handdator

Visa fullständig version : Trafikblunder



Kakel_anders
2013-10-10, 10:16
Hej alla.

Liknande trådar har jag sett på alla möjliga ställen, men då det först nu egentligen passar väldigt bra in på migsjälv så vill jag endå passa på att starta en här :)

Jag åkandes bil till jobbet för första gången i år är lite i mina egna tankar, sitter o hummar på nån gammal skön låt och ska precis in i sista korsningen innan infarten till garaget på jobbet.

Det är en fyrvägskorsning som jag kört igenom 1000tals ggr så inget nytt att se här.
Håller koll på övergångsställen och de andra vägarna som ansluter till korsningen och passerar rödlju... VAFAN DET VA JU RÖTT!!?!?!?:confused:

Jag har officiellt kört mot rött och jag skäms brallorna av mig, det är helt oacceptabelt *skärpning!*.

Lätta era hjärtan mina vänner, personligen så är detta något som kommer gräma mig under en mycket lång tid känner jag..

erikn
2013-10-10, 11:37
Jag har haft körkort i 30 år, naturligtvis har man gjort blunders. Vet en gång på Sveavägen i sthlm, kommer från Norrtull och är nästan framme vid Kungsgatan. Där finns två rödljus ganska nära varann, och jag tittade på fel. Jag såg grönt, men det var rödljuset efter. Rödljuskörning.

I förrgår såg jag en som körde mot rött, eller rättare sagt, två st. Vete sjutton vad de tittade på, men fel blev det. Från Gullmarsplan, när man ska svänga in på Hammarby fabriksväg. Två filer som svänger, jag på MC i vänsterfil, bil i höger. Det finns ingen vid övergångsstället, men när det blir grönt för cykel så åker bilen bredvid mig. Och den som står efter. Jag står kvar, och den tredje bilen i högerkörfältet åker fram och stannar vid linjen.

Kakel_anders
2013-10-10, 12:33
Det är lätt hänt, jag tror chocken (Som kanske för några låter helt överdriven för vissa) var över att jag faktiskt kunnat skada någon riktigt illa.

Olle Å
2013-10-10, 15:37
Det är lätt hänt, jag tror chocken (Som kanske för några låter helt överdriven för vissa) var över att jag faktiskt kunnat skada någon riktigt illa.

Finns en jäkla korsning vid Gruvön utanför Grums på E 18. 4-vägskorsning med gång och cyckelövergång lite vid sidan av vägbanan. Om man står och väntat för att köra ut p E 18 kan fotgängaren få grönt för att gå över vägen, samtidigt som bilen får grönt till höger. När man då har svängt ut på E 18 ser man inte att fotgängaren eller moppen har fått grönt.:mad::mad::mad:

Nina
2013-10-10, 20:44
I centrala kommunen här finns en korsning vid OKQ8 där rödljusen slår om per automatik när man kommer så det har man ju lärt sig. Men så en dag slog de inte om när jag kom. Tror ni jag upptäcker det i tid? Ha, nej då, hann rulla en bit in i korsningen. Skämdes så klart för detta nåt grymt och tänkte på att jag kunde ha kört på nån om nån hade grönt men jag var som tur var ensam där.

Olle Å
2013-10-11, 08:38
I centrala kommunen här finns en korsning vid OKQ8 där rödljusen slår om per automatik när man kommer så det har man ju lärt sig. Men så en dag slog de inte om när jag kom. Tror ni jag upptäcker det i tid? Ha, nej då, hann rulla en bit in i korsningen. Skämdes så klart för detta nåt grymt och tänkte på att jag kunde ha kört på nån om nån hade grönt men jag var som tur var ensam där.

Körde till jobbet tidigt en morgon. Kom till en 4-vägskorsning. hade grönt och bara körde på. Från tvärgatan kom en annan bil körande nästan samtidigt. Jäkla sjusovare tänkte jag.
Läste sedan i tidningen att det blivit fel på trafikljusen där, varvid en rejäl krock skedde lite senare då trafiken kommit igång ordentligt.:eek::eek:
Konstigt egentligen att man litar fullt och fast på en lampa så pass att man riskerar livet.:rolleyes::rolleyes:

erikn
2013-10-11, 08:54
Det där ska inte kunna hända om de gjort det rätt. Det ska finnas säkerhetsrelän som blockerar så att man inte kan få grönt från två håll. I alla fall när jag var på en kort kurs för det här för nästan 20 år sedan. Höll då på med signalsystem för järnvägen, men vi höll på att kolla för att eventuellt även jobba med signalsystem på vägar.

Kakel_anders
2013-10-11, 12:33
Skönt att veta att fler än jag har haft sina blunders iallafall.

Kan hålla med om att det är rätt lustigt med trafikljus och ens blinda tro till dem och tänker man på det så gäller det ju många regler och skyltningar i landet.
Reglerna funkar ju bara om alla lyder dem blindt, gör inte alla det så är det alltid med livet som insatts =/

Något man blir påminnd om titt som tätt är ju högerregeln, den hade jag rätt svårt för i början.

Nina
2013-10-11, 13:13
Något man blir påminnd om titt som tätt är ju högerregeln, den hade jag rätt svårt för i början.

Jag hade en toppenlärare i trafikskolan och han sa så här ang högerregeln: om inget annat anges gäller högerregeln. Buslätt, så finns det ingen huvudledsskylt så gäller högerregeln. :)

LowTech
2013-10-11, 13:20
. Buslätt, så finns det ingen huvudledsskylt så gäller högerregeln. :)
Visst - problemet är bara att så få känner till det...:D

Kakel_anders
2013-10-11, 13:21
Kan bara hållamed, problemet med högerregeln är inte att den finns, det är att var tredje trafikant inte begriper den :)

Nina
2013-10-11, 13:38
Kan bara hållamed, problemet med högerregeln är inte att den finns, det är att var tredje trafikant inte begriper den :)

Man blir mäkta förvånad när man möter nån i trafiken som också kan den men det är sällan. De är få men de finns. :)

RobbeS
2013-10-11, 14:00
Kan bara hållamed, problemet med högerregeln är inte att den finns, det är att var tredje trafikant inte begriper den :)

Det är bara att skicka dom okunniga till Finland. Där lär dom sig fort för där är högerregeln helig:D

erikn
2013-10-11, 14:03
Jag hade en toppenlärare i trafikskolan och han sa så här ang högerregeln: om inget annat anges gäller högerregeln. Buslätt, så finns det ingen huvudledsskylt så gäller högerregeln. :)

Under förutsättning att de som sätter skyltarna gör rätt. Ska ta lite bilder så ska ni se hur illa det är i mitt närområde med skyltningen, det gör att folk här håller på att förlora kunskapen om högerregeln.

Väse Conny
2013-10-19, 21:34
I Grums borde det vara en vindavkännare som prioriterar vid lukt

Ankan1
2013-10-20, 09:09
Skulle ta körkort för bil på trafikskola en gång i tiden när jag fick reda på att det var sista dagen att lämna in ett uppkörningspapper som låg kvar hemma så jag satte mig på 125:an och drog iväg nerför trottoaren.Uppkörningsläraren från annan ort undrade vem f_n det var som körde mc på trottoaren och min trafikskolelärare svarade, ja den som det visste.
(Han räddade mig med andra ord). :D

jrutgers
2013-10-28, 13:38
Jag hade en toppenlärare i trafikskolan och han sa så här ang högerregeln: om inget annat anges gäller högerregeln. Buslätt, så finns det ingen huvudledsskylt så gäller högerregeln. :)


Visst - problemet är bara att så få känner till det...:D

Det här är nyheter för mig..är det verkligen så?!!:D

MEHall
2013-12-28, 05:48
Finns en jäkla korsning vid Gruvön utanför Grums på E 18. 4-vägskorsning med gång och cyckelövergång lite vid sidan av vägbanan. Om man står och väntat för att köra ut p E 18 kan fotgängaren få grönt för att gå över vägen, samtidigt som bilen får grönt till höger. När man då har svängt ut på E 18 ser man inte att fotgängaren eller moppen har fått grönt.:mad::mad::mad:

Vad tusan!:eek: Det måste man förutsätta, man måste faktiskt lämna företräde för alla trafikanter vars väg man korsar, så bli inte förbaskad på grund det! :rolleyes: ;)



:cool:

erikn
2013-12-30, 18:48
Finns en jäkla korsning vid Gruvön utanför Grums på E 18. 4-vägskorsning med gång och cyckelövergång lite vid sidan av vägbanan. Om man står och väntat för att köra ut p E 18 kan fotgängaren få grönt för att gå över vägen, samtidigt som bilen får grönt till höger. När man då har svängt ut på E 18 ser man inte att fotgängaren eller moppen har fått grönt.:mad::mad::mad:

Då är det trafikljuset fel. Om man får grön pil ska ingen annan få grönt samtidigt.

Ove
2013-12-30, 21:58
Vad tusan!:eek: Det måste man förutsätta, man måste faktiskt lämna företräde för alla trafikanter vars väg man korsar, så bli inte förbaskad på grund det! :rolleyes: ;)
:cool:

Korsningen vid Gruvön är verkliigen knepig, den bör ses innan man har åsikter. Cykelbanan försvinner bort från utfarten från samhället innan den korsar den större vägen så det är väldigt lätt att missa att den ingår i samma system. Håller fullständigt med Olle, den skulle göras om innan det händer olyckor.

Väse Conny
2013-12-31, 00:10
Gör en undergång för cyklister, samt andra förbättringsåtgärder så man slipper stanna i oset

Reject
2013-12-31, 11:11
Jag hindrade en civilpolis mitt i deras utryckning :\ Till mitt försvar så hade han inte ljudsiren på, utan det var bara ljus på slaget.

Han kom farande i en korsning och jag såg honom för sent. Slutade med att vi bägge fick bromsa in och mötes mitt i korsningen. Min spontana reaktion var att höja handen lite och sen köra, vilket förmodligen sinkade honom ännu mera :/

Ringde faktiskt sedan till lokalpolisen för att höra mig för om mitt beteende, men det blev ingen påföföljd. Så här i efterhand misstänker jag att jag inte är den första som råkar komma i vägen...

MEHall
2014-01-01, 14:08
Då är det trafikljuset fel. Om man får grön pil ska ingen annan få grönt samtidigt.
Det är faktiskt lite fel det där, all trafik som kommer från de korsande filerna har rött då din fil har grönt, och grönt har även cykel och gångväg. :rolleyes:
Tycker förstås att det borde ändras så bara en riktning i taget får köra! ;)

erikn
2014-01-01, 16:22
Dålig förklaring från min sida. Om du får grön pil åt höger så får inte vare sig gångare eller cyklister få grönt över den väg du svänger in på.

Har du grön pil åt vänster får inte mötande trafik ha grönt (förutom svängande) eller gångare och cyklister. Däremot ska du räkna med att gångare och cyklister har grönt om du har vanlig grön utan pil.

MEHall
2014-01-02, 11:32
Måste säga att tyvärr så finns det korsningar där högersvängande, cykel och gångväg har grönt samtidigt, kanske inte där det finns flera filer dock. :rolleyes:



:cool:

erikn
2014-01-03, 00:47
Om de har grön pil (bilarna) så är det trafikljuset definitivt felgjort. Då ska de anmälas till väghållaren.