handdator

Visa fullständig version : Viltvarning!



Ove
2013-10-10, 18:21
Nu är höstmörkret här och det händer tydligen samma i skogarna som det alltid har gjort - djuren rör sig och ofta i skymning.

Körde i till Staden på förmiddagen och när jag kommer på E20 ser jag ett älghuvud på vägkanten?? Jodå det stämde, en älg hde blivit påkörd och låg där i väntan på borttransport. Bilen var redan bärgad från platsen.

På hemväg, ca. en mil in på 26;an en flagga i kanten och något svart i diket??? Måste kolla och där låg en sugga i 80-90 kilosklassen och var alldeles död. Inga bromsspår....

Jag är lite fundersam för djuren brukar komma bort från vägkanten väldigt fort, men här låg dom kvar i rätt många timmar. Grisen kanske ligger där än?

Hur som helst: Ta´t försiktigt där ute!

Olle Å
2013-10-10, 19:19
Nu är höstmörkret här och det händer tydligen samma i skogarna som det alltid har gjort - djuren rör sig och ofta i skymning.

Körde i till Staden på förmiddagen och när jag kommer på E20 ser jag ett älghuvud på vägkanten?? Jodå det stämde, en älg hde blivit påkörd och låg där i väntan på borttransport. Bilen var redan bärgad från platsen.

På hemväg, ca. en mil in på 26;an en flagga i kanten och något svart i diket??? Måste kolla och där låg en sugga i 80-90 kilosklassen och var alldeles död. Inga bromsspår....

Jag är lite fundersam för djuren brukar komma bort från vägkanten väldigt fort, men här låg dom kvar i rätt många timmar. Grisen kanske ligger där än?

Hur som helst: Ta´t försiktigt där ute!

Ni som brukar köra i mörkret, skaffa ett par extra ljus. De kostar inte så mycket och installationen är ganska enkel.:):)

erikn
2013-10-10, 21:05
Menar du så här?

http://sphotos-f.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/419751_10151245398758775_2088629906_n.jpg

Kakel_anders
2013-10-11, 07:32
Menar du så här?

http://sphotos-f.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/419751_10151245398758775_2088629906_n.jpg

Den va ny :))

RobbeS
2013-10-11, 14:38
Menar du så här?

http://sphotos-f.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/419751_10151245398758775_2088629906_n.jpg

Så kan man ju också förstöra en bil:eek: ...

Undrar vad besiktningen säger om det montaget?

Ove
2013-10-11, 14:47
Det kan ju alltid blända grisen som kommer ivägen och man slipper se den själv. Det är väl ungefär lika säkert som att ha en hög bakvänd bilbarnstol som skymmer rutan upp till solskyddet. :rolleyes:

erikn
2013-10-11, 17:06
Undrar vad besiktningen säger om det montaget?
Det undrar jag också. Men jag är ganska säker på att den inte kommer att gå igenom.

Ove: Jag tror inte att de skymmer sikten, men montaget är allt annat än vackert. Han kanske har fler motorhuvar...

Ove
2013-10-11, 18:29
Ove: Jag tror inte att de skymmer sikten, men montaget är allt annat än vackert. Han kanske har fler motorhuvar...

:hmmmm2: Nä kanske - om han håller sig i stan. Vet att jag som kör på mindre vägar skulle inte kunna ha dom där när t.o.m. själva motorhuven är ivägen ibland. :hmmmm2:

Olle Å
2013-10-11, 20:36
Det undrar jag också. Men jag är ganska säker på att den inte kommer att gå igenom.

Ove: Jag tror inte att de skymmer sikten, men montaget är allt annat än vackert. Han kanske har fler motorhuvar...

Vet bara att med den placeringen kan man knappast köra om det snöar eller om det är dimma.:mad::mad::mad:

Ove
2013-10-11, 21:06
Vet bara att med den placeringen kan man knappast köra om det snöar eller om det är dimma.:mad::mad::mad:

:dito: Instämmer helt, måste vara som att köra rakt in i ett enda stort ljus. :D

Olle Å
2013-10-12, 09:26
:dito: Instämmer helt, måste vara som att köra rakt in i ett enda stort ljus. :D

Enligt vad jag förstått är man då på väg mot livets ände.:mad:

erikn
2013-10-12, 11:31
Precis vad jag tänkte, men jag skrev det aldrig. :D

Ove
2013-10-12, 12:04
Enligt vad jag förstått är man då på väg mot livets ände.:mad:


Precis vad jag tänkte, men jag skrev det aldrig. :D

:cool: Kan ju vara resultatet av att man kör på en jättegris som man aldrig såg.. :rolleyes:

Bara ett litet försök att lotsa tillbaka till det som tråden var tänkt som.. :rolleyes:

engström67
2013-10-12, 18:33
Inte nog med förstörd motorhuv,dom där hella lyser rätt dåligt:eek:

Ove
2013-10-12, 19:03
:cool: Bara ett litet försök att lotsa tillbaka till det som tråden var tänkt som.. :rolleyes:

..men det sket sig. :D :rolleyes:

räven
2013-10-12, 19:30
..men det sket sig. :D :rolleyes:

3 , ca 60 kilos grisar över vägen. Hissade rumpan rätt upp när dom såg en GS

Olle Å
2013-10-12, 19:57
Här i södra Värmland som vanligt, med både älgar och rådjur på fel sid stängslen.:mad::mad:

Ove
2013-10-12, 20:46
Här i södra Värmland som vanligt, med både älgar och rådjur på fel sid stängslen.:mad::mad:

Och grisarna bryr sig inte om stängslen, dom bara sticker under trynet och sen kommer resten av grisen och dom lär sig fort - kan en så kan alla. Nu är dom många också, så alla som kan - ut och jaga. Dom smakar ganska gott.. :eating:

Olle Å
2013-10-13, 08:56
Och grisarna bryr sig inte om stängslen, dom bara sticker under trynet och sen kommer resten av grisen och dom lär sig fort - kan en så kan alla. Nu är dom många också, så alla som kan - ut och jaga. Dom smakar ganska gott.. :eating:

Har inte fått grisarna hit hem ännu, men det finns etablerade flockar några mil härifrån, så det är väl bara en tidsfråga.:):)

Ove
2013-10-13, 09:04
Har inte fått grisarna hit hem ännu, men det finns etablerade flockar några mil härifrån, så det är väl bara en tidsfråga.:):)

:mad: Sprider sig värre än löss och borde finnas överallt söder om Dalälven nu.

Olle Å
2013-10-13, 20:15
:mad: Sprider sig värre än löss och borde finnas överallt söder om Dalälven nu.

Så länge det finns personer som tjänar på att de finns, så kommer de nog att bli kvar.
Tänk på hur det är med älgarna. I det fallet har det ju accepterats att ett visst antal människor skadas och dör i älgolyckor varje år.:mad::mad::mad:

Ove
2013-10-13, 20:27
Så länge det finns personer som tjänar på att de finns, så kommer de nog att bli kvar.
Tänk på hur det är med älgarna. I det fallet har det ju accepterats att ett visst antal människor skadas och dör i älgolyckor varje år.:mad::mad::mad:

:rolleyes: Nu ä dä så att disse älgan har aldrig varit utrotade så dom får man acceptera på ett annat vis än gris, mink, varg, signalkräfta och några andra sorter som varit helt borta och sen har blivit utsatta igen.

Vildsvinet kom till - jag tror- Sörmland någon gång i början på förra seklet och där har det sen varit ganska begränsad utbredning till för något 20-tal år sen (gissning igen!) när det tydligen blev intressant att sätta ut för jakt på flera ställen. Det blev lite av en fluga och många hägn blev det. Det var något konstigt med dom där hägnen för portarna gick inte att stänga riktigt så till de stackars ägarnas förtvivlan rymde grisarna. Så måste det gått till för ingen har gått med på att grisarna skulle vara medvetet släppta. :rolleyes:

räven
2013-10-13, 20:49
:rolleyes: Nu ä dä så att disse älgan har aldrig varit utrotade så dom får man acceptera på ett annat vis än gris, mink, varg, signalkräfta och några andra sorter som varit helt borta och sen har blivit utsatta igen.

Vildsvinet kom till - jag tror- Sörmland någon gång i början på förra seklet och där har det sen varit ganska begränsad utbredning till för något 20-tal år sen (gissning igen!) när det tydligen blev intressant att sätta ut för jakt på flera ställen. Det blev lite av en fluga och många hägn blev det. Det var något konstigt med dom där hägnen för portarna gick inte att stänga riktigt så till de stackars ägarnas förtvivlan rymde grisarna. Så måste det gått till för ingen har gått med på att grisarna skulle vara medvetet släppta. :rolleyes:

Jag har för mig att det va regeringsbeslut att vi skulle ha vildsvin,eftersom vi haft vilda grisar i vår fauna tidigare.
Rätta mig om jag har fel.

Ove
2013-10-13, 21:14
Jag har för mig att det va regeringsbeslut att vi skulle ha vildsvin,eftersom vi haft vilda grisar i vår fauna tidigare.
Rätta mig om jag har fel.

:rolleyes:Skulle inte förvåna mig, men det är ju som att medvetet plantera in löss i håret på sig själv... :p :rolleyes:

Får rätta mig i mitt förra - minken och signalkräftan hör inte ens hemma på denna kontinenten. Minken släpptes ut p.g.a. matbrist vid WWII och förvildades här. Signalkräftan är tålig mot kräftpest och resultatet är att den med hjälp av just kräftpest närmast utrotat flodkräftan. :mad:

erikn
2013-10-13, 21:17
Idioter tog med sig rådjur över till Gotland. Håller på att bli ett riktigt gissel där.

Ove
2013-10-13, 21:35
Idioter tog med sig rådjur över till Gotland. Håller på att bli ett riktigt gissel där.

:rolleyes: Naturligtvis - finns väl inga lodjur där. Dom som fixade till sitt jaktbara vilt gjorde som sådana brukar efter principen "Tänk när det är för sent!". :rolleyes:

Chappy
2013-10-14, 00:31
Bacon är gott!!:mad::mad::mad:

Kakel_anders
2013-10-14, 07:22
Bacon är gott!!:mad::mad::mad:

Det där känner man igen allt för väl, ut o göm dig i utedasset med bössan bara ;)

Ove
2013-10-14, 08:04
Bacon är gott!!:mad::mad::mad:

... men jobbigt!! En alltför vanlig syn när halvtama svin varit i farten. :rolleyes:

Kakel_anders
2013-10-14, 08:07
... men jobbigt!! En alltför vanlig syn när halvtama svin varit i farten. :rolleyes:

Ja är det inte vildsvin så är det mattsvarta 740 med LGFskyltar :)

Olle Å
2013-10-14, 08:43
Vi som bor lite mera ute i landet måste väl underkasta oss vad stadsborna bestämmer åt oss eller????????
De är ju i majoritet.:mad::mad:
Vi som bor på landet och är djurägare och vill ha djuren ute på bete vilket även lagen kräver, gillar inte att ha lösspringande vargar och vildsvin.
En bonde som har många köttdjur behöver många kilometer staket. Skall de dessutom vargsäkras så kostar det massor extra plus att det går åt en extra man att hålla koll på staketen.:thumpdown::thumpdown:
Denna extra kostnad vill inte stadsborna betala, men varg vill de ha. Ruttet synsätt.:mad::mad::mad:
Som sagt det är ett helsike med alla dessa älgar, rådjur och vildsvin som springer på vägarna.:mad::mad::mad:
Kalla mig gärna grinig, men................

Kakel_anders
2013-10-14, 08:54
Jag förstår frustrationen hos den som själv har boskap, den är ju inte precis omotiverad.

Samtidigt vill jag inte leva i en värld där så fort något blir besvärligt eller nån fan skymtar en lo så bara måste den skjutas.

Jag är med på det du säger och om staten finansierade och engagerade sig lite mer i frågan så hade det säkert gått att omplacera besvärliga vargstammar.. grisen vettefan om den inte är lite jävligare att styra upp utan bössan dock xD

Jag har själv aldrig sett en levande varg i det vilda trots att jag hela mitt liv bott i vyschan.
Om man sköter det på rätt sätt kanske mina barn kan få göra det en dag :)

Ove
2013-10-14, 09:08
Jag förstår frustrationen hos den som själv har boskap, den är ju inte precis omotiverad.

Samtidigt vill jag inte leva i en värld där så fort något blir besvärligt eller nån fan skymtar en lo så bara måste den skjutas.

Jag är med på det du säger och om staten finansierade och engagerade sig lite mer i frågan så hade det säkert gått att omplacera besvärliga vargstammar.. grisen vettefan om den inte är lite jävligare att styra upp utan bössan dock xD

Jag har själv aldrig sett en levande varg i det vilda trots att jag hela mitt liv bott i vyschan.
Om man sköter det på rätt sätt kanske mina barn kan få göra det en dag :)

:hmmmm2: Grisen har bara 3 rejäla fiender - människan, trafiken och vinterkylan. Händer väl också att rovdjuren tar en och annan kulting. Finns bara att beskatta stammen med avskjutning, men den tänkta nöjesjakten är inte så kul för det handlar mest om vakjakt om nätterna och jakt med hund och med drev är långt ifrån ofarlig.

Vargen behöver också skjutas av i viss mån. Kanske inte för antalets skull, men oskygga individer ska sorteras bort för att vi ska kunna vara trygga själva och kunna ha djur utegående.

Egentligen väldigt enkla sammanhang. Problemet är väl att få stadsbor med expertstatus och dessutom makt att fatta dom. :rolleyes:

Olle Å
2013-10-14, 09:29
:hmmmm2: Grisen har bara 3 rejäla fiender - människan, trafiken och vinterkylan. Händer väl också att rovdjuren tar en och annan kulting. Finns bara att beskatta stammen med avskjutning, men den tänkta nöjesjakten är inte så kul för det handlar mest om vakjakt om nätterna och jakt med hund och med drev är långt ifrån ofarlig.

Vargen behöver också skjutas av i viss mån. Kanske inte för antalets skull, men oskygga individer ska sorteras bort för att vi ska kunna vara trygga själva och kunna ha djur utegående.

Egentligen väldigt enkla sammanhang. Problemet är väl att få stadsbor med expertstatus och dessutom makt att fatta dom. :rolleyes:

DET ÄR JU DET SOM ÄR PROBLEMET. Makthavarna vill inte fatta det hela.:thumpdown::thumpdown::thumpdown: