handdator

Visa fullständig version : Honda, Triumph, Yama eller vad



jrutgers
2013-09-08, 19:32
Om man nu skall se efter en supertouring hoj. Är det en XL Varadero man skall kolla efter, eller Tiger eller vad tycker du är mest för pengarna och varför.
Mellan 20-30kkr.

Tack för din input

engström67
2013-09-08, 20:41
Om man nu skall se efter en supertouring hoj. Är det en XL Varadero man skall kolla efter, eller Tiger eller vad tycker du är mest för pengarna och varför.
Mellan 20-30kkr.

Tack för din input

I den prisklassen finns det nog inte så mycket att välja på,kanske nån tidig Varadero med förgasare.

Jåke
2013-09-08, 20:55
En tidig TDM, för de pengarna. Borde kanske rent av gå att få en -96 med uppdaterat chassi och motor.

Skickat från min LT25i med Tapatalk 4

engström67
2013-09-08, 20:57
En tidig TDM, för de pengarna.

Skickat från min LT25i med Tapatalk 4

Ja dom går ju fint,men kan ju ha lite task med förgasarna och en insprutare kostar väl lite mer och kanske man vill ha abs,men annars en rätt fin hoj.

jrutgers
2013-09-08, 21:33
I den prisklassen finns det nog inte så mycket att välja på,kanske nån tidig Varadero med förgasare.

?? 12 st Varadero 00-02 på blocket just nu för mellan 20-30kkr. Inspr. Kom väl 00 om jag inte är ute å cyklar.

Köparens marknad, tyvärr och våra kära hojar står inte så högt som vi kanske vill.

stefan.
2013-09-09, 09:39
V-Strom 1000 borde du också kunna hitta för de pengarna..

pinnen
2013-09-09, 20:56
insprutning kom -03 på varaderon tillsammans med den 6vxl lådan

Ove
2013-09-09, 21:21
:hmmmm2: Undrar bara: Finns det några fördelar med insprutning jämfört med förgasare. Kört en hel del med båda systemen och märker just ingen skillnad på funktion när det funkar som det ska. Däremot om insprutningen lägger av har jag haft jätteproblem.

engström67
2013-09-09, 22:36
:hmmmm2: Undrar bara: Finns det några fördelar med insprutning jämfört med förgasare. Kört en hel del med båda systemen och märker just ingen skillnad på funktion när det funkar som det ska. Däremot om insprutningen lägger av har jag haft jätteproblem.

Har aldrig hört det krånglat på nån Varadero,inte nån annan hoj heller:)

engström67
2013-09-09, 22:37
?? 12 st Varadero 00-02 på blocket just nu för mellan 20-30kkr. Inspr. Kom väl 00 om jag inte är ute å cyklar.

Köparens marknad, tyvärr och våra kära hojar står inte så högt som vi kanske vill.

Ops där ser man.Köp en sådan så får du en trevlig maskin:)

Jourtjänst
2013-09-10, 00:42
Förgasare = riktigt skön mjuk fin gång där man kan smeka hojen i låga farter med högerhanden

jrutgers
2013-09-10, 10:55
Ops där ser man.Köp en sådan så får du en trevlig maskin:)

:D

Fast nu när jag gården å kikar lite på olika varianter så tycker mina ögon mycket om Transalp.
Är det också ett alternativ?
Svårt att hitta skillnader och jämförelser mellan de olika modellerna, men min huvudsakliga körning är ju landsväg/asfalt - vad säger ni som är mer erfarna på området..vad är skillnaden på en Varadero och en Transalp?

Tack!

rolfmm
2013-09-10, 13:55
Transalp är 650cc (600-700) - Varadero är 1000cc och mycket tyngre (och starkare). Ska ni köra två kan Transalpen bli lite klen men kan vara smidigare om du kör ensam. Prövkör båda - det finns inget fasitsvar..... :):)

Ove
2013-09-10, 16:00
Har aldrig hört det krånglat på nån Varadero,inte nån annan hoj heller:)

Händer väl inte så sällan, fast det är elektroniken som får skulden...


Förgasare = riktigt skön mjuk fin gång där man kan smeka hojen i låga farter med högerhanden

Instämmer - bättre känsla och mjukare svar på gasen. :)

jrutgers
2013-09-10, 17:47
Transalp är 650cc (600-700) - Varadero är 1000cc och mycket tyngre (och starkare). Ska ni köra två kan Transalpen bli lite klen men kan vara smidigare om du kör ensam. Prövkör båda - det finns inget fasitsvar..... :):)

Jag har efter tappra försök att få med mig lilla frugan på hojen lagt ner det och åker solo..
Du har själv en transalp ser jag?

Jag är knappt 1,90. Kan det vara något för mig?

rolfmm
2013-09-10, 20:05
Jag är 1,88 och det är inga problem :)

Nysse
2013-09-10, 22:54
Jag har en Transalp XL700 och trivs kalasbra med den. Håller på att förändra den efter mina behov och önskemål.

Jourtjänst
2013-09-10, 23:32
Insprutning = troligare bättre egenskaper i alperna

engström67
2013-09-11, 07:37
Jag har efter tappra försök att få med mig lilla frugan på hojen lagt ner det och åker solo..
Du har själv en transalp ser jag?

Jag är knappt 1,90. Kan det vara något för mig?

Du sitter nog mycket bättre på Varaderon och sedan har den bra prestanda.Transalpen är ju populär men känns lite klen för min smak och är man 1.90 så är det lite moped.

stefan.
2013-09-11, 10:41
Om du tittar på cyklar i den storleken skulle jag titta på V-Strom 650 om jag var dig.. "Fullvuxen cykel" till formatet, samma ram som på V-Strom 1000, och mer effekt än Transalpen.

engström67
2013-09-11, 11:42
Om du tittar på cyklar i den storleken skulle jag titta på V-Strom 650 om jag var dig.. "Fullvuxen cykel" till formatet, samma ram som på V-Strom 1000, och mer effekt än Transalpen.

Ja det är ju lite bättre.Men varför en 650 när det finns 1000?

stefan.
2013-09-11, 12:32
Ja det är ju lite bättre.Men varför en 650 när det finns 1000?

Kanske beror på vad man vill ha, hur ny man vill ha, vad den ska kosta, osv..
Större måste ju inte nödvändigtvis betyda bättre alltid.

... om det nu inte är så att du behöver välja en större hoj bara för att kompensera för något annat som är litet... :rolleyes:

RobbeS
2013-09-11, 13:30
Kanske beror på vad man vill ha, hur ny man vill ha, vad den ska kosta, osv..
Större måste ju inte nödvändigtvis betyda bättre alltid.

... om det nu inte är så att du behöver välja en större hoj bara för att kompensera för något annat som är litet... :rolleyes:

Man klarar sig på 650 cc men jag håller med Engström att om det finns 1000 cc att välja så är det bättre att ta den. Man kommer i alla fall inte att ångra sig den dagen då man kör på kuperade vägar med mycket omkörningar och full packning med passagerare.
Jag hade en transalp 650 tidigare vilket är en bra hoj. Trots lugn körning så saknade jag ofta det där lilla extra draget man får på en 1000 cc:are.
Så det hänger nog sällan på kompensation av brist på annat då man byter in sin "lilla" hoj mot en större. Nu funderar jag på att prova custom nästa sommar och har satt en cc gräns på minst 1600 cc. Mest för att få bottenvridet som en stor v-twin ger och som kompenserar den lilla kw effekten.

stefan.
2013-09-11, 14:34
Man klarar sig på 650 cc men jag håller med Engström att om det finns 1000 cc att välja så är det bättre att ta den. Man kommer i alla fall inte att ångra sig den dagen då man kör på kuperade vägar med mycket omkörningar och full packning med passagerare.
Jag hade en transalp 650 tidigare vilket är en bra hoj. Trots lugn körning så saknade jag ofta det där lilla extra draget man får på en 1000 cc:are.
Så det hänger nog sällan på kompensation av brist på annat då man byter in sin "lilla" hoj mot en större. Nu funderar jag på att prova custom nästa sommar och har satt en cc gräns på minst 1600 cc. Mest för att få bottenvridet som en stor v-twin ger och som kompenserar den lilla kw effekten.

Bättre att ta den? Det beror väl på användningsområde? Och om man ens kommer att köra med passagerare? I fallet med V-Strom så försvann dessutom 1000cc'n ur sortimentet för flera år sen, vilket gör att du får en äldre hoj. Du hittar inte heller någon med abs t.ex. om det är något man har som krav. Och sen kan väl, som jag skrev, även prisbilden påverka vad man väljer?

Jag har inget emot större hojar, jag trivs själv på dem, men jag tycker det är löljligt när det känns som man sågar hojar på ~650cc automatiskt som för små och bättre att välja större. Det bästa valet är väl det som passar en bäst på alla sätt, vad man trivs bäst på, ekonomi, användningsområde, körstil, osv?

RobbeS
2013-09-11, 14:55
Jag har inget emot större hojar, jag trivs själv på dem, men jag tycker det är löljligt när det känns som man sågar hojar på ~650cc automatiskt som för små och bättre att välja större. Det bästa valet är väl det som passar en bäst på alla sätt, vad man trivs bäst på, ekonomi, användningsområde, körstil, osv?

Som vanligt så är det var och ens egen ensak att välja den hoj som passar han/hon bäst. Men om man i en tråd frågar om åsikter så lär man ju få en massa personliga åsikter om bl.a vilken motorstorlek hojen ska ha. Jag gav min, utan att "såga" små hojar, grundat på min egen erfarenhet och mina egna upplevda behov. Har som sagt själv haft en Transalp som jag tidigare nämnde är en bra hoj.

Ove
2013-09-11, 16:06
Jag har inget emot större hojar, jag trivs själv på dem, men jag tycker det är löljligt när det känns som man sågar hojar på ~650cc automatiskt som för små och bättre att välja större. Det bästa valet är väl det som passar en bäst på alla sätt, vad man trivs bäst på, ekonomi, användningsområde, körstil, osv?

:) Väl talat! Själv har jag ett par 650;or men längtar till den dag jag får sitta på en egen 450;a offroad. Med rätt däck och lite extra komfort betr. sadel så tror jag att det kan vara en fullträff. Lätt och behändig och tar sig fram även om vägen blir extra rolig. Jag vet också att jag kommer att få ett problem att lösa - tankvolymen! :cool:

rolfmm
2013-09-11, 17:59
Stor hoj är tuft - men lagom är bäst..... :)
Men vad är lagom? Fråga Klaus; 5700cc.............. :D:D

engström67
2013-09-11, 22:26
Stor hoj är tuft - men lagom är bäst..... :)
Men vad är lagom? Fråga Klaus; 5700cc.............. :D:D

Hjälper ju inte när det svänger:D

engström67
2013-09-11, 22:28
Bättre att ta den? Det beror väl på användningsområde? Och om man ens kommer att köra med passagerare? I fallet med V-Strom så försvann dessutom 1000cc'n ur sortimentet för flera år sen, vilket gör att du får en äldre hoj. Du hittar inte heller någon med abs t.ex. om det är något man har som krav. Och sen kan väl, som jag skrev, även prisbilden påverka vad man väljer?

Jag har inget emot större hojar, jag trivs själv på dem, men jag tycker det är löljligt när det känns som man sågar hojar på ~650cc automatiskt som för små och bättre att välja större. Det bästa valet är väl det som passar en bäst på alla sätt, vad man trivs bäst på, ekonomi, användningsområde, körstil, osv?

Har knappast sågat nån 650,inget fel på dom.Varadero har ju 98hk och finns ju abs.

engström67
2013-09-11, 22:34
Kanske beror på vad man vill ha, hur ny man vill ha, vad den ska kosta, osv..
Större måste ju inte nödvändigtvis betyda bättre alltid.

... om det nu inte är så att du behöver välja en större hoj bara för att kompensera för något annat som är litet... :rolleyes:

Nä du gosse,handlar inte om det utan jag vill ha mycket motor.Ska hända nått när man skjutsar med packning och kunna göra snabba omkörningar av alla dönickar som finns.Är lite sugen på en ktm adventure 1190(150hk,mums) kanske blir en sådan nästa gång:D