handdator

Visa fullständig version : Teknik ????



Olle Å
2013-10-20, 15:53
Jag förundras ständigt av all teknik vi överhopas med. Vill vi ha den eller är det tillverkarna som är smarta nog att få oss att vilja ha dessa grejer ?.:thumpdown::thumpdown:
Jag tillhör ju den gamla skolan som tyckte att en telefon och en TV var höjden av teknik då.
När det gäller dagens fordon, så skall det tas bort mer och mer av det personliga handhavandet av detsamma. Det krävs ju mindre och mindre av kunskaper av förarna i dag eftersom fordonen blir mer utrustade med olika hjälpmedel.
Tar som exempel hojarna på 50-60 talet som många gånger användes som nyttofordon året runt. De kan väl göras även idag, men det vill ju inte förarna. Då var ju hojarna enkla att laga och hålla igång. Problemen fixades ofta direkt vid ett verkstadasbesök utan att datorer och många gånger okunniga sk. montörer kladdade på grejerna.
Personligen tycke jag att prylgalenheten har gått lite för långt. :mad::mad::mad:

Knarr
2013-10-20, 16:11
Jag tycker att alla nya motorcyklar (okej, inte alla kanske, men många/vissa) skulle erbjudas i två
versioner: en "High Tech" o en "Low Tech". (Low Tech-varianten skulle därmed även kunna ha en trevligare prislapp.) :)

Knarr
http://i1108.photobucket.com/albums/h411/Rund_Funken/moped2_zpscef4a608.gif

Ove
2013-10-20, 16:38
Jag förundras ständigt av all teknik vi överhopas med. .
Personligen tycke jag att prylgalenheten har gått lite för långt. :mad::mad::mad:

:D Visst har du rätt. Friheten har gått förlorad för den generation som vi lämnade över till. Dom är ständigt uppkopplade, kan alltid nås, behöver inget veta - bara att Googla för information o.s.v.. Stackars satar säger jag bara och dom vet inte hur illa det är tack och lov. Därför kan dom flina överlägset åt t.ex. mig när jag tar upp min noggrannt utvalda mobiltelefon ur fickan. :rolleyes:

Jag tycker jag kan välja bort en hel del teknik som jag inte har användning av MMS och kamera i mobilen, TV;n är anpassad för att stå på en hylla i bokyllan och därmed i dataskärmsformat. ingen diskmaskin, ingen fritös, o.s.v. Jag är även lycklig för att jag inte har någon induktionsspis :rock:

Vad jag inte klarar mig ifrån är massa elektronikskit i bil och motorcyklar, i tvättmaskinen och torktumlaren och luftvärmepumpen. Tillräckligt för att det ska bli en del besvär om strömmen pajar en vecka. :(

Ankan1
2013-10-20, 17:15
Mobiler är satans försök till världsdominans men datorer är däremot gött, kan ladda ner vilken ny film jag vill via torrent utan att behöva köa på någon sunkig videoaffär med gammal skåpmat.Skyddat ip nummer mm så blir det lite spännande också ... :D

Men det kommer säkert en dag när strömmen försvinner för gott och vi får börja om som t ex i TV serien Revolution.

http://www.imdb.com/title/tt2070791/

y4Bq-h2JCSE

rolfmm
2013-10-20, 17:22
Ja, man kun undras; TCS, Dynamic ESA, E-gas (gas-by-wire-system), variabel mappningsfunktion osv. Hur funkar det om några år? En begagnat 2013-14 modell kan det vara et gott köp om 5-6 år? Kan dom nån gång bli en veteran-MC?? Nu har ju hojarna den fördelen att dom (flesta) slipper vinterens salt som tränger in överalt og ställer till strul och bekymmer. Bilarna är det värre med. Har nu haft två begagnade bilar från 2002/07 med ostabil elektronik. Nu blir det antigen helt ny (liten) bil med full garanti eller en 20 år gammal (stor) lågmilare utan elektronik! :thumpdown:

Kakel_anders
2013-10-20, 19:14
:D Visst har du rätt. Friheten har gått förlorad för den generation som vi lämnade över till. Dom är ständigt uppkopplade, kan alltid nås, behöver inget veta - bara att Googla för information o.s.v.. Stackars satar säger jag bara och dom vet inte hur illa det är tack och lov. Därför kan dom flina överlägset åt t.ex. mig när jag tar upp min noggrannt utvalda mobiltelefon ur fickan. :rolleyes:

Jag tycker jag kan välja bort en hel del teknik som jag inte har användning av MMS och kamera i mobilen, TV;n är anpassad för att stå på en hylla i bokyllan och därmed i dataskärmsformat. ingen diskmaskin, ingen fritös, o.s.v. Jag är även lycklig för att jag inte har någon induktionsspis :rock:

Vad jag inte klarar mig ifrån är massa elektronikskit i bil och motorcyklar, i tvättmaskinen och torktumlaren och luftvärmepumpen. Tillräckligt för att det ska bli en del besvär om strömmen pajar en vecka. :(

Jag delar din mening i stora drag men tycker nog endå att google är fantastiskt likväl internet i stort.
Mycket elektronik kan man nog stå sig väl utan det håller jag med om, men det är dubbla sidor på dessa mynt likväl.. Inte fasen hade jag viljat gå ner till sjön för att skrubba mina kläder, släpa mig till biblioteket varje gång jag undrar över något, elda i spisen.. (Jag bor i lägenhet, mina grannar hade dödat mig xD) och jag skulle definitivt inte klara mig utan min 42" datorskärm ;)

Har inte haft mitt kort ett år ännu, men hoppas kunna få fatt på en trevlig vinterhoj till nästa vinter för att på så sätt föra "arvet" (Läs hypotermi) vidare :)

Molgan
2013-10-20, 20:59
Om du tycker "prylgalenheten" (tror du menar teknikutvecklingen) gått för långt så måste jag be dig att sätta dig ner: Den kommer att accelerera. Tur att man inte tvunget måste haka på alla nymodigheter utan faktiskt välja själv vad man vill absorbera. Eller i viss mån i alla fall, du får väl bli veteranåkare. =)

Har fått en släng av tekniktrötthet själv. Måste vara åldern, och i mitt fall är det lite mer allvarligt då produktutveckling ingår i min profession. Kanske måste sadla om och fokusera på designhistoria..

Bla har jag HD-TV och pröjsar för digitaltv, men då det fortfarande finns analog signal in i huset har jag på 3 år inte orkat koppla in det digitala utan kör analog fulbild in i 60"-aren. Jag har en iPhone (genom jobbet) men använder den så lite att när jag kommer ihåg den är den urladdad. Det enda jag gör med den är alltså att ladda den då och då, otroligt nödvändigt. Istället använder jag min 9 år gamla ericssony 700nånting som har bättre täckning, 10 ggr så lång batteritid, går att slänga ner i fickan utan att den stör och är snabbare när man gör telefonigrejer. Funkar med vantar och i minusgrader med för den delen.

Usch vilken gammal bakåtsträvare jag har blivit, när 40-årskrisen kommer ska jag bättra mig. Lovar.

Edit: Vill bara tillägga att mycket av teknikstressen är ett I-landsproblem, hade vi haft det sämre ställt hade vi nog värdesatt tekniken och resurserna vi fått tillgång till på ett helt annat sätt. Människan är av naturen lat och otacksam. =)

rolfmm
2013-10-20, 21:13
Saknar Windows97.......

Ove
2013-10-20, 21:34
:hmmmm2: Jag har faktiskt haft perioder i mitt liv då jag velat bo på en liten ö utan broförbindelse, naturligtvis med nödvändig teleförbindelse med världen, är väl inte helt associal. :rolleyes:

Ankan1
2013-10-20, 21:51
Saknar Windows97.......

För att inte tala om Windows 95,s förupplaga där man fick installera om hela eländet gång på gång om någon fil fallerade.

Ankan1
2013-10-20, 21:54
:hmmmm2: Jag har faktiskt haft perioder i mitt liv då jag velat bo på en liten ö utan broförbindelse, naturligtvis med nödvändig teleförbindelse med världen, är väl inte helt associal. :rolleyes:

Själv skulle jag trivts förträffligt någonstans långt ute i en djungel med en storbystad negress och en Africa Twin.Världen är tyvärr för skruvad som den nu är.Få se, var la jag nu det där passet ... :D

engström67
2013-10-20, 22:19
Och jag måste vara kärringen mot srömmen och säga att det är spännande med all teknik som ökar.:D Och vad gäller hojar med all elektronik tycker jag jag är helt ok.Är ej speciellt orolig om hur länge det fungerar..byter till en ny efter max 3år och tekniken går ju framåt:D

Molgan
2013-10-20, 23:27
Saknar Windows97.......
Nu måtte du skämta, om nu inte blåskärmar och drivarproblem var något du fäste dig vid. XP var en befrielse, Vista ett skämt. Win7 funkar så som windows borde funkat hela tiden. Jag har i alla fall inte fallit så djupt att jag sitter och drömmer om gamla windowsversioner. =)

Hade det funnits en bärbar Mac som orkade driva de program jag använder så hade jag nog suttit på en sån nu, med det lär väl aldrig hända. Fast.. hojteknik var ämnet, ursäkta OT.

Håller på med att försöka överlista tekniken på min hoj. Har blockat systemet som skickar in luft för förbränning av oförbrända avgaser och ska köra en bypass på den elektroniska begränsningen av bränslemängd för att få hojen att gå så bra som det är tänkt. Men, hur jag än mixtrar kommer jag nog aldrig, med mina begränsade tekniska kunskaper iaf, att få till samma sköna gaskontroll som på en injusterad förgasarmotor. Insprutning har sina för- och nackdelar.

RobbeS
2013-10-20, 23:34
Har en släkting som jobbade som bilmek från 60 talet och fram till 2000 nån gång. Drygt 40 år alltså.
Hans uppfattning är att visst var bilarna mer lättmekade tidigare men dom gick sönder oftare och krävde betydligt tätare serviceintervaller. Så enligt han så har den nya tekniken enbart varit av godo.
Själv så har jag varit tekniknörd men nu förlorat intresset. Ids helt enkelt inte ödsla tid på att fippla med menyinställningar och försöka få ingång funktioner jag ändå aldrig kommer att använda. Det som dock är positivt med den nya tekniken är att jag nu kan se på de filmer och tv program jag följer när jag vill. Trots skiftarbete. Att sen ha all musik jag vill via spotify som jag streamar från mobiltelefonen till surroundsystemet via Apple tv är inte dåligt det heller. Kan ju sitta var som helst i huset och byta låt och ändra volymen med iPhonen.

Olle Å
2013-10-21, 08:25
Jahapp, då är det två läger igen. Många gillar det enkla och många gillar det kanske i många fall lite överdrivet tekniska. Men det visar sig ju att tekniska nymodigheter säljer.
Undrar vad en enkel retrohoj på kanske 750cc med enbart CDI-tändning och ABS som finesser, och utan plast, skulle kosta i jämförelse med ett tvåhjulig datamaskin?:):):)

RobbeS
2013-10-21, 09:21
Jahapp, då är det två läger igen. Många gillar det enkla och många gillar det kanske i många fall lite överdrivet tekniska. Men det visar sig ju att tekniska nymodigheter säljer.
Undrar vad en enkel retrohoj på kanske 750cc med enbart CDI-tändning och ABS som finesser, och utan plast, skulle kosta i jämförelse med ett tvåhjulig datamaskin?:):):)

Skulle nog bli samma pris i slutändan. För mc tillverkarna sätter inte priset efter tekniska finesser utan produktionskostnader.
Att sätta dit en färddator är ingen stor kostnad för en tillverkare. Det är produktutvecklingen som kostar och den räknar dom med i priset

Det som påverkar prisbilden mest är inte produktionskostnaderna och tekniska finesser utan minst hälften av det vi betalar för en mc går till generalagenter och handlare. Främst då till dom förstnämnda.
Generalagenterna skulle bara se till att öka sina marginaler om fabrikerna tog fram en mc som är billig att producera och vi kunder skulle inte tjäna det minsta på den.

LowTech
2013-10-21, 09:43
Jahapp, då är det två läger igen. Många gillar det enkla och många gillar det kanske i många fall lite överdrivet tekniska. Men det visar sig ju att tekniska nymodigheter säljer.
Undrar vad en enkel retrohoj på kanske 750cc med enbart CDI-tändning och ABS som finesser, och utan plast, skulle kosta i jämförelse med ett tvåhjulig datamaskin?:):):)
"Elektronik" är idag så vansinnigit billigt så det vore nästan hädelse att låta bli att använde den teknik och kunskap som finns på området..
Min första bil drog ungefär lika mycket bensin som den 17 år gamla jag har idag trots att min bil idag har åtta ggr mer hästar och kräver en fjärdedel av servicen..
Vad många inte förstått är att smörjteknik och framför allt materialteknik nått oerhört långt idag jämfört med "då".
Ram/vevlagerdim hos motorerna i exemplet ovan är ung desamma fast litereffekten var 25 resp 100hk/l.
På en av mina hojar är vevlagren hälften så stora,(jmfrt m ovan) då med en litereffekt på 120hk/l
Ett av de största stegen framåt togs just 87-89 när insprutselektroniken introducerades i bilar. Nutida avgaskraven hade varit nästan omöjliga att uppfylla för att inte tala om totalförbrukningen!
Antalet fel som uppstår i "elektroniken" är fåtaliga jämfört med antalet fel i "kringutrustningen", kablar, anslutningar, givare etc..
Största problemet är dock att generell verkstadskompetens saknas.
Personalen ska kunna både elektronik och (motor)mekanik (två skilda värkdar) och det är en idag sällsynt kunskapskombination som kommer att bli än mer eftersökt än nu.

Ove
2013-10-21, 09:54
Största problemet är dock att generell verkstadskompetens saknas.
Personalen ska kunna både elektronik och (motor)mekanik (två skilda värkdar) och det är en idag sällsynt kunskapskombination som kommer att bli än mer eftersökt än nu.

:hmmmm2: Kanske det är dags att satsa på en helelektrisk motorcykel? :flute:

RobbeS
2013-10-21, 09:56
:hmmmm2: Kanske det är dags att satsa på en helelektrisk motorcykel? :flute:

Det är ju redan på gång. Gäller bara att oljeindustrin håller tassarna borta. Hade oljemaffian inte styrt i världen hade vi nog redan idag enbart kört med elfordon.

Kakel_anders
2013-10-21, 09:57
:hmmmm2: Kanske det är dags att satsa på en helelektrisk motorcykel? :flute:

http://www.zeromotorcycles.com

Kakel_anders
2013-10-21, 09:57
Det är ju redan på gång. Gäller bara att oljeindustrin håller tassarna borta. Hade oljemaffian inte styrt i världen hade vi nog redan idag enbart kört med elfordon.

Vad är en surrig elmotor mot en mullrig v-tvin ;)

Hondamannen
2013-10-21, 10:02
Oljeindustrin behöver inte oroa sig för de kommande 2-300 hundra åren. Även om bensindrivna fordonen skulle försvinna så behövs nog oljan till nästan allt som vi har i våra hushåll. Lägg inte skulden hos oljeindustrin.



Det är ju redan på gång. Gäller bara att oljeindustrin håller tassarna borta. Hade oljemaffian inte styrt i världen hade vi nog redan idag enbart kört med elfordon.

RobbeS
2013-10-21, 10:10
Vad är en surrig elmotor mot en mullrig v-tvin ;)

Tystare:D, Fast jag gillar mullrande v-twin...

RobbeS
2013-10-21, 10:16
Oljeindustrin behöver inte oroa sig för de kommande 2-300 hundra åren. Även om bensindrivna fordonen skulle försvinna så behövs nog oljan till nästan allt som vi har i våra hushåll. Lägg inte skulden hos oljeindustrin.

Nä, olja finns det så det räcker länge än. Fast det blir lite fel då oljeindustrin som tjänar en massa pengar styr utvecklingen av framförallt fordon och alternativa energikällor. Det skulle vara intressant att veta hur många världsomvälvande patent på alternativa energikällor oljeindustrin idag sitter på. Min övertygelse är att dom betalat en massa pengar för sådana patent enbart för att skydda sina egna intressen. Men det är klart, skulle oljan bli överflödig så skulle hela mellanöstern, vissa delar av Asien, stora delar av ekonomin i USA ochRyssland och hela Norge bli u-länder.

Hondamannen
2013-10-21, 10:20
Säkert gör de vad de kan för att skydda sina intressen men oljan kommer vi att vara beroende i ett par generationer till. Det är många produkter våra hem som är oljebaserad, flyg, fartyg mm..Om bensinfordonen försvinner så är det bara en droppe i havet och det kommer säkert nya användningsområden för oljan.



Nä, olja finns det så det räcker länge än. Fast det blir lite fel då oljeindustrin som tjänar en massa pengar styr utvecklingen av framförallt fordon och alternativa energikällor. Det skulle vara intressant att veta hur många världsomvälvande patent på alternativa energikällor oljeindustrin idag sitter på. Min övertygelse är att dom betalat en massa pengar för sådana patent enbart för att skydda sina egna intressen. Men det är klart, skulle oljan bli överflödig så skulle hela mellanöstern, vissa delar av Asien, stora delar av ekonomin i USA ochRyssland och hela Norge bli u-länder.

Ove
2013-10-21, 10:31
Vad är en surrig elmotor mot en mullrig v-tvin ;)

:) Som sagt - tystare. För min del skulle jag inte sakna motorbuller, det tillför inget till körningen för min del. Jag lyssnar hellre till sången från däckens kontakt mot underlaget. :p


Oljeindustrin behöver inte oroa sig för de kommande 2-300 hundra åren. Även om bensindrivna fordonen skulle försvinna så behövs nog oljan till nästan allt som vi har i våra hushåll. Lägg inte skulden hos oljeindustrin.

Stämmer gott att oljan behövs till en massa olika ändamål, plast t.ex....


Nä, olja finns det så det räcker länge än. Fast det blir lite fel då oljeindustrin som tjänar en massa pengar styr utvecklingen av framförallt fordon och alternativa energikällor. Det skulle vara intressant att veta hur många världsomvälvande patent på alternativa energikällor oljeindustrin idag sitter på. Min övertygelse är att dom betalat en massa pengar för sådana patent enbart för att skydda sina egna intressen. Men det är klart, skulle oljan bli överflödig så skulle hela mellanöstern, vissa delar av Asien, stora delar av ekonomin i USA ochRyssland och hela Norge bli u-länder.

Problemet är väl egentligen inte tillgången på olja ännu, men det kommer så småningom. Det som är mest aktuellt är all skit vi släppt ut i atmosfären. Den som inte ser vad som händer måste nog varit sovande dom sista decennierna. Avgaser, bl.a. från trafiken måste minska om vi ska ha något att lämna över till våra barn. :confused:

Kakel_anders
2013-10-21, 10:59
:) Som sagt - tystare. För min del skulle jag inte sakna motorbuller, det tillför inget till körningen för min del. Jag lyssnar hellre till sången från däckens kontakt mot underlaget. :p


Har inga vettiga motargument här utan kan bara säga att du har fel ;)

Ove
2013-10-21, 11:15
Har inga vettiga motargument här utan kan bara säga att du har fel ;)

:D Nädu! Det går inte att argumentera emot för jag tycker så! ;)

Kakel_anders
2013-10-21, 11:17
:D Nädu! Det går inte att argumentera emot för jag tycker så! ;)

Kan däremot säga att jag kört en hel del elbil och de går så inutahelvete :D

RobbeS
2013-10-21, 11:42
Säkert gör de vad de kan för att skydda sina intressen men oljan kommer vi att vara beroende i ett par generationer till. Det är många produkter våra hem som är oljebaserad, flyg, fartyg mm..Om bensinfordonen försvinner så är det bara en droppe i havet och det kommer säkert nya användningsområden för oljan.

Googlade lite och såg att 80 % av all världens råoljeproduktion går till drivmedel och enbart 4 % till plasttillverkning. USA står för 25 procent av världens oljeförbrukning och Sverige 0,4 procent. Kina förbrukar 8 %. Så med elfordon så skulle vi kunna tillverka väldigt mycket plast:D

Hondamannen
2013-10-21, 12:01
tapet, mattor..mm innehåller olja med...det finns mkt som innehåller olja...

Kakel_anders
2013-10-21, 12:05
Tänk om man kunde göra med alla hojar som de gjorde med den där Honda Cub och hälla i gammel fritösolja istället.. Problem solved! ;)

RobbeS
2013-10-21, 12:09
Tänk om man kunde göra med alla hojar som de gjorde med den där Honda Cub och hälla i gammel fritösolja istället.. Problem solved! ;)

Då skulle McDonaldsmaffian ta över från oljemaffian:D

LowTech
2013-10-21, 12:11
Googlade lite och såg att 80 % av all världens råoljeproduktion går till drivmedel och enbart 4 % till plasttillverkning. USA står för 25 procent av världens oljeförbrukning och Sverige 0,4 procent. Kina förbrukar 8 %. Så med elfordon så skulle vi kunna tillverka väldigt mycket plast:D
Med mer förutseende och mindre penningk-ta politiker som hade sett till att elfordon gynnades hade vi kommit ännu längre...
Kamrat Göran talade om "gröna Sverige" inkl elbilar. Hände nåt? Inte ett piss...
Sen blir ju problemet monstruöst om vi ska ta upp varifrån elen ska komma..
Där finns ju ett problem kallat (mp), melonpartiet ( gröna utanpå - röda inuti) de som vill vi ska värma Sverige med kottplockning..
Personligen ser jag möjligheten att skaffa solel vintertid som "tämligen begränsad"..:rolleyes:
Lappfolket vet ju, de har ju inte ens en sol vintertid, men snöstormarna kanske ger lite vindkraft??:D
Segheten i ämnet bland våra politiker är större än hos en kvinna som ska bestämma sig vilka kläder hon ska bära...:rolleyes:

RobbeS
2013-10-21, 12:21
Med mer förutseende och mindre penningk-ta politiker som hade sett till att elfordon gynnades hade vi kommit ännu längre...
Kamrat Göran talade om "gröna Sverige" inkl elbilar. Hände nåt? Inte ett piss...
Sen blir ju problemet monstruöst om vi ska ta upp varifrån elen ska komma..
Där finns ju ett problem kallat (mp), melonpartiet ( gröna utanpå - röda inuti) de som vill vi ska värma Sverige med kottplockning..
Personligen ser jag möjligheten att skaffa solel vintertid som "tämligen begränsad"..:rolleyes:
Lappfolket vet ju, de har ju inte ens en sol vintertid, men snöstormarna kanske ger lite vindkraft??:D
Segheten i ämnet bland våra politiker är större än hos en kvinna som ska bestämma sig vilka kläder hon ska bära...:rolleyes:

Ganska enkelt. De styrande inför inte hårda krav förrän biltillverkarna och eldistributörerna har idas ta fram tekniken och sett att den blir lönsam. Konspiratorisk som jag är så tror jag att lösningen på vätefusionstekniken ligger i ett kassaskåp hos ett stort oljebolag i USA eller Saudiarabien. Likaså lösningen för effektiva elfordon. :)

LowTech
2013-10-21, 12:34
Ganska enkelt. De styrande inför inte hårda krav förrän biltillverkarna och eldistributörerna har idas ta fram tekniken och sett att den blir lönsam. Konspiratorisk som jag är så tror jag att lösningen på vätefusionstekniken ligger i ett kassaskåp hos ett stort oljebolag i USA eller Saudiarabien. Likaså lösningen för effektiva elfordon. :)
Fel, ordningsföljd...
Gör den lönsam - så tas den fram.
Gratis parkering, skattebefriade, ingen elskatt ingen moms t ex ( ok då, 65 spänn i årlig avgift) och lite mer socker till så kommer det..

engström67
2013-10-21, 23:37
Den dagen när bara el motorcyklar tillåts så slutar jag åka.Eldrift suger.

erikn
2013-10-21, 23:45
För att citera Ulf Lundell: "Där bränner jag mitt brännvin själv"

Sedan häller du det i tanken, det går utmärkt att köra på. Vi har konverterat två av våra tre bilar, den tredje ska jag ta i tu med i vår. Men vi blandtankar den redan nu, kör med ca 75% E85.

Hojen blir troligtvis konverterad nästa år, då åker vi i princip bara på E85.

Ove
2013-10-22, 07:38
För att citera Ulf Lundell: "Där bränner jag mitt brännvin själv"

Sedan häller du det i tanken, det går utmärkt att köra på. Vi har konverterat två av våra tre bilar, den tredje ska jag ta i tu med i vår. Men vi blandtankar den redan nu, kör med ca 75% E85.

Hojen blir troligtvis konverterad nästa år, då åker vi i princip bara på E85.

:) Kul!! Berätta mera, alltid intressant när folk har lite "hitta på" utöver det vanliga. :cool:

engström67
2013-10-22, 09:20
Blanda 95 och e85 50-50 går ju alldeles utmärkt om man vill spara nån krona.Sänker även co,talet så det blir lågt eller 0 vid besiktning.Funkade perfekt på våran gamla golf vi hade:).
Men är diesel som gäller nu:) vem vet min kärra kanske går på matolja:).Många kör ju på villa olja för att spara nån krona men straffar sig till slut,skadar motorn.Speciellt nyare dieslar där är det kört.Och vad gäller hojen så vill man inte exprementera.Duger bra med 95 men slår i det högsta som macken erbjuder även fast det inte märks men känns ju bättre och man intalar sig själv att motorn mår bättre:)

Ove
2013-10-22, 10:49
Men är diesel som gäller nu:) vem vet min kärra kanske går på matolja:).

:) Det går alldeles utmärkt att köra dieselmotor på matolja och tekniken att processa den till drivmedel finns klar. Det blir en liten anläggning för det räcker inte med att sila bort vilsekomna strips.

Sen blir det att köra en kampanj för nyttigheten i friterad mat för att trygga oljetillgången. Det är nog den lätta biten för tror fölk att dom går ner i vikt går dom på vad som helst. :p

Olle Å
2013-10-22, 12:56
:) Det går alldeles utmärkt att köra dieselmotor på matolja och tekniken att processa den till drivmedel finns klar. Det blir en liten anläggning för det räcker inte med att sila bort vilsekomna strips.

Sen blir det att köra en kampanj för nyttigheten i friterad mat för att trygga oljetillgången. Det är nog den lätta biten för tror fölk att dom går ner i vikt går dom på vad som helst. :p

Hade en jobbarkompis som köpte matolja i stället för diesel till sin husbil. Köpte den i stora dunkar. Luktade som en grillkiosk när han for förbi.:):)

janlef
2013-10-26, 07:24
Ja, man kun undras; TCS, Dynamic ESA, E-gas (gas-by-wire-system), variabel mappningsfunktion osv. Hur funkar det om några år? En begagnat 2013-14 modell kan det vara et gott köp om 5-6 år? Kan dom nån gång bli en veteran-MC?? Nu har ju hojarna den fördelen att dom (flesta) slipper vinterens salt som tränger in överalt og ställer till strul och bekymmer. Bilarna är det värre med. Har nu haft två begagnade bilar från 2002/07 med ostabil elektronik. Nu blir det antigen helt ny (liten) bil med full garanti eller en 20 år gammal (stor) lågmilare utan elektronik! :thumpdown:

Kan bara instämma i detta. Våran Passat från 2003 behöver en stående tid hos verkstan pga alla felkoder som uppstår. Instrumentbelysningen ser ut som rena julbelysningen i bland, och fel som "fukt i givaren" uppstår.
Våran audi från -89 är det aldrig några "fel" på.

Olle Å
2013-10-26, 09:58
Jag litar inte på elektroniken, varken i bilar eller mc. Det är för mycket kopplingar och anslutningar som kan bli oxiderade. Vill kunna använda både hoj och bil även på vintern.
Ofta kan man ju med hjälp av ren logik hitta ett fel på fordonet utan att behöva felsöka i en dator för flera tusen. Sen går det ju inte att reparera utan att en box som kostar massor byts ut.:evil::evil:

Väse Conny
2013-10-26, 18:14
Det är elektroniken som håller mig rullande...

LowTech
2013-10-26, 19:21
Det är elektroniken som håller mig rullande...
Den har försörjt mig, mycket väl, under hela min yrkesverksamma tid...

rolfmm
2013-10-27, 13:50
Med all elektronik och teknik som finns i nye bilar (och MCar) men radiokontrollerad klocka finns ej! Måste finläsa instruktionsboken för att ställa klockan en timme tillbaka på Touareg'n.... :banghead:

LowTech
2013-10-27, 14:08
Med all elektronik och teknik som finns i nye bilar (och MCar) men radiokontrollerad klocka finns ej! Måste finläsa instruktionsboken för att ställa klockan en timme tillbaka på Touareg'n.... :banghead:
Den radiostation men vanligen använder för tidgivning ligger i sö Tyskland och funkar halvhyggligt till Sthlmstrakten och inte alls norr om Uppsala.
Kan kanske vara en anledning?
Ständig internetuppkoppling i bilen är nog det bästa...

engström67
2013-10-28, 20:40
Har inte ens klocka i bilen:):).Men på hojen och en baggis att ställa liksom alla andra finesser som finns:D

Jan-Olov
2013-10-29, 07:22
Den radiostation men vanligen använder för tidgivning ligger i sö Tyskland och funkar halvhyggligt till Sthlmstrakten och inte alls norr om Uppsala.
Kan kanske vara en anledning?
Ständig internetuppkoppling i bilen är nog det bästa...

RDS funkar.

Olle Å
2013-10-30, 09:04
Knepiga CDI-boxar. Gjorde en svetsning på min gamla TA. Tog då bort boxarna. Efter svetsningen och boxarna på plats gick den bara på en cylinder och varvräknaren funkade inte. Fel på den högra. Provade att ta ur kontakten flera gånger, men tji. Provade då med en gammal box till en Dominator och vips så funkade det hela. Körde nog med dessa omaka i 3000 mil.:):):)