Visa fullständig version : Nya sr 400
Hondamannen
2013-11-12, 18:38
Hej,
Fint att se att yamaha återigen skall sälja sr 400 i europa. Tror ni inte att de har skjutit sig själva i med att de inte har utrustat hojen med elstart också?
Mvh
Hondamannen
Blir nog ingen succé i Sverige. Saknar ABS o el-start, men framförallt förlite kubik...
//AA
Hondamannen
2013-11-12, 19:55
Jag tror att Yamaha lägger modellen 2017 eftersom därefter måste hojar som säljs i Europa ha Abs.
EU beslutade om en ny förordning som reglerar framtidens motorcyklar. Från och med 2016 blir det lagkrav på ABS för alla motorcyklar över 125 kubik. Mopeder och motorcyklar under 125 kubik måste ha CBS, kombinerade bromsar.
I praktiken om ett år.
Och elstart på en SR? Jo tjenare...
Hondamannen
2013-11-13, 23:47
Ok trodde att det var 2017. "Och elstart på en SR? Jo tjenare." Vad menar du? Går det inte att installera elstart eller vill du inte ha elstart? Till 2016 är det väl i praktiken två år eller?
EU beslutade om en ny förordning som reglerar framtidens motorcyklar. Från och med 2016 blir det lagkrav på ABS för alla motorcyklar över 125 kubik. Mopeder och motorcyklar under 125 kubik måste ha CBS, kombinerade bromsar.
I praktiken om ett år.
Och elstart på en SR? Jo tjenare...
En klassisk SR ska ha kick. Punkt.
Hondamannen
2013-11-14, 20:31
Det är din åsikt. För min del får den ha bägge två.
En klassisk SR ska ha kick. Punkt.
En riktig hoj har en cylinder och kick! :-)
Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
59 900:- i butik, inte så jättelångt från min gissning på 55 995:- :)
Knarr
http://i1108.photobucket.com/albums/h411/Rund_Funken/moped2_zpscef4a608.gif
Hondamannen
2013-11-16, 18:08
För högt pris för en 400 cc hoj. Fordonshandel.se kan säkert ta in exemplar som är billigare än 59 000.
Yamaha säljer ju mt:07 för 59 000 kr.
Hondamannen
2013-11-24, 01:39
NYa sr 400 har ju 8 hk mindre än den som såldes på 80 talet. Effektminskning, innebär det att även kompressionen har sjunkit?
NYa sr 400 har ju 8 hk mindre än den som såldes på 80 talet. Effektminskning, innebär det att även kompressionen har sjunkit?
Kompression är när motorn pressar ihop luft och bränsle i ett slutet utrymme, cylinder.Vid kompressionens maximala sammanpressning antändes denna t ex bensin / luftblandning av en gnista och en drivande kraft uppstår.Effekten av detta beror t ex på cylindervolym, kolvar samt ventiler i förhållande till varvtal.
Hondamannen
2013-11-24, 17:23
Percis. Så om mindre mängd bensin kommer in så måste kompressionen sjunka ellerhur?
Percis. Så om mindre mängd bensin kommer in så måste kompressionen sjunka ellerhur?
Nej, fel..
Viss volym gas pressas ihop i ett mindre utrymme. Om det utrymmet är lite större så minskar kompressionen. Bensinen ingår i gasblandningen men påverkar inte kompressionen.
Hondamannen
2013-11-24, 17:54
Men är det inte så att bensinen förångas till gas och om nu mindre mängd bensin skickas in måste ju kompen minska eller?
Hondamannen
2013-11-24, 17:55
Så du menar att den kan ha tappat 8 hk utan att kompressionen för den del för ändrats?
Men är det inte så att bensinen förångas till gas och om nu mindre mängd bensin skickas in måste ju kompen minska eller?
Så du menar att den kan ha tappat 8 hk utan att kompressionen för den del för ändrats?
Bensin/luftblandningen ska ha ett visst förhållande för att kunna brinna rent. Bensinmängden är ganska liten och kompressionen påverkas inte märkbart av lite mer eller mindre soppa.
Det finns en del andra faktorer som påverkar effekten. Kamtider, tändning, varvtal, insug- och avgaskanalernas storlek, o.s.v.
Hondamannen
2013-11-24, 18:23
Oki jag håller med dig nu. Tack för förklaringen men här kommer nästa fråga. Tror du att nya sr400 är mer lättkickad än den gamla?
Kuriosa. Optimala blandningen är 14,7/1, alltså 14,7 kg luft till 1 kg bensin. Du förstår att det går åt avsevärd mängd luft i förhållande till bensinen då luft har ganska låg massa.
Enligt dom uppgifter jag sett så har effekten minskat med 4 hk, men kompressionsförhållandet är oförändrat, 8;5:1.
Knarr
http://i1108.photobucket.com/albums/h411/Rund_Funken/moped2_zpscef4a608.gif
Hondamannen
2013-11-25, 15:47
Hade inte gamla sr 400 31 hk eller det kanske var 500:an som hade 31 hk. I såna fal har den ju inte tappat mkt.
Jag tror SR500 hade 32 hk och SR400 hade 27 hk.
Knarr
http://i1108.photobucket.com/albums/h411/Rund_Funken/moped2_zpscef4a608.gif
Hondamannen
2013-11-25, 18:21
Jag hoppas att serviceintervallerna blir som andra yamaha modeller, dvs per 1000 mil.
Hondamannen
2013-11-25, 18:48
bygga om den från att ha skivbroms till trumbroms innebär det att man måste ombesikta hojen?
http://i1108.photobucket.com/albums/h411/Rund_Funken/confused.gif ja det kan man fråga sig... I värsta fall kanske det krävs en ny typbesiktning, fast å andra sidan har det väl funnits tidigare årsmodeller med trumbroms som standard?
Knarr
http://i1108.photobucket.com/albums/h411/Rund_Funken/moped2_zpscef4a608.gif
Hondamannen
2013-11-26, 14:43
det blir 1000 mil mellan servicen och ventilerna kommer at servas vid 4000 mil precis som alla andra yamaha modeller.
Hondamannen
2013-12-01, 14:51
http://motorsportsnewswire.wordpress.com/2013/11/05/2014-yamaha-sr400-the-return-of-a-legend-1105135/
Vad tror ni om detta? Kan verkligen insprutning och ett moderna tändsystem göra kickandet lättare än på gamla sr 400?
http://motorsportsnewswire.wordpress.com/2013/11/05/2014-yamaha-sr400-the-return-of-a-legend-1105135/
Vad tror ni om detta? Kan verkligen insprutning och ett moderna tändsystem göra kickandet lättare än på gamla sr 400?
SRen har väl aldrig varit speciellt svårkickad! Har haft 2 st SR 500, ingen var svårkickad!
Hondamannen
2013-12-22, 17:29
Är det ngn som sett och provsuttit nya sr400?
Hondamannen
2013-12-22, 17:30
hamre, jag har kickat både sr 500 och 400. 400:an var enklare att kicka och klarade att kicka den utan dekomp men 500:an behövde dekompm annars klarade åtminstone jag inte av att kicka den.
SRen har väl aldrig varit speciellt svårkickad! Har haft 2 st SR 500, ingen var svårkickad!
Powered by vBulletin® Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.