handdator

Visa fullständig version : CB750K kabeldragning



Ziltoid
2013-10-30, 14:02
Haj!

Mekat o skruvat högt o lågt i mina dagar på hobbynivå, men aldrig förr behövs ställa mitt tjocka pannben i test mot kabeldragning på en motorcykel förr... lika bra att krypa till korset och be om hjälp på en gång innan jag gör nånting dumt.

Plockat ner min Cb750k7 från '78 i smådelar och håller på o skruvar ihop igen. Innan jag kopplade ur all el i framlyktan märkte jag varenda kabelända. Jag har fotat allt möjligt under projektets gång för att komma ihåg hur allt sitter ihop i efterhand...

MEN jag glömde fota kabelhärvan i framlyktan.... =)

Nu har jag kopplat ihop allting men jag har två kablar över som hänger lösa.

En brun med kabelsko-hane i ändan

En brun/blå med kabelsko-hona i ändan

Jag har ingen aning om hur dessa faktiskt ska sitta och det verkar som jag glömt märka just dessa. De passar inte in någonstans, färgerna matchar inga andra kabelskor.



Är någon här inne erfaren mc-elektriker, elektriker i övrigt eller har en likadan hoj som kan kika på sina anslutningar?

Jag kan bistå med bilder om det hjälper.


Snälla hjälp!!! =)

Cy2
2013-10-30, 17:41
Har elschema till en CB 500, vet inte om det kan hjälpa dig?
Finns i en gammal Haynes bok som ligger här hemma.

Kakel_anders
2013-10-31, 08:06
Sånhära köpte jag till min GSX, helt jävla asabra va den!

http://www.ebay.com/itm/Honda-CB750-K8-F3-Service-Repair-Workshop-Manual-1977-/131019548733?pt=UK_CarParts_Vehicles_Manuals_Litte rature_ET&hash=item1e815fa83d#ht_3561wt_932

Kakel_anders
2013-10-31, 08:09
Ja alltså fast till en GSX då, länken ovan är till din hoj osv osv osv osv

akems
2013-10-31, 15:22
Kolla denna länken,kan kanske funka : http://www.mediafire.com/view/?1mi9oco1mj8eylx

Ziltoid
2013-11-01, 11:10
Tack för tipsen!

MEN =)

Jag har tankat två olika verkstadshandböcker till min årsmodell, samt har rotat fram 2 olika elscheman på nätet, även he till min årsmodell, och elscheman för årsmodellen innan och efter...

Ingen av alla dessa böcker och scheman stämmer dock överrens med min kabelhärva. Färgerna stämmer inte, det verkar som fabriken fått slut på vissa färger just den veckan min hoj tillverkades eller så har någon bytt mot annat kabelnät? Men det ser efter research precis ut som orginalnätet och alla kablar är stela av ålder samt nötta och skitiga precis överallt..

så jag sitter jä***gt fast känns det som... kanske borde dra om hela nätet själv med nytt kablage för att få ordning och samtidigt ett färskt nät...

Om det inte finns någon kunnig människa som skulle kunna komma och hjälpa mig två timmar nån gång? Kanske en elektriker?

akems
2013-11-02, 20:27
Varför inte helt enkelt sätta i ett batteri och prova vad som inte funkar.

Hamre
2013-11-03, 00:00
Om inte jag minns fel så brukar det väl vara några tomma kontakter på japs!

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk

Ziltoid
2013-11-04, 15:37
Varför inte helt enkelt sätta i ett batteri och prova vad som inte funkar.

Iochförsig... du va inte så dum du =)

Bygger nog klart resten av hojen först o tar elen sist. Återkommer i ämnet om jag inte får ihop det.

Är det annars någon som känner till en villig och billig hoj-mekaniker/elektriker i göteborgsregionen? =)

StickanCBX
2013-11-06, 20:29
Dom märkningarna brukar vara till blinkers

Stickan