sista 100 åren.:mad::mad:
Nåja, vanliga dårar som kan dupera ett folk är farligt för mänskligheten.

TheCrow
2013-12-07, 18:00
Scientologer och andra basunerar ut sitt budskap över gator och torg, inte från minaret dock. Och folk har åsikter om det också. Så vitt jag vet är det total religionsfrihet och inte en viss, eller vad tänker du på?

Typ 90% av befolkningen kommer ändå inte förstå vad som mässas ut från minareterna så jag förstår inte riktigt hur det där med hjärntvätt är tänkt att funka...

För övrigt skulle jag säga att makt och ekonomi är de enskilt största orsakerna till konflikter under i princip alla tider. Det finns biologiska orsaker också om man går längre tillbaka i historien.

/Freddo

Kakel_anders
2013-12-07, 18:12
Skillnaden är att scientologer och jehovas går att känga ut innan de tagit sig in i hemmet, på gatorna är det så ohyggligt mycket annat skit man ska stå ut med men innanför mina väggar ska det inte höras böneutrop. Punkt slut. (Något jag förövrig inte är så orolig över på nuvarande ort.)

stefan.
2013-12-07, 18:43
Tänk på att religionstvister och komunismen är de två största anledningarna till de krig som härskat de sista 100 åren.:mad::mad:

Ja, och vissa av västvärldens demokratiska länders försök att rädda folk undan kommunismen...

Ankan1
2013-12-08, 15:03
Ja, och vissa av västvärldens demokratiska länders försök att rädda folk undan kommunismen...

Så sant, så sant.Väst har nog med USA och England och andra varit med mest om att harva runt i världen i ett försök att beskydda världen från bla kommunismens ondska.Hur många liv det nu kan ha kostat !?.

http://i41.tinypic.com/11qtmyv.jpg

Foosi
2013-12-13, 08:27
Scientologer och andra basunerar ut sitt budskap över gator och torg, inte från minaret dock. Och folk har åsikter om det också. Så vitt jag vet är det total religionsfrihet och inte en viss, eller vad tänker du på?

Typ 90% av befolkningen kommer ändå inte förstå vad som mässas ut från minareterna så jag förstår inte riktigt hur det där med hjärntvätt är tänkt att funka...

För övrigt skulle jag säga att makt och ekonomi är de enskilt största orsakerna till konflikter under i princip alla tider. Det finns biologiska orsaker också om man går längre tillbaka i historien.

/Freddo

Jag tolkar inte religionsfrihet så att bara för att jag tillber Cadillac, så kan jag bygga upp ett torn i gatan där jag basunerar ut mina predikan och böner till Cadillac guden :eek:
skall jag utgå ifrån att eftersom vi har "religionsfrihet" kan jag göra vad fan jag vill och åberopa religionsfrihet utan att medborgarna runt omkring mig som är påverkade får säga sitt om saken ? Och varför i s f ? Förklara gärna hur min "rätt" till att bräka om Cadillac guden överskrider grannars rätt till att slippa ?

Vad gäller språkbruk på predikan eller böneutrop är det ej relevant för det kan göras på vilket språk som helst, så den frågan svarar sig själv.
Poängen är rätten att kunna slippa skiten !

Friday ... :beer:

Ove
2013-12-13, 09:02
:hmmmm2: Jag tror nog att de flesta även i detta sekulära land har någon form av tro även om man ivrigt förnekar allt i den vägen. Alternativet är att man inte tänker alls vilket naturligtvis förekommer. Kristendom, Ateism, Islam, Hinduism eller vad det nu heter behöver inte vara rätt för den enskilde personon utan det finns utrymme för egna uppfatttningar.

Lustigt är att de "religiösa" håller så stenhårt på sin religion. Exempelvis: Från gamle Abraham stammar i tur och ordning Judendomen, Kristendomen och Islam. Alla tillber samma Gud med lite olika namn.

Minareter och böneutrop anses vara en olägenhet som vissa inte kan acceptera - men vadå? Vi har våra kyrkklockor son ringer på bestämda tider och har gjort så i hundratals år. Jag tror inte att man i Sverige skulle införa att det "ropas" ut bandande böner via skrälliga ljudanläggningar stup i ett.

Jag tycker att det inte skulle vara så svårt att använda redan befintliga kyrkor som minareter istället för att dom bara står och förfaller och kostar en massa pengar. Enligt min syn är Kristendomen och Islam grenar av samma tro så att husen konverterar är för mig ingen stor sak. Det är något som skett i sydeuropa, säkert med hundratals kyrkor och där har det funkat.

OBS. För att visa lite respekt för dom som har en tro har jag använt stor bokstav när jag skriver religionens namn.

Jan-Olov
2013-12-13, 20:57
Jag tolkar inte religionsfrihet så att bara för att jag tillber Cadillac, så kan jag bygga upp ett torn i gatan där jag basunerar ut mina predikan och böner till Cadillac guden

Här i sverige kan vi inte bygga vad vi vill, det krävs byggnadslov, kyrkor som ligger mitt i bebyggelse får inte ringa i klockorna som dom vill det stör, och kommun ser till att det inte låter i tid o och otid.

Ankan1
2013-12-14, 19:11
:hmmmm2: Jag tror nog att de flesta även i detta sekulära land har någon form av tro även om man ivrigt förnekar allt i den vägen. Alternativet är att man inte tänker alls vilket naturligtvis förekommer. Kristendom, Ateism, Islam, Hinduism eller vad det nu heter behöver inte vara rätt för den enskilde personon utan det finns utrymme för egna uppfatttningar.

Lustigt är att de "religiösa" håller så stenhårt på sin religion. Exempelvis: Från gamle Abraham stammar i tur och ordning Judendomen, Kristendomen och Islam. Alla tillber samma Gud med lite olika namn.

Minareter och böneutrop anses vara en olägenhet som vissa inte kan acceptera - men vadå? Vi har våra kyrkklockor son ringer på bestämda tider och har gjort så i hundratals år. Jag tror inte att man i Sverige skulle införa att det "ropas" ut bandande böner via skrälliga ljudanläggningar stup i ett.

Jag tycker att det inte skulle vara så svårt att använda redan befintliga kyrkor som minareter istället för att dom bara står och förfaller och kostar en massa pengar. Enligt min syn är Kristendomen och Islam grenar av samma tro så att husen konverterar är för mig ingen stor sak. Det är något som skett i sydeuropa, säkert med hundratals kyrkor och där har det funkat.

OBS. För att visa lite respekt för dom som har en tro har jag använt stor bokstav när jag skriver religionens namn.

Säkert är det så när klockan klämtar för många.Själv bär jag ett kors runt halsen sedan många år tillbaka för den kristendom som tog över landet efter att ASA tron dog ut under slutet på Vikingatiden.Min tro bygger på himlen och paradiset där Gud inte har någon inblandning i mitt nuvarande dagliga liv mer än att han/hon ser och studerar mina gärningar på gott och ont utan inblandning som människa.

Om denna Gud sedan är en utomjording som en gång kom på besök eller frälsaren över vår mänsklighet som offrade sin son på korset har jag ingen aning om.Häromdagen påstod ju ett antal stora forskare att universum var ett hologram som spelades upp framför våra ögon där planetsystem som vi kan se på miljoner års avstånd egentligen inte är fysiska i sig själv.

Med andra ord, många gissningar och ingen vet det riktiga svaret tills den dagen allt ska räknas ihop.Hur man väljer att leva sitt liv är upp till var och en bland religiösa och ateister.Däremot så har jag alltid haft svårt för att se hur man ibland kan skylla allt på Gud i t ex krig oavsett religion.Det är inte Gud som krigar och orsakar förödelse utan människan.

Alla kan samsas men det finns och kommer alltid att finnas individer som tycker att de vet bättre än andra på båda sidor om staketet.Därav problemen ibland.Godhet kan aldrig existera utan ondska och vise versa.Jag kommer att fortsätta med att svära och bli förbannad på folk ibland och göra bort mig rent mänskligt likväl som jag kommer att fortsätta med att sträcka ut en hand som hjälp till de som vill ta emot min hjälp.Jag är en människa och min tro vilar sedan länge på Gud Fader Vår och jag vänder mig om i världen liksom miljarder andra oavsett tro och försöker ibland finna en lösning på allt som sker oavsett hur logiskt/ologiskt det än ibland kan verka.

Jag saknar min döda son, bror och far och önskar att vi återigen en dag ska träffas i paradiset.Det ger mig ro och hopp.Och vad är väl inte detta värt i en värld som oftast är allt annat än logisk på ett gott mänskligt liv.

Tack för ordet/Ankan1.

Ove
2013-12-14, 21:37
Tack för ordet/Ankan1.

:shakehands: Tack för dom orden! Där växte min respekt för människan bakom Ankan1. Man måste i dagens läge vara riktigt tuff för att "erkänna" att man tror på något som man inte kan hålla i näven.

Det finns mycket omkring oss som vi inte vet något om, men som man ibland kan ana och det känns bra tycker jag. Om det bara tog helt slut en dag i ett evigt mörker så vore mycket av det som vi kämpar oss igenom bara meningslöst..

Foosi
2014-01-10, 10:39
det bästa inlägg jag läst på länge !

http://www.expressen.se/gt/kronikorer/anna-lena-mann/din-hudfarg-har-inte-ett-skit-med-det-att-gora/

Ankan1
2014-01-10, 15:35
Möjligt att jag har tidig demens och redan skrivit det ... Kom gåendes nere på gården i somras och en av mina grannar från före detta Jugoslavien stod och verkade studera en grupp andra människor vid en bil på avstånd.Jag frågade om det var något på gång och han sa hej och svarade med att dom där jädra Polackerna fick man allt hålla ett öga på när de stal allt som var löst.

Skrattade lite åt hela kommentaren och sa lite ironiskt att är du inte rasist nu ... Nä sa han då, men om du som Svensk sagt detsamma hade det väl blivit ett jädra liv ... :D

Foosi
2014-01-10, 15:37
Möjligt att jag har tidig demens och redan skrivit det ... Kom gåendes nere på gården i somras och en av mina grannar från före detta Jugioslavien stod och verkade studera en grupp andra människor vid en bil på avstånd.Jag frågade om det var något på gång och han sa hej och svarade med att dom där jädra Polackerna fick man allt hålla ett öga på när de stal allt som var löst.

Skrattade lite åt hela kommentaren och sa lite ironiskt att är du inte rasist nu ... Nä sa han då, men om du som Svensk sagt detsamma hade det väl blivit ett jädra liv ... :D

:beer:

TheCrow
2014-01-10, 15:45
Å alla kvinnor är per definition feminister...

Hondamannen
2014-01-10, 15:54
Rasism finns i alla länder och den som säger motsatsen ljuger!


Möjligt att jag har tidig demens och redan skrivit det ... Kom gåendes nere på gården i somras och en av mina grannar från före detta Jugoslavien stod och verkade studera en grupp andra människor vid en bil på avstånd.Jag frågade om det var något på gång och han sa hej och svarade med att dom där jädra Polackerna fick man allt hålla ett öga på när de stal allt som var löst.

Skrattade lite åt hela kommentaren och sa lite ironiskt att är du inte rasist nu ... Nä sa han då, men om du som Svensk sagt detsamma hade det väl blivit ett jädra liv ... :D

Ankan1
2014-01-10, 18:01
Rasism finns i alla länder och den som säger motsatsen ljuger!

Så sant som det är sagt.Många påstår ju att denna rasism bygger på rädsla för andra kulturer osv.
Om det är sant låter jag däremot vara osagt.

I Sverige har vi ju en organisation som alltid är rädd ... Rädda Barnen ... :D

http://integrationalism.files.wordpress.com/2010/08/lol1.jpg

Hondamannen
2014-01-10, 18:59
Räddar de verkligen några barn eller räddar de bara sina egna plånböcker?




Så sant som det är sagt.Många påstår ju att denna rasism bygger på rädsla för andra kulturer osv.
Om det är sant låter jag däremot vara osagt.

I Sverige har vi ju en organisation som alltid är rädd ... Rädda Barnen ... :D

http://integrationalism.files.wordpress.com/2010/08/lol1.jpg