handdator

Visa fullständig version : Hala våta vita sträck



Ändy
2013-09-02, 21:33
Gick omkull för första gången med min M1800R i helgen. Det blev tokigt halt på de vita linjerna efter regnet i lördags och framhjulet bara stack iväg efter att ha kommit för långt ut i en skarp kurva.

Gick långsamt så inga personskador, dock dyra skador på hojen (som tur är helförsäkrad). Men att det ska bli så vansinnigt halt!! Känns som man borde kunna hitta ett bättre mtrl för att göra vägmarkeringar, eller?

Nu blir det till att åka kommunalt ett tag :(

jrutgers
2013-09-02, 22:09
Fy vad trist! Tack för att du delar med dig av din erfarenhet så vi andra kan ha detta åtanke..

erikn
2013-09-02, 22:13
Övergångsställen är inte heller en höjdare att köra över för fort vid regn.

Ankan1
2013-09-02, 22:52
Har fått släpp på vita linjemarkeringar mitt på vägen i samband med omkörningar där bakänden stuckit iväg på ett klart otrevligt sätt.Trafiksäkerhet på vägarna för dessa mc verkar ofta vara klart bristfällig med skador och död som följd trots en intensiv nollvisions debatt.

LinusE
2013-09-02, 23:14
Skönt de bara blev materiellt som fick stryk..

rolfmm
2013-09-02, 23:31
Vita linjemarkeringar (övergångsställen) är elaka.......... :thumpdown:

klaus
2013-09-03, 06:50
lite undran bara, har ingen upplyst dig tidigare att dom vita gatumarkeringarna är extremt hala, speciellt när dom är blöta eller nerkylda. Då har du missat viktig info som bör vara allmänt känt bland mc åkare. Akta dig för brunnslock också,samma sak där. Lär dig hålla hojen på det svarta när du kör, tråkigt att du fick lära detta på den hårda vägen

Olle Å
2013-09-03, 08:34
lite undran bara, har ingen upplyst dig tidigare att dom vita gatumarkeringarna är extremt hala, speciellt när dom är blöta eller nerkylda. Då har du missat viktig info som bör vara allmänt känt bland mc åkare. Akta dig för brunnslock också,samma sak där. Lär dig hålla hojen på det svarta när du kör, tråkigt att du fick lära detta på den hårda vägen

En annan beläggning som kanske inte är vanlig, men fruktansvärt hal då den är blöt är den gamla sortens små gatstenar av granit.:mad::mad:
Att via linjerna är hala har ju varit känt sedan länge. Färgtillverkaren borde ju kunna blanda i krossat vitt grus i den. Men kravet kanske inte har ställts?:confused::confused:

engström67
2013-09-03, 10:25
lite undran bara, har ingen upplyst dig tidigare att dom vita gatumarkeringarna är extremt hala, speciellt när dom är blöta eller nerkylda. Då har du missat viktig info som bör vara allmänt känt bland mc åkare. Akta dig för brunnslock också,samma sak där. Lär dig hålla hojen på det svarta när du kör, tråkigt att du fick lära detta på den hårda vägen

Tänkte precis som dig:cool:

Olle Å
2013-09-03, 10:56
Tänkte precis som dig:cool:

Jag har mailat till Maria Nordqvist på SMC för att höra hennes åsikt huruvuda det går att påverka

Mavve65
2013-09-03, 11:12
Tråkigt att du gick omkull! Hoppas reparation m.m går bra, så du kan åka snart igen!

På Öland där jag körde i somras är kantstrecken och mittsträcken räfflade på större vägen. Det kanske skulle göra risken för olyckor mindre? Vet inte varför de är det just där, kanske är någon form av testverksamhet?

Jåke
2013-09-03, 13:43
Skönt att det inte blev personskador! Tog hojen i så det inte gick att svänga mer? Den vita färgen är hal med vatten på, nästan utan undantag. Men det har den alltid varit även om man på vissa håll provat med grus och sten inblandat. Det blir dock mycket svårare och dyrare med målning eftersom den sprutas. Den enkla lösningen är tyvärr att ta för vana att aldrig köra på den, oavsett väder.

Skickat från min LT25i med Tapatalk 4

MEHall
2013-09-03, 19:15
Man borde STÄMMA trafikverket när dom inte ser till att vägar och gator är tillräckligt säkra! :eek:
Kolla in senaste uppdrag granskning bara!:(
Ska det behöva vara så?:mad:




:cool:

Olle Å
2013-09-03, 19:27
HAR PÅTALAT DETTA FÖR MARIA NORDQVIST PÅ SMC, SÅ FÅR VI SE OM NÅGOT HÄNDER. HON VET VILKA TRÅDAR DET SKALL DRAS I.:eek::eek:

Jåke
2013-09-03, 21:39
HAR PÅTALAT DETTA FÖR MARIA NORDQVIST PÅ SMC, SÅ FÅR VI SE OM NÅGOT HÄNDER. HON VET VILKA TRÅDAR DET SKALL DRAS I.:eek::eek:

Tror vi såg det förra inlägget...

Jag kan tycka att det finns viktigare saker för henne att hantera än att vita streck är hala. Exempelvis att asfalten är lika hal...

Å vi ska nog vara glada att TS inte råkade ut för det.

Skickat från min LT25i med Tapatalk 4

Kakel_anders
2013-09-07, 00:05
Har fått släpp på vita linjemarkeringar mitt på vägen i samband med omkörningar där bakänden stuckit iväg på ett klart otrevligt sätt.Trafiksäkerhet på vägarna för dessa mc verkar ofta vara klart bristfällig med skador och död som följd trots en intensiv nollvisions debatt.

Nollvisionen verkar mest gå ut på att göra det så dyrt att ta kort att tillväxten bland mc förare helt stannar av.. :)

Kakel_anders
2013-09-07, 00:07
Jag hade förövrigt min första näradödenupplevelse mellan Jönköping och Barnarp där de i ett skuggområde mitt i en backe gått och gjort vägen till ett schackbräde av sprutlagningar, blev ett mäktigt bredställ som av ren tur räddades.. =/

V Saarela
2013-09-07, 08:02
Jag kom hem från dom östra länderna för dryga veckan sedan. Fina vägar ibland :)

YcGhJMib5Rk

Snickaren
2013-09-07, 08:38
Gick omkull för första gången med min M1800R i helgen. Det blev tokigt halt på de vita linjerna efter regnet i lördags och framhjulet bara stack iväg efter att ha kommit för långt ut i en skarp kurva.

Gick långsamt så inga personskador, dock dyra skador på hojen (som tur är helförsäkrad). Men att det ska bli så vansinnigt halt!! Känns som man borde kunna hitta ett bättre mtrl för att göra vägmarkeringar, eller?

Nu blir det till att åka kommunalt ett tag :(

Tråkigt att höra :(

Hur länge blir du utan hoj nu då? Vad var det som blev skadat?.

Ändy
2013-09-12, 18:18
Jo det är klart att jag blivit informerad om att de vita sträcken, brunnslock mm är glashala när det är vått och hade inte bakhjulet släppt pga att den vanliga asfalten också var hal så hade jag nog klarat hojen. Men visst det var klantigt att inte bara hålla i och köra på som man lär sig och jag får väl lägga det till erfarenhetsbanken.

Det känns ändå som man skulle kunna joba lite med mtrl i alla fall i kurvor och dyligt.

Lämnde in hojen förra veckan och verkstan sa att det är mkt nu. fin sommar => mer hojåka => fler olyckor :-(. Försäkringsbolagen har tokmkt att göra. Hoppas dock på att få tillbaks den nästa vecka. Han uppskattade skadorna till 35-40 000. Bara för en enkel omkullkörning :-/.

jrutgers
2013-09-12, 22:04
Jo det är klart att jag blivit informerad om att de vita sträcken, brunnslock mm är glashala när det är vått och hade inte bakhjulet släppt pga att den vanliga asfalten också var hal så hade jag nog klarat hojen. Men visst det var klantigt att inte bara hålla i och köra på som man lär sig och jag får väl lägga det till erfarenhetsbanken.

Det känns ändå som man skulle kunna joba lite med mtrl i alla fall i kurvor och dyligt.

Lämnde in hojen förra veckan och verkstan sa att det är mkt nu. fin sommar => mer hojåka => fler olyckor :-(. Försäkringsbolagen har tokmkt att göra. Hoppas dock på att få tillbaks den nästa vecka. Han uppskattade skadorna till 35-40 000. Bara för en enkel omkullkörning :-/.

Herre jösses! 35-40 kkr!? Inte klokt !
Jag kan bara anta och hoppas du är helförsäkrad!?

Jåke
2013-09-13, 07:02
Herrejösses, det var inte gratis. Tyvärr är det väl så att man numera aldrig lagar saker utan bara byter ut till nytt, därav kostnaderna även om det bara är omkullläggningar i relativt moderat fart. Skulle du göra det själv och leta de delar som bara absolut behövs skulle du säkert komma undan med 1/3 av kostnaden... :(

Sent from my Novo 10 Hero QuadCore using Tapatalk 4

Foosi
2013-09-13, 07:20
tycker det är mer och mer skitlösningar som används överallt nu för tiden. allt ifrån livsfarliga asfalt som ingen såklart tar ansvar för heller, lösgrus som slängs ut ovanpå lagningar av hål etc, som sedan ligger där i veckor, ofta utan någon märkning så det brukar rulla ett antal i dyket, streck och övergångställen som är snorhala, stålvajer räcken som kliver en mitt itu vid närkontakt !
wtf !!!! säger jag bara. Var har SMC nåt att säga till om över huvud taget i dessa frågor ?
Eller kanske de har, vad vet jag...... kanske det skulle kunna vara ännu värre....
tänker på de där farthindren som nåt geni tänkt ut, och som skulle skjutas upp som någon rygg/kant av något slag, ur vägbanan när fartkameran reggar för hög hastighet !!
seriöst !
ofta undras man över hur vårt samhälle ändå fungerar när vi har så många genier(sarkasm)... på beslutsposter och så många totalt korkade idioter vid "rodren" !
sur morgon....... fan....... behöver mer kaffe....

Foosi
2013-09-13, 07:29
tillägg !
så är det ju tur att man jämnt kör som en ängel, uppmärksam som en jaktfalk, tålamod som en sengångare, samt modig som en lejonhanne ;)

Olle Å
2013-09-13, 09:10
tillägg !
så är det ju tur att man jämnt kör som en ängel, uppmärksam som en jaktfalk, tålamod som en sengångare, samt modig som en lejonhanne ;)

Bra defenition av oss mcåkare:):):)


Jag tappade tyvärr bort mailet från Maria Nordkvist på SMC. Hon kan ge adressen till den instans man skall klaga hos, vid en olycka som uppstått pga dålig väg eller vita streck eller annat fel på vägen, då man vill ha ersättning för skada som uppstått.

Ändy
2013-09-13, 09:28
Herre jösses! 35-40 kkr!? Inte klokt !
Jag kan bara anta och hoppas du är helförsäkrad!?

Ja som tur är helförsäkrad. Bara avgassystemet kostade 22000. Helt sanslöst dyrt och att lacka om tanken är ju inte heller gratis.
Resten vara bara smågrjer som blinkers och sånt men det drar ju iväg rätt fort uppenbarligen.

hur som helst kanske jag hade börjat bli lite väl kaxig i körsättet så detta kanske var en bra näsbränna för mig.
Kom undan med en sträckning i halsmuskeln. :-) Hyfsat billigt va??

klaus
2013-09-13, 17:38
jo,du hade dyra pipor, när jag bytte mina så gick dom bara på 15.000
Lackering är ju dyrt,se till att få lite motivlack när dom nu ändå lackar tanken,blir inte mycket dyrare för dig och trevligare att titta sedan :)
Många olyckor händer sent på sesongen när man börjar få övertro på sin förmåga - man kör försiktigt i början av sesongen när man känner sig rostig - med mc har man inte råd att tappa bort sig,man har inte så mycket marginaler
Bra att du har funderat på din olycka och vad du skulle ha kunnat göra för att undvika det, på så vis är du mycket bättre förberedd nästa gång - find the feeling
Man lär sig så länge man kör mc
(för mig tog det ett halvår att komma underfund vad jag gjorde för fel när jag körde omkull med min)

erikn
2013-09-13, 20:25
Haha, man har då helt olika referenser... Jag funderar fortfarande om jag ska köpa nya ljuddämpare till min, jag tycker att de är dyra och de kostar 2500 kronor :D

Ändy
2013-09-13, 21:29
Haha, man har då helt olika referenser... Jag funderar fortfarande om jag ska köpa nya ljuddämpare till min, jag tycker att de är dyra och de kostar 2500 kronor :D

Som tur är har jag helförsäkring med en självrisk på 2500. :-) Kollade med verkstan i dag och de flesta delar hade kommit så i bästa fall får jag tillbaks den i slutet av nästa vecka.