handdator

Visa fullständig version : Läckage runt ventil



rolfmm
2013-10-06, 20:23
Kom ut i garagen imorse var bakdäcket flatt. Fylde luft i men efter en timme va det flatt igen. Vid hjälp av diskmedel och vatten fann jag en läcka runt ventilen.
Nån ideer? Det är vell ingen slang i däcket?

erikn
2013-10-06, 21:23
Det kan det vara, det satt slang i mitt hjul innan, jag tog bort den när jag bytte däck.

Sedan kan det vara en gammal ventil som gummit spruckit på, det är inte alla som byter ventil när de byter däck.

V Saarela
2013-10-07, 03:48
Jo, det är slang i Transalpen.....

Olle Å
2013-10-07, 20:29
Kom ut i garagen imorse var bakdäcket flatt. Fylde luft i men efter en timme va det flatt igen. Vid hjälp av diskmedel och vatten fann jag en läcka runt ventilen.
Nån ideer? Det är vell ingen slang i däcket?

Det är slang i däcket. Kan uppstå det fenomenet när en liten pyspunka läcker ut den lättaste vägen som ju är vid ventilen. Punkan kan ju vara varsomhelst på slangen. :mad:

räven
2013-10-07, 20:57
Det kan det vara, det satt slang i mitt hjul innan, jag tog bort den när jag bytte däck.

Sedan kan det vara en gammal ventil som gummit spruckit på, det är inte alla som byter ventil när de byter däck.
Byt slang, kolla insidan på däcket, fins ingen genväg

Olle Å
2013-10-08, 17:58
Byt slang, kolla insidan på däcket, fins ingen genväg

Spruta framför allt inte i punkaspray i ett däck med slang.:eek::eek::eek:

rolfmm
2013-10-08, 18:14
Nej, det blir nog framskjutning av nya däck. Är det nån markant skillnad på hastighetsmärkning S, H o V? Jag behöver ju bara S men den är svår att få tag på (Anakee 2)? :confused:

Olle Å
2013-10-08, 18:51
Nej, det blir nog framskjutning av nya däck. Är det nån markant skillnad på hastighetsmärkning S, H o V? Jag behöver ju bara S men den är svår att få tag på (Anakee 2)? :confused:

s-180 km/t
t-190 km/t
h-210 km/t
V-240 km/t :):)

rolfmm
2013-10-08, 19:12
Jo, jag vet - men är det sant att S-däck ger bettre grepp och flera km i normala hastigheter?

Olle Å
2013-10-09, 08:44
Jo, jag vet - men är det sant att S-däck ger bettre grepp och flera km i normala hastigheter?

En exakt fråga som kräver ett exakt svar, som bara en test kan svarta på.
Möjligen kan Michelin ge ett exakt svar, för de borde ju ha gjort däcktester på sina däck.
Det är ju olika gummiblandningar i de olika däcken. :confused::confused:

Olle Å
2013-10-09, 08:58
Jo, jag vet - men är det sant att S-däck ger bettre grepp och flera km i normala hastigheter?

jag har skickat din fråga vidare till Michelin. Får se hur snabbt ett svar kommer:):):)

räven
2013-10-09, 09:07
Man ska inte välja högre hastighetsklass än man behöver. Dom länder i EU som har fri fart kan nitisk polis kolla om däcken duger till hojens prestanda. Obs. Jag är räv inte michelin.

LowTech
2013-10-09, 10:27
Man ska inte välja högre hastighetsklass än man behöver. Dom länder i EU som har fri fart kan nitisk polis kolla om däcken duger till hojens prestanda. Obs. Jag är räv inte michelin.
Står det inte i fordonspapperen vilken hastighetsklass man minst ska ha?
Står det t ex "V" måste du ha "V" även om du bara kör i Sverige.
Utbudet av S resp H är stort men det krymper snabbt om man vill ha "V"
Risken att åka dit är väl minimal men det ska väl kollas hos SBP (motsv) men (över)nitiska personer finns överallt..
Och då vanligen på fel ställe , just nu kom jag att tänka på lapplisan som lappade brandbilen som stod parkerad på ett torg (="parkmark")

Olle Å
2013-10-09, 12:23
Man ska inte välja högre hastighetsklass än man behöver. Dom länder i EU som har fri fart kan nitisk polis kolla om däcken duger till hojens prestanda. Obs. Jag är räv inte michelin.

Ju högre prestationskalass, ju dyrare däck. Tror nog gummihandlarna vill minska på sortimentet och kanske bara hålla sig med S, H och V- däck. Dvs 180, 210 och över 240 km/h

rolfmm
2013-10-09, 13:59
Kan jag ha V fram och H bak ?? :hmmmm2: :confused:

Olle Å
2013-10-09, 19:50
Kan jag ha V fram och H bak ?? :hmmmm2: :confused:

Jag tror att du aldrig kommer att uppleva någon skillnad med en Transalp eftersom dess toppfart är lägre än 210 km/tim.:rolleyes::rolleyes::rolleyes:
Vi får vänta och se vad Michelin svarar på min fråga.:confused:

rolfmm
2013-10-09, 19:58
Michelin Anakee 2 värkar hopplösa få tag på så det lutar mot Metzeler Tourance (http://hojdack.se/Metzeler/Motorcykeld%C3%A4ck/Metzeler/Tourance.aspx). Är nog inget dåligt däck det heller.....

Olle Å
2013-10-10, 09:44
Michelin Anakee 2 värkar hopplösa få tag på så det lutar mot Metzeler Tourance (http://hojdack.se/Metzeler/Motorcykeld%C3%A4ck/Metzeler/Tourance.aspx). Är nog inget dåligt däck det heller.....

Tror inte det är svårt att få tag i Anakee 2. Skall kolla.:)