handdator

Visa fullständig version : Obligatorisk utrustning inför besiktning



Kakel_anders
2013-09-06, 14:57
Hej!

Ny som jag är i karetan som heter hojandet har jag sökt mig för en hel del efter svar på vad som verkligen erfordras i utrustningsväg på hojen under besiktning, men lyckats väldigt dåligt med detta, och då min första mc besiktning nalkas till våren så blir det mer och mer intressant :))

Anledningen till det är mest då jag byggt om min GSX och då även "panelen" där hastighets/varv/tankmätare osv sitter.
Jag har idag inte en enda indikatorlampa, nöjer mig med att jag kan se mina blinkers och om de är på, men finns det någon indikatorlampa som direkt krävs på besiktningen?

Hur är det med blinkers ?
Hojen har miniblinkers runt om, vore det kanske bättre att sätta på orginal för besiktningen ?

Om någon vet om en bra källa till information rörande besiktning och motorcyklar får ni gärna länka :)


Tack :)

jrutgers
2013-09-06, 15:18
Hej!

Ny som jag är i karetan som heter hojandet har jag sökt mig för en hel del efter svar på vad som verkligen erfordras i utrustningsväg på hojen under besiktning, men lyckats väldigt dåligt med detta, och då min första mc besiktning nalkas till våren så blir det mer och mer intressant :))

Anledningen till det är mest då jag byggt om min GSX och då även "panelen" där hastighets/varv/tankmätare osv sitter.
Jag har idag inte en enda indikatorlampa, nöjer mig med att jag kan se mina blinkers och om de är på, men finns det någon indikatorlampa som direkt krävs på besiktningen?

Hur är det med blinkers ?
Hojen har miniblinkers runt om, vore det kanske bättre att sätta på orginal för besiktningen ?

Om någon vet om en bra källa till information rörande besiktning och motorcyklar får ni gärna länka :)


Tack :)

Tjänare! Kan detta vara något?
http://www.bilprovningen.se/bp/main.nsf/content.xsp/bilprovningen/privat/vad+vi+erbjuder/kontrollbesiktning/motorcykel+och+moped/5c7239d8f2c4cdfdc125796100346fb5

Allaandranamnvarupptagna
2013-09-06, 16:16
Så vitt jag vet, ska det se bra ut för "de andra" trafikanterna, vad du ser är sak samma, om man inte pratar hastighets mätare.. En jobbar polare har en gammal glidare, och han har inga blinkers, bara ut med handen säger han och den går igenom... men tror han är rätt bondis med bilprovningen.


Jag hade moddat min bakdel på hojen men de sa inget om de, var lite orolig för mina blinkers då den blinkar fort som om de e en trasig lampa du vet, men allt lös och de var nöjda.

Nått de gnäller på är reflexen där bak av alla grejer.

Kakel_anders
2013-09-06, 16:29
Så vitt jag vet, ska det se bra ut för "de andra" trafikanterna, vad du ser är sak samma, om man inte pratar hastighets mätare.. En jobbar polare har en gammal glidare, och han har inga blinkers, bara ut med handen säger han och den går igenom... men tror han är rätt bondis med bilprovningen.


Jag hade moddat min bakdel på hojen men de sa inget om de, var lite orolig för mina blinkers då den blinkar fort som om de e en trasig lampa du vet, men allt lös och de var nöjda.

Nått de gnäller på är reflexen där bak av alla grejer.

Blinkers, reflex, hastighet samt varvräknare har jag fungerande på hojen.
Satte dessutom på ett annat blinkersrelä från biltema för att få blinken att inte gå för fort :)

Kakel_anders
2013-09-06, 16:31
Tjänare! Kan detta vara något?
http://www.bilprovningen.se/bp/main.nsf/content.xsp/bilprovningen/privat/vad+vi+erbjuder/kontrollbesiktning/motorcykel+och+moped/5c7239d8f2c4cdfdc125796100346fb5

Efter att ha läst där så förstår jag att jag alltså måste ha en helljusindikator alltså :)

Inget problem att ordna, men vill hålla det så rent och enkelt som möjligt bara.

tackar!

Allaandranamnvarupptagna
2013-09-06, 16:32
blinkersrelä från biltema för att få blinken att inte gå för fort :)

Det behöver du inte göra, det spelar absolut ingen roll så länge den inte bara lyser konstant

Kakel_anders
2013-09-06, 16:39
Det behöver du inte göra, det spelar absolut ingen roll så länge den inte bara lyser konstant

Äsch.. jag kanske lider av att vara lite petig endå..

Nu måste jag ju dessutom sätta mig och försöka meka ihop nått snyggt som ska föreställa en helljusindikator :)

EVK
2013-09-09, 12:44
En jobbar polare har en gammal glidare, och han har inga blinkers, bara ut med handen säger han och den går igenom... men tror han är rätt bondis med bilprovningen.
Har säkert mer med årsmodell att göra.

klaus
2013-09-09, 15:00
lite regelverk om blinkers:
1975 och yngre hojar ska ha blinkers
1986 och yngre ska ha E-märkt sådan,blinkfrekvens 90 +-30 blink/minut
1984 och yngre avstånd mellan blinkers fram minst 24cm och bak 18cm, höjdplacering minst 35cm max 120cm
kan man inte se blinkersfunktionen från förarplatsen så måste grön indikatorlampa finnas

bättre att veta än bara tro :)
vägverkets hemsida www.vv.se
eller www.transportstyrelsen.se

jrutgers
2013-09-10, 21:27
bättre att veta än bara tro

Exakt!

Kakel_anders
2013-09-11, 10:28
Tackar för informationen, glad att jag tog mig tid att ordna ordentliga blinkers :)

Återstår väl att se om de piper över att det sitter miniblinkers fram o bak.

klaus
2013-09-11, 16:48
miniblinkers i sig brukar inte vara något problem ifall dom är e-godkända,men vissa av dom är ändå inte godkända att användas fram. Kolla med försäljaren,brukar stå finstilt ifall dom inte duger. Har besiktigat flera hojar med miniblinkers utan problem

swedan
2013-09-12, 10:07
...

Om någon vet om en bra källa till information rörande besiktning och motorcyklar får ni gärna länka :)


Här finns en del att läsa:
http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2003nr023.pdf

Kakel_anders
2013-09-12, 12:31
Här finns en del att läsa:
http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2003nr023.pdf

25 § På motorcykel av 1984 eller senare års modell skall finnas en från förarplatsen under mörker väl synlig kontrollampa
som visar fast blått ljus när helljusstrålkastare är tillkopplad.

Detta var intressant :)

Tack !!