handdator

Visa fullständig version : Nybörjare behöver tips



Nobody81
2013-11-12, 16:34
Tjena alla hoj fantaster =) !

Jag är en man på 32 år 178 cm 78 kg , haft körkort i 12 år, yrkeschaufför, samt att jag bilat otroligt mycket i Europa b.la autobahn . Utöver detta har jag kört mycket moppe, samt lätt MC.

Nu håller jag på att ta MC kort för tunga hojar..
Min fråga lyder.. jag är såld på Yamaha R6 och R1 .. Jag är ingen fartdåre som kör vårdslöst, fast det kommer tillfällen på landsväg när man har fri sikt och vill dra på..

Vad finns det för nackdelar med båda dessa hojar då man är nybörjare för tung MC, jag är införstådd med att R1:an är värsting hojen, hur är det med R6an???

Om jag förstått det hela rätt, så handlar det om att folk som kör ihjäl sig missbedömmer motoreffekten/avstånd?!

Tacksam för svar!:rock::rock:

klaus
2013-11-12, 17:12
börja med att kolla försäkringen :)
många av döingarna är "nobrainer" utan körkort

pentti01
2013-11-12, 17:41
Kika på Honda VFR 800 , helst från -02 och framåt. En bra hoj som kan användas till mycket! ;)

TMax500
2013-11-12, 18:24
Svår fråga. Många hävdar "köp något beggat/billigt som redan har skavmärken, så blir du inte lika ledsen första gången du lägger den ned". Andra säger "köp ingen sporthoj, de är inte kul under 160...". Ytterligare någon rekommenderar sin egen hoj. Nån föreslår en glidare. Olle Å kommer att säga "köp en Transalp och kör grus!":) Engström kommer att skriva att inget under 150 hk egentligen duger.:) Hondamannen kommer att föreslå... ja just det. En Honda.:)

Så det finns många svar på den frågan! Som dessutom skall balanseras mot det faktum att du blivit kär i R1/R6. Inte lätt att välja då ...

Köp (lite) med hjärtat. Det måste kännas bra. RobbeS har en poäng nedan om snabba sporthojar. Fast tusan vet om jag hade gett mig på en så biffig cykel som FJR (bortåt 270 kilo) som nybörjare? Då är jag mer inne på t ex en VRF som också föreslås i tråden. Eller en smidig 650. Åtminstone i början av hojkarriären.

Jag gillar när det är smidigt och lätt. Det är skillnad att hantera 190 kilo och 270 kg. Särskilt vid stillastående/låg fart. Bättre att njuta och lära sig i lugn och ro, än att brottas med en hoj som är lite för tuff för dig. Skulle du sedan "växa ur" den efter första året - ja, då är det bara att byta!

Vet inte hur mycket klokare du blev nu...


EDIT: Förlåt till er som blev lite påhoppade i inlägget. Inget illa ment. Men visst har jag rätt?:knuddel:

Hondamannen
2013-11-12, 18:36
Bra skrivet Tmax! Hur visste du att jag skulle rekommendera honom en Honda:D:p

Angående det där med vikten, allting går ju om man vill men det är betydligt lättare att övningsköra med en lätt hoj. Det ligger ngt i det som Tmax skriver köp med hjärtat ha med lite sunt för nuft. Köp bara inte en dyr hoj att börja övningsköra med. Det är lätt hänt att man efter ett tag inser att det är inte riktigt rätt cykel för en och vill ha något annat.




Svår fråga. Många hävdar "köp något beggat/billigt som redan har skavmärken, så blir du inte lika ledsen första gången du lägger den ned". Andra säger "köp ingen sporthoj, de är inte kul under 160...". Ytterligare någon rekommenderar sin egen hoj. Nån föreslår en glidare. Olle Å kommer att säga "köp en Transalp och kör grus!":) Engström kommer att skriva att inget under 150 hk egentligen duger.:) Hondamannen kommer att föreslå... ja just det. En Honda.:)

Så det finns många svar på den frågan! Som dessutom skall balanseras mot det faktum att du blivit kär i R1/R6. Inte lätt att välja då ...

Köp (lite) med hjärtat. Det måste kännas bra. RobbeS har en poäng nedan om snabba sporthojar. Fast tusan vet om jag hade gett mig på en så biffig cykel som FJR (bortåt 270 kilo) som nybörjare? Då är jag mer inne på t ex en VRF som också föreslås i tråden. Eller en smidig 650. Åtminstone i början av hojkarriären.

Jag gillar när det är smidigt och lätt. Det är skillnad att hantera 190 kilo och 270 kg. Särskilt vid stillastående/låg fart. Bättre att njuta och lära sig i lugn och ro, än att brottas med en hoj som är lite för tuff för dig. Skulle du sedan "växa ur" den efter första året - ja, då är det bara att byta!

Vet inte hur mycket klokare du blev nu...


EDIT: Förlåt till er som blev lite påhoppade i inlägget. Inget illa ment. Men visst har jag rätt?:knuddel:

Olle Å
2013-11-12, 20:57
Tjena alla hoj fantaster =) !

Jag är en man på 32 år 178 cm 78 kg , haft körkort i 12 år, yrkeschaufför, samt att jag bilat otroligt mycket i Europa b.la autobahn . Utöver detta har jag kört mycket moppe, samt lätt MC.

Nu håller jag på att ta MC kort för tunga hojar..
Min fråga lyder.. jag är såld på Yamaha R6 och R1 .. Jag är ingen fartdåre som kör vårdslöst, fast det kommer tillfällen på landsväg när man har fri sikt och vill dra på..

Vad finns det för nackdelar med båda dessa hojar då man är nybörjare för tung MC, jag är införstådd med att R1:an är värsting hojen, hur är det med R6an???

Om jag förstått det hela rätt, så handlar det om att folk som kör ihjäl sig missbedömmer motoreffekten/avstånd?!

Tacksam för svar!:rock::rock:

Nu skall jag komma med mitt vanliga tyckande. Som nybörjare och som då inte vet vilken inriktning hans hojåkande tar, så bör den första hojen vara lagom i allt. Lagom stark, lagom snabb, inte för tung, kunna köras på alla sorters vägar. Sedan kommer man underfund med vilken inriktning man vill ha.
Jag rekommenderar som första hoj en Honda Transalp. Det är en lagomhoj.:):):)

rolfmm
2013-11-12, 21:07
Jag rekommenderar som första hoj en Honda Transalp. Det är en lagomhoj.:):):)

Håller med :):)

Jåke
2013-11-13, 00:04
Nackdelen är att de är alldeles för enkla att köra extremt fort på utan att du märker det. Förrän du ska svänga eller göra nåt annat.

Ergonomin är som den är, den passar eller inte. R6 är givetvis mindre även där och en R1 är inte fullt så obekväm som folk påstår. Men intressant att köra lagligt på 70-väg är den inte...

R1 har den snällare motorn med bredare register, men givetvis även mer pulver. Generationerna skiljer en del på bägge hojarna, där väldigt generellt gäller att R6 blir extremare med tiden medan R1 blir "snällare". Relativt...

FJR är långt ifrån detta, men mycket smidigare än vad fördomar om utseendet kanske hävdar. Motor från R1 gör den ju hyggligt snabb också, har haft upp en sån i runt 240 på korsikanska vägar. Ett mellanting med samma motor är ju Fazer 1000 eller FZ1. Men det är ändå inte den du frågar om....

Sent from my LT25i using Tapatalk

TMax500
2013-11-13, 00:34
Håller med om precis allt förutom att FJR:en är klumpig:). Den upplevs inte så klumpig mer än då man ska baxa omkring på den i garaget.Menade inte klumpig. "Biffig" var ordet!:) Har visserligen bara provsuttit FJR, och inte kört. Men vikten finns där i garaget eller i riktigt låga farter - där en skillnad 40-50-75 kilo märks. Och extra mycket för den som inte är så van. Redan min Triumph Sprint på runt 220+ kg med bensin i tanken är klunsig att baxa runt i garaget. Jämfört t ex med en nättare 650-750-800 cc på knappt eller runt 200 kg.

Det är väl ofta i lågfartsmanövrar som man gör bort sig? Både som ny på hoj och erfaren? När man kanske knappt har styrfart, inte har stabiliteten från de rullande hjulen? Och dessutom kanske är lite ouppmärksam? Fipplar med justering av speglar, sidostödet eller annat. Då lever man farligt, med risk gå omkull och repa sina fina kåpor eller sitt snygga motorblock! :)

klaus
2013-11-13, 07:24
vill du ha en övningshoj för tungt så köp en billig 750, dom är alla reggade som tunga
gillar du dina exempelhojar så visst,men provkör innan du köper - det är skönt att köpa sin drömhoj så slipper man vara missnöjd med det man har
frugan min köpte en Ducati Diavel 1200cc, 160hästar, 230kg, 0 till 200 på 10sek
det där med vikten är overkill så länge det är inte frågan om övningshoj, min väger 620kg :)

Kakel_anders
2013-11-13, 07:48
Min erfarenhet är att dock att det finns hojar i 6 - 800 segmentet som inte är tunga hojar.

Polarn åkte till uppkörning på sin marauder men blev hemskickad lika fort när det visade sig att den inte uppfyllde kraven för tung, vill minnas att det hade med effekten att göra.

Utöver det så gör inte samma tabbe som jag gjorde och inte läsa regbeviset ordentligt innan köp (Vansinnigt ivrig).. Min GSX600f visade sig sen vara reggad som mellanklass :))

steffe
2013-11-13, 08:35
Ooooo

Kakel_anders
2013-11-13, 08:43
Skumt alltså, undra varför han nekades att köra upp på den.. Han fick låna en bmw av en kamrat att köra upp på men blev ju som sagt blåst på en uppkörningsavgift.

Aja för att inte springa bort från ämnet allt för mycket, var inte rädd för att dubbel och trippelkolla saker när du köper en hoj, iver kan vara ett litet otyg ibland :)

Olle Å
2013-11-13, 09:14
Ett annat problem för alla nybörjare är ju alla de rekommendationer de får om just den perfekta hojen. De rekommendationerna är ju oftast baserade på vars och ens egen uppfattning. Därför skall nog nybörjaren hålla sig till en "lagom hoj", som fixar det mesta utan att vara extrem, tills vederbörande vet sin inriktning och kan då bestämma sig för en viss typ av hoj.:):):)

Kakel_anders
2013-11-13, 09:20
Ja jag kan precis som du säger bara tala utifrån min egna erfarenhet som nybliven mc förare.
På körskolan hade vi ett antal BMW F 800GS.

De var lätta, lättmanövrerade och förhållandevis rappa, man satt dessutom väldigt bra på dom.
Jag kan tänka mig att en hoj av den typen är bland de bättre att snirkla fram på lågfartsbanan med.

erikn
2013-11-13, 09:48
Körskolan jag körde på hade Bandit. Den tycker jag var jobbig, väldigt hög tyngdpunkt. Men det är ju sällan man krypkör på det sättet man övar på körskolan.

Kakel_anders
2013-11-13, 09:53
En tjejkompis åkte på sin Marauder varje gång hon skulle övningsköra med trafikskolan o när det var dags för uppkörning så var det på samma maskin , möe möe träning var det, bra gjort av henne , detta var nog nåt år sedan , möjligt att reglerna har ändrat sig sen dess...men bra gjort varje fall...:)

Läsvärt angående just Marauder...
http://www.hojen.nu/forum/showthread.php?t=8068

steffe
2013-11-13, 11:12
Ooooo

Nobody81
2013-11-13, 14:43
Det låter som en god idé.. Finns det någon sida där man själv kan få fram försäkringpremie/år för en viss motorcykel modell?! Jag vet att det går om man har reg nr till bilar..?!

Nobody81
2013-11-13, 15:00
Det finn inga nackdelar med dom hojarna även om man är nybörjare. Däremot så är det extrema sporthojar som har väldigt litet användningsområde. Det går att köra långt med dom men dom är obekväma och är gjorda för aktiv körning i högre hastigheter. Körställningen är obekväm och att cruisa på stan är en plåga. Ska du köra bana är dom däremot perfekta. Provade en R1:a under två dagar för några år sedan och insåg att jag aldrig ska köpa en sån hoj.
Om du vill ha en hoj med mycket kraft och sportstuk som du dessutom kan köra långt och länge med så föreslår jag istället en Yamaha FJR eller en annan hoj i sporttouringsegmentet. Du kan dra på alldeles tillräckligt med sådana hojar också och dessutom åka bekvämt då du inte vill dra på. Sen är försäkringskostnaden bara en bråkdel mot sporthojarna.

Man kan köra ihjäl sig med alla hojar. Att fler gör det med en renodlad sporthoj är väl mer en fråga om inställning än själva hojen. Ställer man in sig på att köra roadracing på allmänna vägar köper man en sporthoj och då ökar risken.

Tack så mycket för ett utförligt svar!
För att ge er en bild av vad för slags hoj jag är ute efter.. Jag vill ha sport "looken" den behöver inte vara "jätte" bekväm då jag inte planerar att åka allt för långa resor.. Visserligen räknar jag med att sitta på hojen åtminstone 1 tim, sedan ta en paus. Vad jag förstått så är touring modellen mer anpassad för dom som ska åka långa färder, dvs sitta på hojen i 3-4 tim i streck.. eller har jag fått allt om bakfoten nu?!:D

Jag har tänkt mig att köra på våra svenska landsvägar och dessutom tänkt att ta biltåget ner till Österrike i sommar och köra nere i Italien, Österrike, Slovenien och Kroatien.. att sitta på en båge i mer än 2 tim är lika med "tortyren".. då somrarna brukar erbjuda 35 grader..

Vad har du för tips utifrån informationen jag givit dig?!

Tack på förhand!:cheers:

Nobody81
2013-11-13, 15:02
Kika på Honda VFR 800 , helst från -02 och framåt. En bra hoj som kan användas till mycket! ;)

Jag har kikat på den och måste faktiskt säga att den ser tråkig ut.. tack ändå!

Nobody81
2013-11-13, 15:50
Svår fråga. Många hävdar "köp något beggat/billigt som redan har skavmärken, så blir du inte lika ledsen första gången du lägger den ned". Andra säger "köp ingen sporthoj, de är inte kul under 160...". Ytterligare någon rekommenderar sin egen hoj. Nån föreslår en glidare. Olle Å kommer att säga "köp en Transalp och kör grus!":) Engström kommer att skriva att inget under 150 hk egentligen duger.:) Hondamannen kommer att föreslå... ja just det. En Honda.:)

Så det finns många svar på den frågan! Som dessutom skall balanseras mot det faktum att du blivit kär i R1/R6. Inte lätt att välja då ...

Köp (lite) med hjärtat. Det måste kännas bra. RobbeS har en poäng nedan om snabba sporthojar. Fast tusan vet om jag hade gett mig på en så biffig cykel som FJR (bortåt 270 kilo) som nybörjare? Då är jag mer inne på t ex en VRF som också föreslås i tråden. Eller en smidig 650. Åtminstone i början av hojkarriären.

Jag gillar när det är smidigt och lätt. Det är skillnad att hantera 190 kilo och 270 kg. Särskilt vid stillastående/låg fart. Bättre att njuta och lära sig i lugn och ro, än att brottas med en hoj som är lite för tuff för dig. Skulle du sedan "växa ur" den efter första året - ja, då är det bara att byta!


Vet inte hur mycket klokare du blev nu...


EDIT: Förlåt till er som blev lite påhoppade i inlägget. Inget illa ment. Men visst har jag rätt?:knuddel:

hahaha..:D skönt svar Tmax500!

Jag är också mer inne på en 600-750, då jag vill lära mig att hantera hojen så bra som möjligt före jag ger mig på de stora kraftpaketen. Således kan vi konstatera att FJR faller bort. Min första hoj vill jag också ska vara smidig och någorlunda lätt, iaf under 200kg..

Därför har jag kikat på Honda CBR RR600, Suzuki GSXR 600, Yamaha YZF R1 och R6. Hr ni andra tips, med sport look, tveka inte att dela med er..
Vad bör jag tänka på när jag ska välja hoj.. Dvs de tekniska aspekterna?!
Jag har sagt att jag tänker lägga max 35000:- på min första. Tanken är att jag ska använda den i MAX 1 år, sedan byta upp mig.

Jag har sett några annonser på blocket, då jag inte har den blekaste om antalet miltal den inte ska överskrida beroende på modell, då den klassas som slutkörd…vad mer bör jag tänka på??? Så är jag hjärtligt tacksam ifall du kan ge mig lite info angående detta?!

kika på annonserna och ge lite feedback, det gäller er alla förstås!

http://www.blocket.se/uppsala/Suzuki_gsx_r_600_50462008.htm?ca=11&w=3

http://www.blocket.se/jamtland/Suzuki_GSX_R_750_49346378.htm?ca=11&w=3

http://www.blocket.se/stockholm/Honda_Cbr_600RR_03_nybesiktigad_50303880.htm?ca=11&w=3

http://www.blocket.se/blekinge/Yamaha_YZF_R6__Fin_skick_49866567.htm?ca=11&w=3

http://www.blocket.se/orebro/Yamaha_YZF_R6_mycket_fin_49172263.htm?ca=11&w=3

http://www.blocket.se/gavleborg/Yamaha_yzf_r6_ev__byte_50597945.htm?ca=11&w=3

Tack allesammans för att ni tog er tiden att besvara mina frågor, det uppskattas! =)

Nobody81
2013-11-13, 17:14
Nackdelen är att de är alldeles för enkla att köra extremt fort på utan att du märker det. Förrän du ska svänga eller göra nåt annat.

Ergonomin är som den är, den passar eller inte. R6 är givetvis mindre även där och en R1 är inte fullt så obekväm som folk påstår. Men intressant att köra lagligt på 70-väg är den inte...

R1 har den snällare motorn med bredare register, men givetvis även mer pulver. Generationerna skiljer en del på bägge hojarna, där väldigt generellt gäller att R6 blir extremare med tiden medan R1 blir "snällare". Relativt...

FJR är långt ifrån detta, men mycket smidigare än vad fördomar om utseendet kanske hävdar. Motor från R1 gör den ju hyggligt snabb också, har haft upp en sån i runt 240 på korsikanska vägar. Ett mellanting med samma motor är ju Fazer 1000 eller FZ1. Men det är ändå inte den du frågar om....

Sent from my LT25i using Tapatalk

Jag har kikat på en FZ1 och ja dom är intressanta..fast det är en 1000cc, är inte det lite väl mycket för att vara första hojen?! Dessutom på över 200kg om man nu inte väljer en senare modell än 05an.

:hmmmm2::)

Nobody81
2013-11-13, 17:20
Ja ärligt talat så skulle jag personligen inte välja en sporthoj för dom resorna speciellt inte om det är med packning. Nu säger jag inte att det inte går men själv skulle jag ta något mer touring eller landsvägsanpassat. Den effekt och hastighet som en sporthoj ger och faktiskt går bäst i kommer du sällan att ha nytta av. Men visst, en sporthoj på krokiga alpvägar måste vara en upplevelse utöver det vanliga.
Nu är ju mina råd en subjektiva åsikt baserat på en 45 år gammal kropp med lite kroniska inflammationer här och där:).
Man kan dessutom ha väldigt kul med en touring på kurviga vägar också och man behöver inte köra länge. Däremot så finns möjligheten då man vill göra det och då åker man bekvämt.

Jag formulerade mig visserligen otydligt..=) Hur som haver, jag har släkt och vänner i Slovenien, således lär jag inte köra runt med packning.. jo handduk och ombyte, då jag kanske tar en tripp ner till kusten (ca 30 min bilfärd ifrån där en del av släkten bor).. Av den anledningen känner jag att touring verkar overkill och lite för klumpig..
Precis som du nämnde, bara att köra en relativt pigg bil på de där alpvägarna är en njutning i sig, kan bara föreställa mig vilken fröjd det bringar när man sitter på en hoj :);)

Men om jag mot förmodan bestämmer mig för en touring, vilka modeller finns det som inte är otympliga?!

engström67
2013-11-15, 10:20
Svår fråga. Många hävdar "köp något beggat/billigt som redan har skavmärken, så blir du inte lika ledsen första gången du lägger den ned". Andra säger "köp ingen sporthoj, de är inte kul under 160...". Ytterligare någon rekommenderar sin egen hoj. Nån föreslår en glidare. Olle Å kommer att säga "köp en Transalp och kör grus!":) Engström kommer att skriva att inget under 150 hk egentligen duger.:) Hondamannen kommer att föreslå... ja just det. En Honda.:)

Så det finns många svar på den frågan! Som dessutom skall balanseras mot det faktum att du blivit kär i R1/R6. Inte lätt att välja då ...

Köp (lite) med hjärtat. Det måste kännas bra. RobbeS har en poäng nedan om snabba sporthojar. Fast tusan vet om jag hade gett mig på en så biffig cykel som FJR (bortåt 270 kilo) som nybörjare? Då är jag mer inne på t ex en VRF som också föreslås i tråden. Eller en smidig 650. Åtminstone i början av hojkarriären.

Jag gillar när det är smidigt och lätt. Det är skillnad att hantera 190 kilo och 270 kg. Särskilt vid stillastående/låg fart. Bättre att njuta och lära sig i lugn och ro, än att brottas med en hoj som är lite för tuff för dig. Skulle du sedan "växa ur" den efter första året - ja, då är det bara att byta!

Vet inte hur mycket klokare du blev nu...


EDIT: Förlåt till er som blev lite påhoppade i inlägget. Inget illa ment. Men visst har jag rätt?:knuddel:

He he..jo det ligger mycket i det du säger.Men håller inte med dig i en sak..Fjr,n må vara tung men är låg och så lättkörd (haft 2 st ).Men som sagt han är ju sugen på R6/R1. Vilken av dom är ju givet för mig:D.

Kakel_anders
2013-11-15, 10:25
He he..jo det ligger mycket i det du säger.Men håller inte med dig i en sak..Fjr,n må vara tung men är låg och så lättkörd (haft 2 st ).Men som sagt han är ju sugen på R6/R1. Vilken av dom är ju givet för mig:D.

Lika bra att skaffa en Boss Hoss direkt ;)

engström67
2013-11-15, 10:40
Det låter som en god idé.. Finns det någon sida där man själv kan få fram försäkringpremie/år för en viss motorcykel modell?! Jag vet att det går om man har reg nr till bilar..?!

Ta reg nr på nån r6,a eller r1,a brukar finnas om du kikar på annonser som mc handlare lägger ut.Sedan går du in på typ Svedea och gör en kalkyl.Jag har haft mc kort sedan -83 och skulle få betala runt 15000kr helår för en R1,a och 2900 för en Fjr.Skulle tro du åker på det dubbla:eek:

engström67
2013-11-15, 10:41
Lika bra att skaffa en Boss Hoss direkt ;)

Nä för tung,dyr och blir efter i kurvorna.:)

Kakel_anders
2013-11-15, 10:45
Triumph tiger überexplorer V8 ? :)