handdator

Visa fullständig version : Motorn rusar? :0



Mymlan
2013-10-23, 12:57
Var ut en sväng igår med hojen och den fungerade helt normalt. Några timmar senare när jag kommer ut och startar hojen håller jag på skita i byxorna då motorn varvar, smäller till en gång och fortsätter rusa. Misstänker nästan att någon klåfingrig unge (eller varför inte en vuxen) vart och trixat med den (den stog obevakad ganska länge). Försökte skruva lite men det hände inte så mycket annat än att mätaren sjönk lite för att stiga till samma varvtal igen. Kan der vara så att ungen/typen skruvat upp den så mycket att det krävs att ännu mera skruvande för att få ner den eller borde jag vara orolig? Vågade inte hålla på så länge av respekt för grannarna då der var sent på kvällen (ljudet var så högt att jag inte hörde nåt annat, nästan som om man gasar på tomgång) :(

RymdBörje
2013-10-23, 13:09
Kolla om du inte redan gjort det att gaswiren sitter och löper som den ska. Ovanligt men möjligt är att den om du flyttat hojen med motorn avslagen fastnat om även mkt kort och knappt kännbart i ngt...och påverkats. Enkelt att kolla...

Not sent from an IThing

Mymlan
2013-10-23, 13:34
Kolla om du inte redan gjort det att gaswiren sitter och löper som den ska. Ovanligt men möjligt är att den om du flyttat hojen med motorn avslagen fastnat om även mkt kort och knappt kännbart i ngt...och påverkats. Enkelt att kolla...

Not sent from an IThing

Ska kolla när jag kommer hem.

Mymlan
2013-10-23, 13:51
Om jag bara skulle få reda på vem det var. Måste ju vara någon som någårlunda visste vad han/hon gjorde. Säkert någon som tänkte "oj vad kul att se en knutte skita på sig av rädsla, nu går jag och skruvar så mycket det bara går" :D

Mymlan
2013-10-23, 14:00
Ska väl tillägga att det är på neutralen den rusar. Har försökt justera, men tycker inte att det händer så mycket.

Mymlan
2013-10-23, 14:09
Undrar lite smått om det kan vara själva skruven som är trasig. Vet någon isåfall hur pass dyrt det är att fixa?

Ove
2013-10-23, 14:36
:confused: Det kan helt enkelt vara så att någon torrgasat med kraft och några trådar brustit och spretar innanför höljet. Ta loss och kolla det först(billigast och troligast). Behöver du köra till verkstad - lossa vid förgasarna och höj tomgången lagom mycket så kan du köra "moppe" några mil i 40- 50 knyck. :cool:

Mymlan
2013-10-23, 14:47
:confused: Det kan helt enkelt vara så att någon torrgasat med kraft och några trådar brustit och spretar innanför höljet. Ta loss och kolla det först(billigast och troligast). Behöver du köra till verkstad - lossa vid förgasarna och höj tomgången lagom mycket så kan du köra "moppe" några mil i 40- 50 knyck. :cool:

Ja, jag får väl se om jag kommer under fund med problemet (utan ett nervöst sammanbrott) när jag kommer hem:eek:

Kakel_anders
2013-10-23, 15:04
Jag lägger min röst på gaswiren, prova att justera på skruven under gasvredet.

När jag satte ihop min gsx hade jag detta problemet för jag hade mekat lite galet, visade sig att jag spänt vajern pyyyttepyttelite vilket var tillräckligt för att motorn skulle rusa så fort jag sattepån
:)

Mymlan
2013-10-23, 16:18
Jag lägger min röst på gaswiren, prova att justera på skruven under gasvredet.

När jag satte ihop min gsx hade jag detta problemet för jag hade mekat lite galet, visade sig att jag spänt vajern pyyyttepyttelite vilket var tillräckligt för att motorn skulle rusa så fort jag sattepån
:)

Kollade just och märkte att skruven där man justerar varven är väldigt långt utskruvad. Vred den tills jag tyckte den var i ungefär samma läge som jag tycker den brukar vara då varven stämmer, men motorn rusar ändå.

Mymlan
2013-10-23, 16:34
:banghead:Ska ännu kolla om det är liv i batteriet, efter diverse ljud och andra företeelser fick jag en misstanke om att även den spökar. Återkommer med mera info snart.

Mymlan
2013-10-23, 16:36
De kan nog ta en stund det här. Ska nog ta mig en titt på hela åbäket.

Mymlan
2013-10-23, 16:43
Men man kan ju se det från den ljusa sidan, nu har jag sysselsättning.

Mymlan
2013-10-23, 16:46
Batteriet på laddning och i full gång med allt annat.
I'll be back! (När jag hittat felet)

Per Lindström
2013-10-26, 10:51
Kolla att det inte gasvajern som är för spänd, det skall vara ett litet glapp.

Borken
2013-10-26, 17:36
Kan vara att den får tjuvluft nånstans, ingen vaacumslang som är lös?

V Saarela
2013-10-26, 18:02
Kan vara att den får tjuvluft nånstans, ingen vaacumslang som är lös?

Min första tanke också.

Har du mymlan kollat insugsgummina att dom sitter fast och att dom inte har spruckit sönder. Ett enkelt sätt är att låta hojen gå på tomgång och spreja startgas runtomkring insugsgummina. tomgången ska inte försändras.....

Mymlan
2013-10-31, 09:25
Problemet fixat, så nu är det bara att tuta och köra. Någon klåfingrig typ som vart och skruvat på varvtalsskruven så att den blivit lös. Ibland undrar man varför folk har så svårt att förstå skillnaden mellan mina och sina grejer. Har fått ett antal grejer förstörda på det här viset, däribland min trampcykel

rolfmm
2013-10-31, 09:46
En och annan människa skulle fått sina fingrar avklippta... :mad:

Ankan1
2013-10-31, 13:28
Find Them, Judge Them and Punish Them All. :evil:

TheCrow
2013-10-31, 15:13
Bogserlina runt fötterna och släppning runt kvarteret i några varv. Cowboysarna visst hur man hanterade sånt där. Skönt att inte motorn tog stryk iaf.

/Freddo

Ove
2013-10-31, 15:46
Har fått ett antal grejer förstörda på det här viset, däribland min trampcykel

:confused: Är det möjligen så att du har någon "beundrare" som inte klara att visa sin uppskattning på annat sätt än att sabba? Barnsligt, men det finns både hel- och halvsjuka typer på denna jord.. :thumpdown:

Mymlan
2013-10-31, 17:15
:confused: Är det möjligen så att du har någon "beundrare" som inte klara att visa sin uppskattning på annat sätt än att sabba? Barnsligt, men det finns både hel- och halvsjuka typer på denna jord.. :thumpdown:

Om det är så som du säger så är det tur att jag snart flyttar. Men jag har svårt att tro att detta är samma person då jag varit på olika ställen varje gång det hänt något. Bland annat var jag i Hangö (finlands sydligaste
stad) då någon trashade mina cykeldäck med något vasst så att jag fick gå de 10 kilometrarna tillbaka till morsans och farsans sommarställe. Jag råkar nog bara vara otursförföljd:mad:.

Mymlan
2013-11-06, 00:08
Guess who's back!! Jo, Hojen Styrbjörn Plåthelvete Holmström is back! På min födelsedag och allt. Äntligen är det fason på honom igen. Firade med att ta en tur i det kalla vädret. Efter det blev det kaffekalas med storesyster, morsan, farsan, faster och farbror. En prima dag med andra ord, nu ska jag gå ut i garaget. Nu blir det brottom att ta ut det sista av hösten, innan snön kommer. Känner på mig att detta veckoslut mest kommer innehålla en massa hoj :)

steffe
2013-11-06, 09:02
Oooooo

Ankan1
2013-11-06, 15:04
Guess who's back!! Jo, Hojen Styrbjörn Plåthelvete Holmström is back! På min födelsedag och allt. Äntligen är det fason på honom igen. Firade med att ta en tur i det kalla vädret. Efter det blev det kaffekalas med storesyster, morsan, farsan, faster och farbror. En prima dag med andra ord, nu ska jag gå ut i garaget. Nu blir det brottom att ta ut det sista av hösten, innan snön kommer. Känner på mig att detta veckoslut mest kommer innehålla en massa hoj :)

LOL :D