handdator

Visa fullständig version : tjurig wildstar



danzig
2013-09-23, 01:30
Tjena. Har nyligen köpt mig en yamaha xv 1600. Har problemet att den är väldigt tjurig att starta när den är kall. Från början kunde jag starta den med choken i och utan gas då gick den igång lätt och man fick låta den stå en liten stund på tomgången så gick den fint sen.
Nu kan jag starta den och den hoppar igång direkt men dör lika fort. Detta händer vare sig jag använder chok eller ej. Sissta gångerna har jag fått starta utan chok och fått låta startmotorn hänga kvar tills den går upp i varv och det sliter säkert på grejerna. Vet inte riktigt vad jag ska kika på någon som har några tips ?
Den går altså igång lätt men måste hålla i startknappen tills den går upp lite i varv sen går den kalas och den startar utan problem när den är varm

/mvh danzig

Foosi
2013-09-23, 07:16
hej och grattis till en riktigt bra hoj.
enligt min erfarenhet i ämnet så hade jag börjat med att kolla hur stiften ser ut ?
förutsatt att du inte fått nåt i soppan ? kondens eller annat ?
Har du bytt olja ? tänk på att det är lätt att läsa fel på stickan och överfylla, så fyll på 3,7 liter( inkl filterbyte) och glöm det sedan. annars får du förbränna lite överskottsolja som sätter sina spår på stiften, oftast då bakre cyl.
Och dessa motorer går bäst på mineral 20W50 olja. eller motsv Harley olja. Yamalube20W50. eller Biltemas CLassic20W50 går min på nu och spinner hur fint som helst, med hyfsad förbrukning för en sån stor hoj. eller runt 0,48-0,50 l/mil

en massa bra info och techtips finns på amerikanska siten för Road Star ägare. Wildstar kallas Road Star i USA.
roadstarclinic.com

Olle Å
2013-09-23, 07:52
Tjena. Har nyligen köpt mig en yamaha xv 1600. Har problemet att den är väldigt tjurig att starta när den är kall. Från början kunde jag starta den med choken i och utan gas då gick den igång lätt och man fick låta den stå en liten stund på tomgången så gick den fint sen.
Nu kan jag starta den och den hoppar igång direkt men dör lika fort. Detta händer vare sig jag använder chok eller ej. Sissta gångerna har jag fått starta utan chok och fått låta startmotorn hänga kvar tills den går upp i varv och det sliter säkert på grejerna. Vet inte riktigt vad jag ska kika på någon som har några tips ?
Den går altså igång lätt men måste hålla i startknappen tills den går upp lite i varv sen går den kalas och den startar utan problem när den är varm

/mvh danzig

Som vanligtnär det kommer smygande problem. Häll i en flaska STP i tanken och kör en rejäl sväng. Hjälper i de flesta fall och kan spara tusenlappar i onödiga verstadskostnader. En delverkstäder älskar dessa problem, för då kan den nästan bytas halva motorn.:eek::eek::eek:

danzig
2013-09-23, 09:07
Foosi: Jag köpte hojen nyservad i juni då utfördes oljebyte har dock inte kollat upp vilken olja dom hällde i. Har kollat stickan och nivån ligger i den övre delen på mätsickan altså helt ok. Har kört ca 200 mil med den så kondens kan det inte vara frågan om. Kanske kan varit så att den haft för mycket olja efter servicen som nu förbrännts och stiften tagit skit som du säger ? Ska kolla upp de och eventuellt köpa nya så får vi se ca som händer.

Intruder
2013-09-24, 02:48
Varför 20/50 olja o mineral
?

swedan
2013-09-25, 09:56
Hur är det med bränslepumpen, går den som den ska?
Om jag inte kört hojen på ett tag så går pumpen flera sekunder när jag slår på tändningen, för att fylla upp flottörhuset antar jag.
Vet däremot inte om problem med pumpen skulle ge de symtom som du har, men kan vara värt att kolla.

danzig
2013-09-25, 10:47
Hur är det med bränslepumpen, går den som den ska?
Om jag inte kört hojen på ett tag så går pumpen flera sekunder när jag slår på tändningen, för att fylla upp flottörhuset antar jag.
Vet däremot inte om problem med pumpen skulle ge de symtom som du har, men kan vara värt att kolla.

När jag vrider på tändningen så surrar det från bränslepumpen kan inte minnas att de gjorde de när ja köpte hojen. Det räcker att hojen står ett dygn för att den ska tjura

RobbeS
2013-09-25, 11:01
När jag vrider på tändningen så surrar det från bränslepumpen kan inte minnas att de gjorde de när ja köpte hojen. Det räcker att hojen står ett dygn för att den ska tjura

Gör som Olle föreslår och häll i en flaska STP och kör upp tanken. Har själv gjort det på både bilar, båtar och snöskotrar med gott resultat.

danzig
2013-09-25, 11:50
Gör som Olle föreslår och häll i en flaska STP och kör upp tanken. Har själv gjort det på både bilar, båtar och snöskotrar med gott resultat.

Är det flaskan som heter STP complete system ?

RobbeS
2013-09-25, 11:56
Är det flaskan som heter STP complete system ?

Du kan nog köra på den. Jag har själv använt injector cleaner men det är för insprutningsmotorer. Funkade även på min gamla Lynx med förgasare. Complete system låter dock lämpligare för en förgasarmotor.

danzig
2013-09-25, 13:00
Du kan nog köra på den. Jag har själv använt injector cleaner men det är för insprutningsmotorer. Funkade även på min gamla Lynx med förgasare. Complete system låter dock lämpligare för en förgasarmotor.

Ska svänga förbi och köpa en flaska idag så får vi se. Hoppas de blir vettigt väder me så man kan ut och åka lite

jrutgers
2013-09-25, 17:15
Tjena. Har nyligen köpt mig en yamaha xv 1600. Har problemet att den är väldigt tjurig att starta när den är kall. Från början kunde jag starta den med choken i och utan gas då gick den igång lätt och man fick låta den stå en liten stund på tomgången så gick den fint sen.
Nu kan jag starta den och den hoppar igång direkt men dör lika fort. Detta händer vare sig jag använder chok eller ej. Sissta gångerna har jag fått starta utan chok och fått låta startmotorn hänga kvar tills den går upp i varv och det sliter säkert på grejerna. Vet inte riktigt vad jag ska kika på någon som har några tips ?
Den går altså igång lätt men måste hålla i startknappen tills den går upp lite i varv sen går den kalas och den startar utan problem när den är varm

/mvh danzig

Kan inget om denna hoj, men jag känner igen symptomen från min hoj, alltså innan jag synkade förgasarna vill säga. Kanske behöver du göra det?
Finns inte klokt vilken skillnad det blev på min hoj efter jag gjorde det.
Lättare att starta, jämnare gång, mjukare acceleration mindre skrammel från kopplingskorgen och annat.

Mao klart värt å kolla upp

Intruder
2013-09-25, 22:03
Funkar choken som den ska ?
Låter som inte den funkar som den ska !

Foosi
2013-10-10, 12:18
hej ! var det choken som strulade ?
det mest uppenbara kanske :)