handdator

Visa fullständig version : hojservice pris



Hondamannen
2013-11-22, 15:12
Hej,

Vad är det dyraste ni har betalat för en service på er hoj?

Ange gärna märke och vilken service det var ni gjorde på hojen.

Jag betalt alltifrån 1500 kr till 3900 kr för min cbf 500. 3900 kr kostade den stora servicen vid 2400 mil som innehåll ventilkoll och i mitt behövdes en justsering.

Mvh

Hondamannen

klaus
2013-11-22, 18:27
eftersom jag gör all sevice själv så kostar det inget i arbetskostnad
om du menar även alla delar inkl , så räknas det om man byter till customdelar i samband? Typ när jag bytte mitt bakdäck och i den vevan bytte till annan fälg och drivkrans och bakjädring och bakstänkskärm :)

Hondamannen
2013-11-22, 18:55
nja jag hade tänkt mig att vi skulle hålla det till servicekostnader för service som skall göras enligt serviceboken.

Shaun
2013-11-22, 21:03
Första servicen på min HD Heritage Softail Classic 3850kr.

Twenty2
2013-11-23, 11:54
Service på Harley Fat Bob -08 3850:- vid 180mil och ytterligare 3850:- vid 800mil.
Utfört av Probike. Inte helt gratis men men..

Hornet
2013-11-23, 15:47
Gjorde min 1200 mil service på Honda center kostade mig 1200 sekiner. hojen är en Honda cbf 1000 2011.

Röjkvist
2013-11-23, 17:58
6000mila service på min BMW 8000sek.

Hondamannen
2013-11-23, 18:15
8000 kr ?:eek::eek: Vad ingicki den servicen?


6000mila service på min BMW 8000sek.

Kakel_anders
2013-11-23, 18:20
6000mila service på min BMW 8000sek.

And we have a winner!

Måste vart mäkta omfattande, eller bökig att skruva med ?

V Saarela
2013-11-23, 19:21
6000mila service på min BMW 8000sek.

LT1200?

engström67
2013-11-23, 20:29
2000mil yamaha xtz 1200.Gick lös på 1750kr:eek: Explorern har inte gått 1600mil ännu,men skulle tro nått liknande.

Röjkvist
2013-11-24, 11:03
LT1200?

BMW1150RS -01 med servobromsar, där bromsvätskebyte
är ett komplicerat arbete. Nu betalade jag bara för bromsjobbet 2600:-
Resten gör jag själv.

Foosi
2013-11-24, 17:50
aldrig lämnat in för service... så det dyraste jag betalat är för mina delar, olja, stift, filter normalt, +bromsbelägg + batteri nån gång.
en gång förresten ville jag betala mer och åkte förbi med min Aprilia på en Ap verkstad och sade att jag redan gjort all annan service men undrade om de hade tid kontrollera ventilerna ! Mekanikern följde med ut och lyssna och undrade hur den gick och så. Helt underbart svarade jag. då så. kan jag bespara dig dom stålarna för det behövs inte kollas.... så långt har den inte gått ännu heller.... då hade den 5500mil på mätaren... obs ej Aprilia motorer i dom, utan Rotax twin ! Men jag tom kollade upp mekanikern jag snackade med och dessa killar har stort förtoende och får mycket bra omdömen av alla som servat sina hojar där jag kollat med. hur ofta undrar jag som det lämnas in både bilar och hojar för kontroller som ...hmm.. man undrar ibland om ens görs.... ;) men fakturan kommer

engström67
2013-11-24, 18:18
aldrig lämnat in för service... så det dyraste jag betalat är för mina delar, olja, stift, filter normalt, +bromsbelägg + batteri nån gång.
en gång förresten ville jag betala mer och åkte förbi med min Aprilia på en Ap verkstad och sade att jag redan gjort all annan service men undrade om de hade tid kontrollera ventilerna ! Mekanikern följde med ut och lyssna och undrade hur den gick och så. Helt underbart svarade jag. då så. kan jag bespara dig dom stålarna för det behövs inte kollas.... så långt har den inte gått ännu heller.... då hade den 5500mil på mätaren... obs ej Aprilia motorer i dom, utan Rotax twin ! Men jag tom kollade upp mekanikern jag snackade med och dessa killar har stort förtoende och får mycket bra omdömen av alla som servat sina hojar där jag kollat med. hur ofta undrar jag som det lämnas in både bilar och hojar för kontroller som ...hmm.. man undrar ibland om ens görs.... ;) men fakturan kommer

Men har man en ny maskin med garanti så måste man lämna in hojen för att garantin ska gälla :cool:.Men visst brukar göra mycket själv ändå,men funkar inte hos alla handlare.Ja rotax är det.Har aprilla någon egen motor?Rsv4,an då?.Den skulle jag vilja ha i garaget

Kakel_anders
2013-11-24, 19:01
Jag lämnade in bilen en gång, men det var antingen det eller timmar med agamejsel för att få ur framhjulslagret :)

Hondamannen
2013-11-24, 19:11
Det är tänkt att det skall vara en samlingstråd så jag är tacksam om det inte urartar för mkt. Det skall kunna fungera som en guide för ngn som vill köpa en motorcykel.

V Saarela
2013-11-24, 20:46
aldrig lämnat in för service... så det dyraste jag betalat är för mina delar, olja, stift, filter normalt, +bromsbelägg + batteri nån gång.
en gång förresten ville jag betala mer och åkte förbi med min Aprilia på en Ap verkstad och sade att jag redan gjort all annan service men undrade om de hade tid kontrollera ventilerna ! Mekanikern följde med ut och lyssna och undrade hur den gick och så. Helt underbart svarade jag. då så. kan jag bespara dig dom stålarna för det behövs inte kollas.... så långt har den inte gått ännu heller.... då hade den 5500mil på mätaren... obs ej Aprilia motorer i dom, utan Rotax twin ! Men jag tom kollade upp mekanikern jag snackade med och dessa killar har stort förtoende och får mycket bra omdömen av alla som servat sina hojar där jag kollat med. hur ofta undrar jag som det lämnas in både bilar och hojar för kontroller som ...hmm.. man undrar ibland om ens görs.... ;) men fakturan kommer

....hur man nu kan lyssna sig till om ventilerna är bra eller dåliga?!?

Oftast bli ventilerna på hojarna tajtare. Blir dom riktigt tajta så blir den svårstartad, men det förutsätter ju då att ett antal ventiler är fel.

Jag har justerat bara i år på ett antal hojar. Inte ovanligt att det varit en eller ett par ventiler som varit "rejält tajta". Märks ju inte direkt på gången när bara en ventil är så. Dock, hade man fortsatt att köra så hade det nog inte varit bra för den motorn.

engström67
2013-11-24, 20:55
....hur man nu kan lyssna sig till om ventilerna är bra eller dåliga?!?

Oftast bli ventilerna på hojarna tajtare. Blir dom riktigt tajta så blir den svårstartad, men det förutsätter ju då att ett antal ventiler är fel.

Jag har justerat bara i år på ett antal hojar. Inte ovanligt att det varit en eller ett par ventiler som varit "rejält tajta". Märks ju inte direkt på gången när bara en ventil är så. Dock, hade man fortsatt att köra så hade det nog inte varit bra för den motorn.

Är väl lätt att bränna dom,om dom ligger på..

Hondamannen
2013-11-24, 23:48
Det finns dem som lyssnar med steteskop:cool: Min erfarenhet är att det är ofta avgasventilen som ändrar sig i och med att det utsätt för tryck och värme.


....hur man nu kan lyssna sig till om ventilerna är bra eller dåliga?!?

Oftast bli ventilerna på hojarna tajtare. Blir dom riktigt tajta så blir den svårstartad, men det förutsätter ju då att ett antal ventiler är fel.

Jag har justerat bara i år på ett antal hojar. Inte ovanligt att det varit en eller ett par ventiler som varit "rejält tajta". Märks ju inte direkt på gången när bara en ventil är så. Dock, hade man fortsatt att köra så hade det nog inte varit bra för den motorn.

klaus
2013-11-25, 03:01
2400milaservice på Ducatin skulle gå på 11.000 på verkstad
byte av olja och filter vid 1200mil 2.600 på verkstad,visserligen inkl allt material

V Saarela
2013-11-25, 06:44
Det finns dem som lyssnar med steteskop:cool: Min erfarenhet är att det är ofta avgasventilen som ändrar sig i och med att det utsätt för tryck och värme.

Jo, har hört talas om det, men aldrig fått det bekräftat/sett det. Personligen tror jag inte det är sant.....och skulle det vara att någon använder den metoden, så känns det definitivt inte seriöst.

Jåke
2013-11-25, 08:12
Har aprilla någon egen motor?Rsv4,an då?.Den skulle jag vilja ha i garaget
Ja, V4an är deras egen konstruktion. Inte riktigt lika befriad från ventiljustering som Rotaxtwinnen, jag tror första kontrollen är vid 2000 men kommer inte ihåg vad det står i boken. Har garanti kvar till augusti 2014 så det lär väl bli att slanta upp för den med.

Men som Foosi skriver, vill man slippa justera ventiler ska man ha en Aprilia twin, det hör till ovanligheterna att de behöver justera alls. :-)


Sent from my LT25i using Tapatalk

Hondamannen
2013-11-25, 09:21
Lager har jag sett med egna ögon men ventiler har jag inte sett med egna ögon men jag blir inte förvånad om de finns de som gör så:p



Jo, har hört talas om det, men aldrig fått det bekräftat/sett det. Personligen tror jag inte det är sant.....och skulle det vara att någon använder den metoden, så känns det definitivt inte seriöst.

engström67
2013-11-25, 10:11
Ja, V4an är deras egen konstruktion. Inte riktigt lika befriad från ventiljustering som Rotaxtwinnen, jag tror första kontrollen är vid 2000 men kommer inte ihåg vad det står i boken. Har garanti kvar till augusti 2014 så det lär väl bli att slanta upp för den med.

Men som Foosi skriver, vill man slippa justera ventiler ska man ha en Aprilia twin, det hör till ovanligheterna att de behöver justera alls. :-)


Sent from my LT25i using Tapatalk

Ja men Rsv4,an sjunger ju så fantastiskt vackert:)

Foosi
2013-11-26, 10:52
....hur man nu kan lyssna sig till om ventilerna är bra eller dåliga?!?

Oftast bli ventilerna på hojarna tajtare. Blir dom riktigt tajta så blir den svårstartad, men det förutsätter ju då att ett antal ventiler är fel.

Jag har justerat bara i år på ett antal hojar. Inte ovanligt att det varit en eller ett par ventiler som varit "rejält tajta". Märks ju inte direkt på gången när bara en ventil är så. Dock, hade man fortsatt att köra så hade det nog inte varit bra för den motorn.

nja, jag vet faktiskt inte om det var det han gjorde, eller bara jag som trodde. han verkade gå mer på att gick hojen fint ansåg han inte skäl att riva i det.
Jag litade på att han visste/vet vad han snackar om, då jag ser inga som helst skäl till att han skulle ge mig fel info och inte göra service och skicka mig faktura :beer:
så länge hojen startar och går som en dröm ser jag inga skäl misstro en mekaniker med bra rykte om att vara nggrann ;)

Hondamannen
2013-11-26, 11:12
Hantverkare i allmänhet skall man misstro, kan de luras så gör de det, de måste nästan göra det för att få verksamhet att gå runt. Hur vet jag detta då må ni tro? Jo för jag har själv innan jag blev ingenjör jobbat med praktiskt arbete och på det företag drog vi en del fulingar.

Kakel_anders
2013-11-26, 11:28
Hantverkare i allmänhet skall man misstro, kan de luras så gör de det, de måste nästan göra det för att få verksamhet att gå runt. Hur vet jag detta då må ni tro? Jo för jag har själv innan jag blev ingenjör jobbat med praktiskt arbete och på det företag drog vi en del fulingar.

Jag har själv jobbat i fordonsbranchen och jag kan inte relatera till det du säger... tyvärr.

Hondamannen
2013-11-26, 11:51
Jag sa inte att alla gör det men man ska misstro och vara misstänksam. Annars är det lätt att man blir lurad.

Hornet
2013-11-26, 12:19
Med risk för att tråden ballar ur men,, hur känns det att medvetet lura kunder bara för att se sin verksamhet gå runt och varför gjorde du det Hondamannen.

Hondamannen
2013-11-26, 12:37
Jag var praktikant där på den tiden och lämnade kort därefter företaget. När jag ställde frågande om varför vi gör så fick jag svaret att företaget måste ju gå runt. Jag jobbade där direkt efter gymnasiet och är inget jobb som jag är stolt över men tacksam för det insyn jag fick i den branschen. Där efter har jag alltid varit misstänksam mot hantverkare. Låt oss nu återgå till ämnet.

Det kanske är tack vare detta jobb som jag idag har dubbla ingenjörs examen.

Foosi
2013-11-26, 13:23
alltså att påstå att det ej luras i ganska bred utsträckning på verkstäder, både MC, bil och annat, precis som i andra brancher, vore rätt blåögt. Det finns väl knappt någon som aldrig blivit lurad på nåt när det kommer till detta. Fuskbyggen, fusk reparationer, fusk service, u name it.
någon generalisering och säga att ALLA fuskar är kanske att ta i, men det finns tillfällen och sedan finns det tillfällen. så är det tyvärr,,, alla känner till talesättet, tillfället gör tjuven, och det ges många tillfällen på verkstäder.... så är det bara.....tyvärr. Det hjälper såklart att ha koll själv så man åtminst kan ifrågasätta saker, och granska vad som faktiskt görs, så långt det går.

Kommer ni ihåg när Robban Aschberg åkte runt i landet för några år sedan och triggade bilar med olika småfel, sedan åkte en yngre intet ont anande tjej in med bilen till verkstaden..... obs ! såklart det skulle vara bra TV också... det fattade man direkt... det klipptes säkert bort ett och annat som inte passade in, eller där de gick bet, det är ju TV, men ändå såg man ett antal skräck exempel där verkstäderna faktiskt allt ifrån skickade ut en mek med en mejsel som skruvade fast en lös vindrute torkare och drog åt en läckande kyl slang ( som var de triggade felen) och sade var så god och åk, och kom tillbaks om det är nåt mer..... och till de verkstäder som offererade nästan en total motor renovering för att åtgärda (ovan nämnda fel) + allt annat de påstod sig hittat ! Ingen kan vara så blåögd tro att detta aldrig händer mer än på TV... det bara råkar vara så att det sällan görs såna program. Men vi har div byggfusk program som faktiskt upplyser folk om vissa risker och öppnar säkert en del ögon för när tex av gammal "vana" skall bygget kontrolleras av kontraktorns egen besiktningsman... ;) bara det är ju som med allt annat totalt ologiskt, som när poliser skall besiktiga sitt eget arbete.... typ ! Vi har haft fall med jävigheter i våra domstolar etc.. politiker... jag överallt så finns det i vårt samhälle det svensken förmodligen trodde endast fanns i andra mer korrupta länder....
ja, svenskar en blonda och blåögda.. ;)
kram på er

Hondamannen
2013-11-26, 13:32
väskrivet Fossi och jag kommer ihåg programmet som Aschberg hade. Det var dock en som utmärkte som en bra verkstad och den verkstan fick en tårta!

engström67
2013-11-26, 14:04
Säkert är det många företag som luras,men att göra det för att få det gå runt ja då anser jag det som ett icke seriöst företag.Men visst är det nog lätt att gå på en nit,speciellt om man inte begriper nått själv.Jag tror min handlare som närmar sig 1000fordon sålda i år:eek:.Inte luras.:cool:.Har själv köpt 8 nya hojar sedan 2001 av honom och har stenkoll på vad som görs.Som han själv säger..i denna branch så måste man vara ärlig,ödmjuk mot kunderna.Och betrakta varje person som går in genom dörren som en blivande kund,och förhoppningsvis återkommande.Har själv besökt många mc handlare i Sverige och det finns många som man fått dåligt förtroende av.Dom som verkligen jag fått bra förtroende av är ju självklart Nr 1. http://www.lingvalls.se/ , http://www.carlbarks.se/ ,http://www.biketrollhattan.se/.:)

Foosi
2013-11-26, 14:54
väskrivet Fossi och jag kommer ihåg programmet som Aschberg hade. Det var dock en som utmärkte som en bra verkstad och den verkstan fick en tårta!

ja absolut, man skall inte bara klaga och hitta felen, tyvärr som man ofta är bra på, utan komma också ihåg att berömma de som faktiskt sköter sina kunder och affärer på ett juste sätt.

Hondamannen
2013-11-26, 15:01
låt oss nu allihop återgå till ämnet :-)

Hondamannen
2013-11-27, 10:59
kawasaki w800:

Hej!

1:a service kostar ca 1700:- .

1200mila ca 3500:-

Ja de är shims.


Ventilintervallerna är 1200 mil. Är det inte lite med tanke på att det är shims?

Rosell
2013-11-30, 19:46
Jag hade en Honda VFR 800 med VTEC från 2008 förut. När det var dags för 4800 mil service och ventiljustering gick det på runt 9500 kr. Då ingick nya platinastift 4 á 500 kr. Men de kostar att ligga på topp, det var en rolig motorcykel! Men dyrt med 600 mil intervall om man kör 2000 mil om året :)

Hondamannen
2013-11-30, 20:24
dra mig baklänges. 9500 kr ? Jag måste var jävligt snål :-)