handdator

Visa fullständig version : Förgasare



Hondamannen
2013-10-13, 10:53
Hej,

Tror ni att dagens ingenjörer om de verkligen ville skulle kunna konstruera förgasare så att de klarar dagens emissionskrav?

Läste en annons i somras där annonsören vill sälja en harley som hade insprutning men som han hade köpt en konverteringssats till och byggt om den till förgasare. Går en sån hoj igenom besiktningen?

Mvh

Hondamannen

Olle Å
2013-10-13, 12:13
Hej,

Tror ni att dagens ingenjörer om de verkligen ville skulle kunna konstruera förgasare så att de klarar dagens emissionskrav?

Läste en annons i somras där annonsören vill sälja en harley som hade insprutning men som han hade köpt en konverteringssats till och byggt om den till förgasare. Går en sån hoj igenom besiktningen?

Mvh

Hondamannen

Funderar då på din fråga. Brukar besiktningen kolla co-halten på en mc???? Om inte, så är ju bara om motorn blivit starkare eller inte, som har betydelse.:confused::confused:

Hondamannen
2013-10-13, 13:40
Min fundering är mera av den arten om varför mcbranschen gjort hojarna mer avancerat en möjligt?

LowTech
2013-10-13, 18:29
Hej,

Tror ni att dagens ingenjörer om de verkligen ville skulle kunna konstruera förgasare så att de klarar dagens emissionskrav?

När elektroniken gör jobbet så mycket bättre så finns väl knappast behovet av "förgasare"?
Insprutningen kan ju dessutom programstyras till önskade värden med en noggrannhet en förgasare aldrig når.
Progamstyrningen tar ju hänsyn till många fler in-parametrar är en förgasare någonsin kan.
Vi hade en Nissan Micra -89 med den mest komplicerade förgasare jag någonsin sett
1989 var ju ungefär då elektroniken tog över mekaniken i förgasare.
En tvåports(?) med elektroniskt styrda munstycken och ventiler av olika slag lite här och där (elektronikstyrbox under förarstolen)
Den funkade dock invändningsfritt och gick snålt (<0.5l/mil) till 9000 mil då den såldes. pga kamremsbytesdax.... Nye ägaren sålde den vidare efter 3 dagar med en påstått nybytt kamrem!..f-n trot...:D
Inga problem med emissionsmätn på SBP

Hondamannen
2013-10-13, 22:20
Oki det är ju en sån förgasare som sitter på min cbf 500. Min vän som jobbar som bilmek berättade för mig för en massa år sedan att såna förgasare fungerar bra så länge den är strulfri men börjar den att strula är det svårt att få dem att gå riktigt bra igen. Han rekommenderade mig att hoppa över såna bilar som har elektroniska förgasare.

Men om man gör som denna harley ägare hade gjort, åker man inte på en omregistrering av hojen?

LowTech
2013-10-13, 22:36
[QUOTE=Hondamannen;84972 Han rekommenderade mig att hoppa över såna bilar som har elektroniska förgasare.
Men om man gör som denna harley ägare hade gjort, åker man inte på en omregistrering av hojen?[/QUOTE]
Finns ju något som heter "monopointinsprutning".
Det är som ett vanligt sprut men bara insprut på ett ställe istf ett till varje cylinder.
Har haft en Fiat med sån "förgasare", 75hk och 0.42 i snittförbrukning...från 1988. Bra på den tiden.

Tror inte att SBP märker nåt av konverteringen.. Försöka duger = låtsas som inget..:D!

Intruder
2013-10-14, 20:25
Många mc;en bygger på enkelheten !
Chopper vill man ha förgasare magnettändning pga slippa styrboxar o batteri.
Till en förgasare kostar lösa munstycken typ 40 kr.
Vad tror du flera chip kostar om man vill ha olika inställningar

LowTech
2013-10-14, 22:23
Många mc;en bygger på enkelheten !
Chopper vill man ha förgasare magnettändning pga slippa styrboxar o batteri.
Till en förgasare kostar lösa munstycken typ 40 kr.
Vad tror du flera chip kostar om man vill ha olika inställningar
Det är därför såna här saker finns..
http://www.powercommander.com/powercommander/default.aspx
Ersätter alla munstycken, nålar, tomgångskanaler...
Egentligen är det bara en modern version av gamla dropprörsförgasare..:D

Intruder
2013-10-15, 22:21
LowTech funkar det systemet utan soppa pump o batteri ?

LowTech
2013-10-16, 19:32
LowTech funkar det systemet utan soppa pump o batteri ?
Det är för att programmera om bef system...
Idag byter man inte munstycken, man flyttar några ettor och nollor...

Intruder
2013-10-16, 19:57
En chopper bygger man oftast från scratch !

Ziltoid
2013-10-23, 21:44
En chopper "skall" vara byggd på en cb750k sohc eller hd shovel/panhead, vara bantad, ha förgasare och kickas igång!

Det är vad jag tycker, tvingar inte sen synvinkeln på någon annan ;)

För att återgå till trådskaparens frågedtällning:
Min personliga åsikt är att saker är för krångliga på moderna motorcyklar. Bilar kan jag förstå, men motorcyklar bryr jag mig inte om bränsleekonomin på. Det är ju den och styrkan som påverkas av förgasaren/insprutningen. Har en hoj bara säg 100häst eller tillräckligt vrid och tar mg fram på motorväg när det behövs så räcker det så för mig. Min cb750 har allt som behövs, bra vrid, bra hästar och toppar på 170-180 med förgasare som antagligen inte gjorts rent på 35 år. Den dricker dessutom nästan exakt 0,5l/milen under hård/aktiv körning.

Så varför krångla till saker med fler styrboxar, chip, el och ömtåliga känsliga insprutningar? Jag vet inte... Det är ju kul att industrier och produkter utvecklas, och jag är glad att vi har en ganska sund begagnatmarknad i Sverige när det kommer till gamla hojar o bilar :)

Ziltoid
2013-10-23, 21:46
Och för att vara klar o tydlig: det är min personliga åsikt, jag gillar simpla saker så ja slipper skaffa mig ingernjlrsexamen för att kunna laga mina egna grejer enkelt o billigt. Är dessutom hopplöst fast i den äldre motorkulturen.

Ziltoid
2013-10-24, 11:47
Haha kom på att jag itne allt återgick till trådskaparens frågeställning... jag snöade in i mitt eget huvud lite =)

Förgasarbyte borde väl vara helt ok om man klarar avgasvärdena? och de borde man ju klara galant med en fin förgasare? Jag är totalt oinsatt =)

Ziltoid
2013-10-24, 11:49
braigasen.com denna gubben kan nog svara på ALLT som har med förgasare att göra =)

Han är göteborgare, skall vända mig till honom för att byta munstycken i min så jag kan byta från filterlåda till öppna filter på min egen, har hört mycket gott om honom.

Kakel_anders
2013-10-24, 11:56
braigasen.com denna gubben kan nog svara på ALLT som har med förgasare att göra =)

Han är göteborgare, skall vända mig till honom för att byta munstycken i min så jag kan byta från filterlåda till öppna filter på min egen, har hört mycket gott om honom.

Kan bara stämma in, han är suverän :)