handdator

Visa fullständig version : En fet smäll…



Nina
2007-11-13, 06:19
…åker min PC på nu. Den roade sig med att tappa alla ikoner och startknapp så jag såg praktiskt taget endast skrivbordet och markören, ingenting annat. Jag lagade systemet några gånger och varje gång, efter ca 4-5 dagar, försvann allt igen. Då resande jag allt till slut, ut med rubb och stubb.

Sen kom nästa krig, att hitta alla drivrutiner för nätverkskort, skärm och faderullan. Åskan hade nämligen gjort sig besväret att hälsa på hos oss en sen natt. Så ohövliga vi var som inte ens var vakna när vi får främmande, åskan blev ilsk och raderade ut skrivare, nätverkskort i alla mina datorer med mera vilket resulterade i att jag fick springa i väg och köpa in nytt och installera. Macens nätverkskort var dyrast, 795 riksdaler men skrivaren tog priset. Jag passade på att köpa en nätverksskrivare och slängde ut de andra skrivarna i samma svep. När jag ändå höll på och fixade så… ;)

Senare brann originalskärmen upp en dag. :o Det började fräsa och luta illa bakom ryggen på mig. När jag vänder mig som ser jag rök och att den brinner för fullt. Jaha, nu måste jag ju köpa en ny datorskärm också… En olycka kommer sällan ensam, säger de som vet.

Nå, det har fungerat ganska bra sista tiden men så försvann startknapp och alla mina ikoner på skrivbordet. Helt rent var det. Jag kunde inte gå in i datorn eller göra nåt, bara stänga av den, det var allt. Jag lagade den med CD-skivan och några dar senare var det samma visa igen. Jag lagade den några gånger men till slut fick den en fet smäll i form av en formattering. Ha, där har du, PC-helv...!! tänkte jag.

Nästa stund ser jag att en del av dess drivrutiner jag haft försvann. Skärmens inställningar ser ut som skit, nätverkskortet vilket jag bytt ut saknade sin drivrutin, alltså kunde jag inte ens gå ut på nätet och hitta de drivrutiner jag behöver… Jag kroknade och lät datorn stå under flera veckors tid.

Det var nu jag blev med en bärbar dator till slut. :D

I går hittade jag nätverkskortets drivrutin, jag hade lagt allt på fel plats och inte där det ska vara – med resten. Måste ha varit i andra tankar, kanske jag pratade i telefon eller nåt men vimsig måste jag ha varit i alla fall som lagt grejerna på fel plats. Kanske det är åldern. ::)

Nu kör jag in allt datorn ska ha, skärmen är fixad så nu har den rätt upplösning, grafikkortet är snart också fixat. Nu är det bara resten kvar och den är uppkopplad mot nätverket och internet. ;D