handdator

Visa fullständig version : Intruder 90tal



Kakel_anders
2013-09-25, 18:14
Halloj!

Har kört plastraket nu sedan jag fick kortet i somras men det blir tydligare och tydligare för mig att hornen börjar växa sig allt för stora och hastigheterna tenderar att vara svåra att ehrrm.. hålla nere..

Jag har därför funderat på billigare alternativa hojar att testa runt på tills jag hittat min grej ordentligt, och tankarna far till just Intrudern, har alltid gillat den men är lite nyfiken på om det är någon här som har råd och tips vad gäller inköpet av en 90 talare av ovan nämnd modell..

Anledningen att det förmodligen landar på en 90talare är för att jag räknar med att kunna spendera ungerfär 20.000:- på en hoj i vinter och priserna är lovande om man granskar blocket redan idag.

Är 800cc en liten o klen maskin eller fullt tillräcklig ? Borde jag satsa på över 1000cc ?

Hört så mycket så vore kul att få lite åsikter och tankar även härifrån :)

Tackar på förhand!

Jan-Olov
2013-09-25, 22:49
Titta få denna. http://www.blocket.se/uppsala/Transalp_Silver_4900mil_Topbox_o_Sidovaskor_495711 80.htm?ca=21&w=3
Den passar bättre att köra med på vintern än en custom.

Ankan1
2013-09-25, 23:07
Allt över 1000cc ger en smärtfri körning. :D

klaus
2013-09-26, 02:00
jag har meckat en hel del med Intrudern, trevlig maskin. Tycker du borde titta på dom på 1400cc, 800cc är alldeles för litet- anpassad för damer :)

Ove
2013-09-26, 07:00
Anledningen att det förmodligen landar på en 90talare är för att jag räknar med att kunna spendera ungerfär 20.000:- på en hoj i vinter och priserna är lovande om man granskar blocket redan idag.

Är 800cc en liten o klen maskin eller fullt tillräcklig ? Borde jag satsa på över 1000cc ?


:) 800 räcker till för allt faktiskt och med 20.000 i näven kan du få en hoj i nyskick i den storleken. Sen är det ju vad du ska ha hojen till. Tantwobbler ska vara stor och glittra som solen, för det tycker dom om. Ska du vara nöjd själv han den lika gärna vara mattbeige för man ser den ändå inte medan man kör och kör gör man ju.

Rätt tänkt annars. inte för stort, inte för dyrt. Du kommer nog ändå att göra några "misstag" så det blir lite repor och sånt - det hör liksom till och då behöver man inte gråta så länge för värdeminskningen. ;)

Kakel_anders
2013-09-26, 07:23
Titta få denna. http://www.blocket.se/uppsala/Transalp_Silver_4900mil_Topbox_o_Sidovaskor_495711 80.htm?ca=21&w=3
Den passar bättre att köra med på vintern än en custom.

Hehe, vinterhoj är ett helt annat projekt som kommer bli verklighet under nästa sommar så det är jag inte orolig för, tanken här va något att glida med på sommarn, och som även äldsta dottern skulle kunna åka med på lite korta turer till stranden o liknande :)

Kakel_anders
2013-09-26, 07:25
:) 800 räcker till för allt faktiskt och med 20.000 i näven kan du få en hoj i nyskick i den storleken. Sen är det ju vad du ska ha hojen till. Tantwobbler ska vara stor och glittra som solen, för det tycker dom om. Ska du vara nöjd själv han den lika gärna vara mattbeige för man ser den ändå inte medan man kör och kör gör man ju.

Rätt tänkt annars. inte för stort, inte för dyrt. Du kommer nog ändå att göra några "misstag" så det blir lite repor och sånt - det hör liksom till och då behöver man inte gråta så länge för värdeminskningen. ;)

Ja alltså, känner ju flera som kör t.ex marauder.. är det stor skillnad på motorn i maraudern och intrudern ?

Sen om jag nu skulle köpa en sån häringa maskin och bestämt trivas med den så kommer den ju garanterat att hamna under vinkelslip och svetts nästa vinter och bli nå mysigt bobberåk :)

Sist men inte minst, jag gör aaaaaldrig några misstag xD

Kakel_anders
2013-09-26, 07:28
Kan ju tillägga att jag är 1,80 lång 115kg tung och smidig som ett kassaskåp :))

TheCrow
2013-09-26, 11:23
Jag har en 800M (39kW), inte 90-tal förvisso men jag tycker den är rätt okej. Det är klart att en större lär vara piggare men var inte poängen lite att det skulle inbjuda till att glida runt? Jag är en rätt stadig bit jag med och vi åker två på den utan större problem.

Det som kan vara är att man måste tänka en växel lägre när man är två på den, typ i korsningar och så. Annars pinnar den på bra. Vi kör iofs sällan fortare än 90-100 eftersom den inte har någon ruta och det blir lätt obekvämt i högre farter.

Är man själv så kör man ju ifrån det mesta vid rödljusen om man vill, är det kurvigt kör man inte från nånting i stora drag förutom traktorer och cyklar :D

Eventuella bra att veta saker om 90-talare får nån annan komma med.

/Freddo

Kakel_anders
2013-09-26, 18:13
Vulcan 1500 kanske, verkar ligga rätt lågt i pris och de har en modell som ser äkligt mycket ut som en indian "dräggel" :)

Röjkvist
2013-09-26, 20:45
Har du kört en hoj med vettig väghållning så tror jag du tröttnar rätt snart på en customhoj.
Körställningen på en custom är i mitt tycke inte optimal.
Prova lite andra hojar förutsättningslöst.

Intruder
2013-09-26, 21:06
?
Varför då Röjkvist !
Trivs kanon på mina customhojar .
Choppern det bästa o skönaste jag kört
Offroaden det absolut roligaste

TheCrow
2013-09-26, 21:34
Beroende på customhoj så är det ju ingen större skillnad i sittställning tycker jag. Man har fötterna lite längre fram, det är allt. Fast om man vill stå och köra kan det ju blir lite svårt kanske.

/Freddo

Röjkvist
2013-09-26, 22:48
Jag vidhåller att en GSX600F har bättre väghållning och är lättare att köra än en customhoj.
Har kört en Intruder 1400 och vill man ha en brottningsmatch i varje kurva så ok för det:)

TheCrow
2013-09-27, 00:53
Jo så är det ju, men en glidare glider man ju med. Man behöver ingen överdriven väghållning och inte behöver man brottas heller då.

Kör man glidare och tror att man ska kunna hänga på race-hojar och sportbilar så är man ju lite fel ute.

/Freddo

Kakel_anders
2013-09-27, 14:55
Har du kört en hoj med vettig väghållning så tror jag du tröttnar rätt snart på en customhoj.
Körställningen på en custom är i mitt tycke inte optimal.
Prova lite andra hojar förutsättningslöst.

Ja, jag har faktiskt tänkt på det jag med, faktum är att det jag söker primärt är en hygglig hoj som gärna går att utrusta med sidoväskor (Utan att det ser ut som hej kom o hjälp mig), med en lugnare, jämnare gång än den jag har och som framför allt passar sig bättre ett skjutsa en yngre passagerare på korta turer.

Jag har precis fått en dotter nr.2 och äldsta dottern har nyligen fått upp intresse för att åka med lite och är närmast lyrisk över detta, hon är dock bara 5 år så några långturer är inte aktuella, men jag anser inte att gsxen jag har inte är... optimal för ändamålet :)

Anledningen att Custom kom på tanken alls är ju just snygga läderväskor, något lägre sitthöjd och att många av dessa är utrustade med sissybar eller iallafall besitter möjligheten att utrustas med en sådan, detta så det blir bekvämare att åka med för knodden :)

Foosi
2013-09-28, 11:08
hoj hoj. jag har haft Intruder 1400, samt kört en polares 800. bägge går ju fint.
huruvida det "räcker" med en 800 är ju väldigt personligt, beroende på körstil. Polaren vill ju gärna byta upp sig men säger ändå att hans lilla räcker. men han kör sällan med skjuts på heller.
MEN Intruder är lite speciell att hantera, så du måste definitivt sätta dig och köra, helst bägge modellerna.
Jag har provkört en med original styre och tyckte inte det var någon rolig upplevelse alls.... glömde Intruder i ett antal år efter det pga usel styrning och väghållning. Den är något bättre med rakt styre. Men de har ju karaktär, och en fin motor som alltid fått topp betyg vad gäller driftsäkerhet och styrka.

sä här såg min Intruder VS1400 ut då:

http://i726.photobucket.com/albums/ww266/mangeochhundarna/IMG_1448.jpg (http://s726.photobucket.com/user/mangeochhundarna/media/IMG_1448.jpg.html)

Kakel_anders
2013-09-28, 14:50
Tjusig maskin, bverkar dock luta mera åt en Vulcan 1500 av nyare modell och en något utökad budget :)