handdator

Visa fullständig version : Modifiera Framgaffel



Hondamannen
2013-09-08, 15:43
Hej!

Vad får man göra med framgaffel utan att man behöver regga om den?
Om man behöver regga om, får man genom de modifieringar som man gör?


Mvh

Hondamannen

Kakel_anders
2013-09-08, 17:18
Vad är det för modifieringar vi pratar om ?

En bekant fick regbesiktiga sin chopper pga att avståndet mellan axlarna förändrats. (Om jag inte är heelt ute o motorcyklar).

Hondamannen
2013-09-08, 21:03
Jag vill ju ha en hoj med fotkoppling och handväxel men jag har numera problem med min höft och tror inte att jag klara av att sitta på en glidare ngn längre stund och har därför börjat att leta efter en lämplig landsväg. Jag har blivit rekommenderad att titta närmare på savage 650 och virago 535 men jag anser att de är lite klena för att kunna köra långa sträckor med dem.

http://www.blocket.se/goteborg/Harley_Davidson_Sportster_XL_883_R_48630750.htm?ca =14&w=3

Därför har jag sneglat lite på denna sportser men för att få den att passa min kropp måste jag ändra vinkeln på framgaffeln. Får man göra det? Måste man regga om den då och framför allt får man den igenom besiktningen när man reggar om den?

Borken
2013-09-08, 21:39
Kan du inte bara byta styre?
Och är inte Savage och Virago mer eller mindre glidare?

Kakel_anders
2013-09-08, 21:58
Man kan antingen registrera sin motorcykel som amatörbyggt eller ombyggt fordon. Ett
amatörbyggt fordon tillverkas i enstaka exemplar av eller för enskild person, där varje
fordon beaktas som unikt i sin grundkonstruktion. Vid ombyggt fordon har man utgått från
en serietillverkad motorcykel. (SFRO:s nya bygghandbok 2009: 242)6
Ombyggd mc har följande definition enligt SFRO: Serietillverkade fordon som tidigare
tagits i bruk och med utgångspunkt från den ursprungliga stommen och karosseriet ändrats,
ändringen kan göras för eller av enskild person. Ursprungsfordonets grundkonstruktion
(ram) skall utan svårighet kunna kännas igen trots de utförda ändringarna. (SFRO:s nya
bygghandbok 2009: 242).

Följande större ombyggnader av två- och trehjuliga motorcyklar omfattas var för sig av
definitionen:

1. Huvudramen skall ändrats i sådan omfattning att motorcykelns försprång och/eller
axelavstånd förändrats.
(Ovanstående punkt.1 känns relevant här!)

2. Bakvagnsramen bytts ut eller byggts om i sådan omfattning att motorcykelns
försprång och/eller axelavstånd förändrats.

3. Tvåhjulig motorcykel har ändrats till

a. Tvåhjulig motorcykel med permanent monterad sidovagn.

b. Trehjulig motorcykel med tre symmetriskt placerade hjul.

Två av tre nedanstående förändringar i kombination av varandra ger även det definitionen
ombyggd mc:

- Motor bytts ut.

- Förändring av försprånget.

- Bromssystemet bytts ut.

(SFRO:s nya bygghandbok, 2009: 242).

När man är klar med sitt bygge skall den först granskas av en SFRO besiktningsman som
gör en byggbesiktning. Här tittar han på fordonets konstruktion, materialval, svetsfogars
kvalitet, axelavstånd, fjädring, bromsar osv. När han ger sitt godkännande skall
motorcykeln ännu genomgå en normal besiktning. (Författarens kommentar)

----

Källa: http://publications.theseus.fi/bitstream/handle/10024/37841/Lund_Andreas.pdf?sequence=1

SFRO´s bygghandbok --> http://www.sfro.com/index.php/boken


----

Försprånget(?) förändras genom modifiering av huvudramen, något sfro menar gör fordonet till ett "ombyggt" sådant.

Jag är ingen guru i ämnet, jag är bara duktig med google, men jag skulle nog investerat i boken, och lär nog faktiskt göra det :)

Hondamannen
2013-09-08, 22:00
Kan du inte bara byta styre?
Och är inte Savage och Virago mer eller mindre glidare?


Jo de är ju också en form av glidare men för mig är glidar mer hojar som road king, electra glide, vn 900 classic, c800, dragstar 650/1100 classic.

Dem här modellerna säger jag mera som landsvägshojar med glidarinslag.

Vet ej om det räcker. Jag inbillar mig att sportsterna kan vara en lämplig motor, om man vill konvertera till fotkoppling och handväxel. Jag antar att det är en lågvarvig, långslaggig motor.

LinusE
2013-09-08, 22:13
De finns kit så du får tumväxel, typ som aut eller varför konvertera till fotkoppling ?
Köp en honda xc700 aut så slipper du klydda :) bara gasa o bromsa

Hondamannen
2013-09-08, 22:23
Jag har provkört nc700xd och mana 850 och gillar automathojar men först vill jag har fotkoppling och handväxel.