handdator

Visa fullständig version : O! Kaffe! Denna djävulsbryggd! :P



Mymlan
2013-10-04, 17:49
Nyss hemkommen från ett födelsedagsfirande slog det mig att jag nog måste vara den ända övertjugoåring som inte gillar kaffe. Naturligtvis var det ända dryckesalternativet på detta kalas just kaffe och bara för att vara artig pressade jag ned en kopp kaffe. Nu är både smaklökarna och jag själv helt i obalans. XD
Så nu till min fråga: Är jag den ända "vuxna" människan i denna värld som inte pallar ens en kopp av denna dryck?

Mvh MårSomEttAs

Olle Å
2013-10-04, 17:57
Nyss hemkommen från ett födelsedagsfirande slog det mig att det mig att jag nog måste vara den ända övertjugoåring som inte gillar kaffe. Naturligtvis var det ända dryckesalternativet på detta kalas just kaffe och bara för att vara artig pressade jag ned en kopp kaffe. Nu är både smaklökarna och jag själv helt i obalans. XD
Så nu till min fråga: Är jag den ända "vuxna" människan i denna värld som inte pallar ens en kopp av denna dryck?

Mvh MårSomEttAs

Nej du är inte den enda som inte dricker kaffe, men en av de få som inte gör det.
Är man ovan vi denna dryck så kan det uppstå diverse biverkningar som ont i magen , illamående eller man kan helt plötsligt få överskottsenergi. Men man vänjer sig och då blir man beroende av denna brygd.
Ungefär som med rökning, jobbigt att börja, men ett helsike att sluta med det.:D:D:D

Ankan1
2013-10-04, 18:11
Lite intressant det där med kaffedrickande bland de olika generationerna när många av dagens yngre förmågor varken dricker kaffe eller te.Man sparar ju några kronor i slutvalsen men går samtidigt miste om den oerhört befriande beroendekänslan av en kopp kaffe en tidig morgon eller kväll.Den vill jag inte vara utan.Samt min öl och mitt snus och mina cigg heller för den delen. :D

räven
2013-10-04, 18:20
Lite intressant det där med kaffedrickande bland de olika generationerna när många av dagens yngre förmågor varken dricker kaffe eller te.Man sparar ju några kronor i slutvalsen men går samtidigt miste om den oerhört befriande beroendekänslan av en kopp kaffe en tidig morgon eller kväll.Den vill jag inte vara utan.Samt min öl och mitt snus och mina cigg heller för den delen. :D

Möe laster du. Hinner du köra Mc oxå?

Mymlan
2013-10-04, 18:21
Lite intressant det där med kaffedrickande bland de olika generationerna när många av dagens yngre förmågor varken dricker kaffe eller te.Man sparar ju några kronor i slutvalsen men går samtidigt miste om den oerhört befriande beroendekänslan av en kopp kaffe en tidig morgon eller kväll.Den vill jag inte vara utan.Samt min öl och mitt snus och mina cigg heller för den delen. :D

Te är gott! Blir dock inte så ofta att man kokar bara en kopp till sig själv. Alla min vänner dricker kaffe (finländare är i snitt större konsumenter av kaffe än svenskar). Känner mig lite utanför där jag sitter med min tekopp när alla andra dricker kaffe. :)

jrutgers
2013-10-04, 20:16
Te är gott! Blir dock inte så ofta att man kokar bara en kopp till sig själv. Alla min vänner dricker kaffe (finländare är i snitt större konsumenter av kaffe än svenskar). Känner mig lite utanför där jag sitter med min tekopp när alla andra dricker kaffe. :)

Mittä? Kan man dricka MER kaffe än svensken. Inte undra på att det är Sisu i våra finska grannar. Dom är ju speedade! :D

Tycker inte du skall känna dig utanför. Du är ju bara en mer unik tytte än dom andra. (Flåt, men har lite problem med finska stavningar av någon anledning??)

erikn
2013-10-04, 20:27
Kaffe är så j_la äckligt! Jag är 49, jag har väl sammanlagt druckit 2-3 koppar kaffe i mitt liv. Beskt eländigt rävgift.

Försökte få i mig en kopp kaffe vid Gränna en Vätternrunda då jag var så fasligt trött, ville testa det där med koffein. Men jag lyckades bara få i mig en halv, jag provade rent, med mjölk, socker, vad jag än gjorde så var det bara äckligt.

Te kan jag dricka, men det är sällan jag bara kokar en kopp här hemma.

Kakel_anders
2013-10-04, 20:40
Tror jag har ett rekord på en 50 koppar på en riktigt lång arbetsdag... INTE EN ENDA FJÄRT på det mina damer och herrar *stålmage*.

Skämtosido kaffe kunde man egentligen varit utan... men jag vill inte! :)

Nina
2013-10-04, 20:49
Här är en till som inte dricker kaffe (längre). Efter en hamburgare på MacDonald's och därefter en veckas påföljande ilsken magsjuka gick det inte att dricka kaffe så jag tog te som var snällare mot magen. När magen var bra satte jag på en kopp kaffe men då hade smaklökarna avvant sig med just kaffet. Fy tusan så äckligt det smakade! Så jag fortsatte med te och så här några år senare upptäcker jag att de sura uppstötningarna har upphört. :)

Men visst har det hänt man kommit på fest och det enda som serveras är kaffe. Eller vid övrig sammankomst som innebär sällskaplig fika står bara kaffet framdukat.

erikn
2013-10-04, 22:56
Tror jag har ett rekord på en 50 koppar på en riktigt lång arbetsdag...
Låter som min förra chef, han dricker kopiösa mängder kaffe. Han kunde gå till kaffemaskinen 20 meter bort i korridoren, sedan när han kom tillbaka till sitt rum så var koppen slut (dubbel). Han skaffade en termos och den fyllde han flera gånger om dagen.

Olle Å
2013-10-05, 08:34
Låter som min förra chef, han dricker kopiösa mängder kaffe. Han kunde gå till kaffemaskinen 20 meter bort i korridoren, sedan när han kom tillbaka till sitt rum så var koppen slut (dubbel). Han skaffade en termos och den fyllde han flera gånger om dagen.

Frågan är hur påverkad man blir av kaffe. Om man håller upp ett par dagar och sedan dricker ganska mycket, så verkar det som en extra speed. En del multisportare gör så inför en tävling.:eek:
Om man däremot tar bort kaffet för chefen helt plötsligt kommer han nog klättra på väggarna i ren frustration pga. abstinens. Prova och göm automaten:D:D:D:D

Ankan1
2013-10-05, 10:08
Möe laster du. Hinner du köra Mc oxå?

Oja, slutade en gång med snus i tre månader och var över den värsta perioden pga en vadslagning som jag faktiskt vann men började sedan igen när jag tyckte om nikotinruset i kroppen.Däremot så är det mycket svårare att sluta med snus när det går rakt in i blodomloppet på ett annat vis än cigaretter.Man får svettningar och skakningar i kroppen som ibland faktiskt kan påminna om en tyngre drogavvänjning.

Nina
2013-10-05, 11:31
Fast nyligen när jag körde in dottern till akuten fanns det en automat där, te fanns men ingen mjölk. Jag tycker mindre om te utan mjölk och föredrar en skvätt mjölk i tekoppen. Hmm, njä, ska jag ta choklad då? funderade jag men kom på att den innehåller kopiösa mängder socker så Capuccini köpte jag.

Jo den gick ner, var inte så dum faktiskt. När maken ringde berättade jag att tryckt ner en Capuccini. Min man sa att nu kommer jag vara vaken hela natten. En timme senare satt jag och halvsov i väntrummet för det var sent. Vad då pigg?? Minns när jag drack kaffe, jag kunde dricka kaffe och sen gå och lägga mig, inga problem. Har hört folk som inte kan ta en kopp kaffe efter kl 15 för då kan de inte somna på kvällen. Kaffe verkar inte påverka mig på så vis. Och jag har inte känt nåt sug efter vare sig kaffe eller Capuccini sen den koppen på akuten.

Hamre
2013-10-05, 17:14
Däremot så är det mycket svårare att sluta med snus när det går rakt in i blodomloppet på ett annat vis än cigaretter.Man får svettningar och skakningar i kroppen som ibland faktiskt kan påminna om en tyngre drogavvänjning.

Kan jag inte hålla med om detta. Slutade att röka 1994 efter ca 30 år som rökare, inga som helst problem! Började snusa vid samma tidpunkt, snusade i ca 15 år innan jag slutade med snusen också! Det var helt smärtfritt inte minsta sug efter nikotin!
Vet att det är individuellt om du kan klara att sluta med rökning eller snusning, men att jämföra med tyngre drogavvänjning e ju bara barnsligt!

Ove
2013-10-05, 17:40
Vet att det är individuellt om du kan klara att sluta med rökning eller snusning, men att jämföra med tyngre drogavvänjning e ju bara barnsligt!

:hmmmm2: Du har tydligen aldrig hör talas om skillnad mellan vanerökare och nikotinist? :rolleyes:

Ankan1
2013-10-05, 18:01
Kan jag inte hålla med om detta. Slutade att röka 1994 efter ca 30 år som rökare, inga som helst problem! Började snusa vid samma tidpunkt, snusade i ca 15 år innan jag slutade med snusen också! Det var helt smärtfritt inte minsta sug efter nikotin!
Vet att det är individuellt om du kan klara att sluta med rökning eller snusning, men att jämföra med tyngre drogavvänjning e ju bara barnsligt!

Antingen är du fiktiv och lever enbart på nätet som en låtsasfigur om du påstår att inte människor kan få svåra beroendesymptom vid avvänjning från nikotin efter långvarigt bruk.När jag för närvarande har en kompis som går på Metadon sedan flera år tillbaka och vi vid ett samtal behandlade kroppens vanföreställningar vid början och slut på diverse droger var vi ganska överens om att snus t ex General efter kanske 30 års användande var att likna vid avbrott från lättare droger som vi kanske inte behöver gå in på här.

Som sjuksköterska har jag även sett individer som faktiskt ändrat personlighet efter avvänjning från många års tobaksbruk där bekanta till dessa personer ibland uttalat sig som så att de tycker vederbörande har fått ett annat sätt att bete sig på.Det är med andra ord stor skillnad på att t ex ta sig en prilla snus då och då som tidigare nämnts och att efter 30 års användande dygnet runt dag som natt sluta utan minsta biverkning vilket då aldrig jag har stött på någon som lyckats med utan dessa biverkningar som t ex skakningar, frossa, svettningar samt blandat med ett nervöst beteende mm.

Därav ser jag ditt skrivande som enbart mambo jambo i sammanhanget för de som drabbas och försöker sluta samt lever i en kropp som är extremt känslig för avbrott från denna nikotin vilket egentligen är ett gift som lurar in kroppen i en lugnande känsla som i sin tur har en baksida som stark beroendeframkallning.Så FU2.

Nina
2013-10-05, 18:02
Men för några år sen sas det att om tobaken uppfunnits i dag hade den blivit förbjuden då den har samma sorts beroendeframkallning som droger.

Olle Å
2013-10-05, 19:04
Men för några år sen sas det att om tobaken uppfunnits i dag hade den blivit förbjuden då den har samma sorts beroendeframkallning som droger.

Visst är nikotin och i viss mån även koffein beroendeframkallande hos de flesta. Jag tvärslutade med rökning för ca 40 år sedan och snusade en kort period. Slutade även med detta. Måste docK säga att det var lite besvärligt ett tag att inte kunna gå och snutta på prillan.:eek::eek::eek:
Min son slutade att röka vanliga cigaretter och blev inte rolig att ha att göra med ett tag efter att han slutat.:eek::eek:

Hamre
2013-10-05, 23:37
Antingen är du fiktiv och lever enbart på nätet som en låtsasfigur om du påstår att inte människor kan få svåra beroendesymptom vid avvänjning från nikotin efter långvarigt bruk.När jag för närvarande har en kompis som går på Metadon sedan flera år tillbaka och vi vid ett samtal behandlade kroppens vanföreställningar vid början och slut på diverse droger var vi ganska överens om att snus t ex General efter kanske 30 års användande var att likna vid avbrott från lättare droger som vi kanske inte behöver gå in på här.

Som sjuksköterska har jag även sett individer som faktiskt ändrat personlighet efter avvänjning från många års tobaksbruk där bekanta till dessa personer ibland uttalat sig som så att de tycker vederbörande har fått ett annat sätt att bete sig på.Det är med andra ord stor skillnad på att t ex ta sig en prilla snus då och då som tidigare nämnts och att efter 30 års användande dygnet runt dag som natt sluta utan minsta biverkning vilket då aldrig jag har stött på någon som lyckats med utan dessa biverkningar som t ex skakningar, frossa, svettningar samt blandat med ett nervöst beteende mm.

Därav ser jag ditt skrivande som enbart mambo jambo i sammanhanget för de som drabbas och försöker sluta samt lever i en kropp som är extremt känslig för avbrott från denna nikotin vilket egentligen är ett gift som lurar in kroppen i en lugnande känsla som i sin tur har en baksida som stark beroendeframkallning.Så FU2.

Jag relaterade till mina egna upplevelser av att sluta med nikotin, och ett flertal i min bekantskapskrets!
Men vad vet jag som "bara" snusade i 15år!

Olle Å
2013-10-06, 08:50
Jag relaterade till mina egna upplevelser av att sluta med nikotin, och ett flertal i min bekantskapskrets!
Men vad vet jag som "bara" snusade i 15år!

Men för att återgå till kaffet, så kommer jag ihåg en dag då kaffeautomaten pajat på jobbet. Arbetsgivaren höll oss på gott humör med ett bra kaffe. Den här dagen blev faktiskt ganska grinig.
Den gamla rutinen bröts då vi inte fick en kopp innan vi började jobbet. Och sedan de andra rasterna!!!!!!!!!:mad::mad::mad:
Om det var abstinens eller brytande av en vana, låter jag vara osagt.:eek::eek:

räven
2013-10-06, 09:53
Men för att återgå till kaffet, så kommer jag ihåg en dag då kaffeautomaten pajat på jobbet. Arbetsgivaren höll oss på gott humör med ett bra kaffe. Den här dagen blev faktiskt ganska grinig.
Den gamla rutinen bröts då vi inte fick en kopp innan vi började jobbet. Och sedan de andra rasterna!!!!!!!!!:mad::mad::mad:
Om det var abstinens eller brytande av en vana, låter jag vara osagt.:eek::eek:

Vanan har säkert stor makt. Piprökarens retualer tex.

Mymlan
2013-10-06, 10:53
Konstigt nog så har jag aldrig ens tagit ett bloss. Tänk er det i en släkt som för övrigt röker som borstbindare. Både mamma, pappa och syrran röker + majoriteten av hela resten av släkten.

Mymlan
2013-10-06, 10:56
Däremot har jag ovanan att tugga för mycket tuggummi. Vilket är bra inom vissa gränser, men inte så mycket som jag tuggar. :D
Tuggar dock inte när jag är på jobb eller bland folk då jag tycker det ser för jävligt ut när folk gör det. Tog bussen hem för några dagar sedan och hamnade bakom em typ som tuggade så det stod härliga till hela färden igenom, med öppen mun dessutom (finns inget mer irrterande ljud). :evil:Hade jag haft min gamla nokia 3310 med mig hade jag kastat den på honom!

Foosi
2013-10-08, 19:58
hrmmm... som riktig kaffe njutare känner jag här att nu får jag slänga in ett veto ;o)
det är ju så att det finns väldig massa olika kaffesorter och olika sätt att bereda... rävgift finns det gott om, om man kikar in på en random restaurang , eller någon snabbmats eller korvkiosk... och skall tvinga i sig brygg eller "kok" som står och osar på en kanna i ett hörn... helst kokat där ett antal timmar också... det är ingen bra måttstock på kaffe alls... frågan är om det ens skall kallas kaffe. Det är äckligt och smakar skurvatten...eller nåt...

neh.. vill man smaka kaffe som det skall vara ..så spendera på dig en kopp riktigt kaffe på ett riktigt café.
och helst om du vill avgöra själva kaffesmaken, så skippa en massa kaffegrädde, massa socker och annat.
och gå inte på det starkaste som finns utan be om nåt lagom milt.

i min maskin som maler bönor etc.. så kör jag just nu Zoega Mollbergs blandning. ... mums..

man kan tvinga i sig baljevis av skitkaffe bryggt på golvsop och fått koka ett dygn, och må såklart urrkk... eller ta en fin liten expresso av ett riktigt nymalt kaffe... och njuta... ;o)
testa !

Foosi
2013-10-08, 20:01
under alla mina år i detta kaffeälskande land som Sverige har jag aldrig begripit hur otroligt låga krav man ställer på sitt kaffe... önskade man lärde sig lite av italienare hur kaffe skall tillagas... och vilka kaffebönor man gör kaffe av.. inte vilket skit som helst som bara luktar någorlunda som kaffe och har svart färg....någorlunda

Foosi
2013-10-08, 20:06
Konstigt nog så har jag aldrig ens tagit ett bloss. Tänk er det i en släkt som för övrigt röker som borstbindare. Både mamma, pappa och syrran röker + majoriteten av hela resten av släkten.

de måste tycka du är konstig :p under mina två korta finlandsbesök minns jag att nästan varenda person jag träffade på rökte.... både rökte och drack :D rätt friskt :nurse:
men å andra sidan var det fester, vi spelade, så det var ju inte helt vardag så

Olle Å
2013-10-09, 09:22
under alla mina år i detta kaffeälskande land som Sverige har jag aldrig begripit hur otroligt låga krav man ställer på sitt kaffe... önskade man lärde sig lite av italienare hur kaffe skall tillagas... och vilka kaffebönor man gör kaffe av.. inte vilket skit som helst som bara luktar någorlunda som kaffe och har svart färg....någorlunda

Tala om kvalité. Såg något som inte är så ovanligt förekommande då det gäller bryggkaffe. det står två kannor på en värmeplatta. det var en skvätt kvar i bägge. Då plockas den ena bort och skvätten hälls i den andra som blir kvar. Blev tillfrågade om vi ville ha kaffe på maten. Skulle vara gott, svarade jag, men det har ni ju inte här.:mad::mad::mad:

Kakel_anders
2013-10-09, 10:36
Jag är nog skapligt kaffeskadad då jag anser att "riktigt" kaffe inte smakar nå vidare.. jag vill ha min svenska tjärblandning hehe.. men jag tycker förvisso att mörk choklad smakar pyton och föredrar en mäktigt utspädd marabou :)

Tackar vetja en trippel espresso i den sunkiga gamle kaffemaskinen på kommun ;)

räven
2013-10-09, 12:12
Jag är positivt överraskad av mackkaffet. Kolla att det är en behållare med omalda bönor överst på maskinen. Välj sen något italienskt namn som låter bekant.

Olle Å
2013-10-09, 12:16
Jag är positivt överraskad av mackkaffet. Kolla att det är en behållare med omalda bönor överst på maskinen. Välj sen något italienskt namn som låter bekant.

För många år sedan var ju kaffet i Norge någon sorts blask. Numera är ju deras kaffe på mackarna lika bra som vårt.:):)

Jourtjänst
2013-10-09, 17:11
Tala om kvalité. Såg något som inte är så ovanligt förekommande då det gäller bryggkaffe. det står två kannor på en värmeplatta. det var en skvätt kvar i bägge. Då plockas den ena bort och skvätten hälls i den andra som blir kvar. Blev tillfrågade om vi ville ha kaffe på maten. Skulle vara gott, svarade jag, men det har ni ju inte här.:mad::mad::mad:

Så länge vi kommer år koffeinet funkar det ju...så är det i landet där man tänker mer på procenten än på vad man dricker :D :D

Olle Å
2013-10-09, 19:46
Så länge vi kommer år koffeinet funkar det ju...så är det i landet där man tänker mer på procenten än på vad man dricker :D :D

Mr Beans sätt att skyffla in två skedar snabbkaffe i munnen , en skvätt varmvatten och skaka på huvet är i så fall det optimala.:):):)

erikn
2013-10-09, 22:42
En av mina favoritfilmer: Döda män klär inte i rutigt.
Riktigt hopkok av klipp från en massa gamla filmer.
Där gör han riktigt kaffe, för att vara i USA.

I6Bjt0Z0psY