handdator

Visa fullständig version : Pendlarlgh?



TheCrow
2013-10-27, 14:16
Om man är ute efter pendlarhoj, vad ska man kika efter då? Har inte så mycket krav annat än den ska var hyggligt billig, framförallt att äga och köra.

Det framgår ju sällan vad de dricker eller kostar att försäkra. Inte superaktuellt just nu men det vore hu bra att veta vad man ska hålla utkik efter.

/Freddo


_____________________________
Nothing's trivial...

V Saarela
2013-10-28, 06:54
Om det är pengar det bara gäller så är det väl billigast att använda det man har?

TheCrow
2013-10-28, 07:52
Jo så är det väl men nu är det inte bara pengar som gäller. I så fall skulle jag cykla till jobbet.

Men jag är inte heller så intresserad av en hoj som är dyrare än bilen. Utan en som inte har så mycket krom och med lite mer kåpor för bättre vindskydd blåsiga dagar. Mer brukshoj och mindre glidare typ.


_____________________________
Nothing's trivial...

Olle Å
2013-10-28, 09:52
Om man är ute efter pendlarhoj, vad ska man kika efter då? Har inte så mycket krav annat än den ska var hyggligt billig, framförallt att äga och köra.

Det framgår ju sällan vad de dricker eller kostar att försäkra. Inte superaktuellt just nu men det vore hu bra att veta vad man ska hålla utkik efter.

/Freddo


_____________________________
Nothing's trivial...

Min erfarenhet säger att man skall i första hand köpa en hoj som tål det mesta. dessutom skall den vara driftsäker och inte ha för mycket elektronik.
Beskriver lite om pendling även på vintern.
Man får räkna med att lacken och framför allt ramens ytor tar stryk av vägsaltet.
De åtkomliga ytorna på ramen kan man spreja med Dinitrol ganska rikligt. Sedan skall alla grejer som kan röra sig var väl inoljade. Exvis vajrar, gashandtag , tändningslås osv. En hoj jag kan rekommendera är ju Hondas Dominator. Den är mycket stryktålig och inte för tung att resa upp om man stjälper. Den drar ca 0,5 lm.
Sedan bör man ha hojen lite utrustad. Mycket bra med kraschbågar. Ta bort de värdelösa musöronen och ersätt dem med ett riktigt skydd. En hög vindruta är ju nästan en nödvändighet. Sedan har vi ju däckfrågan. Vilka vägar man kör på avgör ju däckvalet.

Shaun
2013-10-28, 17:38
Kanske en Honda ST1100. Mycket mc för pengar och en riktig slitvarg med bra pålitlighet.

stefan.
2013-10-28, 18:06
Kanske en Honda ST1100. Mycket mc för pengar och en riktig slitvarg med bra pålitlighet.

För pendling!? :confused:

Nja. Skulle jag välja hoj huvudsakligen för pendling skulle det vara något smidigt åt offroadhållet.. DR, XL, XT, etc..

TheCrow
2013-10-29, 00:37
Det kommer inte bli lätt det här :D


_____________________________
Nothing's trivial...

V Saarela
2013-10-29, 04:39
Klart det inte är lätt cow. Det är lite svårt att greppa vad du menar. Vad ska du ha kåpor till när det är cykelavstånd till jobbet?

TheCrow
2013-10-29, 10:20
Trevligt att man ger intryck av att cykla i 90 blås :D

Nu är det tre mil till jobbet så det är inte aktuellt att cykla annat än på sommaren och den del andra skäl. Kåpor tänker jag mig är bra för att slippa brottas med fartvinden och att det tar bort en del vatten. Till skillnad från nu när jag får allt sånt i bröstet.

Ove
2013-10-29, 11:18
:) Scooter > 300 cc. Bekvämt och väderskyddat + plats för lunchmackan under sitsen. Tillräckligt med fart för all trafik inom landet och dessutom skitkul att köra. :cool:

TheCrow
2013-10-29, 15:30
Hur ska jag få ihop det med mitt manliga ego? :D går dom bra på landsväg, dricker hur mycket?


_____________________________
Nothing's trivial...

Ove
2013-10-29, 15:55
a) Hur ska jag få ihop det med mitt manliga ego? :D b) går dom bra på landsväg, c) dricker hur mycket?
.

:D a) Det beror, är du säker på din manlighet kan du utan problem köra omkring på en cericefärgad EU-scooter. Om du däremot är väldigt tveksam så får det nog bli en svart dunderklump på minst 1500cc istället. :p

b) Dom lite större går VÄLDIGT bra på landsväg. Axet är bättre än det mesta genom att automatlådorna gör att du slipper "växlingspauserna" som blir med vanlig manuell. Väghållning lika med vanlig hoj.

c) Dricker som regel mindre. Bättre aerodynamisk utformning gör väl sitt

TMax500
2013-10-29, 17:43
Instämmer. En halvstor scooter är kalas. Både väderskydd och packmöjligheter. Bara att kunna köra till jobbet i lågskor utan att bli våt och kall om fötterna är värt en hel del. (Innan någon hackar på mig nu - jo, jag vet, säkerheten. Man borde alltid ha fullt mc-ställ. Men livet är fullt av en massa borde och man kan inte uppfylla alla.)

Måste inte vara fullstor (500-600-800 cc) scooter. De kostar "onödigt" mycket att köpa nu när vi talar ekonomi. Men inte heller för liten (125, 150 å så) - det blir för trist att köra med rullen i botten hela tiden.

Min 200 cc på 21 hk är på gränsen tycker jag för 2 x 3 mil i 90 knyck varje dag. Visst, den fixar det utan problem, jag körde 90+ på ringleden för en stund sedan. Men skulle jag köra 6 mil om dagen i hög fart hade jag nog letat efter en på runt 300 cc. Det blir en bekvämare körning så.

//TMax *med 3000 mil på 500-scooter, 600 mil på 125:a och snart 300 mil på 200 cc*

EDIT: så var det soppan då. 0,30-0,35 i snitt ungefär har jag kört mina småscootrar på. Fast de drar kanske mer om man pressar 3 + 3 mil i 90? Eller så gör de inte det? Jämn gas hela tiden och inte en massa start och stopp som i stan? Bra fråga! Har inget bra svar här. :)

500:an drog runt 0,5. Strax under 0,5 om man körde lugnt och fint. T ex jämn fart i 90. En bit över (0,60-0,65?) om man fick sporthojssjuka och pressade på i 130-140 på landsvägen. Vilket man kunde göra utan besvär (och med stor glädje). Vi talar då om en 10 år gammal förgasarhoj med effektsystem. En nyare lär dricka mindre.

TheCrow
2013-10-31, 15:08
Tack för svaren, jag ska hålla ett öga på scootrarna också då. Spontant kändes dom lite dyra i inköpspris men det kanske är för att de är en relativt ny företeelse i sverige? Annars tittar jag mycket efter typ Honda 600:er med kåpa och så, dvs korsningar mellan gathojar och tourers.

/Freddo

Olle Å
2013-10-31, 17:02
Tack för svaren, jag ska hålla ett öga på scootrarna också då. Spontant kändes dom lite dyra i inköpspris men det kanske är för att de är en relativt ny företeelse i sverige? Annars tittar jag mycket efter typ Honda 600:er med kåpa och så, dvs korsningar mellan gathojar och tourers.

/Freddo

Kom aldrig till klarhet i om du talar om åretruntpendling eller bara om det är då det är varmt. DVS över nollan.:confused::confused:

TheCrow
2013-10-31, 17:07
Nja, det har väl inte jag heller kommit fram till. Det är ju första säsongen på mc så jag vet ju inte hur det är att köra under nollan. Men spontant så känns det väl lite tveksamt främst av halkskäl. Så planen är väl i så fall att köra fram till halkan och när den är borta typ.

Just pga halkan hade jag kanske tänkt mig nått där man sitter någorlunda upprätt och med fötterna i hygglig position för att ta emot sig. Så ursprungligen så tänkte jag mig en mellantourer eller en gammal off-road. Men det var då jag insåg att det var rätt svårt att se bränsleekonomin på annonserna. Kostar det lika mycket att köra som med bilen så kan det kvitta liksom.

Mvh
Freddo

Ove
2013-10-31, 17:17
. Kostar det lika mycket att köra som med bilen så kan det kvitta liksom.


:confused: Beror nog mer på bilen. Det är nog svårt att få tag på en mc som drar lika lite som dom snålaste bilarna.

Kakel_anders
2013-10-31, 20:31
:confused: Beror nog mer på bilen. Det är nog svårt att få tag på en mc som drar lika lite som dom snålaste bilarna.

Med tanke på att vi har både elbilar och elhojar är det nog rätt enkelt.. svindyrt men enkelt :)

Olle Å
2013-10-31, 22:29
Nja, det har väl inte jag heller kommit fram till. Det är ju första säsongen på mc så jag vet ju inte hur det är att köra under nollan. Men spontant så känns det väl lite tveksamt främst av halkskäl. Så planen är väl i så fall att köra fram till halkan och när den är borta typ.

Just pga halkan hade jag kanske tänkt mig nått där man sitter någorlunda upprätt och med fötterna i hygglig position för att ta emot sig. Så ursprungligen så tänkte jag mig en mellantourer eller en gammal off-road. Men det var då jag insåg att det var rätt svårt att se bränsleekonomin på annonserna. Kostar det lika mycket att köra som med bilen så kan det kvitta liksom.

Mvh
Freddo

Visst går det ju att hitta hojar som drar ca 0,4 och ändå har skaplig prestanda.:)

TheCrow
2013-10-31, 22:57
Jag vet inte hur det är med elhojar, men elbilar är ju inte garanterat en ekonomisk fördel direkt. Åtminstone inte de som jag stött på.

Hojen jag har nu drar ju under 0,5 men jag får ju ta rätt mycket vind och det tar emot att se den skitig :).

I stort sett alla bilar jag har haft har legat runt 0,8-1,0 lite beroende på pendlingsväg. Så målet är en hoj som drar under 0,5. Billig att försäkra och bekväm att pendla med och billig i inköp. Nån gammal 90-talare eller så, det kanske inte finns. Men erfarenheten säger mig att det brukar dyka upp förr eller senare.

/Freddo

erikn
2013-10-31, 23:53
Jag tog kortet för ett år sedan. Ville ha något att starta med så jag köpte en Yamaha XJ 400 -83 för 5500 kr. Tyvärr har jag väl fått fixa en hel del på den (smågrejor förvisso) men inkluderat i priset var ett helt ställ förutom stövlar.

I.o.m. att det är en veteran så är det ingen skatt (bara registerhållningsavgiften) och försäkring har jag hos Svedea och det kostar ca 1000 kr i helförsäkring inkl extra allt (efterlevande skydd m.m.).

Den drar ca 0.45, och jag pendlar mest landsväg och motorväg till jobbet. Vad jag har läst så ökar förbrukningen rejält när man kommer över 100, och jag brukar ligga i 120-130 i ca 1,5 mil (+ hemåt, 3 mil totalt varje resa till jobbet) så jag skulle kunna sänka (tror jag) förbrukningen en del.

Fortare än så är jobbigt, och jag har inget sug efter att åka fortare så jag vet inte hur den beter sig då. Men det finns kvar att gasa med fortfarande när man ligger i 130.

Åker fortfarande, och den är definitivt inte ren just nu. Men den tuffar på.

janlef
2013-11-01, 10:08
Honda nt650 deauville. Omvägen hem från jobbet blir bekväm. Den är driftsäker, billig och smidig. Skulle dock behöva lite mer effekt. Ja inte för pendlingens skull utan för omvägen.

TheCrow
2014-06-18, 21:50
Jag jagar vidare efter en pendlarhoj. Jag har lite problem med att få hjärta och hjärna att komma överens. Men jag har uteslutit följande, det blir ingen scooter, Off-Road eller supersport. Möjligen sport/street men jag kollar just nu mest på sporttourers.

Så jag undrar om ni har några inputs på Honda VFR800 (och vad är skillnaden till CBR:erna?), Suzuki GSX650 eller möjligen en 1250. Det måste finnas lite komfort för en passagerare även om den främst är tänkt för pendling.

Men hjärtat säger fortfarande custom men det verkar funka sådär att pendla med.

/Freddo

Cy2
2014-06-27, 19:03
VFR från 90 och framåt, en i princip outslitlig motor.

TheCrow
2014-06-27, 19:05
Mmm, fast de verkar ha rätt hög bränsleförbrukning? Det faller nog på det. Så nu håller jag på och kollar på BMW F800 R istället. Fast det verkar vara begränsat på beg-marknaden. Faller hela tiden tillbaka på en ER6:a som det vettiga valet.

/Freddo

ThompaB
2014-06-27, 22:25
Mmm, fast de verkar ha rätt hög bränsleförbrukning? Det faller nog på det. Så nu håller jag på och kollar på BMW F800 R istället. Fast det verkar vara begränsat på beg-marknaden. Faller hela tiden tillbaka på en ER6:a som det vettiga valet.

/Freddo


Så synd att jag inte har min F800R till salu just nu då.. ;) Kanske till nästa säsong då jag funderar på att skaffa en större.

TheCrow
2014-06-27, 22:29
Ja de jag har sett har varit förhållandevis dyra jämfört med en ER6:a så det blir lite vad vi vill också. Två hojar för 45' eller en hoj för 90' :(

Gillar verkligen min glidare på kvällarna när vi drar runt och fikar, men det är lite obekvämt att pendla dagligen med. Bekvämlighetshastighet är typ 80-90km/h tycker jag. Men den och en hoj till för 70-90' är lite väl lyxigt tror vi.

/Freddo

Jåke
2014-06-27, 22:42
VFR från 90 och framåt, en i princip outslitlig motor.

En till röst på den. Drar inte alls så mycket soppa vid pendling. Har en polare i Karlskoga som pendlar till Örebro nästan året runt på en 750, han ligger inte över 0,6/mil.

Farsgubben pendlar till jobbet på en 1250, och jag har använt den på semester till Danmark medan tanten körde sin GSXR 750. Hopplöst få den dra mer än 0,55 trots hyfsat högt motorvägstempo för att hålla jämna steg med sporthojen. Vid pendling betydligt mindre och den bryr sig föga om passagerare.

Skickat från min LT25i via Tapatalk

TheCrow
2014-06-27, 22:46
En till röst på den. Drar inte alls så mycket soppa vid pendling. Har en polare i Karlskoga som pendlar till Örebro nästan året runt på en 750, han ligger inte över 0,6/mil.

Skickat från min LT25i via Tapatalk

Fast jag ligger på 0,45 nu vid slarvig körning så jag vill ner under 0,5 minst vid pendling.

/Freddo

Jåke
2014-06-27, 22:51
Fast jag ligger på 0,45 nu vid slarvig körning så jag vill ner under 0,5 minst vid pendling.

/Freddo

Då vill du ha en mindre hoj, gärna med rak 4 eller en väldigt ny twin typ ER6 som du var inne på. Tyvärr inte optimala att skjutsa på, men klart det funkar. Ännu bättre är en liten bil med modern diesel.

Skickat från min LT25i via Tapatalk

TheCrow
2014-06-27, 22:56
Jo men nu vill jag inte ha en bil, det har jag redan. Min twin är från 2006 så den är inte så värst ny. Både er6 och f800 verkar uppfylla det hur som och har billiga försäkringar.

/Freddo

Jåke
2014-06-27, 22:58
Skillnaden mellan VFR och CBR förresten... Den första är en bekvämare sporttouring med V4, den andra en sporthoj med rak 4a.

Skickat från min LT25i via Tapatalk

TheCrow
2014-06-27, 23:00
Ok, tack.

/F