handdator

Visa fullständig version : nya hojar(livslängd)



Hondamannen
2013-08-23, 22:32
Hej,

Ni som köper nia hojar, hur länge förväntar ni att en ny hoj haller? Min har börja ge med sig missljud efter 6000 mil. Jag är missnöjd. Har jag för höga förväntningar? Vad förväntar ni er av ny hoj? Jag trodde min skulle kunna rulla 10-15000 mil felfritt och bara behöva göra nödvändig underhall.

Mvh

Hondamannen

Borken
2013-08-23, 22:45
Du borde servat den bättre.

Hondamannen
2013-08-23, 22:56
den är fullserva hos aukt. verkstad med extra oljebyten och även att garantin löpt har den varit servad av yrkesmekaniker.

vsrom
2013-08-23, 23:02
vad är det för Honda du har?

Borken
2013-08-23, 23:06
lol, man vet aldrig vad "aukt. verkstäder" stoppar i motorn, hade det vart fräsch olja så hade den gått långt över 20000 mil

Hondamannen
2013-08-23, 23:07
cbf 500

Hondamannen
2013-08-23, 23:08
Jag har klankat ner mkt pa andra märken men maste göra en pudel. 6000 mil av en hoj som jag köpt ny av honda, far harley att framsta som en driftersäker hoj.

Hondamannen
2013-08-23, 23:14
Jag har iofs ingen tvivel om att oljan har varit fräsch...

LinusE
2013-08-24, 00:01
Måndags x har alla märken. Skillnad mellan en bra (honda) och en dålig (harly)
tillverkare e antalet måndags x

Cy2
2013-08-24, 01:57
Hej,

Ni som köper nia hojar, hur länge förväntar ni att en ny hoj haller? Min har börja ge med sig missljud efter 6000 mil. Jag är missnöjd. Har jag för höga förväntningar? Vad förväntar ni er av ny hoj? Jag trodde min skulle kunna rulla 10-15000 mil felfritt och bara behöva göra nödvändig underhall.

Mvh

Hondamannen

Är det någon skillnad i motorprestanda? Behövs det någon reparation av motorn? Går motorn sämre?

Hondamannen
2013-08-24, 08:38
Inga prestanda försämringar men jävligt irriterande ljud

epa23
2013-08-24, 10:03
Jag känner flera som har kört 8 000 - 15 000 mil med sina Twin Cam's Harleys utan problem med bara vanlig service.
Så jag förväntar mig att min ska klara det också.. Hittills i år har den snart gått 1500 mil..

/Peter

Cy2
2013-08-24, 18:40
Inga prestanda försämringar men jävligt irriterande ljud

Bortse från ljudet om det inte påverkar något, bara att köra

Ankan1
2013-08-24, 19:37
Om du anser att ljudet förändrats av någon anledning som inte försämrat prestandan eller beror på onormallt slitage för övrigt så kan du ju montera ett öppet slipon och ta bort allt vad insats heter så slipper du sitta och lyssna efter detta ljud.

Hondamannen
2013-08-27, 22:53
Hämtar hojen pa lördag och lämnas in hos honda Ska bli kul att höra hondas diagnos.

V Saarela
2013-08-28, 18:16
Normalt ska inte 6000 mil vara nåt. Dock så kan ju även en ny hoj gå sönder.

Jag har varit på resande fot med en kompis. Hans Honda Vradaero har nu gått 10.500 mil. Det enda som gått sönder på den är packboxarna i framgaffeln. Ventilerna är kollade allt eftersom och han trodde att nu nästa gång är det nog dags att justera dom för första gången.

För övrigt så är vi lite olika nojjiga på nya ljud. Oftast räcker det med att tex en mekaniker som man har förtroende för berättar att detta är helt normalt och inget farligt att köra runt med.
Dennes svar betyder också att ljudet som man stört sig på "försvinner" efter ett tag.....

Hondamannen
2013-08-28, 19:06
Fast det ljud som finns i min hoj är inget normalt ljud.

V Saarela
2013-08-28, 19:21
Självklart är det inte normalt ljud i dina öron. Annars skulle du ju inte ta upp det här?

Nåja:
Avvakta nu och få ett utlåtande av en riktig mc-mekaniker. Vad gäller serva hojar så nämner du att en "yrkesmekaniker" gjort service på din hoj. Jag känner många yrkesmekaniker och....en del av dom skulle jag aldrig släppa lös dom på en hoj.

Hondamannen
2013-08-28, 19:54
Vs, de yrkesmekaniker som har fatt serva min i Tyskland skulle jag inte tillata serva min cykel om jag inte var tvungen. Den jag har i Sverige litar jag pa till 100 % och det är därför jag har anlitat honom sen 97. Jag har förr läst och hört hör folk vägrat lata verkstäder serva resp montera ihop deras cyklar när de köpte dem nya. Jag förstod dem inte da men nu gör jag det.

TheCrow
2013-08-28, 21:50
Fast man bör väl försöka lokalisera vart oljudet kommer ifrån. Att en skruv skakar loss och nån plåt/kåpa börja rassla kan ju inte vara direkt onormalt efter 6000 mil. Är det motorn så gäller det väl samma sak där, så man vet om det är ventiler, kamkedjor eller vad det nu är för teknik i motorn.

/Freddo

Hondamannen
2013-08-28, 22:33
Det är inte ventilerna eller kamkedjan....det som denna mekaniker gissar pa är kedjan till oljepumpen...startkopplingen

TheCrow
2013-08-28, 22:41
En kedja till en oljepump borde ju hålla längre kan man tycka... startkopplingen?

/Freddo

Hondamannen
2013-08-28, 22:42
möjligt...jag har faktiskt inte kollat om det finns ngn schema över detta pa nätet...Vad finns det för delar i en startkoppling som kan börja lata?

TheCrow
2013-08-28, 23:10
Jag undrar mest vad en startkoppling är?

/Freddo

Hondamannen
2013-08-28, 23:11
jag med :-)

V Saarela
2013-08-29, 06:07
Startkoppling(starter clutch)

Dom måste väl mena denna då. Inte för att jag vet hur den påverkar ett oljud i samband med att den är igång, men.....

nr 3 o 4 är väl då själva kopplingsenheterna. Sitter väl då på höger sida på dom flesta hojarna.....
http://www.lingshondaparts.com/hpl/images/17MET401/imge/E__0700.jpg


Kedjan till oljepumpen låter ju också lite långsökt.

Båda dessa grejjor sitter ju troligen på höger sida nära varann och även då vidd kopplingen.

Nu vet vi ju inte vad det är för ljud du/ni hör men....förändras den nåt med kopplingen intryckt, eller är ljuden lika oavsett varv/koppling in/ut osv....?

TheCrow
2013-08-29, 07:40
Vad är skillnaden på en startkoppling och den vanliga kopplingen och vad fyller den första för funktion?

/Freddo

jrutgers
2013-08-29, 09:04
Vad är skillnaden på en startkoppling och den vanliga kopplingen och vad fyller den första för funktion?

/Freddo

Startkopplingen agerar enbart med startmotorn.
När du trycker på startknappen, snurrar startmotorn, och kuggar i startkopplingen som sitter på vevaxeln, varpå motorn roterar.
När motorn sedan startat, och du släpper startknappen (olika på modeller, och MY) släpper startmotorn taget om drevet som snurrar motorn.

Ankan1
2013-08-29, 14:12
Startkopplingen agerar enbart med startmotorn.
När du trycker på startknappen, snurrar startmotorn, och kuggar i startkopplingen som sitter på vevaxeln, varpå motorn roterar.
När motorn sedan startat, och du släpper startknappen (olika på modeller, och MY) släpper startmotorn taget om drevet som snurrar motorn.

http://i40.tinypic.com/14vln3b.gif

Hondamannen
2013-08-29, 19:31
Det är inte kopplingkorgen om det är det som du tänker pa. Ljudet kommer dock fran höger sida. Det later som en metalstang som gar upp och ner tycker jag. Nu hämtas hoj pa lördag och lämnas in till honda.


Startkoppling(starter clutch)

Dom måste väl mena denna då. Inte för att jag vet hur den påverkar ett oljud i samband med att den är igång, men.....

nr 3 o 4 är väl då själva kopplingsenheterna. Sitter väl då på höger sida på dom flesta hojarna.....
http://www.lingshondaparts.com/hpl/images/17MET401/imge/E__0700.jpg


Kedjan till oljepumpen låter ju också lite långsökt.

Båda dessa grejjor sitter ju troligen på höger sida nära varann och även då vidd kopplingen.

Nu vet vi ju inte vad det är för ljud du/ni hör men....förändras den nåt med kopplingen intryckt, eller är ljuden lika oavsett varv/koppling in/ut osv....?

LinusE
2013-08-29, 20:35
Provat byta olja ?
Vilken sida sitter kopplingen på ?

Honda har klassiska problem med kopplingen, eller rättare sagt ljud från den, dock helt ofarliga
Mer ireterande :)

En motor slits o förändras, på en hoj är de mer påtagligt då motorn sitter öppet och precis under så allt ljud går upp i hjälmen. Precis som en bil så låter dom olika med tiden. Ditt ljud kan då oxå vara ett normalt slitage ljud men som för dig är nytt och gör dig nojig.
Inte hört motorn men gissar ändå på att de är normalt....

Kör lite stonka så lär du dig fort att de ska skramla o låta :P

Hondamannen
2013-08-29, 20:37
Nej det här är inget normalt slitage ljud...Jag hoppas bara att inget lager har gett upp för da blir det dyrt.

LinusE
2013-08-29, 21:10
Ok.
Surt som fan o. De e något som e kass så håller tummarna att de inte e något

Hondamannen
2013-08-29, 22:07
Tack det hoppas jag med

TheCrow
2013-08-30, 07:02
Startkopplingen agerar enbart med startmotorn.
När du trycker på startknappen, snurrar startmotorn, och kuggar i startkopplingen som sitter på vevaxeln, varpå motorn roterar.
När motorn sedan startat, och du släpper startknappen (olika på modeller, och MY) släpper startmotorn taget om drevet som snurrar motorn.

Jo jag insåg det när jag googlade lite. Jag förutsatte att det fungerade som på en bil men då har man lärt sig nått nytt.

/Freddo

Hondamannen
2013-08-31, 15:23
Jag hämtade hojen idag fran verkstaden och när han skulle starta upp hojen sa gick inte hojen igang. Jag hade ingen bekymmer med batteriet när jag lämnade in hojen.

Det var batteriet. Hur länge brukar era orginalbatterier halla? Jag har haft orginalbatteriet i sen jag köpte hojen och den har gatt 6000 mil sedan 2008 och har aldrig underhallsladdat batteriet.

När det gäller ljudet sa minskar det när det blir varmt och later mer när det star pa sidostödet. Lutar man cykeln till höger sa minskar oljudet eller försvinner helt. Har nu lämnat skönheten till honda.

Jåke
2013-08-31, 18:14
Det var batteriet. Hur länge brukar era orginalbatterier halla? Jag har haft orginalbatteriet i sen jag köpte hojen och den har gatt 6000 mil sedan 2008 och har aldrig underhallsladdat batteriet.

Ditt batteri är alltså 5 år gammalt och har aldrig fått underhåll? Kan mycket väl gå att få fart på det igen med en vettig laddare, men det kan lika gärna ha dött. Inget onormalt alls.

Sent from my Novo 10 Hero QuadCore using Tapatalk 4

Jåke
2013-08-31, 18:28
När det gäller ljudet sa minskar det när det blir varmt och later mer när det star pa sidostödet. Lutar man cykeln till höger sa minskar oljudet eller försvinner helt. Har nu lämnat skönheten till honda.
Låter som ett lager håller på att ge upp, har hört en Yamaha bete sig sådär och det var ett vevlager. Men jag spekulerat bara såklart.


Sent from my Novo 10 Hero QuadCore using Tapatalk 4

Hondamannen
2013-08-31, 18:42
Jag har själv också funderat i de banorna. Men varför skulle den låta mer pa ena sidan och mindre på andra sidan?

LinusE
2013-08-31, 18:55
Beror på villken vyl som gott.
Oftast är det enbart en halva som ger upp först då den fått dålig eller ingen olja under ett kort tag.
Kan vara ramlager oxå ...

Hondamannen
2013-08-31, 19:01
Verkstan sa att när han öppnade ventillocket sa ser allting att vara så gott som i nyskick och sag inga tecken på att motorn hade fatt för lite olja.

Jåke
2013-08-31, 22:02
Jag har själv också funderat i de banorna. Men varför skulle den låta mer pa ena sidan och mindre på andra sidan?
Därför att lagret i fråga sitter på den ena änden av vevaxeln och låter mer när det får mindre olja och dämpas när det dränks i olja...? Konstigare saker har hänt, så det kan lika gärna vara precis ingenting.

Hondamannen
2013-08-31, 22:24
Det later tyvärr rimligt.

Hondamannen
2013-09-04, 22:25
FIck besked idag av honda att de tror att det är ngt i ventilomradet och det är tvärtemot vad den föregaende mekanikern säger.

Olle Å
2013-09-05, 08:30
Därför att lagret i fråga sitter på den ena änden av vevaxeln och låter mer när det får mindre olja och dämpas när det dränks i olja...? Konstigare saker har hänt, så det kan lika gärna vara precis ingenting.

Om man tror på att ett lager ger missljud, så kan det kanske kollas på så sätt att man tar en flaska STP Oiltreatment och häller i motorn. Det är en tjockare olja med en otrolig smörjförmåga. Om oljudet försvinner, så fortsätt och kör med den tillsatsen.:)
Den tillsatsen har ofta använts till att dölja småskrammel även i bilmotorer.:o
Finns nog en del mcägare som råkat ut för det fenomenet att hojen gått tyst och fint första säsongen och sedan andra året fått lite skrammel då oljan bytts mot den vanliga.:eek:

Jåke
2013-09-05, 10:33
Om man tror på att ett lager ger missljud, så kan det kanske kollas på så sätt att man tar en flaska STP Oiltreatment och häller i motorn. Det är en tjockare olja med en otrolig smörjförmåga. Om oljudet försvinner, så fortsätt och kör med den tillsatsen.:)
Den tillsatsen har ofta använts till att dölja småskrammel även i bilmotorer.:o
Finns nog en del mcägare som råkat ut för det fenomenet att hojen gått tyst och fint första säsongen och sedan andra året fått lite skrammel då oljan bytts mot den vanliga.:eek:

Precis, det är ju inte lagret i sig som låter illa så det hörs i så fall utan effekten av att det är väck skapar missljud...

Skickat från min LT25i med Tapatalk 4

engström67
2013-09-05, 12:21
Om man tror på att ett lager ger missljud, så kan det kanske kollas på så sätt att man tar en flaska STP Oiltreatment och häller i motorn. Det är en tjockare olja med en otrolig smörjförmåga. Om oljudet försvinner, så fortsätt och kör med den tillsatsen.:)
Den tillsatsen har ofta använts till att dölja småskrammel även i bilmotorer.:o
Finns nog en del mcägare som råkat ut för det fenomenet att hojen gått tyst och fint första säsongen och sedan andra året fått lite skrammel då oljan bytts mot den vanliga.:eek:

Är nog dax att renovera motorn i det läget.Eller så kanske den går på nån billig skitolja:D