handdator

Visa fullständig version : Isle of Man TT



Kakel_anders
2013-11-08, 21:45
Nuff said!


http://www.youtube.com/watch?v=j7HlrI1COSs

Röjkvist
2013-11-08, 23:12
Har ni inte varit på Isle of Man så åk dit! Var där i år och mer racing
kan inte upplevas:D

Olle Å
2013-11-08, 23:24
Har ni inte varit på Isle of Man så åk dit! Var där i år och mer racing
kan inte upplevas:D

Troligen inte farligare heller.

Kakel_anders
2013-11-08, 23:36
Ja det vore ju ohyggligt grymt att få åka dit o kika nån gång :)

Molgan
2013-11-09, 01:26
Helt knäppt, helt fascinerande. Borde förbjudas, men jag skulle bli ledsen om det hände.

Olle Å
2013-11-09, 10:45
Helt knäppt, helt fascinerande. Borde förbjudas, men jag skulle bli ledsen om det hände.

Lika galet som Grand National i England för hästar. Man vet att både en del hästar och ryttare blir skadade och ibland händer det dödsfall både bland hästar och ryttare. Men lik för---t , så går tävlingen varje år. Det är mångmiljonrullning, spänning och intresse för prestationen som driver det hela. Faktiskt lite magpirrande att se den tävlingen, även om jag bara sett det på TV.:):):)

steffe
2013-11-09, 19:38
Ooooo

klaus
2013-11-09, 19:41
tycker hojtävlingar är spännande att titta på men här var det lite väl mycket självmordspiloter,knappt några skyddsarrangemang,fick en tanke att varför ska dom ha hjälm - nej,inte min typ av tävling. Eftersom det är hastigheten som är största felet här,så vore vettigare att ha detta som veterantävling,typ,med lite mer måttliga farter och såvis mer säkerhetsmarginal. Gillar traditioner, så vill inte lägga ner detta men det vore bra om det blev mer säkrare former. Har en kompis som har varit där och jobbat flera år och ligger i mina planer att åka dit också, ja, får se.

Kakel_anders
2013-11-09, 22:25
Faran i tävlingen är en stor lockelse för thrillseekers, här handlar det sannolikt inte om pengar utan om prestige. Som hon säger i filmen så känner man sig nog aldrig så levande som när man vet att 2 cm närmare stenmuren kan ändra det ;)

Jåke
2013-11-09, 23:09
Sverige är ett bra ställe för trygghetssökare. Att andra inte har samma inställning är svårt att acceptera här. Har varit på plats, och självklart är det farligt men alla inblandade är medvetna om risken och det är deras val. Bara här i landet är man bekväm med att omyndigförklara folk utifrån deras riskbedömning för att det inte stämmer med ens egen avgränsade begreppsvärld.

Att åka till Isle of Man är en upplevelse på mer än ett sätt som jag bara kan rekommendera så länge möjligheten finns. Ön är vacker även utan de race som körs (det är mer än bara just den kända veckan) och värd ett besök bara därför. Stämningen runt denna vecka gör besöket nästan magiskt.

När någon icke tävlande kör så illa någon morgon att de lyckas flyga över en stenmur är det ofantligt tragiskt, men det är för fan fortfarande allmän väg och heller ingen tävling så den Kawa som låg mot muren med en allvarlig skadad förare nedanför stupet när vi körde förbi hade hänt var som helst eftersom det enbart var förarfel. Pga oförlåtande omgivning utanför de klart markerade gränserna (stenmur) blev följderna svåra, men det kan knappast belastas platsen eller det som händer den veckan. Trots att det gärna är så man vill omyndigförklara folk i vårt kära Svea.

Sent from my Novo 10 Hero QuadCore using Tapatalk 4

Jåke
2013-11-09, 23:36
Faran i tävlingen är en stor lockelse för thrillseekers, här handlar det sannolikt inte om pengar utan om prestige. Som hon säger i filmen så känner man sig nog aldrig så levande som när man vet att 2 cm närmare stenmuren kan ändra det ;)

Så är det, men det känns väldigt mycket som om ett besök på psyket är ett bättre alternativ för oss vanliga, skyddade människor. Krävs att man kliver långt utanför bekvämlighetszonen för att komma dit. Eller att man har nån av de numera så populära bokstavskombinationerna... :)

Sent from my Novo 10 Hero QuadCore using Tapatalk 4

Kakel_anders
2013-11-10, 00:05
Tja, det är ju naturligtvis ingen medelsvensson som ställer upp här, det är exceptionellt skickliga förare. Jag kan helt klart tänka mig att åka som åskådare, men aaaaaaldrig som förare även om jag mer än gärna kliver utanför bekvämlighetszonen :)

Jåke
2013-11-10, 00:50
Steget är faktiskt inte så långt, betänk att det görs gradvis. Jag själv kommer aldrig kunna göra det McGuinnes och de andra gör i såna tävlingar, men jag förstår hur de kommer dit och varför de kan göra det de gör. Det handlar om tillvänjning och fokusering...

Självklart måste man vara en viss sorts personlighet, men det tar jag för givet annars finns inte detta ens i sinnevärlden. En kollega till mig är t ex väldigt humanistisk, riktigt duktig på att ta nya kontakter och sälja in koncept men extremt dålig på att sköta ens normala rutiner som att plocka undan kaffekopp efter sig själv. Han saknar helt förståelse för något som landsvägstävlingar, eftersom det är potentiellt så farligt. Jag inser också att det är dödligt farligt, men samtidigt att det finns ett val och att de som gör detta ser samma sak. Bara inte just när de gör det. Ungefär som stenåldersmänniskor som jagar uppretad mammut...

Blä... Vad jag babblar...

Fortfarande, åk till ön under TT-veckan om ni har råd och möjlighet. Det är en upplevelse! Passar inte det så körs det fler tävlingar på samma sträckning senare under året utan samma internationella uppmärksamhet. Enklare och billigare men lika vackert. Gillar man inte racen alls funkar det bra att ta flyget till Douglas och hyra en bil, det är klar värt pengarna!

Sent from my Novo 10 Hero QuadCore using Tapatalk 4

erikn
2013-11-10, 01:45
Isle of Man, en snubbe som kör detta rejs o jobbar som mc-polis i en stor stad i Sverige hade ett föredrag i somras som jag lyssnade o titta på.

Denne hade satt fast en kamera innanför vindkåpan ovanför hastighetsmätern på sin båge.
Han filma hela sitt rejs o visade detta på en stor skärm o det var häftigt som f--.

Filmen var kanonbra o tydlig o även snubbens hela föredrag var kanonbra, vi satt nog ca 60 pers o lyssnade o titta på den stora skärmen...:)

Björn Gunnarsson har jag för mig han heter, det finns en racerapport på sporthoj.com. Signaturen bg. Han krashade kan jag tillägga, det var en framför som föll och han körde på dennes mc. Om han pratar lika bra som han skriver så kan jag tänka mig att det var ett bra föredrag.

Allan K
2013-11-10, 18:25
Jag och en kompis kommer att vara där 2014.

steffe
2013-11-10, 19:44
Ooooo

MEHall
2015-11-18, 19:56
Tusan så trevlig ö, var själv där under GP veckorna 2013 och tänkte om jag hade råd så skulle jag stanna där permanent. ;) :rolleyes: Det kostade knappt 17000 då jag reste dit med en man som ordnar resor dit och guidning, han var själv över första gången 1967.

Ska åka tillbaka så fort jag har råd.





:cool: