handdator

Visa fullständig version : GSX400F tänder inte



js_krantz
2013-09-02, 20:05
Köpte mig en Suzuki GSX400F -82 i juni, fint skick och går bra, när den väl går dvs..

Hade först strul med att den var svårstartad när den stått några dagar, detta "gick till sig" i ett par veckor då jag körde utan problem. Men sedan för en vecka sedan, när jag skulle ut och fira mitt rykande färska mc-kort(uppkörning avklarad 2 timmar tidigare :D ), hände följande:
Jag startade hojen utan problem och for till första anhalt som var macken, stängde av den och när jag 5 min senare skulle åka därifrån ville den inte tända alls, startmotorn drog utan problem men inte ens på startgas tände den.

Fixade transport och skulle ta hem den, då hade den stått i ca 2 timmar, provade först att starta och den small genast igång, för att tvärdö igen efter kanske 3-4 sekunder. När den dog så segade den inte ner sig som vid soppatorsk utan tvärstannade omedelbart. Tog hem den och felsökte, upptäckte ett litet hål på vakuumslangen till soppakranen så jag fixade det, kändes dock inte som att det var felet riktigt och den var lika tvärdöd fortfarande.

Kollade stiften och de såg lite sotiga ut, kollade i boken och upptäckte att det var fel sorts stift. Boken säger dr8es-l, medans det som satt i var dr8ea (stiften i sig sattes i precis när jag skulle titta på hojen, och jag har kört nån gång i veckan sedan juni, då de var nya.). Bytte hur som helst stift till dr8es-l och problemet var borta, han small igång direkt och gick klockrent. Körde ett par mil utan minsta problem, körde igen dagen efter och allt fungerade klockrent.

Men nu ikväll när jag skulle köra vart det problem igen, när jag trodde att felet var åtgärdat. Jag startade den och den gick igång direkt, gick fint och jag lät den gå ett tag innan jag stängde av för att gå in och göra mig i ordning för avfärd. När jag ska iväg startar den direkt utan problem och jag kör iväg, kommer 500 meter sen tvärdör den kvickt och går ej igång igen, rullar hem den och provar med startgas, inte ens en tendens till att tända, men startmotorn går runt snabbt och fint, bra kräm i batteriet.

Någon som har en idé? :confused: Kan det vara någon felande detalj i tändsystemet som tar död på stiften? När den väl går så går den hur rent och fint som helst. Kan tillägga att jag aldrig grejat med tändsystem, mer än bytt stift, och på mc-fronten är jag helt ny (bortsett från mopedskruvning för några år sedan, om det räknas).

Borken
2013-09-02, 20:37
att starten går runt behöver inte betyda att spänningen räcker till ecu:n

erikn
2013-09-02, 22:17
Men om den dör under färd så tvivlar jag starkt på batteriet. Definitivt något med tändningen, men har tyvärr ingen mer hjälp att komma med. Har bara hållit på med bilar tidigare, tog mitt MC-kort för snart ett år sedan ganska exakt 30 år efter mitt bilkörkort. Så hoj har jag bara haft sedan i april.

Har dock en moppe som inte fungerar, troligtvis tändningsfel den också så jag har lite att lära mig där. En nyare kines, så det är inte lika enkelt som på min moppetid med brytarspetsar m.m.

js_krantz
2013-09-02, 22:42
I och med att den startat omedelbart och sedan tvärdött som att man slagit från en brytare, så känns det inte som att spänningen är problemet. Kan väl inte vara någon förregling heller, dödare som spökar t.ex, den bryter väl kretsen som drar startmotorn också?

Johan T
2013-09-03, 12:39
Min fru hade en 400 f på 80 talet, och de var behäftade med tre stora fel. Det ena var att Generatorn gav upp snabbt och tog med sig ladningsregulatorn också. Även tändmodulen kunde få stryk. Och ljuddämparna rostade upp.

Mitt råd är att mäta vilospännigen, belastningsspänningen och laddningspänningen på batteriet. Eftersom det är lätt att utföra med en multimeter och man kan stryka eventuell felkälla. Och har du tillgång till en strömtång som kan läsa DC spänning är det ett bra komplement till multimeter.

Framförallt belastningsspänningen som du får när du trycker på startknappen utan att den går igång, skall helst inte gå under 10 volt. Nyare hojar kräver ca 11 volt för att elktroniken ska vara villig att arbeta. Obelastad värde bör det vara 12.4-12.6 volt och nyladdat 12.7 volt. Men är en cell trasig i batteriet kan spänningen fortfarande vara ca 12.5 volt men du har inte tillräckligt med ström/amper för att den skall kunna försörja startmotor, tändmodul mm.

Om du har konstaterat att batteri och ladning är ok är det bara att ge sig på det övriga. Men jag skulle börja med tändmodulen för om jag minns rätt levde den sitt eget liv efter att generatorn och regulatorn packat ihop.
Lycka till!

js_krantz
2013-09-03, 18:22
Min fru hade en 400 f på 80 talet, och de var behäftade med tre stora fel. Det ena var att Generatorn gav upp snabbt och tog med sig ladningsregulatorn också. Även tändmodulen kunde få stryk. Och ljuddämparna rostade upp.

Mitt råd är att mäta vilospännigen, belastningsspänningen och laddningspänningen på batteriet. Eftersom det är lätt att utföra med en multimeter och man kan stryka eventuell felkälla. Och har du tillgång till en strömtång som kan läsa DC spänning är det ett bra komplement till multimeter.

Framförallt belastningsspänningen som du får när du trycker på startknappen utan att den går igång, skall helst inte gå under 10 volt. Nyare hojar kräver ca 11 volt för att elktroniken ska vara villig att arbeta. Obelastad värde bör det vara 12.4-12.6 volt och nyladdat 12.7 volt. Men är en cell trasig i batteriet kan spänningen fortfarande vara ca 12.5 volt men du har inte tillräckligt med ström/amper för att den skall kunna försörja startmotor, tändmodul mm.

Om du har konstaterat att batteri och ladning är ok är det bara att ge sig på det övriga. Men jag skulle börja med tändmodulen för om jag minns rätt levde den sitt eget liv efter att generatorn och regulatorn packat ihop.
Lycka till!

Om det var så att det var problem med laddningen så skulle den väl sega ner sig och dra ur batteriet när den dör? Som det är nu så klipper den helt och tvärdör, men det finns bra med kräm för att dra startmotorn, den snurrar på utan problem, men utan någon tendens till att tända.

Gick ut i garaget förut och skulle mäta upp batteriet som du skrev, hann mäta att spänningen obelastad var ca 12,2 V, när jag skulle prova belastat så small hojen igång omedelbart, en halv sekund ca, precis som igår, laddningsspänning ca 13,6 V vid strax över tomgång. Drog ut och körde och den gick utan problem, provade igen efter ca en halvtimme och inga problem nu heller.

Förstår mig inte på detta, att den helt plötsligt kan klippa tändningen och tvärdö, sedan finns inte en tendens till att tända, men rätt vad det är har det gått till sig också smäller den igång direkt. :hmmmm2:

LowTech
2013-09-03, 19:21
Förstår mig inte på detta, att den helt plötsligt kan klippa tändningen och tvärdö, sedan finns inte en tendens till att tända, men rätt vad det är har det gått till sig också smäller den igång direkt. :hmmmm2:
Just "totaldö" tycker jag tyder på tändproblem..:confused: Eller ivf ett elproblem..
Prövat ryck-o-slit-metoden på kabelstammarna?
På gamla plastisolerade kablar kan plasten hårdna, spricka och skapa brott/brottanvisningar med temporär funktion som resultat.
Visst kan det vara tändlåset, tändspoleglappis och mycket annat också.. tyvärr

js_krantz
2013-09-03, 19:38
Just "totaldö" tycker jag tyder på tändproblem..:confused: Eller ivf ett elproblem..
Prövat ryck-o-slit-metoden på kabelstammarna?
På gamla plastisolerade kablar kan plasten hårdna, spricka och skapa brott/brottanvisningar med temporär funktion som resultat.
Visst kan det vara tändlåset, tändspoleglappis och mycket annat också.. tyvärr

Provade rucka på det mesta som jag kom åt förut när den var igång, men inget hände, körde även varierat när jag provkörde, för att locka fram ev. större glapp..

Johan T
2013-09-03, 20:25
Precis det där felet att den klipper av strömmen till motorn på frugans hoj var det tändmodulen som orsakade. Efter byte av den fungerade hojen igen. Men det betyder inte att det behöver vara likadant fel på din.

Tyvärr har jag inga fler råd för närvarande förutom ovanstående och det LowTec skriver.

(Den Nominella laddspänningen skall ligga på 13,7-14 volt vid tomgång)

js_krantz
2013-09-03, 23:48
Precis det där felet att den klipper av strömmen till motorn på frugans hoj var det tändmodulen som orsakade. Efter byte av den fungerade hojen igen. Men det betyder inte att det behöver vara likadant fel på din.

Tyvärr har jag inga fler råd för närvarande förutom ovanstående och det LowTec skriver.

(Den Nominella laddspänningen skall ligga på 13,7-14 volt vid tomgång)

Okok, tack så mycket för svar!

pm22dm
2013-09-06, 18:49
Nästa gång den dör, kolla om det finns gnista (vilket det troligtvis inte gör).
Jag tror på kabelbrott/glappkontakt, nånting med dödarknappen kanske, evt. tändningslåset.