handdator

Visa fullständig version : Drivpaket



rolfmm
2013-10-12, 23:06
Hur ser jag om drivpaketet bör bytast ?? :confused:

V Saarela
2013-10-13, 04:45
Eftersom hela drivpaketet byts alltid samtidigt så brukar jag inte haka upp mig på dreven, utan...

Snabbkoll:
Tar man tag i kedjan kl 3,00 längst bak på drevet och drar i den rakt ut:
- ett nytt drivpaket kan man inte dra ut en mm
- ett begat men bra drivpaket kan man dra ut några millimeter
- besiktningen brukar ge avslag när dom lyckas känga in en skruvmejsel mellan drev och kedja

Om du gjort snabbkollen och misstänker att du ligger på gränsen så:
- spänn kedjan som den ska
- rulla runt bakhjulet bit för bit och känn så att kedjespänningen är densamma på alla ställen.

Så gör jag....och det finns nog andra sätt också.

För övrigt så....finns en spec på hur mycket kedjan ska vara spänd på TA. Den är lite felaktig(blir för hårt spänd) så försök att hålla dig till den övre gränsen.
Nu är det ju ur gamla minnet jag tar men, vet att det var TA i alla fall. Kan också vara 650 varianten och OlleÅ kan kanske berätta hur det är med 600:an?

(Såg för övrigt din Anakee2 fråga....hojdäck.se har såna)

Olle Å
2013-10-13, 08:52
Om du ställer hojen på stödet skall du kunna höja upp kedjan ca 5 cm på en TA. Låter lite mycket, men det är rekommenderat.
Som Saarela skrev kan man få in en större skruvmejsel kl. 3 på bakdrevet, så är det nog dags för drivpaketsbyte.
Själv byter jag alltid hela paketet samtidigt. Finns ofta specialpriser på helt paket.
Köper inte paketet genom Honda för att det blir dyrare. Honda tillverkar ändå inte kedja och drev. Köpte ett vad jag todde ett orginaldrev till en Dominator, men det var borrat även för att passa en Kawsaki !!:eek::eek::eek:

Hondamannen
2013-10-13, 10:49
Ts, förlåt för att jag kapar din tråd lite grann men hur länge håller ett drivpaket? Mitt orginal drivpaket har nu gått 6200 mil och med de instruktioner som Vs har gett så lär det hålla ett bra tag till. Jag räknar med minst 8200 mil.

Olle Å
2013-10-13, 12:09
Ts, förlåt för att jag kapar din tråd lite grann men hur länge håller ett drivpaket? Mitt orginal drivpaket har nu gått 6200 mil och med de instruktioner som Vs har gett så lär det hålla ett bra tag till. Jag räknar med minst 8200 mil.

Förmodar att du bara kört på asfalt och oljat kedjan regelbundet. Kör man på blött grus en hel dag, så sliter det märkbart på kedjan. Tidigare då jag körde Dominatorn på mycket grus, så höll drivpaketet ca 750 mil.:mad::mad:

Hondamannen
2013-10-13, 13:39
Japp, det stämmer!

rolfmm
2013-10-13, 14:52
Eftersom hela drivpaketet byts alltid samtidigt så brukar jag inte haka upp mig på dreven, utan...

Snabbkoll:
Tar man tag i kedjan kl 3,00 längst bak på drevet och drar i den rakt ut:
- ett nytt drivpaket kan man inte dra ut en mm
- ett begat men bra drivpaket kan man dra ut några millimeter
- besiktningen brukar ge avslag när dom lyckas känga in en skruvmejsel mellan drev och kedja

Om du gjort snabbkollen och misstänker att du ligger på gränsen så:
- spänn kedjan som den ska
- rulla runt bakhjulet bit för bit och känn så att kedjespänningen är densamma på alla ställen.

Så gör jag....och det finns nog andra sätt också.

För övrigt så....finns en spec på hur mycket kedjan ska vara spänd på TA. Den är lite felaktig(blir för hårt spänd) så försök att hålla dig till den övre gränsen.
Nu är det ju ur gamla minnet jag tar men, vet att det var TA i alla fall. Kan också vara 650 varianten och OlleÅ kan kanske berätta hur det är med 600:an?

(Såg för övrigt din Anakee2 fråga....hojdäck.se har såna)

Tackar för et utfyllande svar. Jo, jag får en skruvmejsel in, dock inte den störste men medium. Men när jag byter däck endå är det bara att byta drivpacket också... :)

PS. Både Hojdäck och Lelles är tom för Anarkee 2 i rätt dimension. Min lokala däckleverantör kunne heller inte få hem i nuläget.... :(

V Saarela
2013-10-13, 15:32
Jo, ska du ändå byta däck så är det väl lika bra att byta drivpaketet. Om den inte är helslut just nu så brukar det gå ganska fort dom sista milen.

Verkar vara hårdvaluta Anakee2 just nu till TA:n. Det sitter ju standard ett 120/90-17 på den, men har sett en och annan som krängt på ett 130-däck.

Just nu håller min lev på att serva servern så jag kommer inte in där. Ser dock ut som att jag får tag på ett Anakee2 och den hamnar på en prislapp strax över 900:-
Har annars hemma drivpaket till din 600. JT-drev och JT x-ringkedja med nitlås...899:- för hela drivpaketet.

rolfmm
2013-10-13, 16:53
Oj, drivpaket för 900 spenn - det är bra :eek: Tyvärr har jag redan köpt från Lelles till presis dubbla priset......... :banghead:

V Saarela
2013-10-14, 04:37
Ja det var ju trist. För dom pengarna hade jag ju slängt med i paketet luftfilter, oljefilter, en fyra olja, 4 tändstift..... :)

engström67
2013-10-14, 08:57
Tackar för et utfyllande svar. Jo, jag får en skruvmejsel in, dock inte den störste men medium. Men när jag byter däck endå är det bara att byta drivpacket också... :)

PS. Både Hojdäck och Lelles är tom för Anarkee 2 i rätt dimension. Min lokala däckleverantör kunne heller inte få hem i nuläget.... :(

Kolla om det finns Anakee 3 då.Håller bättre och funkar minst lika bra.

rolfmm
2013-10-14, 10:04
Anakee 2: 25% grus - 75% asfalt
Anakee 3: 5% grus - 95% asfalt.....

engström67
2013-10-14, 17:57
Anakee 2: 25% grus - 75% asfalt
Anakee 3: 5% grus - 95% asfalt.....

Måste ju finnas att läsa nånstans,i praktiken ingen skillnad

räven
2013-10-15, 11:23
Kombidäck har varit dåliga. Anakee 3 är ett trevligt asfaltsdäck men kass grusdäck.

engström67
2013-10-15, 18:53
Kombidäck har varit dåliga. Anakee 3 är ett trevligt asfaltsdäck men kass grusdäck.

Happ:cool: enda däck som är bra på grus är ju nabbdäck,alla andra såkallade kombidäck går lika på grus,likväl lansvägsdäck.Superteneren jag hade skottade då på bra i 120-130 med pilote road 3 på Mellbystrand med sanden i fontän bakom:)

Ove
2013-10-15, 21:13
Anakee 2: 25% grus - 75% asfalt
Anakee 3: 5% grus - 95% asfalt.....


Kombidäck har varit dåliga. Anakee 3 är ett trevligt asfaltsdäck men kass grusdäck.

:dito: Instämmer helt! Har egentligen lust att kassera mitt Anakee 3 framdäck och byta till ett 2. Problemet är att jag har inte råd, alt. är för snål. Kan man sätta sig och med lämpligt verktyg och skära fram ett bättre mönster? Skitdäcket är ju nästan nytt och lär vara närmast outslitligt. :confused:

Olle Å
2013-10-16, 09:32
:dito: Instämmer helt! Har egentligen lust att kassera mitt Anakee 3 framdäck och byta till ett 2. Problemet är att jag har inte råd, alt. är för snål. Kan man sätta sig och med lämpligt verktyg och skära fram ett bättre mönster? Skitdäcket är ju nästan nytt och lär vara närmast outslitligt. :confused:

Det man kan tänka sig att göra på ett Anakee 2 eller 3är väl att skära en längsgående räffla, kanske 1,5 - 2 cm från kanten på bägge sidor, för att få ett stadigare grepp på grus. Ev. två räfflor.
har själv ett Anakee 2 bak, som jag skall göra det på.:)
Att göra det bak är en bagatell. Ställ hojen på centralstödet eller liknande. Låt hojen gå på ettan och tomgång. Sätt dig bakom på en liten pall och ha en vinkelslip med ny slipskiva i.
På framhjulet får vinkelslipen driva hjulet , men då får man bromsa farten. Obs. om du är ovan att hantera en vinkelslip, så gör inte detta. Dessutom är faktiskt hörselskydd och skyddsglasögon absolut nödvändiga och även att utrymmet du jobbar i måste vara välventilerat, för det ryker en smula och luktar bränt gummi.:D:D:D

engström67
2013-10-16, 16:15
Det man kan tänka sig att göra på ett Anakee 2 eller 3är väl att skära en längsgående räffla, kanske 1,5 - 2 cm från kanten på bägge sidor, för att få ett stadigare grepp på grus. Ev. två räfflor.
har själv ett Anakee 2 bak, som jag skall göra det på.:)
Att göra det bak är en bagatell. Ställ hojen på centralstödet eller liknande. Låt hojen gå på ettan och tomgång. Sätt dig bakom på en liten pall och ha en vinkelslip med ny slipskiva i.
På framhjulet får vinkelslipen driva hjulet , men då får man bromsa farten. Obs. om du är ovan att hantera en vinkelslip, så gör inte detta. Dessutom är faktiskt hörselskydd och skyddsglasögon absolut nödvändiga och även att utrymmet du jobbar i måste vara välventilerat, för det ryker en smula och luktar bränt gummi.:D:D:D

Fattar ingenting:confused:varför kör man inte med typ tkc80 eller dylikt istället för att köpa "fel" däck och sedan skära i och tro det blir bättre:rolleyes:

engström67
2013-10-16, 16:22
:dito: Instämmer helt! Har egentligen lust att kassera mitt Anakee 3 framdäck och byta till ett 2. Problemet är att jag har inte råd, alt. är för snål. Kan man sätta sig och med lämpligt verktyg och skära fram ett bättre mönster? Skitdäcket är ju nästan nytt och lär vara närmast outslitligt. :confused:

Skitdäck?? jo på en sådan där liten och klen maskin så skulle inte ens jag sätta på sådana.Men funkar ju bra och är nog tänkt mer för dom större tyngre maskinerna,och runt 1000mil går dom för mig och det är helt ok.Räknar med att byta däck 1gång per säsong.Min Dominator jag hade lade jag på nya Tkc80,fattar inte varför man inte kör med sådana när man mest är och nöter på grusvägar,funkar ju bra på asfalt med.

Ove
2013-10-16, 16:42
Skitdäck?? jo på en sådan där liten och klen maskin så skulle inte ens jag sätta på sådana.

Jo nu är det ju så att det är såna där små och klena som det handlar om och vad du gör med din jättestarka som går i helt fantastiska hastigheter i lösan sand är väl i det sammanhanget rätt ointressant? :D


Min Dominator jag hade lade jag på nya Tkc80,fattar inte varför man inte kör med sådana.

Jo vi har nog förstått det... :rolleyes:

Ove
2013-10-16, 16:49
På framhjulet får vinkelslipen driva hjulet , men då får man bromsa farten. Obs. om du är ovan att hantera en vinkelslip, så gör inte detta. Dessutom är faktiskt hörselskydd och skyddsglasögon absolut nödvändiga och även att utrymmet du jobbar i måste vara välventilerat, för det ryker en smula och luktar bränt gummi.:D:D:D

:) Bra tips, får provas! Får bara fundera på hur jag ska gillra upp hojen. Vill gärna ha en jämn rotation på framhjulet så jag funderar på att rigga upp så att det rullar på en motoraxel medan jag slipar.

Riskfritt projekt för det kan ju inte bli sämre. :rolleyes:

räven
2013-10-16, 17:14
Engströmen har rätt, man borde se att de där däcket blir kasigt på grus å ratat det redan vid första påsyn

engström67
2013-10-16, 18:05
[QUOTE=Ove;85057]Jo nu är det ju så att det är såna där små och klena som det handlar om och vad du gör med din jättestarka som går i helt fantastiska hastigheter i lösan sand är väl i det sammanhanget rätt ointressant? :D

Är ju det som är fränt med stor motor:)Och med nabbdäck ännu roligare:)

Ove
2013-10-16, 18:13
Engströmen har rätt, man borde se att de där däcket blir kasigt på grus å ratat det redan vid första påsyn

:rolleyes: Visst är det så. Dumt köp - vilket landsvägsdäck som helst funkar minst lika bra.

Ove
2013-10-16, 18:25
Är ju det som är fränt med stor motor:)Och med nabbdäck ännu roligare:)

:confused: Men om man VILL vara en gammal ödmjuk och stillsam gubbe som puttrar fram utan att spruta sand och grus omkring sig med Tkc80 på asfalten och landsvägsdäck i sanden och en jäddrans massa hästkrafter o skit och vara häftig - kan inte det också fungera... måntro? :rolleyes:

(Bara läste tillbaka i dina inlägg och sammanfattade.... )

engström67
2013-10-16, 19:26
:confused: Men om man VILL vara en gammal ödmjuk och stillsam gubbe som puttrar fram utan att spruta sand och grus omkring sig med Tkc80 på asfalten och landsvägsdäck i sanden och en jäddrans massa hästkrafter o skit och vara häftig - kan inte det också fungera... måntro? :rolleyes:

(Bara läste tillbaka i dina inlägg och sammanfattade.... )

Självklart det är helt ok.:)Men är ju fortfarande förvånad att inte man andvänder nabbdäck när man ändå åker mest grus.Och Tkc80 är ju t o m billigare än Anakee:D

Ove
2013-10-16, 19:38
Självklart det är helt ok.:)Men är ju fortfarande förvånad att inte man andvänder nabbdäck när man ändå åker mest grus.Och Tkc80 är ju t o m billigare än Anakee:D

:) För min personliga del kör jag nog ca 75-80% asfalt och resten grus och det stämmer ju ganska bra med Anakee 2. ;)

Olle Å
2013-10-17, 08:35
Tråden av igen!!!!!! Den gällde ju drivpaketet.
Finns ju då två olika system. Antingen kedja eller rem alternativt kardan.
Jag vet inte vilket är det bästa, utan det är väl förutsättningarna som avgör.
Kedjan kräver ju en del underhåll och har vid färder på blöta grusvägar ganska kort livslängd, kanske ner mot 750 mil. På asfalten verkar kedjan hålla upp mot 4-5000 mil.
Den är ju ganska enkel att byta själv.
Remmen håller ju länge, men man bör nog undvika grusväg pga. risken att en liten sten hoppar upp och skadar remmen. Dyr historia.
Kardanen kräver väl sin service och underhåll, vilket kan vara svårt att sköta själv om något behöver schimsas eller dyl.
Ett mycket vanligt fel beträffande kedjans spänning kan ju uppstå, när den skall ha väldigt olika slack beroende på hojmärke. Från ca 5 cm på Transalp till 0 cm hos Husqvarnas nya.

Hondamannen
2013-10-17, 09:11
Bra summerat Olle, min kedja har gått 6200 mil och räknar med att den ska kunna rulla 2000 mil till. Kedja anser jag numera är överlägsen de andra systemena med tanke på kostnad och tid som man behöver att lägga ner på dem för att få igång systemet igen vid en eventuell haveri.



Tråden av igen!!!!!! Den gällde ju drivpaketet.
Finns ju då två olika system. Antingen kedja eller rem alternativt kardan.
Jag vet inte vilket är det bästa, utan det är väl förutsättningarna som avgör.
Kedjan kräver ju en del underhåll och har vid färder på blöta grusvägar ganska kort livslängd, kanske ner mot 750 mil. På asfalten verkar kedjan hålla upp mot 4-5000 mil.
Den är ju ganska enkel att byta själv.
Remmen håller ju länge, men man bör nog undvika grusväg pga. risken att en liten sten hoppar upp och skadar remmen. Dyr historia.
Kardanen kräver väl sin service och underhåll, vilket kan vara svårt att sköta själv om något behöver schimsas eller dyl.
Ett mycket vanligt fel beträffande kedjans spänning kan ju uppstå, när den skall ha väldigt olika slack beroende på hojmärke. Från ca 5 cm på Transalp till 0 cm hos Husqvarnas nya.

rolfmm
2013-10-17, 09:23
Ett mycket vanligt fel beträffande kedjans spänning kan ju uppstå, när den skall ha väldigt olika slack beroende på hojmärke. Från ca 5 cm på Transalp till 0 cm hos Husqvarnas nya.

5 cm är väl obelastad, dvs på centralstödet (och inte på depodstödet som jag först gjorde.....) ;)

engström67
2013-10-17, 12:32
Oljan i kardanen på Triumph Explorer skall bytas vid första service och aldrig mer enl Triumph:confused:.Jag tänker då byta oftare.

Mats Liifv
2013-10-17, 12:44
Oljan i kardanen på Triumph Explorer skall bytas vid första service och aldrig mer enl Triumph:confused:.Jag tänker då byta oftare.

Tror det är att rekommendera! BMW körde när man lanserade förra generationens boxer med "Filled for life" på kardanen. Funkade inte och man fick återgå till det gamla vanliga med regelbundna byten...