handdator

Visa fullständig version : Saknar 1 kw för uppkörning



DanKvi87
2013-10-05, 15:13
Hej, helt ny på forumet, är dessutom väldigt ny på allt vad gäller motorcyklar.

Har efter mycket om och men lyckats låna min brors Suzuki VZ800 som jag ska ha och övningsköra med tillsammans med en bekant som handledare.

Min bror köpte denna MC för att kunna ha att köra upp med för ca 2 år sedan, men som många av er nu känner till ändrades ju reglerna för tung MC för att bara godkänna minst 40 kw motoreffekt.

Problemet är ju att denna hoj enligt Transportstyrelsen är 39 kw :mad:

Det saknas alltså ynka 1 kw för att vara godkänd för uppkörning :(

Frågan till er kunniga: Vad kan man göra åt detta? Kan man på ett enkelt sätt trimma upp den utan allt för stora ingrepp?

Vad tror ni?

/ Daniel

Kakel_anders
2013-10-05, 16:00
Det går säkert att skrämma upp den lite, men det innebär ju också att den gå igenom en regbes med intyg om effektskillnaden.

Huruvida man kan göra ett sånt själv eller om det måste utfärdas på nån firma vette sjuttsingen.

Polaren hade exakt samma problem när han skulle köra upp på exakt samma hoj, slutade med att han lånade en annan.

Går du på körskola så kan du ju låna deras hoj på uppkörningen, skulle tro att det blir billigare..

Olle Å
2013-10-05, 16:01
Hej, helt ny på forumet, är dessutom väldigt ny på allt vad gäller motorcyklar.

Har efter mycket om och men lyckats låna min brors Suzuki VZ800 som jag ska ha och övningsköra med tillsammans med en bekant som handledare.

Min bror köpte denna MC för att kunna ha att köra upp med för ca 2 år sedan, men som många av er nu känner till ändrades ju reglerna för tung MC för att bara godkänna minst 40 kw motoreffekt.

Problemet är ju att denna hoj enligt Transportstyrelsen är 39 kw :mad:

Det saknas alltså ynka 1 kw för att vara godkänd för uppkörning :(

Frågan till er kunniga: Vad kan man göra åt detta? Kan man på ett enkelt sätt trimma upp den utan allt för stora ingrepp?

Vad tror ni?

/ Daniel
Inte allas svårt att trimma upp den, men sedan måste den ombesiktas med allt vad detta innebär i kostnader och besvär och intyg hit och dit.:mad::mad:

DanKvi87
2013-10-06, 09:05
Låter kanske som om det är enklare att bara låna en hoj från nån annan, alternativt en körskola om man väljer att gå den vägen. :-)

TheCrow
2013-10-07, 19:55
Jag hade samma problem, jag hyrde av körskolan. Du kommer ändå inte vilja köra högfartsbanan med den hojjen.

Jag har försökt utan att lyckas en enda gång. Konorna far åt alla håll, inbromsningen längst bort i vändningen är riktigt spännande eftersom bromsarna är sådär på en VZ:a. Lite som att ratta runt en trimmad fiskeskuta i en småbåtshamn eller nått.

/Freddo

Kakel_anders
2013-10-08, 07:21
Jag hade samma problem, jag hyrde av körskolan. Du kommer ändå inte vilja köra högfartsbanan med den hojjen.

Jag har försökt utan att lyckas en enda gång. Konorna far åt alla håll, inbromsningen längst bort i vändningen är riktigt spännande eftersom bromsarna är sådär på en VZ:a. Lite som att ratta runt en trimmad fiskeskuta i en småbåtshamn eller nått.

/Freddo

Jaaa jag kan nog faktiskt hålla med här, inte det absolut smidigaste valet för en uppkörning precis.

Men finns viljan bara så :))

DanKvi87
2013-10-09, 13:25
Jaaa jag kan nog faktiskt hålla med här, inte det absolut smidigaste valet för en uppkörning precis.

Men finns viljan bara så :))

Nej jag är ju som sagt nybörjare på körandet, men tycker hittills att det går rätt så bra, dock när det kommer till krypkörandet och småmanövrerandet är det riktigt svårt. Skitjobbigt att hålla balansen när man ska fotbromsa och måste lyfta upp foten osmidigt till bromsen utan att tappa kontrollen, det är ingen lätt match för en nybörjare, men jag får hoppas att övning på en svår motorcykel förbereder mig och gör det ännu enklare att köra upp med en enklare så småningom.

Dock kommer jag med största sannolikhet köpa mig en glidare när kortet väl är taget, så det kanske inte är så dumt att lära sig köra med den sortens hoj man planerar att köra i framtiden.

Ove
2013-10-09, 15:27
Skitjobbigt att hålla balansen när man ska fotbromsa och måste lyfta upp foten osmidigt till bromsen utan att tappa kontrollen

:confused: Vaddå lyfta foten? Du har väl foten på pinnen och bromsen sitter på plats för att bara tryckas till? Använd frambromsen annars, funkar för mig. ;)


det är ingen lätt match för en nybörjare, men jag får hoppas att övning på en svår motorcykel förbereder mig och gör det ännu enklare att köra upp med en enklare så småningom.

:hmmmm2: Nja? Att träna in tekniken kan nog gå lika bra på något lättkört. Det handlar ju om att känna och regera på rätt sätt när man börjar komma i obalans. Att träna upp den förmågan går nog lättast om man inte behöver känna att man brottas med en tung och ovillig klump samtidigt. Förmågan först sen lära sig hur samma saker fungerar på den aktuella hojen. Min idé alltså..:flute:

Kakel_anders
2013-10-09, 17:54
:hmmmm2: Nja? Att träna in tekniken kan nog gå lika bra på något lättkört. Det handlar ju om att känna och regera på rätt sätt när man börjar komma i obalans. Att träna upp den förmågan går nog lättast om man inte behöver känna att man brottas med en tung och ovillig klump samtidigt. Förmågan först sen lära sig hur samma saker fungerar på den aktuella hojen. Min idé alltså..:flute:


Personligen så hade jag stor nytta av att träna manövrarna inför uppkörningen på min gsx600f, den var avsevärt klumpigare i låga hastigheter än körskolans hojar.

Det gick som på räls när man sedan satte sig på skolans GS :)

DanKvi87
2013-10-09, 18:42
:confused: Vaddå lyfta foten? Du har väl foten på pinnen och bromsen sitter på plats för att bara tryckas till? Använd frambromsen annars, funkar för mig. ;)

Saken är den att fotbromsen är så dumt placerad så jag kan inte naturligt hålla foten på pinnen och bromsa utan att behöva flytta foten något. Det är verkligen irriterande, men jag försöker variera och vänja mig vid att krypköra med både fot- och handbroms.


:hmmmm2: Nja? Att träna in tekniken kan nog gå lika bra på något lättkört. Det handlar ju om att känna och regera på rätt sätt när man börjar komma i obalans. Att träna upp den förmågan går nog lättast om man inte behöver känna att man brottas med en tung och ovillig klump samtidigt. Förmågan först sen lära sig hur samma saker fungerar på den aktuella hojen. Min idé alltså..:flute:

Jag förstår hur du menar, du har en poäng i det. Dock kommer jag inte investera i något eget än förrän nästa sommar, så övningskörningen blir på Suzukin och uppkörning får väl bli på någon trafikskolas hoj, som man förhoppningsvis får testköra lite innan.

TheCrow
2013-10-09, 22:03
Eftersom jag har en Suzuki själv så har jag noterat vissa saker som väsentligt skiljer den från körskolans hoj.

Men till att börja med så ska du inte behöva lyfta foten för att använda bromsen. Justera in den så att den passar. Det är inte särskilt svårt.

När det kommer till lågfartsbanan så ställer Intrudern till det på så vis att det inte går att klämma åt runt tanken med knäna, för då går det inte göra fullt styrutslag. Däremot så går det ändå att ta sig runt men har man inte övat in sig på skolans mc så blir det fel ändå.

Högfartsbanan har jag ju redan beskrivit, Intrudern är för trög i sida och har för dåliga bromsar för att det ska funka bra.

Mvh
Freddo

Intruder
2013-10-09, 23:04
Freddo OBS VZ o inte VS
Maraudern har bra bromsar men inte Intruder
Tanten har en VZ o den går o låsa handbromsen utan problem

Peo
2013-10-10, 14:27
Denna film har bra tips för att kunna hantera hojen, med lite övning kör man cirklar med fullt styrutslag även med en intruder 1500.

Ride Like a Pro (https://www.ridelikeapro.com/store-products/instructional-dvds?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=137&category_id=6)

(kan gå att ladda ner från någon piratsida.....)

TheCrow
2013-10-10, 14:53
Freddo OBS VZ o inte VS
Maraudern har bra bromsar men inte Intruder
Tanten har en VZ o den går o låsa handbromsen utan problem

Nu har jag iofs en Intruder M800 2006/2007 vilket ska motsvara Maraudern och jag tycker den bromsen är rätt kass. Kanske var bättre på de äldre? Jag fick verkligen stressa fram en låsning på min när det var torr asfalt. På högfartsbanan var jag halvvägs in i vändgården innan hastigheten kändes bekväm för att vända.

Och jo jag vet att det går att göra fullt styrutslag, men inte samtidigt som man klämmer åt runt tanken. Inte på M800 iaf, då tar styret i benet. Så grejen blir att man över upp balansen på ett annat sätt på en Intruder än när man kommer till skolans gathoj. Inget jätteproblem men det tog mer än två försök innan jag fatta varför jag tappa balansen på körskolans hoj när jag klarade det med min egen.

Mvh
Freddo