handdator

Visa fullständig version : Spanienresa



Mats Liifv
2013-09-23, 14:44
Har skrivit några rader om och lagt upp lite bilder från vår Spanienresa på bloggen!

engström67
2013-09-23, 21:00
Har skrivit några rader om och lagt upp lite bilder från vår Spanienresa på bloggen!

Fantastisk läsning:)

Hondamannen
2013-09-23, 21:46
Trevlig läsning!

Får man fråga vad autozug kostade`?



Fantastisk läsning:)

Mats Liifv
2013-09-23, 22:50
Vill minnas att det kostade ungefär 8.000:- för oss två i egen kupé. Vi sparade in 200 mils körning med allt vad det kostar i form av bensin och motorvägsavgifter. Dessutom sparade vi tre övernattningar. Tar alltid tåget om det passar in med avgångarna. I det här fallet gick tåget bara en gång i veckan så det blev till att rulla på egna hjul hem!

RobbeS
2013-09-23, 23:11
Har skrivit några rader om och lagt upp lite bilder från vår Spanienresa på bloggen!

Härlig reseskildring. Jag har själv åkte runt (med bil) i Mallorca och drömde då om att göra om samma sak med mc. Härliga vägar och väldigt grönt och lummigt på sina håll. Vi tog oss även längst ut till fyren :).

Mats Liifv
2013-09-24, 07:40
Härlig reseskildring. Jag har själv åkte runt (med bil) i Mallorca och drömde då om att göra om samma sak med mc. Härliga vägar och väldigt grönt och lummigt på sina håll. Vi tog oss även längst ut till fyren :).

Det var riktigt fint på Mallorca när man kommit utanför turistorterna. Tror dock att många aldrig kommer så långt utan stannar vid stränder och barer. Mysiga vägar och väldigt lite trafik när man kom ut på landet. Med tåget var det inga problem att ta sig ner dit. Bara 120 mils körning från Stockholm. En aning mer tidskrävande om man kör hela vägen...

RobbeS
2013-09-24, 09:43
Det var riktigt fint på Mallorca när maqn kommit utanför turistorterna. Tror dock att många aldrig kommer så långt utan stannar vid stränder och barer. Mysiga vägar och väldigt lite trafik när man kom ut på landet. Med tåget var det inga problem att ta sig ner dit. Bara 120 mils körning från Stockholm. En aning mer tidskrävande om man kör hela vägen...

Jo, och då har jag 100 mil till att köra.
Håller med om att det nog är många som missar dom riktiga godbitarna på charterresemålen. Vi brukar lägga två dar på att åka runt i bil och sen brukar jag hyra vespa eller mc en dag och åka iväg själv. Blir fruktansvärt rastlös om jag ska ligga på en strand eller vid en pool hela dagen.:)

engström67
2013-09-24, 12:07
Vill minnas att det kostade ungefär 8.000:- för oss två i egen kupé. Vi sparade in 200 mils körning med allt vad det kostar i form av bensin och motorvägsavgifter. Dessutom sparade vi två övernattningar. Tar alltid tåget om det passar in med avgångarna. I det här fallet gick tåget bara en gång i veckan så det blev till att rulla på egna hjul hem!

8000kr :eek::eek: oj då.Är nog bekvämt har jag hört av bekanta som gjort samma sak,men går nog att mer än halvera den kostnaden om man kör OCH har tid vill säga.Var är det motorvägs avgifter för hoj?Kan ju vara kul att veta:).Var ju själv ute på en liten tripp på 400 mil i Holland och tyskland.Först 3 nätter på hotell i Assen och 3 nätter i Moseldalen.Gick lös på runt 8-10000kr med allt,bensin,hotell,entreer,båtturer,puben varje dag:).Men som sagt inte så erfaren av just Europa resor,tåg och så vidare...kostar väl så:)

Hondamannen
2013-09-24, 12:20
Jag reagerade också på det hela men tänkte att folk får göra sina mcresor så dyra som dem vill.

Mats Liifv
2013-09-24, 13:32
8000kr :eek::eek: oj då.Är nog bekvämt har jag hört av bekanta som gjort samma sak,men går nog att mer än halvera den kostnaden om man kör OCH har tid vill säga.Var är det motorvägs avgifter för hoj?Kan ju vara kul att veta:).Var ju själv ute på en liten tripp på 400 mil i Holland och tyskland.Först 3 nätter på hotell i Assen och 3 nätter i Moseldalen.Gick lös på runt 8-10000kr med allt,bensin,hotell,entreer,båtturer,puben varje dag:).Men som sagt inte så erfaren av just Europa resor,tåg och så vidare...kostar väl så:)

Beror lite på hur man värderar saker och ting.

Så här har jag räknat: Tre övernattningar: 3.000:-
Bensin: 2.000:-
Vägavgifter: 800
Mat för två personer under tre kördagar 1.500:-
Värdeminskning/slitage: 500:-

Här är man uppe i tågets kostnad. För vår del är det klart värt pengarna. Andra gör en annan värdering och väljer att dela tågkupe´med andra. Där kan man troligen få ner kostnaden rejält. Man kan tälta, laga sin egen mat etc. Eller undvika motorvägar och välja de avgiftsfria vägarna. Då tar det lång tid och man får ligga i oändliga köer med fordon i yrkestrafik, vilka väljer att spara in. Kanske tar det en dag extra. Infrastrukturen i form av bensinmackar etc. håller inte samma standard. Har kört småvägar i Italien och kan tänka mig att det funkar likadant i Frankrike.

Har i min ungdom åkt runt på lågbudgetresor i europa. Funkade när jag var ung och fattig. Nu när jag kan, väljer jag att göra en annan prioritering. Det finns ett oändligt antal sätt att lägga upp sin semester. Det viktiga är att man kommer iväg, sen får man rätta sig efter sin budget.

Hondamannen
2013-09-24, 14:03
Absolut! Jag kan dock informerade dig att just nu finns det inga vägavgifter för tyska motorvägar men det finns diskussioner om att införa detta.

engström67
2013-09-24, 16:21
Jag reagerade också på det hela men tänkte att folk får göra sina mcresor så dyra som dem vill.

Jo självklart är det så och det säger jag inget om.Tyckte det lät mycket men som Mats räknar så blir det ju så OCH bekvämare:)

engström67
2013-09-24, 16:32
Beror lite på hur man värderar saker och ting.

Så här har jag räknat: Tre övernattningar: 3.000:-
Bensin: 2.000:-
Vägavgifter: 800
Mat för två personer under tre kördagar 1.500:-
Värdeminskning/slitage: 500:-

Här är man uppe i tågets kostnad. För vår del är det klart värt pengarna. Andra gör en annan värdering och väljer att dela tågkupe´med andra. Där kan man troligen få ner kostnaden rejält. Man kan tälta, laga sin egen mat etc. Eller undvika motorvägar och välja de avgiftsfria vägarna. Då tar det lång tid och man får ligga i oändliga köer med fordon i yrkestrafik, vilka väljer att spara in. Kanske tar det en dag extra. Infrastrukturen i form av bensinmackar etc. håller inte samma standard. Har kört småvägar i Italien och kan tänka mig att det funkar likadant i Frankrike.

Har i min ungdom åkt runt på lågbudgetresor i europa. Funkade när jag var ung och fattig. Nu när jag kan, väljer jag att göra en annan prioritering. Det finns ett oändligt antal sätt att lägga upp sin semester. Det viktiga är att man kommer iväg, sen får man rätta sig efter sin budget.

Helt rätt Mats:) men min fundering var bara..det var 200 mil man sparade med tåg=8000kr. 100 mil per dag=50lit bensin,1 övernattning fint hotell för 2=2000kr +mat,tycker det är långt kvar till 8000kr,men som du säger,har man möjligheten så varför inte ha det bekvämt när man reser,framförallt när man har sin käresta med sig:) dom är nog inte så pigga på att man matar på 100mil om dan utan vill ha det lite lugnare..vet hur det är när min dam är med:)

Bighoj
2013-09-24, 18:54
Har inte läst om Mats resa ännu men ska,för det är alltid trevlig läsning.Där finns oändligt många sätt att lägga upp sin resa på.Än så är vi emot tåg av den anledningen att vi lägger upp resan så att vi har intressanta saker att se på vägen till slutmålet,och då blir genast transportsträckan en viktig och trevlig del i sig (Vilket man missar om man tar tåget).
Vi har däremot lagt tältandet på hyllan för bekvämlighetens skull.Vi tycker det får kosta på när man väl har semester och spenderar kanske mer än nödvändigt,men samtidigt ser vi det som så att om man sliter nästan hela året ska vi ha det riktigt gott när vi har semester.
Givetvis gäller det att man väljer semestern efter hur ens plånbok är.
Detta året var vi ute 8 dagar och gjorde av med 19 000 kr men vi tyckte det var värt varenda öre.

Nina
2013-09-25, 10:11
Trevlig läsning, jag gillar Mallorca och övriga spanska öar. Nu blev jag sugen på att åka ner igen! :)

Mats Liifv
2013-09-25, 13:11
Trevlig läsning, jag gillar Mallorca och övriga spanska öar. Nu blev jag sugen på att åka ner igen! :)

Det var väldigt trevligt! Jättefint att ta hojen och komma lite utanför turistorterna. Kan verkligen rekommendera att hyra en hoj för någon dag eller ett par för att göra egna utflykter.