Visa fullständig version : Oxiderat aluminium
Kakel_anders
2013-11-12, 14:17
Hej,
Någon som har erfarenhet av att göra iordning oxiderad aluminium ?
Har förhållandevis stora problem med det över vissa detaljer vid gaffelbenen samt reglagehusen på styret, kan tänka mig att det är fler som har..
Funkar autosol kanske ?
Erfarenheter ?
Oxiderat aluminium har jag inga större erfarenheter av.... Har tillverkat några detaljer i aluminium och då fått tipset att pollera upp dom med polertrissa och sedan hårdvaxa ytan några gånger så ska den stå emot bra.
Kakel_anders
2013-11-12, 19:14
Ja jag har hört både autosol och vattenslipning etc... Tänkte jag ska testa lite till helgen så får vi se :)
pentti01
2013-11-13, 02:05
Ja jag har hört både autosol och vattenslipning etc... Tänkte jag ska testa lite till helgen så får vi se :)
Skriv gärna en rad o berätta vad du gjorde o hur det gick !
Kakel_anders
2013-11-13, 07:03
Ja det får bli den första mekguiden hehe ;)
engström67
2013-11-13, 09:51
Hej,
Någon som har erfarenhet av att göra iordning oxiderad aluminium ?
Har förhållandevis stora problem med det över vissa detaljer vid gaffelbenen samt reglagehusen på styret, kan tänka mig att det är fler som har..
Funkar autosol kanske ?
Erfarenheter ?
Autosol funkar perfekt.Att tänka på vid tvätt av hoj och man vill andvända avfettning...se till att den är petroleum baserad och inte alkalisk,den förstör aluminium.
Nu tror jag inte att denna "olja" finns att köpa i Sverige men kanske nåt liknande.
http://www.youtube.com/watch?v=MJ-uf4YyeHI
engström67
2013-11-17, 10:58
Nu tror jag inte att denna "olja" finns att köpa i Sverige men kanske nåt liknande.
http://www.youtube.com/watch?v=MJ-uf4YyeHI
Verkar ju vara kanon.Kan vara besvärligt att få bort sånt där när man har misskött grejerna.
Kakel_anders
2013-11-17, 11:26
Ja det känns som att man inte varit speciellt noggrann med det när det har oxiderat så mycket som det gjort på min :(
pentti01
2013-11-17, 22:57
Ja det känns som att man inte varit speciellt noggrann med det när det har oxiderat så mycket som det gjort på min :(
Lägg opp bild/-er , före o efter. Kan vara intressant !
Kakel_anders
2013-11-17, 23:34
Har helt ärligt inte fått tummen ur röven än ,men ska prova lite olika grejer imorrn :)