handdator

Visa fullständig version : Bromsvätskebyte



Olle Å
2013-11-24, 11:40
Varför talas det om bromsvätskebyte så ofta på en mc??
På bilar klarar det sig ju kanske 25000 mil. En del byter ju aldrig.
Är det bara en pengagrej likväl som att byta styrlager vid 2000 mil??:confused::confused:

Kakel_anders
2013-11-24, 11:53
Styrlager byter man väl endå först när det blir dåligt. Jag byter bromsvätska när jag byter belägg o skivor.. inte så ofta men inget konstigt ingrepp heller

Hondamannen
2013-11-24, 12:11
Vad jag har förstått så beror det på att bromsvätska suger åt sig fukt. På bilsidan rekommenderar man ju ett byte varannat år har jag för mig.

Cy2
2013-11-24, 20:31
Bromsvätska drar åt sig fukt, vilket innebär att kokpunkten med tiden sjunker. Vartannat år är en vanlig rekommendation.
Gäller både mc och bil.

Kakel_anders
2013-11-24, 20:45
Finns det inget bra sätt att mäta kvaliten på oljan i systemet?

Olle Å
2013-11-24, 20:56
Bromsvätska drar åt sig fukt, vilket innebär att kokpunkten med tiden sjunker. Vartannat år är en vanlig rekommendation.
Gäller både mc och bil.

Vilken är då kokpunkten för bromsvätska. En hoj som inte kör på bana kan väl knappast få så hög temperatur på vätskan att den blir varmare än 100grader??:confused::confused:

Jåke
2013-11-24, 23:25
Vilken är då kokpunkten för bromsvätska. En hoj som inte kör på bana kan väl knappast få så hög temperatur på vätskan att den blir varmare än 100grader??:confused::confused:

Det spelar ingen roll. Det är vattnet som absorberas med kokpunkt 100gr C ungefär som är boven. Redan långt innan den temp uppnås förångas en liten del, när börjar t ex ånga stiga ur en kastrull med vatten på spisen? Det ger en ofördelaktig volymförändring när man som mest behöver bra bromsar. I bromsoken kan temperaturen stiga ganska bra vid hård eller lång inbromsning...

Det är dock inte nåt som händer speciellt ofta på moderna hojar vid landsvägsbruk som du påpekar, men den fysiska möjligheten/risken finns där iaf.

Sent from my LT25i using Tapatalk

Hondamannen
2013-11-24, 23:39
När jag åkte i bergen i Österrike stod det ofta att man skulle testa bromsar av den anledningen :-)
I bergiga länder får akta sig för såna här verkningar.

klaus
2013-11-25, 02:47
själva bytet är väldigt enkelt och kostar inga stora pengar. Sedan står det i instruktionsboken att man ska byta gummislangarna också minst var 4 år,tar man då stålspunnet så slipper man den byten lika ofta. Öppnar man locket till bromsvätskebehållaren och kikar in - är det klart så brukar det vara ok,smutsigt,så definitivt dags att byta :)

Kakel_anders
2013-11-25, 07:12
själva bytet är väldigt enkelt och kostar inga stora pengar. Sedan står det i instruktionsboken att man ska byta gummislangarna också minst var 4 år,tar man då stålspunnet så slipper man den byten lika ofta. Öppnar man locket till bromsvätskebehållaren och kikar in - är det klart så brukar det vara ok,smutsigt,så definitivt dags att byta :)

Jag ska ärligt talat säga att jag aldrig bemödat en takke på allt detta om bromsslangar o vätska, något jag kommer göra i framtiden :)

Okay så det finns ingen superhäftig bromsvätsketestarmojäng på biltema för 49:- ? :)

LowTech
2013-11-25, 08:37
Jag ska ärligt talat säga att jag aldrig bemödat en tanke på allt detta om bromsslangar o vätska, något jag kommer göra i framtiden :)

Okay så det finns ingen superhäftig bromsvätsketestarmojäng på biltema för 49:- ? :)
Inte för 49:- men för 129:-.....
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Testinstrument-och-Elektronik/Bromsvatsketestare-15246/
Bytte slangar på min GW förrförrförra året och på en annan hoj i somras.. Slangar från -82 resp -84. Nu stålomspunnet.
Vätskan kan man ju ägna en tanke då och då. Är ju bara att fylla på i behållaren och sen lufta tills dess ny vätska kommer ut via luftskruven. Gammal vätska mörknar vanligen.
Enkelt jobb.

Kakel_anders
2013-11-25, 08:51
Inte för 49:- men för 129:-.....
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Testinstrument-och-Elektronik/Bromsvatsketestare-15246/
Bytte slangar på min GW förrförrförra året och på en annan hoj i somras.. Slangar från -82 resp -84. Nu stålomspunnet.
Vätskan kan man ju ägna en tanke då och då. Är ju bara att fylla på i behållaren och sen lufta tills dess ny vätska kommer ut via luftskruven. Gammal vätska mörknar vanligen.
Enkelt jobb.

Omenherremingud!

Pryltokegalningen har vaknat till liv i mig, jag måste ha en sådann, jag måste ha den idag! :)

LowTech
2013-11-25, 09:04
Omenherremingud!

Pryltokegalningen har vaknat till liv i mig, jag måste ha en sådann, jag måste ha den idag! :)
Dom öppnar väl kl7????

Olle Å
2013-11-25, 09:51
Det spelar ingen roll. Det är vattnet som absorberas med kokpunkt 100gr C ungefär som är boven. Redan långt innan den temp uppnås förångas en liten del, när börjar t ex ånga stiga ur en kastrull med vatten på spisen? Det ger en ofördelaktig volymförändring när man som mest behöver bra bromsar. I bromsoken kan temperaturen stiga ganska bra vid hård eller lång inbromsning...

Det är dock inte nåt som händer speciellt ofta på moderna hojar vid landsvägsbruk som du påpekar, men den fysiska möjligheten/risken finns där iaf.

Sent from my LT25i using Tapatalk

Detta var ju lurigt. Om nu bromsvätskan har sugit upp vatten och det sedan förångas. Vadå??? Då försvinner ju fukten.:confused::confused:
Ofördelaktig volymföränring skulle ju i så fall betyda ökat tryck och högre bromstryck.:eek:
Frugans bil har gått ca 20000 mil och är 17 år gammal. Aldrig bytt bromsolja. Då borde det ju bara vatten i systemet bara.
Vet en som hade fått en läcka på sin hoj vid framhjulet. Drog åt skruven vid bromsoket och fyllde på med vatten. Funkade tills han kom hem och bytte då till vanlig bromsolja.
Fel uttryck. Det är ingen olja utan bara någon sorts vätska, som kallas bromsolja.
Om bromsvätskan blir mörk betyder inte att den är dålig.
Att byta vätskan verkar även det som ett ytterligare sätt att öka servicekostnaderna för gemene mcåkare.:thumpdown::thumpdown::thumpdown:

Kakel_anders
2013-11-25, 10:00
Dom öppnar väl kl7????

Ja, jag får pipa ner på lunchen ;)

LowTech
2013-11-25, 11:22
. Då borde det ju bara vatten i systemet bara.
Vet en som hade fått en läcka på sin hoj vid framhjulet. Drog åt skruven vid bromsoket och fyllde på med vatten. Funkade tills han kom hem och bytte då till vanlig bromsolja.

Går förmodligen att till nöds använda T-sprit också.. kokpunkt runt 80 grader..
Bromsvätskan Dot3-4 är en alkohol..
Det luriga ligger i att så länge det inte finns ånga i systemet så funkar synbarligen allt perfekt..
Men, vätskor är inkompressibla, gaser/ångor är det INTE.
I det ögonblick du får gaser i systemet då försvinner bromsverkan nästan helt, och det kommer mycket plötsligt...
Provade för många år sen i en alpnedfart, (från 2000m höjd..) provocerade medvetet bromsarna hårt genom att köra för fort och bromsa hårt.. allt fungerade helt OK.
Intill det ögonblick då jag kom ner till byn och skulle stanna för rött ljus..
Nedförsbacke, ingen broms alls - och lyckligtvis ingen korsande trafik heller...:eek:

Nu är jag ju bara en gammal stöt som tycker att det är rätt kul med fungerande bromsar, som alltid fungerar när jag behöver dem...:rolleyes:

Olle Å
2013-11-25, 14:06
Går förmodligen att till nöds använda T-sprit också.. kokpunkt runt 80 grader..
Bromsvätskan Dot3-4 är en alkohol..
Det luriga ligger i att så länge det inte finns ånga i systemet så funkar synbarligen allt perfekt..
Men, vätskor är inkompressibla, gaser/ångor är det INTE.
I det ögonblick du får gaser i systemet då försvinner bromsverkan nästan helt, och det kommer mycket plötsligt...
Provade för många år sen i en alpnedfart, (från 2000m höjd..) provocerade medvetet bromsarna hårt genom att köra för fort och bromsa hårt.. allt fungerade helt OK.
Intill det ögonblick då jag kom ner till byn och skulle stanna för rött ljus..
Nedförsbacke, ingen broms alls - och lyckligtvis ingen korsande trafik heller...:eek:

Nu är jag ju bara en gammal stöt som tycker att det är rätt kul med fungerande bromsar, som alltid fungerar när jag behöver dem...:rolleyes:
Kanske jag har fel, men vanliga standardklossar stoppar inte fordonet om de och skivan blivit för varma. Kallas för fading.

Ove
2013-11-25, 15:56
Kanske jag har fel, men vanliga standardklossar stoppar inte fordonet om de och skivan blivit för varma. Kallas för fading.

:confused: Fading förekom väl bara med trumbroms? Jag råkade ut för fenomenet när jag blivit utlurad på ett "rally" i frireligiösa sammanhang på 60-talet. Tron spelade väldigt stor roll om man skulle hitta efter den kartan som gällde och tydligen var nästan alla förare hedningar för vi körde kors och tvärs och möttes på de mest hårresande ställen och ingen visste vart vi skulle :eek:
Min gamla Ford, fullpackad med ungdomar gick med full gas på alla låga växlar och där emellan full broms - då plötsligt, helt utan förvarning, fanns det nästan ingen broms alls kvar. Fading alltså och fy attan va otrevlig den upplevelsen var..! :eek:

När bromsarna kallnat av så fungerade dom nästan som vanligt igen. Verkade dock som jag fick trampa lite hårdare för samma effekt. :confused:

Ankan1
2013-11-25, 16:59
:confused: Fading förekom väl bara med trumbroms? Jag råkade ut för fenomenet när jag blivit utlurad på ett "rally" i frireligiösa sammanhang på 60-talet. Tron spelade väldigt stor roll om man skulle hitta efter den kartan som gällde och tydligen var nästan alla förare hedningar för vi körde kors och tvärs och möttes på de mest hårresande ställen och ingen visste vart vi skulle :eek:
Min gamla Ford, fullpackad med ungdomar gick med full gas på alla låga växlar och där emellan full broms - då plötsligt, helt utan förvarning, fanns det nästan ingen broms alls kvar. Fading alltså och fy attan va otrevlig den upplevelsen var..! :eek:

När bromsarna kallnat av så fungerade dom nästan som vanligt igen. Verkade dock som jag fick trampa lite hårdare för samma effekt. :confused:

Även överhettade bromsskivor och klossar kan orsaka bromsbortfall, (fading).

Cy2
2013-11-25, 17:06
Typ DOT 2 DOT 3 DOT 4 DOT 5 DOT 5.1 LHM+
Bas Glykol Glykol Glykol Silikon Glykol Mineralolja eller paraffin
Kokpunkt 0%fukt 190°C 205°C 230°C 260°C 270°C 255°C
Kokpunkt 3%fukt n/a 140°C 155°C 180°C 190°C N/A
Färg ny Gul Gul Gul Violett Gul Grön
Färg gammal Brun Brun Brun Transp Brun Grön
Smak Söt Söt Söt ? Söt Oljig
Vattenlöslig Ja Ja Ja Nej Ja Nej
Hygroskopisk Ja Ja Mindre Nej Mindre Nej
Komprimerbar Nej Nej Nej Aningens Nej Nej
Lackaggressiv Ja Ja Ja Nej Ja Nej
ABS-kompatibel Knappast Ja Ja Nej* Ja ?
Fordonsanvändning N/A US&UK Standard Hobby Snart Citroën, HD, RR samt traktorer
(Alla temperaturer är minimumkrav enligt respektive standard)

Olle Å
2013-11-25, 19:29
Tack CY2. Då vet vi att vatten med glykol inte är så lämpligt pga låg kokpunkt.
En undran är hur kommer det in vatten i bromsvätskan? Suga fukt ur luften?? Varför inte avge fukten lika gärna om vätskan blir så varm att vattnet förångas?:confused::confused:

LowTech
2013-11-25, 22:53
Tack CY2. Då vet vi att vatten med glykol inte är så lämpligt pga låg kokpunkt.
En undran är hur kommer det in vatten i bromsvätskan? Suga fukt ur luften?? Varför inte avge fukten lika gärna om vätskan blir så varm att vattnet förångas?:confused::confused:
Luft innehåller vatten i form av ånga ("gas") som absorberas av bromsvätskan och vattenånga övergår då till vätska....
Hur det exakt ser ut kemiskt har jag glömt...
Om du kollar locket på vätskebehållaren till handbromsen så är det vanligen en maffig gummitätning där, just för att minska mängden luft som kommer i kontakt med vätskan...

Olle Å
2013-11-26, 08:57
Luft innehåller vatten i form av ånga ("gas") som absorberas av bromsvätskan och vattenånga övergår då till vätska....
Hur det exakt ser ut kemiskt har jag glömt...
Om du kollar locket på vätskebehållaren till handbromsen så är det vanligen en maffig gummitätning där, just för att minska mängden luft som kommer i kontakt med vätskan...

Dessutom har en del hojar sin packning formad som en gummipåse som täcker vätskan som gör att då volymen minskar i behållaren vid bromsning, luften inte kommer i kontakt med vätskan.
Hur kommer då vatten in i vätskan???? Är det et påstående måntro för att tjäna ytterligarte pengar????
Om nu vattenångan övergår till vätska och således absorberas av bromsvätskan borde det inte spela någon roll för bromsverkan. För att minska risken för överhettning av bromsvätskan vid oket, så förses ju hojarna idag med flera ok just för att öka kylningsförmågan på vätskan.:confused::confused:

räven
2013-11-26, 09:41
Dessutom har en del hojar sin packning formad som en gummipåse som täcker vätskan som gör att då volymen minskar i behållaren vid bromsning, luften inte kommer i kontakt med vätskan.
Hur kommer då vatten in i vätskan???? Är det et påstående måntro för att tjäna ytterligarte pengar????
Om nu vattenångan övergår till vätska och således absorberas av bromsvätskan borde det inte spela någon roll för bromsverkan. För att minska risken för överhettning av bromsvätskan vid oket, så förses ju hojarna idag med flera ok just för att öka kylningsförmågan på vätskan.:confused::confused:

Hur som helst Olle, när det gäller bromsarna på min hoj är jag lättlurad.

LowTech
2013-11-26, 10:19
Om nu vattenångan övergår till vätska och således absorberas av bromsvätskan borde det inte spela någon roll för bromsverkan.
När man blandar t ex två vätskor får blandningen ofta andra egenskaper än de enskilda delarnas.
Vatten fryser vid 0 grader, glykol fryser vid -13 grader, en 50/50 blandning fryser vid bortåt minus 40...

Fortfarande, att ha schysst vätska i bromsarna är ingen vare sig större eller dyr uppoffring. Värt både jobb och pengar.
Särskilt på mc där själva jobbet är minimalt..<1h..
Bytte på ett nyinköpt objekt i somras, vätskan såg ut som porteröl, mörkbrun...

Olle Å
2013-11-26, 11:29
När man blandar t ex två vätskor får blandningen ofta andra egenskaper än de enskilda delarnas.
Vatten fryser vid 0 grader, glykol fryser vid -13 grader, en 50/50 blandning fryser vid bortåt minus 40...

Fortfarande, att ha schysst vätska i bromsarna är ingen vare sig större eller dyr uppoffring. Värt både jobb och pengar.
Särskilt på mc där själva jobbet är minimalt..<1h..
Bytte på ett nyinköpt objekt i somras, vätskan såg ut som porteröl, mörkbrun...

Jag håller med. Vätskan och byte är ju en ganska enkel operation. Kan någon tala om vad ett vätskebyte fram och bak kostar.??:confused::confused:

Väse Conny
2013-11-28, 20:39
Bromsvätska DOT 5.1
Racing-bromsvätska för bil/MC som möter följande specifikationer: US FMVSS 116 DOT 5.1. Glykolbaserad vätska med hög kokpunkt (ej silikonbaserad). Rekommenderas även till ABS-system. Blandbar med andra DOT 3, DOT 4 och DOT 5.1-godkända vätskor. 0,25 l.

30:- den räckte både fram o bak på min Dominator