handdator

Visa fullständig version : glidare-långmilare



Hondamannen
2013-11-12, 12:45
Hej,

Lite ovanligt att se att en glidare har körts så här långt.

http://www.blocket.se/angelholm/Kawasaki_VN_1500_N1H_50586378.htm?ca=14&w=3

Mvh

Hondamannen

Knarr
2013-11-12, 12:58
Reagerade också på den. Men moderna motorer kan nog rulla på bra länge om dom servas ordentligt. Är du spekulant? :)

Knarr
http://i1108.photobucket.com/albums/h411/Rund_Funken/moped2_zpscef4a608.gif

Hondamannen
2013-11-12, 13:04
Jag gillar glidare men på grund av höft problem kan jag inte köra glidare just nu iaf. Det råder ingen tvekan i min skalle att japanska glidare kan rulla bort 20 000 mil, i synnerhet om det står honda på tanken :-)

Foosi
2013-11-12, 21:00
fast jag skulle vilja vända på det och säga hur det förvånar mig hur många verkar ha massa hojar som aldrig körts med :( 10 år gamla hojar som gått 2 - 3 tus mil ! nåt är fel ...
men jag är väl extrem måste det vara... som faktiskt kör med bägge mina hojar....
använder dom varje tillfälle som ges... till jobb.... till glidturer... semestrar... ja nästan alltid hellre tar hojen om inte jag behöver ta bilen av någon anledning .... sommartid dvs... kör inte vinter.

Hondamannen
2013-11-12, 21:43
Man brukar säga att mätarfiffel är inte så vanligt i Sverige men jag tror att det är vanligare än vad vi tror och sen finns mkt motorcyklistwannabes där ute.

Foosi
2013-11-12, 22:05
Jo man undrar om inte den här mil hysterin bidrar till ett och annat fusk... väldigt många som uppenbarligen tror att hojar är färdikörda vid 5000 mil. Vet inte var folk fått för sig denna mil skräck :-)

Hondamannen
2013-11-12, 22:06
Det är ngt som är vanligt i Sverige av ngn anledning. Vet ej varför!

Foosi
2013-11-12, 22:17
räknar på precis att jag tex kört ca 2000 mil med sporthojen och ca 1000 mil med glidaren de senaste 2 åren. Men jag kör faktiskt hellre än sparar mil till ..tja nästa ägare :-) hehe
Men visst det finns kanske undantag, typ hade jag investerat i en värdefull samlarhoj av något slag så kanske man inte brukat den på samma sätt

klaus
2013-11-14, 18:03
servar en likadan Kawa,samma fel - fjädern i växellådan och styrlager, men dom är enkla och fixa och kostar inga stora pengar
jo,det verkar finnas två sortens mc folk, dom som vill bara äga och dom som faktiskt kör också
min egen är 2008 och har nu 5000mil på mätaren,när den är 13 år gammal så har jag förmodligen kört mer än Kawan ifråga

Jourtjänst
2013-11-17, 01:53
fast jag skulle vilja vända på det och säga hur det förvånar mig hur många verkar ha massa hojar som aldrig körts med :( 10 år gamla hojar som gått 2 - 3 tus mil ! nåt är fel ...
men jag är väl extrem måste det vara... som faktiskt kör med bägge mina hojar....
använder dom varje tillfälle som ges... till jobb.... till glidturer... semestrar... ja nästan alltid hellre tar hojen om inte jag behöver ta bilen av någon anledning .... sommartid dvs... kör inte vinter.

Min Dragstar 1100 var 9 år gammal när jag köpte den i somras och hade gått 625 mil. 3 månader senare har den gått 1700 mil :)


Knut Natt och Dag, Helsingborg

Jourtjänst
2013-11-17, 01:55
Jo man undrar om inte den här mil hysterin bidrar till ett och annat fusk... väldigt många som uppenbarligen tror att hojar är färdikörda vid 5000 mil. Vet inte var folk fått för sig denna mil skräck :-)

I utlandet tänker man inte alls så har jag hört, man har ingen mätarställningfixerong


Knut Natt och Dag, Helsingborg

Hondamannen
2013-11-17, 11:45
Nej det stämmer...i större länder, om man ska ha ngn form a mätarinställnnig hysteri måste man byta hoj var och annan år eller kanske rent av varje år.

Kakel_anders
2013-11-17, 11:50
Jag tror snarare det är viktigt som vid alla liknande köp att man kollar upp kända svagheter på respektive maskin, är de åtgärdade eller obefintliga så ser jag ingen anledning att ha någon mätarhysteri.

Men det är som ni säger det är ett väldigt fokus på det i Sverige, kanske är det något som löpt just ur ett köp/sälj scenario där man helt enkelt tillåts pruta på en maskin som gått lite längre men kanske rent av är i flera gånger bättre skick än liknande hojar i prisklassen, underhåll och service är väl mer intressant ?

Själv köpte jag mig en ny moped (Derbi Senda) när jag var 16, pga av förmånliga kontakter ko m jag undan en summa motsvarande momsen vid inköpet.
Jag körde den mopeden 2500mil till dess jag nästan fyllt 18, nu hade den inte så mycket som en repa, den var välservad och mer eller mindre i nyskick, jag fick 2000 mer för den än mitt inköpspris :)