handdator

Visa fullständig version : Villken gps har du ?



LinusE
2013-09-02, 22:26
Villken gps kör du med och varför ?

Har en tomtom rider just nu men funderar skarpt på
Att byta denna mot bättre dito.

Fördel me den: blåtand till tele, satt på hojen när jag köpte

Nackdel: massor men t.ex förlite pionts i var rutt (låst till 45)
Måste stanna för att t.ex ring ut, byta rut mm.
Jobbiga menyer.

Så till frågan.
Vad kör du med o varför just den ?

ThompaB
2013-09-03, 06:49
Kör med Navigon på mobilen, billig lösning och använder samma i bilen eller när jag är generellt vilse... :)

Kör jag hoj går jag på röstanvisningar via blåtand till mitt MW600-headset. Problemet uppstår om jag vill ringa/svara i telefon när jag kör = går ej. Funderar därför på att skaffa en scala eller src till min hjälm när jag funnit det ekonomiskt motiverat.

Olle Å
2013-09-03, 08:55
Villken gps kör du med och varför ?

Har en tomtom rider just nu men funderar skarpt på
Att byta denna mot bättre dito.

Fördel me den: blåtand till tele, satt på hojen när jag köpte

Nackdel: massor men t.ex förlite pionts i var rutt (låst till 45)
Måste stanna för att t.ex ring ut, byta rut mm.
Jobbiga menyer.

Så till frågan.
Vad kör du med o varför just den ?

Jag kör med en gammal Nuvi 500, som uppdaterats till 550 och med nya kartor. Använder den inte till att lägga upp eller spara rutter. Är absolut ingen tekniknörd som måste ha det senaste. Brukar lägga in Koordinater ibland till något mål. Vill jag då gå utanför rutten , så får man då strax en ny rutt till målet. Vill vara ifred då jag kör och har inte behov av att någon röst talar till mig, så den funktionen är inte aktiverad.:)

rolfmm
2013-09-03, 09:09
Kolla Garmin zūmo 350LM (https://buy.garmin.com/sv-SE/SE/vagnavigation/motorcykel/zumo-sup-sup-350lm/prod107979.html#gallery-dialog)
Pris ca 3500:-

Kimmo
2013-09-03, 09:50
iPad 2 med Sygic europa karta.
Super med stor skärm när man åker hoj.
Fungerar utmärkt att koppla ihop med min G9.
Enda nackdelen är att den inte ruttar om utan
den vill att man ska göra u-sväng.

Gert
2013-09-03, 10:33
Jag har en Garmin Zümo 660 och hade en Garmin Quest innan denna.
Jag andvänder min i huvudsak till att göra trevliga rundor i Mapsource till olika slutmål i datorn för att sen förverkliga på hojen.
Att jag valde just en Garmin igen beror nog på att en mer tekniskt begåvad person i klubben har en likadan och det är ju alltid bra att kunna fråga någon när man är en teknikdyslektiker som jag.

engström67
2013-09-03, 10:45
Kolla Garmin zūmo 350LM (https://buy.garmin.com/sv-SE/SE/vagnavigation/motorcykel/zumo-sup-sup-350lm/prod107979.html#gallery-dialog)
Pris ca 3500:-

Har denna och är superbra.Saknar mp3 och telefontjafs vilket är skönt.Går ju få röstinstruktioner via blåtand om man känner för det.Funkar väl med karta med,men är ju lite kul med elektronik:cool:

Johan T
2013-09-03, 11:57
Villken gps kör du med och varför ?

Har en tomtom rider just nu men funderar skarpt på
Att byta denna mot bättre dito.



Här har ni en länk till en kille som heter Magnus Jinstrand och han har testat och skriver om "MC GPS:er" på ett mycket sakligt sätt. Värt att läsa före köp.

http://www.mcgpsinfo.com

LinusE
2013-09-03, 12:41
Ni som kör med era telefoner som gps. Hur upplever ni att motagning mm är ?
Villken gps app rekomenderas ?

Vill kuna importera rutter från tyre eller basscamp
Loga rutten när man kör.
3d vy behövs INTE så jag häldre kör 2d kartläge.
Någon talande vägvissar behövs inte häller.

ThompaB
2013-09-03, 21:35
Ni som kör med era telefoner som gps. Hur upplever ni att motagning mm är ?
Villken gps app rekomenderas ?

Vill kuna importera rutter från tyre eller basscamp
Loga rutten när man kör.
3d vy behövs INTE så jag häldre kör 2d kartläge.
Någon talande vägvissar behövs inte häller.

Förtydligande, jag har Navigon Nordics som jag köpte för ca 600:- för snart 4 år sedan till min iPhone. Inte lagt en krona på kartuppdateringar och annat otyg som de med separata GPS-enheter á 2000-4000:- ofta kräver efter ett tag.

Kört omkring i fjälltrakt, utomlands och i stad och aldrig blivit felguidad hittills. Vet att det går att importera rutter men kommer inte ihåg hur i skrivande stund.

3D och 2D erbjuds och någorlunda trevlig guidande röst i jämförelse med Tomtom som jag stört mig på. Om det är något negativt jag skulle vilja lyfta är att rösten varnar ofta när man halkat iväg uppåt i hastighet... ;)

LinusE
2013-09-03, 22:13
Går det o loga ruter i navigon.
Testade o lada hem navigon europa i vår samsung s3 men rätt stökiga menyer. Går i te o läga upp ruter direkt i programet. Typ. Malmö-landskrona-göteborg-växjö
Uan får bara till att välja ett mål och antingen snabbaste eller kortaste rutt. I te ända "undvik motorväg"...
Eller e de jag som fattar trögt :)

Jan-Olov
2013-09-03, 22:13
Jag har en svart, funkar bra.

LinusE
2013-09-03, 22:39
Hur ser du något om den är svart ?

LinusE
2013-09-03, 22:41
Fick till o läga till delmål och att undvika motorväg.
Börjar gilla denna app. Kanske värt o införskafa den till iphonen och en ordentlig hållare o kränga iväg tomtom ridern....

ThompaB
2013-09-04, 21:36
Fick till o läga till delmål och att undvika motorväg.
Börjar gilla denna app. Kanske värt o införskafa den till iphonen och en ordentlig hållare o kränga iväg tomtom ridern....

Ja, jag har själv funderat på att skaffa en hållare till styret men hittills har jag bara använt röstanvisningen med blåtandshandsfree. Mobilen har fått ligga kvar i fickan då.

LinusE
2013-09-04, 22:08
På kjell.com finns en bra hållare för 249:-

LinusE
2014-05-24, 12:05
Uppar gammal tråd.

Köpte en ip hållare o försökte köra med telen.
Totalt värdelöst :) dålig skärpa, minsta sol så ser man ingenting.
Testat 2 olika navigerings appar men alla strula på något sätt.

Då min tomtom har slutat att ladda sig på hojen och att batteriet inte håller mer än 1,5timme så
Blir det att köpa en garmin. Kollat på zumo 350 och 390 men även på montana 600 som ligger i
samma prisklas.

Så frågan kvarstår :) vad kör du med o varför ?
Någon som kör med mindre handhållna gpser ?

Jan-Olov
2014-05-24, 14:28
Är det bara batteriet så byt. Du kan köpa med verktyg till att byta med. Instruktioner finns på nätet. Kolla och avgör sedan.

Shaun
2014-05-24, 16:35
Jag köpte en TomTom rider V5 för 3 veckor sedan. Fungerar förträffligt även i direkt solljus.
Med vänlig hälsning, Shaun

engström67
2014-05-24, 19:11
Uppar gammal tråd.

Köpte en ip hållare o försökte köra med telen.
Totalt värdelöst :) dålig skärpa, minsta sol så ser man ingenting.
Testat 2 olika navigerings appar men alla strula på något sätt.

Då min tomtom har slutat att ladda sig på hojen och att batteriet inte håller mer än 1,5timme så
Blir det att köpa en garmin. Kollat på zumo 350 och 390 men även på montana 600 som ligger i
samma prisklas.

Så frågan kvarstår :) vad kör du med o varför ?
Någon som kör med mindre handhållna gpser ?

Jag kör med Garmin 350,390 fanns inte när jag köpte min.Funkar förträffligt,även med handskar på.Är en 590 på ingång med 5 tums skärm.Hålla på att pilla med en liten telefon,nä knappast.350,in är överlägset bättre.Förstår inte varför man ska hålla på med sådant plotter när det finns riktiga grejer.Men alla är ju olika och jag vill ha grejer som är gjort för ändamålet.Nya rider ska också vara bra men Garmin är Garmin.

Seth
2014-05-25, 16:17
Kör med Garmin 390.
har inte kört så mkt med den än så får återkomma med lite "kritik".
Men i det stora hela är jag nöjd.

Röjkvist
2014-05-25, 21:01
Jag köpte en TomTom rider V5 för 3 veckor sedan. Fungerar förträffligt även i direkt solljus.
Med vänlig hälsning, Shaun
I solljus tycker jag inte det syns spec bra.
Något trick?

Shaun
2014-05-26, 17:24
I solljus tycker jag inte det syns spec bra.
Något trick?

Jag ändrade i display inställningar och sedan vinklade ner GPS lite.
Vännens Garmin 350 användes som utgångspunkt.

Med vänlig hälsning, Shaun

Olle Å
2014-05-26, 18:03
Kör med min gamla Garmin Nuvi 500. Den pajade förra våren. Den reparerades och fick nya uppdaterade kartor samt blev själv en 550.:):):)

wbr
2014-05-27, 01:51
Garmin 660 fungerar bra.:)

Helgoson
2014-05-27, 20:45
Jag har en Zumo 550 som jag numera har i lastbilen. Skärm och utförande finns inget att säga om , men den blir lite virrig när man kör i Sthlm. Man blir ofta lurad om man lyssnar på tanten som berättar hur man skall köra. Klart underbetyg med tanke på priset.