handdator

Visa fullständig version : Mc och vägfärja



jrutgers
2013-08-23, 17:10
Jag har letat efter info beträffande regler för mc när man skall köra på/ av vägfärja med mc.
En del säger si andra säger så, så jag skickade ett brev till trafikverket som hänvisade mig till transportstyrelsen.
Svaret jag fick var:

Fråga: Hej!
Jag har letat efter information om vilka regler som gäller när jag medelst mc skall köra på en vägfärja.
Dessvärre har jag inte hittat något och det skulle kännas bra att veta, för att göra rätt.
Tex är det förtur för mc?
Skall mc placeras längst fram där inget annat framgår Osv.

Finns det ett reglemente för just detta?

Svar: Hej.

det finns inget reglemente för detta i Transportstyrelsens regelverk. Däremot kan väghållaren som äger/ansvarar för färjetrafiken ha vissa regler för vad som ska gälla. Kolla med Trafikverket som ansvarar för en stor del av färjetrafiken i Sverige.

Det blir så bra och förtroendeingivande när dom hänvisar till varann?

Så, nu vet vi i alla fall hur man kör på/av färjor… eller kanske inte…

LowTech
2013-08-23, 17:14
Bruka det inte finnas "nån som styr upp del hela" på färjan - iaf när det är mycket trafik..?

Gert
2013-08-23, 18:30
Vid större färjeresor har dom i biljettförsäljningen eller markpersonalen hänvisat till rätt ställe och då har det oftast blivit att man får köra på först.
Här i Sverige när man har åkt de mindre "vägfärjorna" så har jag tidigare kört förbi bilarna och ställt mig först men numera kör jag med sidovagn och står snällt i kön efter bilarna men på de större båtarna kommer jag fortfarande i kö nr 1.

jrutgers
2013-08-23, 22:16
Vid dom tillfällen jag kört färja så har jag kört i förturskön, och snällt blivit framviskad av däckskarlen, men jag tycker det ändå är beklämmande att det inte är med i reglementet.
Hade ju varit skönt att hänvisa till om någon läskig bilist får för sig att slå bakut.

Ove
2013-08-24, 07:43
Vid dom tillfällen jag kört färja så har jag kört i förturskön, och snällt blivit framviskad av däckskarlen, men jag tycker det ändå är beklämmande att det inte är med i reglementet.

Det kan ju också vara så att färjorna ser olika ut och därmed ska lastas på olika sätt...

martypatches
2013-08-24, 10:24
Åkte färja för första gången för någon dag sedan. På den finns det en avsedd plats för motorcyklar. Både längst fram och längst bak. Antar att man oftast hamnar längst fram. Vi hamnade dock längst bak då vi kom mot slutet av lastningen.

RobbeS
2013-08-24, 10:37
Jag har letat efter info beträffande regler för mc när man skall köra på/ av vägfärja med mc.
En del säger si andra säger så, så jag skickade ett brev till trafikverket som hänvisade mig till transportstyrelsen.
Svaret jag fick var:

Fråga: Hej!
Jag har letat efter information om vilka regler som gäller när jag medelst mc skall köra på en vägfärja.
Dessvärre har jag inte hittat något och det skulle kännas bra att veta, för att göra rätt.
Tex är det förtur för mc?
Skall mc placeras längst fram där inget annat framgår Osv.

Finns det ett reglemente för just detta?

Svar: Hej.

det finns inget reglemente för detta i Transportstyrelsens regelverk. Däremot kan väghållaren som äger/ansvarar för färjetrafiken ha vissa regler för vad som ska gälla. Kolla med Trafikverket som ansvarar för en stor del av färjetrafiken i Sverige.

Det blir så bra och förtroendeingivande när dom hänvisar till varann?

Så, nu vet vi i alla fall hur man kör på/av färjor… eller kanske inte…

Det är skepparen som bestämmer precis som sjöbefäl gör på alla fartyg. Finns det ingen anvisning av personal eller i skrift då man kör ombord på färjan så är det bara att köra ombord. Jag har då aldrig hört att fordons placering på en färja skulle vara reglerad i trafiklagstiftningen utan det beror mer på andra förhållanden som kan skifta som t.ex typ av last, väder osv.

Mats Liifv
2013-08-24, 10:38
Åker relativt ofta landsvägsfärjor och har alltid åkt förbi bilarna och ställt mig först i kön. Eftersom MC-platserna oftast är längst fram på färjan är det naturligt att vi ska köra på först.

Har under alla år aldrig upplevt några problem med bilister.

jrutgers
2013-08-24, 13:18
Åker relativt ofta landsvägsfärjor och har alltid åkt förbi bilarna och ställt mig först i kön. Eftersom MC-platserna oftast är längst fram på färjan är det naturligt att vi ska köra på först.

Har under alla år aldrig upplevt några problem med bilister.

Tack Mats! Bra input.

erikn
2013-08-24, 14:24
Här har du en tråd med 113 svar, varav ung. hälften är vettiga. Om du orkar läsa...

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?264147-Sm%F6g-f%F6rbi-k%F6-till-v%E4gf%E4rja-fick-en-sjuj%E4vla-utsk%E4llning

stefan.
2013-08-24, 16:24
<klipp>Så, nu vet vi i alla fall hur man kör på/av färjor… eller kanske inte…

Ursäkta men, hur orkar man kontakta både Transportstyrelsen och Trafikverket!? Så svårt kan det väl inte vara att ta sig av/på färjor? Här är en enkel instruktion om du känner dig osäker:
1. Starta bågen om den inte är igång.
2. Lägg i 1:an och kör på.
3. Följ instruktioner som du oftast får av de på färjan, annars glid fram och ställ dig längst fram bara.
;)

Inget illa ment, men man behöver ju inte göra saker överdrivet komplicerade.. Vad blir nästa, regelverk som beskriver hur man går på muggen?

jrutgers
2013-08-25, 00:06
Tack Erik.
Har skummat igenom den tidigare.

Tycker nig ändå de flesta svaren i den tråden är i stil med.
Jag kör MC så jag har "rätt" att blabla…
Jag skulle aldrig ställa mig i kö med Mc för jag har rätt att blabla.

Jag vill veta vad som är rätt. Alltså vad säger reglerna?
Inte för att snäsa av någon som ev påstår att jag gjort fel, utan för att ( som nämnts i 40 trådar snart) visa respekt för mina medtrafikanter, och inte TA mig rätten som jag anser rätt ( fast jag kanske har fel)

Sån é jag…

:-)

erikn
2013-08-25, 12:02
Fast när man läser mellan raderna så verkar det inte finnas någon regel i trafikförordningen, utan det är upp till väghållaren/skepparen att bestämma. Och som det verkar så har de flesta en MC-del längst fram, och då är det lämpligt att man åker på först.

ThompaB
2013-08-25, 15:03
Jag och polaren gjorde som alla andra vid bilfärjorna i Vaxholm. Gled snällt förbi bilkön och ställde oss tillsammans med de andra hojåkarna. Vi ska ju ändå vara längst fram på färjan enligt dess inritade fält på färjedäcket.

jrutgers
2013-08-25, 20:15
Jag och polaren gjorde som alla andra vid bilfärjorna i Vaxholm. Gled snällt förbi bilkön och ställde oss tillsammans med de andra hojåkarna. Vi ska ju ändå vara längst fram på färjan enligt dess inritade fält på färjedäcket.

Jo, visst. Det har jag också gjort dom gånger jag kört på/ av färjor..så det är väl så det rullar då antar jag.