handdator

Visa fullständig version : Nattkörning



Mymlan
2013-10-13, 01:34
Hej hoppsan! Kom nyss hem efter en långtur med hojen och kameran. Hittade många trevliga vägar och mycket vackert att fotografera så jag märkte inte att tiden rusade iväg och nu visar klockan 02.30. Kanske dyker upp bilder imorgon när jag är piggare. Någon annan här på forumet som tycker det är kul att köra om natten?

rolfmm
2013-10-13, 10:34
Gillar inte als köra när det är mörkt - för mycke älg och rådjur här...... :eek:

räven
2013-10-13, 11:37
Hej hoppsan! Kom nyss hem efter en långtur med hojen och kameran. Hittade många trevliga vägar och mycket vackert att fotografera så jag märkte inte att tiden rusade iväg och nu visar klockan 02.30. Kanske dyker upp bilder imorgon när jag är piggare. Någon annan här på forumet som tycker det är kul att köra om natten?

HOS MIG HAR VI FÖR MÅNGA VILDSVIN

Ove
2013-10-13, 12:04
:confused: Kör i mörker endast i nödfall. För många kritter på vägarna - rådjur mest men även älgar, grävlingar, rävar, grisar och ugglor som man får ducka för. :eek:

klaus
2013-10-13, 14:23
just nu är det för mörkt på nätterna ,man ser inget, ingen nöje att köra.
på somrarna när det är bara lite grått så är det en helt annan sak, väldigt läckert, ändå tycker jag att det är som mest inspirerande när morgonen bryter fram. Har inte haft några problem med djur (min V8 hörs långa vägar och djuren verkar stanna på avstånd :) ) Har kört väldigt mycket på nätterna även med hoj och det är en upplevelse på sitt sätt, annars kör jag bara nätter på mitt jobb (hittills 35år) När man kör Iron Butt så hamnar man på nattimmar även om några av dom går att planera bort. Tycker inte nattkörning är farligare än på dagen, det är bara andra faror som man får ta hänsyn till. Känner man obehag för nattkörning så låt bli, hojåkning ska ju vara njutning.

Ove
2013-10-13, 15:10
Tycker inte nattkörning är farligare än på dagen, det är bara andra faror som man får ta hänsyn till. Känner man obehag för nattkörning så låt bli, hojåkning ska ju vara njutning.

Lite olika vad man ser och upplever. Jag håller absolut med om att sommarnatten är skön och då kan man köra ut för att ägna sig åt djur- och naturstudier med stor behållning, nu på hösten är det en helt annan sak. Halkan är också förrädisk på kvällskröken.

IronButtkörning handlar väl mest bara om att samla mil och då blir det väl stora vägar med viltstängser som silar bort en del otyg från vägen. Dom är långt ifrån 100%;iga men ändå ganska bra sommartid. Att motorljud skrämmer djuren tror jag inte på för jag har själv kommit ganska nära bl.a. älgar med MC utan att dom skyggat.

MEHall
2013-10-13, 16:45
Nattkörning tycker jag inte att det är ett problem, bara om jag kör på väldigt kurviga vägar. Med tanke på att helljuset bara lyser dit framdäcket pekar så blir det lite knöligt när vägen plötsligt svänger. Då skulle man behöva en strålkastare på hjälmen.;)




:cool:

Mymlan
2013-10-13, 16:50
Jo, det gäller att vara på sin vakt. Tur att jag bor i en liten byhåla där de få människor som bor här tycks sova på nätterna, kunde lungt knattra omkring i hastigheter som 20-50 utan att någon retade upp sig. Blev dock nästan bara stadskörning inatt, med tanke på älgar och andra djur :)

rolfmm
2013-10-13, 16:56
Inni stan är det väl fulle folk som är problemet.... :rolleyes:

Mymlan
2013-10-13, 17:12
Inni stan är det väl fulle folk som är problemet.... :rolleyes:

Har faktiskt varit med om en händelse då ett fyllo satte sig på bönpallen och skulle ha skjuts när jag stannade till en gång och skulle kolla mobiltelefonen. Fy vad jag knyckte mig, vart så konsentrerad på smset jag skrev att jag inte såg honom komma. Bad naturligtvis vackert honom att promenera eller beställa en taxi. :eek:

Mymlan
2013-10-13, 18:20
http://www.flickr.com/photos/94448844@N05/10249139354/

Mymlan
2013-10-13, 18:23
http://www.flickr.com/photos/94448844@N05/10249140064/

Mymlan
2013-10-13, 18:23
http://www.flickr.com/photos/94448844@N05/10249140564/

Mymlan
2013-10-13, 18:24
http://www.flickr.com/photos/94448844@N05/10249238536/

Mymlan
2013-10-13, 18:37
http://www.flickr.com/photos/94448844@N05/Absolut inte förbjudet att kolla in hela resten av sidan om man vill. Har inte laddat upp några släktfoton eller hemlisar. Bara lite vacker natur, djur och dylikt som jag velat dela med mig av.

Kakel_anders
2013-10-13, 20:32
Har faktiskt varit med om en händelse då ett fyllo satte sig på bönpallen och skulle ha skjuts när jag stannade till en gång och skulle kolla mobiltelefonen. Fy vad jag knyckte mig, vart så konsentrerad på smset jag skrev att jag inte såg honom komma. Bad naturligtvis vackert honom att promenera eller beställa en taxi. :eek:

En sånn hade man ju tagit med o lämnat i nått grustag ute i skogen bara ;)

Lottaje
2013-10-15, 06:39
Snygga bilder!

Foosi
2013-10-15, 07:02
fina bilder Mymlan ;) thnx for sharing.

jag har alltid gillat nattkörningar, både bil och mc. åker ut ibland en liten nattkrusning bara för att....

AT-gubben
2013-10-15, 10:26
http://www.flickr.com/photos/94448844@N05/Absolut inte förbjudet att kolla in hela resten av sidan om man vill. Har inte laddat upp några släktfoton eller hemlisar. Bara lite vacker natur, djur och dylikt som jag velat dela med mig av.

Härligt Mymlan, kanonbilder. Vilka objektiv jobbar du med? Nattbilderna är suveräna, stativ? Är själv en fotonörd men att som du kuta ut i natten tycker jag är besvärligt även om det händer ibland.

rolfmm
2013-10-15, 19:27
Duktig fotograf! :)

Mymlan
2013-10-15, 20:26
:oTack så mycket allihop

Mymlan
2013-10-15, 20:51
Härligt Mymlan, kanonbilder. Vilka objektiv jobbar du med? Nattbilderna är suveräna, stativ? Är själv en fotonörd men att som du kuta ut i natten tycker jag är besvärligt även om det händer ibland.

Från en fotonörd till en annan. Stativ är nästan ett måste i mörkret, jag är en flitig stativanvändare då jag älskar nattfotografering. Dock är mitt stativ väldigt lätt (sånt man kan bära på ryggen) och jag märkte att bilderna ibland blir suddiga bara av att man rör utlösaren. Sedan fick jag tag i en väldigt fiffig grej, nämligen en fjärrutlösare. Så nu behöver jag inte ens röra kameran för att ta bilden, förutom att kika i sökaren då förståss x)
Objektiven jag jobbar med är ett TAMRON AF 70-300mm 1:4-5.6 tele/macro objektiv och ett CANON EF-S 18-55mm (det följde med kameran när jag köpte den), det är vad plånboken tillåtit hittills. Nattbilderna från hamnen är tagna med canonobjektivet och med ett iso på bara 100 (ogillar höga ison då bilderna har en tendens att bli gryniga då).:)

erikn
2013-10-16, 00:03
Jag fotar en del också. Vi startade en fotoklubb på jobbet, tyvärr är vi bara tre st som är lite mer aktiva än de andra, och jag är inte den som är drivande av oss tre. Vi har varit och fotat på natten/morgonen några gånger, har några bilder jag är rätt nöjd med. Den här är min första HDR-bild, kollegan introducerade mig till det. Trodde innan att man måste ha stativ och att det var bökigt som sjutton, men idag finns bra hjälpmedel. Den här är gjord av tre exponeringar på frihand. Klockan var 4:50, då hade vi vandrat omkring i stan ett par timmar redan.

Bländare 6,3
ISO 200
1/125 + 1/250 + 1/400

Det var bara tur att jag hade dessa tre exponeringar, jag experimenterade med tiden för att se när det blev bra. Efteråt kom polaren och snackade om HDR. Finns som sagt lite olika, jag har gjort den här i Easy-HDR.

http://www.abc.se/~eny/hojen/131015_chapman.jpg

Mest fotar jag döttrarnas innebandy-matcher, därför har jag skaffat en kamera med lite brus på högre ISO. En Nikon D700 med fullstor sensor, och oftast fotar jag med mitt Nikon 80-200/2,8.

Har inte skaffat någon fjärrutlösare än, de få gånger jag kört med dessa långa slutartider så har jag kört med tidsutlösning, så man inte pillar på kameran då.

Mymlan
2013-10-16, 11:43
Tjusig bild! HDR skulle jag vilja testa på men jag har inget bildbehandlingsprogram för tillfället då photoshop är svinaktigt dyrt. Vet du något bra gratisprogram där man kan göra HDRbilder? :)

Kakel_anders
2013-10-16, 13:21
Tjusig bild! HDR skulle jag vilja testa på men jag har inget bildbehandlingsprogram för tillfället då photoshop är svinaktigt dyrt. Vet du något bra gratisprogram där man kan göra HDRbilder? :)

Dyrt o dyrt... allt är relativt :)

erikn
2013-10-16, 13:27
Jag har köpt Easy-HDR, den kostar ca 300 kr. Men den finns i en basic-version, kommer inte ihåg skillnaden, och den är gratis.

http://www.easyhdr.com/download.php

Annars finns Photomatix som också är bra, något dyrare ca 500 tror jag.

http://www.hdrsoft.com/

Ankan1
2013-10-16, 13:35
Har du något ställe att ladda upp ca 500mb på så ligger jag på ett fullt fungerande Photoshop Elements 7.

Mymlan
2013-10-16, 16:01
Har du något ställe att ladda upp ca 500mb på så ligger jag på ett fullt fungerande Photoshop Elements 7.

Har tyvärr ingen dator ännu. Skulle vara en bra början att skaffa en sådan först, min gamla laptop drog sin sista suck för 2 månader sedan (frid över dess minne) XD
Lånar morsans nu och då. Håller på flytta för tillfället och har inte hunnit skaffa en ny :)

Ankan1
2013-10-17, 14:22
Det lär säkert fixa sig ska du se.

Foosi
2013-12-21, 21:41
hej fotonördar :o) funderar på ge mig i julklapp en systemkamera.
har hittat Nikon D3200 kit med nåt standard objektiv:
m/18-55VR, 24.2MP CMOS sensor, 3" LCD, film i HD 1080p,LiveView.
är det någon som har en sådan eller vet om det är bra grejer, priset ligger väl på 3600-4000 ny.
går hitta på blocket begagnat förstås. Eller finns det bättre grejer Canon ? i prisklassen ?
tacksam för tips

Jourtjänst
2013-12-23, 13:10
Kolla in Sony NEX-7 och skaffa ljusstarka objektiv, helst inte zoomar. Jag kör Sony NEX-7 och favoritobjektivet är Nikon 50 mm med ljusstyrka 1.4 med Novoflex adaptor. Blir ungefär 70 mm på kameran. Ruskig upplösning, färgåtergivning och skärpa. Priset är cirka 11 000 för denna combo.

Alternativet är att vänta på att fullformatarna kommer. Nöjer man sig med APS-sensor så är denna kamera det bästa som går att få. Den kommer nog gå ner i pris oxå när fullformat kommer på allvar.


Knut Natt och Dag, Helsingborg

Foosi
2013-12-31, 22:47
tack för tips.. undersöker detta .. fast det är nog lite mer stålar än jag tänkt mig lägga på objektet.
men men, man kanske får igen med bättre foton än det Nikon paketet.

kollar här lite sålänge. hittar ej varför jag skulle betala så mycket mer för Sony ?
http://snapsort.com/compare/Nikon-D3200-vs-Sony-NEX-7