handdator

Visa fullständig version : Varm höstbyxa?



TMax500
2013-10-25, 10:08
Hej alla,
Jag har rätt gott om mc-byxor - skinn, textil, jeans. Men saknar en byxa som är riktig varm och go' för höst- och vårkörning. Mina "höstbyxor" från Jofama är bra, men är inte tillräckligt varma för höstbruk. Det blir kallt på låren!

Tips, någon? Talade med en handlare igår som föreslog Halvarssons Prince. Kommentarer på det, någon?

(Jo, jag vet att jag kan dra en regnbyxa utanpå för att reducera nedkylningen p g a fartvinden. Men det är lite meckigare och man vill inte alltid släpa omkring extra "bra-att-ha-kläder" kläder - ifall det skulle bli kallt på vägen hem ...)

erikn
2013-10-25, 14:37
Än så länge kör jag i bara kalsonger under mina, funkar till några få minusgrader. Ni kan tänka er hur varma de är på sommaren...

rolfmm
2013-10-25, 17:47
Jag kör med den här (http://www.handelsboden.com/crossover-pant-p-1222-c-128.aspx) med endast långa ullkalsonger under. Gott och varmt tills det finns is på vägen..... :rolleyes:

Olle Å
2013-10-25, 18:42
Hur klär du dig under byxorna? Ett underställ i ull plus ett mellanlager i stretchfleece är nog ett både bättre och billigare alternativ än att köpa nya tjockare byxor. Ska du ersätta den effekt du får av underställ och mellanlager med en tjockare byxa så får du gå på en skoteroverall.
Långkalsonger i bomull är värdelöst.

Köpte ett par byxor från BT. Har funkat klockrent i oväder i våras och i höstas. Satte tillbaka det löstagbara vinterfodret i dag. Funkade fint med ett par långa mysbyxor inunder.
Enda nackdelen med dessa byxor är att de är lite stela.:):)

MEHall
2013-10-25, 19:37
Generellt är det så att många lager ger bästa värmehållningen, så enkelt sagt först en byxa som motstår väta och vind därefter de lager som ska hålla värmen! ;)

TMax500
2013-10-25, 23:50
Jodå, använder underställ. Men även med underställ i merino-ull är det svalt så här års. Fast så långt som tre lager, merino + fleece + Jofama har jag gått ännu... Var mer inne på att hitta en varmare byxa.

Riktigt sk*tkalla dagar har jag ibland kört i skidkläder + regnbyxor som vindstoppare. Det är varmt och skönt. Men har dåligt med skydd.

janlef
2013-10-26, 07:13
Som förtydligande, värmen får du inte från ytterbyxorna som har som uppgift att skydda mot vind och väta. Värmen kommer från det du bär under byxorna.

...så då blir brallorna under regnbyxorna till ett (isolerande) mellanlager. Problemet med kondens kommer efter några timmar.

Månne
2013-10-27, 01:49
Jag kör med mina Icon Patrol Raiden ytterst sedan skidbyxor för längdåkning och sist underställ av mervinoull, har aldrig frusit ner till -25.
Vindtätt är A och O!

Olle Å
2013-10-27, 21:14
GLÖM INTE DET VIKTIGASTE. ATT SITTA PÅ NÅGOT SOM INTE KYLER.
Jag tog ett fårskinn och spände fast över sittdynan, som man hade då man körde moppe.
Det ökar verkligen komforten:):):):rock::rock:

V Saarela
2013-10-28, 06:52
Jag är väl en ganska van vinteråkare(gjort lite semesterturer osv. Not bor i Norrbotten).
Det jag skyddar mot kylan är händer, fötter, ansikte och hals. Annars har jag bara kört med vanliga mc-byxor med innerfoder och under det långkalsonger.

Dvs, fryser man om händerna så "fryser" man överallt.....