handdator

Visa fullständig version : Tar du hand om din kedja?



pewa
2007-11-13, 00:42
http://www.hojen.nu/bilder/chain.jpg

Tar du hand om din kedja?
Fräscha däck och regelbundna oljebyten är viktiga bitar när det kommer till
driftsäkerheten på ens motorcykel. Men visste du att man bör kolla sin kedja
två gånger i månaden?

Kedjor är de okrönta hjältarna bakom mångas motorcyklar. Artikelförfattaren
berättar här om när hans kedja havererade:

"Jag höll på att accelerera efter en STOP-skylt när plötsligt - PANG! - jag
tappade all kraft i hojen. Den våldsamma snärten tog ner min fart till bara
någon km/h, lyckligtvis var det inga bilar bakom som kunde köra över mig.
Det visade sig att min kedja var för slapp och hade hakat ur sig själv från
det bakre drevet och det vara bara tur att den inte gick av helt och flög
iväg. Jag var en nybörjare på motorcykel men hade ingen annan än mig
själv att skylla för dåligt underhåll."

Hur sköter ni era kedjor?

En guide på engelska hur du kan inspektera, smörja och justera din kedja:
Guide to chain maintenance (http://motorcycles.about.com/od/motorcyclemaintenanc1/ss/Chain_Maint.htm)

Nina
2007-11-13, 06:34
Jodå, med nytaget körkort kollar jag kedjan ofta, det är jätteviktigt att kolla spelet på den.

1) Man ska försöka dra den rakt bakåt (horisontellt) från drevet. Tror trafikläraren sa att nån mm är okej men inte flera mm. Och när man ändå är där och kollar kan man kolla drevens kuggar i samma svep. De ska inte vara vassa och spetsiga. Byt om de är så, då ska även kedjan bytas (!) eftersom de slits in med varann. Byter man bara kedjan sliter drevet mer på nya kedjan och snart får man byta allt i alla fall, även den nya kedjan.

2) Och så ska man sitta på hojen (tynga ner den) och kolla spelet underifrån, instruktionsboken berättar vilket spel varje hojmärke ska ha där. :D

Tips! ;D
Smörj var 100:e mil. När man kört färdigt för då är kedjan varm och allt smörj kryper ner dit det ska. Smörj inte före man ska köra för då stänker man ner fälgen och allt annat baktill eftersom kedjan är kall.

Jåke
2007-11-13, 09:24
2) Och så ska man sitta på hojen (tynga ner den) och kolla spelet underifrån, instruktionsboken berättar vilket spel varje hojmärke ska ha där. :D
Instruktionsboken berättar också om man ska sitta på hojen eller inte, att man alltid ska göra så är inte korrekt. Ingen av mina senaste hojar skulle man tynga ner vid justering, de skulle endast stå upprätt och belastad av sin egen vikt = inte stå med stöd.

Den biten är mycket viktig att få rätt, annars får man ändå för slak eller alltför sträckt kedja.

Smörjning bör göras minst var 100:e mil precis enligt Katarinas rekommendationer, om det regnar och är blött skulle jag rekommendera vid varje tankning. Själv smörjer jag så fort jag ser att rullarna är torra eller när jag hör kedjan "för mycket", oavsett antalet mil. Kedjan är lite dum så, den har inte koll på antalet km... ;)

För att återknyta till pewa: Hur gör Du?

Nina
2007-11-13, 09:42
Instruktionsboken berättar också om man ska sitta på hojen eller inte, att man alltid ska göra så är inte korrekt.

Bra att du finns, tack för att korrigeringen, Jåke. :D

Jåke
2007-11-13, 10:54
Jo, men jag tar ju bort mitt eget kundunderlag på detta sätt... ::)

Apropå ta hand om sin kedja, ni skulle varit med på Classic Racing i Sviestad för några år sedan, när vi en kväll efter racing gick runt i depån och frågade efter kedja till en BMW R90/6... :D

Boogieman
2007-11-13, 11:06
Är väldans tacksam över allt jag får till mig vad gäller underhåll osv. Har ju självklart kardan ;) på min kuse, men frugans lilla röda har ju kedja, faktiskt en alldeles ny och den vill man ju ska hålla ett antal år. Bara att ta till sig och göra som ni säger :)

Nilsson
2007-11-13, 17:51
jag brukar tvätta min kedja var annan gång blir ca 150 mil men smörjer den där i mellan , många tror att det bara är för kedjan och dreven man ska hålla koll på detta men så är det ej , om man spänner den för hårt så påverkas lager och tätningar mera , man brukar säga att ett lager klarar max 5 ton i dragkraft och detta är inte mycket när man spänner .
DÄRFÖR SPÄNN EJ FÖR HÅRT
men allt står att läsa i instruktionsboken

Nilsson
2007-11-13, 17:52
kan tillägga jag kör ca 3500 mil på ett drivpacket på min ZRX1200

pewa
2007-11-13, 20:08
Jag ska väl erkänna att mitt kedje-underhåll inte är det bästa..

Inför varje säsong ser jag till att kedjan är rätt spänd enligt intruktionsboken, brukar även kolla dreven samtidigt. Sen är det lite sporadisk smörjning under säsongen, oftast efter körning då kedjan är varm men det är inte alltid jag kommer ihåg det :)

Köpte nått slags kedjeklister förra säsongen som jag tycker fungerar riktigt bra. Blir mycket mindre "stänk" på fälgen sen ser kedjan fräschare ut längre. Vad smörjer ni med?

Nina
2007-11-13, 21:07
Ja det är nåt sånt där klister jag har. Det blir lite kletigt annars...

Hamre
2007-11-13, 21:13
Jag kör med en engelsk uppfinning, det är en halvautomatisk kedjesmörjare.
Man klämmer till på en plastflaska nån gång ibland så smörjer den automatiskt. Jag tycker det är ett jättesmidigt sätt att sköta sin kedja.
Jag använder lite olika oljeslattar som står hemma i garaget.

Nilsson
2007-11-13, 21:48
jag kör med biltema kedjeolja den duger bra

turbo
2007-11-15, 00:56
jag köper alltid mitt kedjesmörj på butiken, vet inte exakt vad det är men det har fungerat bra hittills.

kör man enduro/cross är det ännu viktigare med underhåll av kedjan!