handdator

Visa fullständig version : Drog av en bult - hjälp efterfrågas



jrutgers
2013-09-09, 19:20
Kilade på ett oljeläckage och tänkte försöka se om det gick att täta det genom att tighta åt några av skruvarna på motorn.
Han nästan inte ens påbörja vridningen förrän jag drog av en bult som gick av 2-3 cm upp precis där gängan börjar.
Det är en av bultarna som håller samman motorhalvorna framme vid vev huset.

Ser ut såhär ( plus gänga på typ 1,5-2 cm)
http://i1222.photobucket.com/albums/dd494/jaru3/null_zpsa092e4b7.jpg

Och sitter här
http://i1222.photobucket.com/albums/dd494/jaru3/null_zpsdf01c0f7.jpg

Två frågor snurrar i mitt lilla huvud.
1. Vågar man köra hojen innan erättningsskruv är fixad och monterad

2. Hur i *!<€|^_vete skall jag komma åt stumpen å få ut den?
Är det bara att borra ur å sätta i ersättningsgänga ( helicoil eller vad det nu heter ) eller finns det fina kirurgiska metoder som jag själv kan praktisera?

Kan inte i text uttrycka min tacksamhet för att du delar med dug av din kunskap! Tack!

/Janne

Gert
2013-09-09, 19:33
På fråga 1: Vet inte men läcker den inte olja så kanske...
På fråga 2: Dela motorn så du kommer åt den avsmällda bulten, borra ut den med RÄTT borr det vill säga att dimensionen på hålet motsvarar den gängtapp du behöver

http://www.luna.no/portalshare/katalog/gemensam/v50/tekniskinfo_pdf/no/C114NO.PDF

jrutgers
2013-09-09, 20:17
Tack för listan Gert!
Jag kan nog säga att jag kommer sannerligen testa att borra ur den utan att dela motorn. Det gjorde jag förra vintern och har verkligen ingen lust att göra det i vinter igen :-)
Den klara fördelen med att dela motorn skulle förvisso bara att jag skulle komma åt skruven med hjälp av en tång och bara skriva ut den, men jag kan mycket väl tänka mig att testa några varianter innan delning kommer på tal.
Just nu står nästan skrotning av hoj före delning av motor, bara för att ge en uppfattning om hur lite lust jag har att köra det ingreppet igen.

Jag borde komma åt att borra underifrån och gänga om å i med en ny.

Det är iaf första jag skall testa.
Puh, dela motorn!? Gert! Nu blev jag trött 😵

Gert
2013-09-09, 20:27
Om du ska prova att borra utan att dela motorn så skulle jag nog börja med ett borr som har exakt samma diameter som hålet i den första halvan i blocket som inte har gängor.
Då kan man kanske få ett centrerat märke på den avsmällda bulten när du sen börjar borra med rätt storlek för gängtappen.
Köp två tappar, en vanlig och en som jag tror kallas för bottentapp.
Den sistnämnda gör iaf gängor längre ner i botten i det borrade hålet.

jrutgers
2013-09-09, 20:38
Ja, det låter bättre! :-)

Tack

Gert
2013-09-09, 20:45
Men allt görs på egen risk utan några hejarop från mig.... ;-)

jrutgers
2013-09-09, 21:59
Absolut! Det blir nog bra. Kändes lite deppigt idag när det hände dock, men det kunde vara värre, och det kan omöjligt vara första gången någon drar av en bult?

Borken
2013-09-10, 08:41
http://youtu.be/d9w-P8QAseg

Hade du kunnat vända motorn upp och ner så hade jag provat å snickra till en dylik gnist å gnista hålet i mitten istället.

Eller att göra som Gert skriver, kanske att jag hade försökt och plana skruven lite först med en pinnfräs.
Använd ett kvalitétsborr helst med dubbelslipat släpp (centrerar bättre)

EVK
2013-09-10, 11:41
Missar jag något, varför ska han borra med samma diameter som hålet och gänga om?

Borra ett mindre hål i skruven. Slå i en urdragare (eller torx) och skruva ut. Eftersom du drog av den vid åtdragning, så är det inte ens säkert att den sitter speciellt hårt.

Kommer du bara åt att borra så kan det till och med gå att göra utan att dela motorn.

Kakel_anders
2013-09-10, 14:15
Missar jag något, varför ska han borra med samma diameter som hålet och gänga om?

Borra ett mindre hål i skruven. Slå i en urdragare (eller torx) och skruva ut. Eftersom du drog av den vid åtdragning, så är det inte ens säkert att den sitter speciellt hårt.

Kommer du bara åt att borra så kan det till och med gå att göra utan att dela motorn.

Tänkte som du här när jag läste, men osäker på om det avråds pga av känsligt gods eller något ?

Gert
2013-09-10, 17:44
Jag har aldrig haft några större framgångar med dessa urdragare utan brukar borra ut bulten direkt istället för att ev få en avsmälld och härdad "ornapitt" i bulten.

Det jag menade och skrev med samma diameter som hålet är att den första halvan av blocket har inga gängor och har man exakt samma diameter så kan du få ett centrerat märke i den avsmällda bulten (i den andra halvan av blocket med gängor) när du sen borrar med borret som är anpassat för gängtappen.

Knarr
2013-09-10, 20:39
Gamla skruvar är ett otyg, tacka vet jag kardborrband! http://i1108.photobucket.com/albums/h411/Rund_Funken/yellowsmilewinkgrin_zps820abba7.gif

Knarr
http://i1108.photobucket.com/albums/h411/Rund_Funken/moped2_zpscef4a608.gif

Borken
2013-09-11, 11:11
Ett annat sätt är ju att borra med vänstervridna borr. med lite tur så värmer borrningen upp resten av skruven så att den släpper och följer med upp. Bättre än "grispittar".

EVK
2013-09-12, 11:47
Grispittarna (vänstergängad pryl) ska du undvika. Använd utdragare modell rigid istället.
I det här fallet sitter antagligen skruven ganska löst. Så vad fan som helst som ger lite grepp bör fungera.

jrutgers
2013-09-12, 11:59
Tack alla för support och tips..jag borrade och bankade i en bits, och mycket riktigt satt den inte så hårt så jag fick ut den..
Bra, nu fick jag ett underlag för att motivera en momentnyckel till samlingen.

Kakel_anders
2013-09-12, 17:48
Momentnyckel ja, det borde bannemig jag skaffa en jag med!

Härligt att du fick ut den iaf, det är alltid nojigt som tusan när man vet att något är halvdant eller om hojen rent behöver stå =(

jrutgers
2013-09-12, 18:15
Momentnyckel ja, det borde bannemig jag skaffa en jag med!

Härligt att du fick ut den iaf, det är alltid nojigt som tusan när man vet att något är halvdant eller om hojen rent behöver stå =(

Ja, såna saker kan få vuxna män att lipa.
Åsså hat! Jag hatade mig själv en låååång stund efter att jag gjort det. Å självklart så vet man att det skall gå så, iaf nanosekunden efter att det hänt (satt en annan gång på akterspegeln på min båt och skulle justera fastslaget, och skruvade lite försiktigt och talade till mig skälvni mina tankar att " inte skruva för mycket nu för då plurrar skruven och hamnar på havets botten…plopp sa det mycket riktigt bara sekunden senare)

Men som tur är så får man lugnande bra råd av goda medborgare av Hojen.nu, vilket alltid lugnar mig.

Tack!

jrutgers
2013-09-12, 18:17
Inte fastslaget!! Gasteglaget! Jöffla telefon och bestämma vad jag skall skriva!!

Gasreglage gasreglage gasreglage.

:-)

erikn
2013-09-12, 18:30
Funderade just på vad f_n är ett fastslag på en snurra... :D

jrutgers
2013-09-12, 22:00
Ja, jag förstår det…inte ens jag vet vad de é som skrev svaret, men den jäkla telefonen lägger sig i vad jag skriver hela tiden :-D

erikn
2013-09-12, 22:16
Därför jag nästan bara läser från telefon, alltid dator för inlägg.

jrutgers
2013-09-15, 20:29
Slutligen kan jag säga, att anledningen till att jag drog av skruven var för att jag hade litet oljeläckage, typ 2 små droppar på golvet efter hård körning, vilket irriterade mig..önskar bra att jag kollade oljepluggen innan..där var läckan...

Men men, jag fick ju lite att greja med och nu är 32 åringen fri från läckage..det ät trevligt :-)

Mymlan
2013-09-15, 22:13
:rofl:Ha ha ha hah! Läste "dog av skryft". Tänkte "Jahaja! Igen någon smitta som kommer väcka samma hysteri som fågelinfluensan/svininfluensan xD