handdator

Visa fullständig version : Hur packar ni?



TheCrow
2013-10-31, 15:09
Jag har en undran hur ni packar på era hojar om ni ska vara två och ska iväg på hojträff. Det känns som lite svårt att få med sig tält, två sovsäckar och två liggunderlag plus lite kläder och annat.

/Freddo

klaus
2013-10-31, 16:38
har en 50 liters väska på pakethållaren,den sväljer utan problem mitt Hillebergs 3-manstält, 2 minisovsäckar och kläder mm. All min packning är anskaffad för att vara lätt att bära och ta lite plats,använder det mycket när jag paddlar (senaste långpaddlingarna var 180km utmed Lofoten i Norge och 180km från Åbo till Mariehamn på Åland)
Numera har jag också förmånen att frugan kör sin egen hoj :)
Har 7cm tjocka uppblåsbara liggunderlag och dom tar ganska lite plats ihoprullade

TheCrow
2013-10-31, 17:10
Fast du får väl in en halv camping i din Boss? :D

Mina friluftsgrejer är mer avsedda för att stå emot kyla så de är inte direkt små... *suck*

Bighoj
2013-11-01, 10:57
Man får dra ner på packningen helt enkelt.Då jag tälta hade jag tältet på toppboxräcket,en luftmadrass+sovsäck samt varsin kass kläder i varje sidoficka.I toppboxen hade jag en massa diverse prylar som kamera,kartor,våtservetter laddare m.m.
Sedan vi valde att lägga tältet på hyllan använde vi innerväskorna i stället vilket blev mycket smidigare.
Det blir klart mindre plats med coustomhoj och 2 pers men allt går skulle jag tro.

Ove
2013-11-01, 11:40
:) Jag har sen länge slutat att campa men något minns jag, t.ex. att man alltid har med för mycket.

Ett tips är att börja nu inför sommarresan - inte kasta kallingar, skjortor, nästan utslitna eller omaka sockor, osv. Sånt kan man ta med för att ha medan man kör och så kastar man efterhand som det blir lortigt. På så vis växer inte packningen under resan. Något snyggare för att ståta med på samkvämet på kvällen kanske inte är fel. :rolleyes:

Tält och sovpåse brukar väl inte vilja gå ner i några väskor så de prylarna passar väl bäst i en säck som det finns ett gäng varianter av - surras på lämpligt sätt.

Tandborsten nedstucken i stövelskaftet - klart. :cool:

klaus
2013-11-01, 17:39
Fast du får väl in en halv camping i din Boss? :D

Mina friluftsgrejer är mer avsedda för att stå emot kyla så de är inte direkt små... *suck*



vet inte om det är så många mc träffar så här års
bo i tält ger nog inte så mycket värme, man kan bo i vandrarhem också, har man mc så är man flyttbar,man behöver inte nödvändigt sova på mötesplatsen
kopplar ihop min och frugans sovsäck och då blir det garanterat varmt
använd fantasi lite grann,hojen har många ställen att surra på saker - visst, ju större hoj så desto mer grejer man kan ha med - men min tanke är inte ha med sig hela bohaget,jag vill ha så minimalistiskt som möjligt
kolla på din utrustning,det finns gott om små grejer numera och dom kostar inte förmögenhet och dom går att använda på annat också,typ vandringar mm

kolla på bilden,där har jag all den nödvändiga packning jag behövde för en runda på drygt 1200km - packat på baksätet :)

Ove
2013-11-01, 17:54
:) Snyggt packat Klaus!

:hmmmm2: Kanske bra att ta en extra funderare på vad man INTE tänker göra. Tänker man inte campa så är det en väldans massa grejer man bara kan lämna hemma. Tänker man inte laga mat utan bara fixa till lite kaffe ibland så är det det enklaste kök eller rent utav doppvärmare som gäller(se opp med batteriet!)(eller termos från macken).

Att dra iväg utan att vara överlastad är väl själva grejen med att vara ute på tur med mc. Ska man ha med sig allt måste det vara bättre att ta lilla husbilen. :rolleyes:

engström67
2013-11-01, 18:44
Det där med att ha på sig gamla kläder och kasta eftersom på vägen förstår jag inte??Typ gamla kalsonger,strumpor,t-tröjor och dylikt.Oftast bommul i sådana plagg och det är tabu när jag kör.Ett riktigt underställ,helst i ull är det enda som gäller under mitt ställ.Lätt att skölja upp ifall man känner för det,men blir ingen stank av det,och inte gör det mig nått om det stinker heller:)

TheCrow
2013-11-02, 00:03
Jo fast jag hade tänkt slippa att köpa en ny uppsättning tält, sovsäckar osv... Vi kommer ju åka två så att packa på kutsen är kört. Men man får väl prova och packa nån vacker dag...

/Freddo


_____________________________
Nothing's trivial...

klaus
2013-11-02, 00:50
du har ju ovanför strålkastarn och under kanske också,finns tankväskor,frugan kan ha ryggsäck om sissyn inte är för hög,har du nån pakethållare? :)

V Saarela
2013-11-02, 06:46
Jag lever ganska enkelt(läs billigt) när jag är ute och reser. Har massor av grejjor med....pc, kameror, etc och till dom alla möjliga laddare och sladdar. Kök i form av Tranglia och käk med mig. Stort tält och en varm sovsäck som tar plats.
Kläder har man också med sig gott om. Däremot när man är i typ varma länder som sydeuropa så kör jag med en sk svettröja(några dagar). Skulle annars bli lite ohållbart att byta t-shirt flera gånger om dan.

Jag har några packningsregler. Det ska ta max 15 min att byta om, packa, ta ner tältet, hänga på grejjorna på hojen och köra iväg. Har sett på campingar där folk kan hålla på i dryga två timmar att packa...underhållande att se på.

Ensam är det ju inga problem att ha plats(bakom sadeln), men när frugan vart med så har jag flyttat sovsäckar, tält etc på sidoväskorna. Till det en tankväska(undviker annars tankväska)

En Intruder med passagerare kräver nog att man ruckar lite på vad man ska ha med sig i packningen. Visakortet får nog gå lite varmare. Rejäla sidoväskor som man utnyttjar som pakethållare, pakethållare, hög sissy samt att man försöker också utnyttja tanken.

Intruder
2013-11-02, 11:30
Nokia C5 kallingar o tshirt

Molgan
2013-11-02, 23:20
Packa lätt är kul. Har anammat tesen "vet du inte med 100% säkerhet att du kommer använda nåt, lämna det hemma". Det enda som jag brukar ta med som bryter mot detta är regnställ och punkalagning, fast med tanke på hur mina resor sett ut börjar sannorlikheten att det kommer till användning närma sig 100%..

V.g. packningsteknik så får man alltid med sig allt man behöver bara man har nog med spännband.

Kakel_anders
2013-11-03, 17:03
Har ju beställt en postväska att ha på VZ´an men tror inte det blir alt för bekvämt med för micket last på en sida utan det är nog allra mest för syns skull...

För långresan verkar ju dock en sån här vara rätt intressant för min del iaf.
http://www.mustangseats.com/Product/13314/Mustang-Road-Companion-Bag-No-Studs

Verkar kunna få med en del i såndäringa, och priset är ju försvarsbart.

Gert
2013-11-03, 20:12
Själv blev vi bortskämda i somras när vi for till Paris och hade en hel släp att packa både tält, köksutrustning, stolar, bord och förnödenheter i.
Hojens sidoväska innehöll regnkläder och verktyg och i toppboxen hade vi fika i till stoppen längs vägarna.