handdator

Visa fullständig version : Vilken hjomodell? (samma däckdimensioner fram och bak)



Hondamannen
2013-10-18, 23:47
Hej,

Det är en hoj som hade samma däckdimensioner fram och bak men jag kommer inte ihåg namnet? Är det någon som kommer ihåg märket och modellen?
Jag har för mig att det var en veteranhoj. Jag har googlat men har inte hittat ngn info om det.


Vad är egentligen fördelen med att ha olika dimensioner fram och bak på däcken?:p

Mvh

Hondamannen

Ankan1
2013-10-18, 23:53
Prova med att sätta framdäcket bak och vise versa så märker du snart varför ... :D

Hondamannen
2013-10-19, 00:00
:D:p...nja jag frågar nog gärna först innan jag gör ngt dumt :D:p



Prova med att sätta framdäcket bak och vise versa så märker du snart varför ... :D

Molgan
2013-10-19, 01:12
Vad är egentligen fördelen med att ha olika dimensioner fram och bak på däcken?:p

Mvh

Hondamannen
Största fördelen är att man lätt kan se vilken ände som är fram eller bak på hojen. Sååå pinigt når man hoppat på hojen och vrålat "nä nu fasen har nån snott styret igen!!" och så upptäcker man att man satt sig bak och fram.

En annan fördel är att man lätt kan identifiera vilket däck som ska sitta fram alternativt bak på hojen. Hur många gånger har jag inte svurit när jag försökt kränga på ett 17"- däck på min 21"-fälg, tur man har ögonen med sig och upptäcker fadäsen innan man rullar ut på gatan.

Sen måste man även beakta impfaktorn:

Smalt bakdäck = man har inte flyttat hemifrån än och tycker att bärplockning är höjden av adrenalinkick.
Fett bakdäck = man är en hård jäkel som vägrar grönsaker och käkar svartrostade mackor till frukost.


Sen kan det ha nåt med hojens prestanda att göra, men om det kan jag inte så mycket om så det är nog inget att bry sig om.

klaus
2013-10-19, 05:14
har 360-30-18 bak och det däcket vill jag definitivt inte ha fram :) Å andra sidan har jag ett bakdäck 150-60-18 fram för jag gillar mönstret i det, sen är det felvänt monterat för att vara fram,för jag gillar mönstret åt det hållet och bakdäcket har rull ditåt (men inte när det sitter fram) ;) Å det däcket vill jag absolut inte ha bak på min.
veteranhojarna har ofta lika däck runtom
utvecklingen har gått framåt,så däckstillverkarna gör numera specifika däck som är avsedda fram eller bak,bakdäcken har oftast tjockare och tåligare slitbana (mönsterdjup bak 8mm, fram 6mm)
du kan ha samma dimension fram och bak men ändå olika däck, men om du nu vill ha samma däck runtom,så sätt ett bakdäck fram men felvänt (som framdäck ska vara) ,för att ha två framdäck på hojen rekommenderar ingen

vägrar grönsaker
käkar svartrostat
hojen har prestanda
men vi köpte en Ducati Diavel till frugan så jag är snäll ändå

Jåke
2013-10-19, 09:34
För att vara aningen seriös, bakdäck ska driva, framdäck ska bromsa och i någon liten mån svänga. De har alltså lite olika konstruktion. Egentligen är det inte framdäcket som är smalt, det är bakdäcken som blivit bredare för att hantera en ökande effekt. Fram har bredden ökat från 90 till 120 på en viss typ av hojar under kanske 35 år, bak har det växt från 110 till 190...

Skickat från min LT25i med Tapatalk

Hondamannen
2013-10-19, 10:37
Jag läste igenom blocket annonser för ett tag sen och då dök det upp en veteranhoj, om jag inte minns fel, där ägaren skrivit att hojen hade samma däckdimensioner fram och bak. Jag tänkte att på en långresa så skulle en sån konstruktion vara väldigt bra. Då behöver man bara släpa med ett däck i och med att det passar både fram och bakdäcket. Därav mitt intresse för frågan.

Jåke
2013-10-19, 12:18
Frågan är relevant i det sammanhanget, från början var däcken samma och är det en veteranhoj så har den garanterat inte radialdäck utan det du kan få tag på funkar nog lika bra fram som bak

Skickat från min LT25i med Tapatalk

Borken
2013-10-19, 12:36
Äldre Ural kör med samma dimension överallt bara att byta sinsimellan...tom sidvagnens hjul.