handdator

Visa fullständig version : bmw:s nya hoj (R Nine T)



Hondamannen
2013-10-18, 08:25
Hej,

Vad tycker ni om bmw:s nya?


http://www.bmw-motorrad.se/se/sv/index.html?content=http://www.bmw-motorrad.se/se/sv/bike/urban/rninet/rninet_overview.html&notrack=1

Mvh

Hondamannen

Olle Å
2013-10-18, 08:31
Tack för att anknäbben är borta.:):)

Hondamannen
2013-10-18, 08:39
anknäbb modellen är väl gs serien eller?



Tack för att anknäbben är borta.:):)

RobbeS
2013-10-18, 09:11
Jag gillar ju lite retrostuk på hojarna där en mc ser ut som en mc istället för en inplastad rymdraket. Så jag ger :rock:



Hej,

Vad tycker ni om bmw:s nya?


http://www.bmw-motorrad.se/se/sv/index.html?content=http://www.bmw-motorrad.se/se/sv/bike/urban/rninet/rninet_overview.html&notrack=1

Mvh

Hondamannen

Hondamannen
2013-10-18, 09:20
Jag med men bakstycket är ful som stryk!

stefan.
2013-10-18, 09:49
Det här hamnade i fel del av forumet va? :)

Men gällande hojen.. Nää. Bakdel/sadel var inte snyggt, för gammalt i designen eller nått för mig. Annars såg den väl rätt ok ut.

Själv mer nyfiken på Suzukis nya V-Strom 1000, den skulle kunna vara intressant.

Hondamannen
2013-10-18, 10:02
Jaså, varför tycker du att det här inlägget har hamnat i fel del av forumet?

stefan.
2013-10-18, 10:09
Jaså, varför tycker du att det här inlägget har hamnat i fel del av forumet?

"Övrigt hojsnack > MC-kort"? :)

Kakel_anders
2013-10-18, 10:14
Riktigt nice, ser redigt busig ut :))

Hondamannen
2013-10-18, 10:29
såg inte att det hamnade under mckort.


"Övrigt hojsnack > MC-kort"? :)

Hamre
2013-10-18, 11:06
Ser ut som en hoj ska se ut, skitcool med andra ord!

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2

Ankan1
2013-10-18, 13:41
Retro stylen är tydligen väldigt inne just nu när flertalet mc tillverkare hoppat på denna våg.

rolfmm
2013-10-18, 16:54
Riktig snygg hoj :)
Kan fås med massa tillbehör så du kan få den 'sgs' precis som du vil ha den. Avgassystem i olika höjder, olika sadlar, kutsar och bakdeler.....
150 bilder (http://www.bike.se/bildspel/bildspel-bmw-r-ninet-2014?mainArticle=98801) av R nineT. Den va inte dum als...... :)

Borken
2013-10-18, 16:58
Wannabe Monster!

Hondamannen
2013-10-18, 17:04
Om yamaha nu lanserar sin sr 400, tror ni att den kan sopa banan rent med tanke på att den blir nog inte så dyr i inköp?

engström67
2013-10-18, 22:05
Varför andvänder dom gamla motorn tro:confused:

RobbeS
2013-10-18, 22:22
Om yamaha nu lanserar sin sr 400, tror ni att den kan sopa banan rent med tanke på att den blir nog inte så dyr i inköp?

Nä, knappast i Sverige i alla fall. För liten motor för den svenska marknaden så den blir nog bara en liten nischmaskin för entusiaster och en begränsad grupp mc åkare som vill ha en maskin för pendling. Jag är dessutom lite tveksam om Yamaha Sverige ens tar in den i landet.

RobbeS
2013-10-18, 22:23
Varför andvänder dom gamla motorn tro:confused:

Hojen är ju en Retromaskin så BMW anser säkert att den gamla motorn passar perfekt.

Hondamannen
2013-10-18, 22:33
Varför tror du att de inte tar in den i Sverige? För att det är för liten motor i den?



Nä, knappast i Sverige i alla fall. För liten motor för den svenska marknaden så den blir nog bara en liten nischmaskin för entusiaster och en begränsad grupp mc åkare som vill ha en maskin för pendling. Jag är dessutom lite tveksam om Yamaha Sverige ens tar in den i landet.

RobbeS
2013-10-18, 23:47
Varför tror du att de inte tar in den i Sverige? För att det är för liten motor i den?

CC storlek på mellan 125 till 500 cc är ju inget stort segment i Sverige direkt. Det finns lite on/offroad maskiner plus cb500 och Ninja 300 samt olika "skoter" modeller. Tror att dom som vill ha en retrohoj också vill ha lite större maskiner. Å andra sidan så har ju Yamaha ingen gatumaskin i den storleksklassen så dom vill kanske komplettera modellprogrammet.

DearHunter
2013-10-19, 10:53
Tycker att den är lite tunn därbak och verkar på något sätt klumpig. Nä..,

RobbeS
2013-10-19, 22:18
Tycker att den är lite tunn därbak och verkar på något sätt klumpig. Nä..,

Tänkte på samma sak. Man har klumpat ihop det mesta på mittsektionen. Men jag tycker inte det stör alltför mycket...

Jokern
2013-10-27, 00:04
Suger stenhårt. Ja, alltså att jag inte har råd med en...

räven
2014-03-11, 14:06
En av GSfolkets GS slog över till 30000 mil nu. Respekt Hondamannen.

Hondamannen
2014-03-11, 14:22
Det är bra att en bmw äntligen rullat 30 000 mil. Något som många honda motorcyklar i årtionden gjort. Min far körde 50 000 mil med sin electra glide från 1975 som han hade sen den var ny. BMW kan slänga sig i väggen med sina 30000 mil.

räven
2014-03-11, 15:10
Det är bra att en bmw äntligen rullat 30 000 mil. Något som många honda motorcyklar i årtionden gjort. Min far körde 50 000 mil med sin electra glide från 1975 som han hade sen den var ny. BMW kan slänga sig i väggen med sina 30000 mil.

Såja, har saknat dig.

Mats Liifv
2014-03-11, 15:25
Det är bra att en bmw äntligen rullat 30 000 mil. Något som många honda motorcyklar i årtionden gjort. Min far körde 50 000 mil med sin electra glide från 1975 som han hade sen den var ny. BMW kan slänga sig i väggen med sina 30000 mil.

Här (http://www.youtube.com/watch?v=pKu1vKQcwXA) finns en Varadero som rullat en bit...

räven
2014-03-11, 15:41
Här (http://www.youtube.com/watch?v=pKu1vKQcwXA) finns en Varadero som rullat en bit...

Denna är en 2006a, snacka om att gilla sin GS

Hondamannen
2014-03-11, 15:53
Min far körde sina 50 000 mil mellan 1975-1984/1985. Han gillade sin hoj så mkt så att han lämnade tbx en sprillans ny yamaha 650.

2006:an kan slänga sig iväggen i detta avseend också.



Denna är en 2006a, snacka om att gilla sin GS

räven
2014-03-11, 16:00
Min far körde sina 50 000 mil mellan 175-198471985. Han gillade sin hoj så mkt så att han lämnade tbx en sprillans ny yamaha 650.

2006:an kan slänga sig iväggen i detta avseend också.

Menar du år 175 efter kristi födelse ?

Mats Liifv
2014-03-11, 16:52
Min far körde sina 50 000 mil mellan 1975-1984/1985. .
En riktigt imponerande distans, knappa fjorton mil om dagen i tio år! :rock:

Hondamannen
2014-03-11, 16:58
dessutom med fotkoppling och handväxel:rock:

räven
2014-03-11, 17:03
I GS klubben är det år 33 i år efter GSens födelse. Det är då vår tidräkning börjar.

räven
2014-03-11, 17:04
dessutom med fotkoppling och handväxel:rock:

Potatiskuppning också medräknad eller ?

Olle Å
2014-03-12, 08:57
I GS klubben är det år 33 i år efter GSens födelse. Det är då vår tidräkning börjar.

Äras den som åldras gör.:rock:

Per Lindström
2014-03-12, 14:56
Skapligt snygg, lite för tunn där bak som sagt, gillar att den är lätt, skulle föredragit en mindre cylindervolym.
Ekrar är snyggt men lite besvärligt, speciellt om man slarvat med att spänna ekrarna.

rolfmm
2014-03-13, 18:35
dessutom med fotkoppling och handväxel:rock:

Har du provad köra bil ?? :D:D

Hondamannen
2014-03-13, 19:00
Fotkoppling och handväxel var vanligt fram till 1965. Alla hojar var utrustade med fotkoppling och handväxel. Fotväxel kommer senare. Riktiga hojar skall ha fotkoppling och handväxel.

rolfmm
2014-03-13, 19:07
Var det vanligt så sent som till 1965? Har ju sett en del gamle Harleyer och Indien samt några gamla engelska men dom var nog från 40-talet. Har du nån exempler?

Hondamannen
2014-03-13, 19:08
TOM 1965 hade harley det som standard på sina hojar. Från 1965 tom 1978 kunde man välja det som tillval. Det beställdes gärna av polismyndigheter och arme runt om i världen.

TheCrow
2014-03-13, 19:43
Fotkoppling och handväxel är ju bara korkat. Det tyckte dom till och med på indian när de ritade de nya modellerna.

/Freddo

jrutgers
2014-03-13, 22:12
En bekant har en HD från 30 talet (typ) med
1 fotkoppling- fotkopplingen är inte fjäderbelastad, utan styrs med tå och häl, så den kan ställas i dragläge tex
2 tankvxl
3 gashandtag höger
4 tändningsjustering vänster handtag


Hur safe känns det att köra den i trafiken? Jag kommer inte att prova iaf.. Verkar för komplicerat och för mig skulle nog njutningen gå förlorad om jag var tvungen att fokusera så mycket att få allt i rätt läge..




Sent from my iPad using Tapatalk

Hondamannen
2014-03-13, 23:05
Bara för att du inte är en kompetent förare så innebär det att det är korkat.:D:p



Fotkoppling och handväxel är ju bara korkat. Det tyckte dom till och med på indian när de ritade de nya modellerna.

/Freddo

Hondamannen
2014-03-13, 23:06
Jag tycker det är att just detta som skiljer agnen från vetet.



En bekant har en HD från 30 talet (typ) med
1 fotkoppling- fotkopplingen är inte fjäderbelastad, utan styrs med tå och häl, så den kan ställas i dragläge tex
2 tankvxl
3 gashandtag höger
4 tändningsjustering vänster handtag


Hur safe känns det att köra den i trafiken? Jag kommer inte att prova iaf.. Verkar för komplicerat och för mig skulle nog njutningen gå förlorad om jag var tvungen att fokusera så mycket att få allt i rätt läge..




Sent from my iPad using Tapatalk

jrutgers
2014-03-13, 23:29
Jaha… :-|

TheCrow
2014-03-14, 07:28
Det skiljer i vart fall de mindre smarta från de smarta...

/Freddo

Hondamannen
2014-03-14, 07:44
Och du tillhör dem lite mindre smarta människor eftersom du inte kan göra flera saker samtidigt?

TheCrow
2014-03-14, 07:48
Jag tillhör den kategorin som inte lägger onödig energi på dålig ergonomi/UI utan lägger energin och uppmärksamheten på trafiken.

Olle Å
2014-03-14, 09:09
En bekant har en HD från 30 talet (typ) med
1 fotkoppling- fotkopplingen är inte fjäderbelastad, utan styrs med tå och häl, så den kan ställas i dragläge tex
2 tankvxl
3 gashandtag höger
4 tändningsjustering vänster handtag


Hur safe känns det att köra den i trafiken? Jag kommer inte att prova iaf.. Verkar för komplicerat och för mig skulle nog njutningen gå förlorad om jag var tvungen att fokusera så mycket att få allt i rätt läge..




Sent from my iPad using Tapatalk
Måste nog vara en mardröm för oss vanliga att köra en sådan hoj i en morgonrusning.
Konstigt egentligen varför det inte finns flera automatväxlade hojar.:hmmmm2::hmmmm2:

Hondamannen
2014-03-14, 09:27
Det du gör på en hoj med fotkoppling och handväxel, är inte annorlunda mot vad du gör när du kör bil eller hur?




Jag tillhör den kategorin som inte lägger onödig energi på dålig ergonomi/UI utan lägger energin och uppmärksamheten på trafiken.

Ove
2014-03-14, 09:42
Det du gör på en hoj med fotkoppling och handväxel, är inte annorlunda mot vad du gör när du kör bil eller hur?

:hmmmm2: Det där med handväxel brukar väl kallas "Suicide gearshift" har jag för mig. M.a.o. inte speciellt trafiksäkert, därför har det försvunnit ut ur marknaden. Nostalgi är dväl den enda anledningen till att någon vill ha det. Praktiska skäl finns knappast.

Tråden handlar om BMW. Tror knappast att Tyskarna kan tänka sig att rigga en hoj på det sättet. :rolleyes:

Hondamannen
2014-03-14, 09:51
Jo även tyskarna har haft handväxel och handkoppling. Som sagt alla hojar förr i världen var riggade på så sätt.

Allaandranamnvarupptagna
2014-03-14, 09:55
Tycker om konceptet, snygg hoj desutom, tycker BMW överlag har gjort ett par fräcka hojar HP4an är bla en klar favorit

Nina
2014-03-14, 11:11
:hmmmm2: Det där med handväxel brukar väl kallas "Suicide gearshift" har jag för mig. M.a.o. inte speciellt trafiksäkert, därför har det försvunnit ut ur marknaden. Nostalgi är dväl den enda anledningen till att någon vill ha det. Praktiska skäl finns knappast.


Jag tillhör alltså den dumma kategorin människor, jag som kör antingen vänster- eller högerväxlat. För mig funkar det toppen, absolut inga problem att växla program i huvudet beroende på vilken motorcykel jag ska köra. Husqvarnan är en toppen-mc, på vintern har jag fotbromsen i höger handbroms, det fungerar inte att ståendes på ett par skidor bromsa med vänsterfoten på bromspedalen så därför så sitter det två handbromshandtag. Hojen är högerväxlad och jag har även en växelpinne bredvid tanken, en praktisk sak tycker jag. Sommartid växlar jag på bromsarna upp till handbromsen, då blir det fotbroms på vänster sida då jag inte har behov av några skidor i körningen.

Min BSA från 1944 är också den högerväxlad fast där sitter växlarna tvärtom jämfört med Husqvarnan. Det här är absolut inga problem för mig. :)

BMW gör fina motorcyklar, jag är mest insnöad på offroad-modeller. Vill ju kunna sticka av på en trevlig grusväg. :)

Hondamannen
2014-03-14, 11:27
Så ska duktig mcförare vara.....:D:p

Ni andra som inte kommit dit ännu....kan lämna in era körkort till polisen, omgående.:D





Jag tillhör alltså den dumma kategorin människor, jag som kör antingen vänster- eller högerväxlat. För mig funkar det toppen, absolut inga problem att växla program i huvudet beroende på vilken motorcykel jag ska köra. Husqvarnan är en toppen-mc, på vintern har jag fotbromsen i höger handbroms, det fungerar inte att ståendes på ett par skidor bromsa med vänsterfoten på bromspedalen så därför så sitter det två handbromshandtag. Hojen är högerväxlad och jag har även en växelpinne bredvid tanken, en praktisk sak tycker jag. Sommartid växlar jag på bromsarna upp till handbromsen, då blir det fotbroms på vänster sida då jag inte har behov av några skidor i körningen.

Min BSA från 1944 är också den högerväxlad fast där sitter växlarna tvärtom jämfört med Husqvarnan. Det här är absolut inga problem för mig. :)

BMW gör fina motorcyklar, jag är mest insnöad på offroad-modeller. Vill ju kunna sticka av på en trevlig grusväg. :)

jrutgers
2014-03-14, 15:15
Så ska duktig mcförare vara.....:D:p

Ni andra som inte kommit dit ännu....kan lämna in era körkort till polisen, omgående.:D

Jag var inne hos polisen för att återlämna mitt körkort till dom på din anmodan, men dom var för upptagna med att hantera nätbrott och med att jaga drogade nätmarodörer som innehar total avsaknad av sk netikett, så jag fick snällt återvända hem med mitt körkort igen..

Ja, BMW kan sina saker. Till skillnad från vissa andra.

Ove
2014-03-14, 15:30
Jag tillhör alltså den dumma kategorin människor, jag som kör antingen vänster- eller högerväxlat.

OBS! Jag har inte nämnt dumhet eller att man kanske är mindre smart om man inte vill ha handväxel. Det är inte det som det handlar om.

Tråden handlar om en specifik BMW... :rolleyes:

Handväxel och fotkoppling kom in från sidan. Jag backar lite när det gäller handväxel, när man kör med skidor kan det vara en fördel, men kräver att man planerar under körningen så att man inte behöver släppa styret när man som allra bäst behöver hålla i det bara för att byta växel. Under normal körning i lugna föhållanden går det nog bra att använda även i trafik, men kräver planering så att man kan fippla med vänsterfoten på kopplingen och stöder bara på höger vid rödljus och sånt.

Var och en kör det dom vill, jag tycker det är bra med standard på reglagen även om att köra gammelengelskt men broms till vänster och växel till höger också fungerar, man får ju vara vaken för vad man sitter kör. ;)

TheCrow
2014-03-14, 18:02
@Nina: Bara om du inte inser varför det är en sämre lösning än moderna hojar. Det hindrar inte att man kör dom.

Om vi nu ska jämföra med bil så är risken betydligt mindre att man kör ihjäl sig om det skiter sig med bil. Men säkerhetsmässigt är det bättre med automatlåda. Ser man till utvecklingen av bilar så närmar sig de motorcyklar i det att man flyttar in kontroller, inklusive växling, till ratten så att man ska slippa ta händerna från den.

Så det jag vänder mig mot är att handväxel skulle vara nått slags mått på hur bra förare man är. Det är som att välja bort ABS för att visa hur "bra" man är.

Så nu ska jag inte förstöra tråden mer.

Hondamannen
2014-03-14, 18:35
Det är bra att du har invändningar på fotkoppling och handväxel men dum förklara inte människor bara för att du inte är kapabel eller rädd för att framföra.


Angående bmw:n fin cykel med för kort sadel.

TheCrow
2014-03-14, 19:17
Dra inte slutsatser om vad jag är kapabel eller rädd för.

/F

Hondamannen
2014-03-14, 19:55
Vem gav dig då rätt att dra slutsatser om fotkoppling och handväxel samt om de som gillar köra dessa hojar? Det var väl du som började dra slutsatser ellerhur?

Ove
2014-03-14, 19:57
:rolleyes: Kan inte hjälpas, man blir ju lite influerad av det som ideligen upprepas. Skulle köpa bananer idag och funderade på om dom fanns med fotkoppling och handväxel. :rolleyes:

Nu återgår jag till att låta bli att bry mig om antikviteterna, i den mån det går eftersom dom kommer upp i vilka trådar som helst. :bootyshake:

Hondamannen
2014-03-14, 20:28
Ove, jag har inga bekymmer med att prata om bmw. Det jag inte gillar är att andra klankar ner på andras hojtyper samt det är bra eller dåligt.

Kan man inte,vill man inte och gillar man inte andras hojar så är det helt ok för mig men man behöver inte se ner, dumförklara och klanka ner på andras hojar och deras intressen.

TheCrow
2014-03-14, 20:33
Se ny tråd.

http://www.hojen.nu/forum/showthread.php?p=90408#post90408

/F

Intruder
2014-03-15, 01:52
Usch va ful

RymdBörje
2014-03-16, 11:49
Jag tillhör alltså den dumma kategorin människor, jag som kör antingen vänster- eller högerväxlat. För mig funkar det toppen, absolut inga problem att växla program i huvudet beroende på vilken motorcykel jag ska köra. Husqvarnan är en toppen-mc, på vintern har jag fotbromsen i höger handbroms, det fungerar inte att ståendes på ett par skidor bromsa med vänsterfoten på bromspedalen så därför så sitter det två handbromshandtag. Hojen är högerväxlad och jag har även en växelpinne bredvid tanken, en praktisk sak tycker jag. Sommartid växlar jag på bromsarna upp till handbromsen, då blir det fotbroms på vänster sida då jag inte har behov av några skidor i körningen.

Min BSA från 1944 är också den högerväxlad fast där sitter växlarna tvärtom jämfört med Husqvarnan. Det här är absolut inga problem för mig. :)

BMW gör fina motorcyklar, jag är mest insnöad på offroad-modeller. Vill ju kunna sticka av på en trevlig grusväg. :)


Jag har gjort ungefär samma erfarenheter om än att det initialt var lite intressant att få kroppen att komma ihåg när och var vad som var vad...
Fast när det väl var inövat så hade jag iaf inga större problem skifta emellan.

RymdBörje
2014-03-16, 11:54
@Nina: Bara om du inte inser varför det är en sämre lösning än moderna hojar. Det hindrar inte att man kör dom.

Om vi nu ska jämföra med bil så är risken betydligt mindre att man kör ihjäl sig om det skiter sig med bil. Men säkerhetsmässigt är det bättre med automatlåda. Ser man till utvecklingen av bilar så närmar sig de motorcyklar i det att man flyttar in kontroller, inklusive växling, till ratten så att man ska slippa ta händerna från den.

Så det jag vänder mig mot är att handväxel skulle vara nått slags mått på hur bra förare man är. Det är som att välja bort ABS för att visa hur "bra" man är.

Så nu ska jag inte förstöra tråden mer.

Ett sista inslag av förstöra tråden....

Vänsterkoppling tillsamman med högerväxel är mycket naturligare givet att gasen sitter i höger hand!
Handen på hjärtat hur många av er är passgångare? Eller är de verkligen så illa att ingen klarade av "indianen" på skolgymnastiken?

Det är givet hur vi går, står m.m mer självklart att göra en sak med vänster hand och en annan med höger fot...på diagonalen...kolla t.ex på skidåkarna i klassisk stil...inte många passgångare där inte...

Slut på utvikningen...

Intruder
2014-03-16, 13:52
Det är väl så ! Är du trög i knoppen så håll dej till samma sak/grej ! Kan bli tung för knoppen

Olle Å
2014-03-16, 14:12
Kan nån hjälpa mig . Jag minns inte riktigt hur det var med Hva. Rödmyra. Körde en sådan hel del på 50-talet, för ung , men roligt var det.
Den hade ju koppling på vänster handtag , fotbroms till vänster????, tankväxel till höger och det gick även att växla med foten via en pedal som var för bunden med tankväxelspaken.
Eller var de egentligen en fotväxel med tankväxeln som extra utrustning??????:):):)

FCM
2014-05-19, 00:15
Skulle vara intressant med en tråd om BMW´s modell R nine T. Erfarenheter, synpunkter, frågor, länkar m m.

ThompaB
2014-05-19, 16:00
Skulle vara intressant med en tråd om BMW´s modell R nine T. Erfarenheter, synpunkter, frågor, länkar m m.

Erfarenhet: Dryg timmes körtid
Synpunkter: Vill. Ha. Nu.
Frågor: När har jag råd att införskaffa en? :)

Den jag provkörde tillhör(de) Carlbarks i Kumla. Den var tydligen endast avsedd för Demo, fick inte säljas i närtid fick jag berättat för mig. Detta var för drygt en månad sen.