handdator

Visa fullständig version : Konkurser mc-handlare



Markus
2013-08-23, 11:33
Mc-Huset i Malmö och Triumph-center i Landskrona har gått i konkurs. Mycket tråkigt för oss i Skåne tycker jag.

http://www.expressen.se/kvp/konkurs-drabbar-flera-skanska-mc-foretag/

http://www.triumphcenterskane.se/

Ankan1
2013-08-23, 13:45
Så då kan man ju undra hur bra det går för bla Lillemans MC i Lund och Bröderna Nilssons i Helsingborg.

Markus
2013-08-23, 13:49
Med mindre konkurens så kanske det går bättre :)

Ett visst behov av MC butiker måste det ju finnas även om många köper mer och mer på nätet. Men förut fanns det postorder som tog kunder, så ibland vet jag inte om många butiker skyller på nätet när man egentligen borde fundera på hur man driver sin verksamhet. Nu vill jag inte uttala mig om MC Huset eller Triumph-center, har aldrig handlat i någon av dessa butiker.

erikn
2013-08-23, 13:51
Det är många fler. Länkar till en intressant tråd på Sporthoj.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?265849-Varf%F6r-tvingas-svenska-handlare-l%E4gga-ned-Den-ENDA-tr%E5den

Diversion
2013-08-23, 15:37
Det har sagts ofta men kan man inte konkurrera med priset så måste man hitta något annat. Kunnande tror jag är viktigt, så är det med den lokala elektronikaffären där jag handlar. Dom kan aldrig tävla med Elgiganten och liknande, däremot kan de se till så att de har produktkännedom så att de kan hjälpa att välja rätt och erbjuda kompetens när man får problem med sitt köp.

LowTech
2013-08-23, 17:09
Så då kan man ju undra hur bra det går för bla Lillemans MC i Lund och Bröderna Nilssons i Helsingborg.
Tja, borde det inte gå bättre?
Kommer väl ett antal nya kunder?


Helt OT:
Gjorde för några år sen en tur genom Skåne, hela västra kusten - sydkusten - östkusten - till Blekinge..
Besökte då en mc.butik som låg ungefär på landsbygden, nånstans..
Gult hus, som som låg i en T-korsning(?) i "högra delen av T:t....

Nån som vet vad jag yrar om???

Ankan1
2013-08-23, 17:15
Tja, borde det inte gå bättre?
Kommer väl ett antal nya kunder?


Helt OT:
Gjorde för några år sen en tur genom Skåne, hela västra kusten - sydkusten - östkusten - till Blekinge..
Besökte då en mc.butik som låg ungefär på landsbygden, nånstans..
Gult hus, som som låg i en T-korsning(?) i "högra delen av T:t....

Nån som vet vad jag yrar om???

Nä, men starköl är tydligen gott ... :D

Ankan1
2013-08-23, 18:05
Tja, borde det inte gå bättre?
Kommer väl ett antal nya kunder?


Helt OT:
Gjorde för några år sen en tur genom Skåne, hela västra kusten - sydkusten - östkusten - till Blekinge..
Besökte då en mc.butik som låg ungefär på landsbygden, nånstans..
Gult hus, som som låg i en T-korsning(?) i "högra delen av T:t....

Nån som vet vad jag yrar om???

Hmm, jag tror jag löst din saknade information om denna mc affär med tanke på din resrutt.Mc butiken du syftar på heter Claessons Motor.Butiken ligger i ett mindre samhälle vid namn Bromölla någon mil från den större staden Kristianstad.Brukade lukta ren skit i detta Bromölla förr i tiden när där låg ett pappersbruk som släppte ut diverse mindre trevliga lukter.Mc Butiken ligger däremot fortfarande kvar på orten. :D

http://www.claessonsmotor.se/

engström67
2013-08-23, 21:50
http://www.dt.se/nyheter/gagnef/1.6182590-touringbutiken-gar-i-konkurs

Sådär ja nu kan kunderna åka till tyskland eller england och prova grejerna innan dom beställer:cool:

jrutgers
2013-08-23, 22:17
Vajert!!

Peo
2013-08-23, 22:24
Jo jag erkänner, jag handlar delar på e-bay.
Tröttnat på att delar inte finns hemma.
En butik som är "ktm center stockholm" tycker jag skall ha en impeller till en 450 exc på hyllan, det ska inte ta 3 veckor att få hem.
Inte heller ska det ta nästan 4 veckor att få grenrörspackningar till en intruder av en auktoriserad suzuki handlare.
Jag har det i brevlådan inom en vecka och billigare.


Skickat från min GT-I9305N via Tapatalk 2

Reject
2013-08-23, 23:08
Men fan...jag har lämnat in min Kawa EN500 för (åter)försäljning hos MC-Huset ju :( Man står ju fortfarande som ägare på hojen. Ska man dra ner illa kvickt och hämta hem den innan man går på semester, eller vad tror ni?

Cy2
2013-08-24, 01:52
Men fan...jag har lämnat in min Kawa EN500 för (åter)försäljning hos MC-Huset ju :( Man står ju fortfarande som ägare på hojen. Ska man dra ner illa kvickt och hämta hem den innan man går på semester, eller vad tror ni?

Ja det är smart.

LowTech
2013-08-24, 08:17
Hmm, jag tror jag löst din saknade information om denna mc affär med tanke på din resrutt.Mc butiken du syftar på heter Claessons Motor.Butiken ligger i ett mindre samhälle vid namn Bromölla
http://www.claessonsmotor.se/
Lessen men butiken var mycket mindre än så, och låg direkt i korsningen..(grönt golv hade man, det minns jag)
Iofs en fullkomligt oväsentlig vetskap vilket företag det var men nu har jag helt snöat in på att ta reda på "vilket" och "var".
Söka alla mc-företag i Skåne på hitta.se och kolla satellitkartorna är ju en lösning..:D
Men, det kommer en sommar till , får väl ta en runda (samma igen) på nån av de då under vintern förhoppningsvis renoverade hojarna och söka lite..
Nog med OT nu...:o

RobbeS
2013-08-24, 09:59
Jo jag erkänner, jag handlar delar på e-bay.
Tröttnat på att delar inte finns hemma.
En butik som är "ktm center stockholm" tycker jag skall ha en impeller till en 450 exc på hyllan, det ska inte ta 3 veckor att få hem.
Inte heller ska det ta nästan 4 veckor att få grenrörspackningar till en intruder av en auktoriserad suzuki handlare.
Jag har det i brevlådan inom en vecka och billigare.


Skickat från min GT-I9305N via Tapatalk 2

Undrar om det egentligen är handlarnas fel. Skulden kan nog läggas på de svenska generalagenterna som i princip bara är ett dyrt, tidsfördröjande och onödigt mellanled mellan fabrik, handlare och kund. Vet att en del handlare i olika branscher idag själva går förbi generalagenten och beställer direkt från utlandet. En förklarade för mig att går han via den svenska generalagenten blir det dubbelt så dyrt för kunden samtidigt som han själv tjänar mindre än om han tar delen från Tyskland. Iofs är det ju lika bra då att själv beställa från utlandet.
Jag sörjer inte handlare som går i konkurs, det hör till då konsumtionsvanorna ändras och den inhemska marknaden är så stelbent så att den inte kan anpassas.

RobbeS
2013-08-24, 10:00
http://www.dt.se/nyheter/gagnef/1.6182590-touringbutiken-gar-i-konkurs

Sådär ja nu kan kunderna åka till tyskland eller england och prova grejerna innan dom beställer:cool:

Blir säkert ändå billigare om man handlar full mundering från skorna till hjälmen;)

Reject
2013-08-24, 11:06
Ja det är smart.

Försökte ringa dem idag, men det är bara en telefonsvarare som går igång och informerar att de har "stängt för inventering" och ber en att "återkomma vid ett senare tillfälle".

F*n alltså...det finns fortfarande ingen info på deras hemsida annat än att de har tagit bort sin webshop av delar och tillbehör. Som sagt så är jag fortfarande ägare till min hoj som de har på försäljningsuppdrag och jag skattar och allting för den, men man vill ju ändå veta vad som händer - speciellt med tanke på att man ev. ska gå på semester snart...

EDIT: körde ner till MC-huset i morse, men det var stängt. En vit lapp hängde på dörren med texten "Stängt p.g.a. inventering", inget mer...

Agathon
2013-08-24, 17:42
Du bör ta reda på vem som är konkursförvaltare och prata med honom.

Reject
2013-08-24, 17:52
Yes, tack. Jag citerar nedan länk: "Bengt Bülow på Ackordscentralen i Malmö har nu utsetts till konkursförvaltare och i varje fall en månad framöver kommer Mc-huset att drivas vidare."

Källa: http://www.expressen.se/kvp/konkurs-drabbar-flera-skanska-mc-foretag/

Cy2
2013-08-24, 18:41
Jag hade kontaktat konkursförvaltaren och hämtat min hoj. Det väldigt fort.

Reject
2013-08-24, 18:55
Ja, jo...får göra det på måndag. Som sagt så försökte jag köra ner där idag, men det var definitivt stängt.

Vad händer annars? De kan väl inte bara ställa ut hojen på gatan? Jag är ju fortfarande ägare till fordonet som inte bör beröras vid en konkurs. Frågan är snarare vad, hur och när de gör något med den...:\

RobbeS
2013-08-24, 19:09
Ja, jo...får göra det på måndag. Som sagt så försökte jag köra ner där idag, men det var definitivt stängt.

Vad händer annars? De kan väl inte bara ställa ut hojen på gatan? Jag är ju fortfarande ägare till fordonet som inte bör beröras vid en konkurs. Frågan är snarare vad, hur och när de gör något med den...:\

Är osäker men då företaget har fordonet i sina lokaler i affärssyfte så kan det kanske räknas som att den ingår i konkursboet. Det är ju dock lite dålig stil att ägarna inte ringt dig och bett dig hämta mc:n.

Reject
2013-08-24, 19:17
Tack

Enligt vad jag har kunnat hitta på nätet, så ingår (oftast?) inte fordon på försäljningsuppdrag i konkursboet. Nu hittade jag denna info hos en bilfirma, men ändå...

Jag har mailat konkursförvaltaren. Har jag inte svar innan måndag eftermiddag får jag nog ringa istället. Grejen är ju att jag har en utlandssemester planerad och det blir svårt att pendla hem för att hämta ut hojen...

Ankan1
2013-08-24, 19:27
Lessen men butiken var mycket mindre än så, och låg direkt i korsningen..(grönt golv hade man, det minns jag)
Iofs en fullkomligt oväsentlig vetskap vilket företag det var men nu har jag helt snöat in på att ta reda på "vilket" och "var".
Söka alla mc-företag i Skåne på hitta.se och kolla satellitkartorna är ju en lösning..:D
Men, det kommer en sommar till , får väl ta en runda (samma igen) på nån av de då under vintern förhoppningsvis renoverade hojarna och söka lite..
Nog med OT nu...:o

Helt rätt.För några år sedan så var denna butik också mycket mindre och ligger fortfarande direkt i en av korsningarna i detta Bromölla samt är fortfarande gult. :D

engström67
2013-08-24, 23:00
Blir säkert ändå billigare om man handlar full mundering från skorna till hjälmen;)

Exakt och man får en tur till england eller tyskland med som är gratis;)

RobbeS
2013-08-24, 23:54
Exakt och man får en tur till england eller tyskland med som är gratis;)

Jo, just det. Ska banne mig ta en mc semester till Tyskland nästa år och då passa på att förnya hela utrustningen.:)

engström67
2013-08-25, 00:38
Jo, just det. Ska banne mig ta en mc semester till Tyskland nästa år och då passa på att förnya hela utrustningen.:)

Ja det tycker jag.Köp tyska Stadler så får du det bästa av kläder,kan säkert gå att få loss för futtiga 15papp där,man får ju vad man betalar för:)Var själv till tyskland i år men glömde handla så slog till här i sverige istället:)

Reject
2013-08-27, 12:54
Jag lyfter denna tråd igen med förhoppningen att någon annan drabbad läser detta.

Jag har fått reda på att det är Sofie Arvidsson på Ackordcentralen som är konkursförvaltare. Jag fick lämna mina kontaktuppgifter eftersom hon har andra pågående uppdrag samt att hon har fått "ett hundratal" förfrågningar från folk som på ett eller annat sätt är drabbade av MC-Husets konkurs.

Om någon av er läser detta, så skriv gärna. Kanske vi kan samordna arbetet lite? Jag vet själv inte mycket mer än så här i nuläget, men jag ställer mina förhoppningar på att jag fortfarande är laglig ägare till fordonet som jag alltså nu inte kommer åt att kunna hämta ut.

P.S. MC-huset har på sin hemsida nu även plockat bort samtliga objekt som var ute till försäljning samt även tagit bort deras telefonnummer. Enda sättet att få kontakt nu verkar vara genom mail...

Reject
2013-08-27, 18:34
Fick reda på att de har utlämning av motorcyklar som var på försäljningsuppdrag till respektive ägare nu på torsdag alt. tisdag nästa vecka. På torsdag är det mellan 13:00 - 16:00 som gäller.

Fastighetsägaren vill ha ut all verksamhet från huset snarast möjligast visst.

Jourtjänst
2013-08-27, 18:48
Fick reda på att de har utlämning av motorcyklar som var på försäljningsuppdrag till respektive ägare nu på torsdag alt. tisdag nästa vecka. På torsdag är det mellan 13:00 - 16:00 som gäller.

Fastighetsägaren vill ha ut all verksamhet från huset snarast möjligast visst.

Det var ju skönt så att det inte blir något trassel där! Hur funkar det med din resa?

Reject
2013-08-28, 10:36
Tack, jag är rätt lättad faktiskt. Jag hade lite tur i oturen där så det är inget som stör min resa.

Sen blir det en helt annan fråga om jag försöker sälja hojen privat, lämna in den till en annan firma för försäljning eller om jag tar tag i saken, fixar ett B-körkort också och försöker byta den mot en bil :)

Nina
2013-08-28, 11:41
Fick reda på att de har utlämning av motorcyklar som var på försäljningsuppdrag till respektive ägare nu på torsdag alt. tisdag nästa vecka. På torsdag är det mellan 13:00 - 16:00 som gäller.

Fastighetsägaren vill ha ut all verksamhet från huset snarast möjligast visst.

Vad skönt att det löste sig. :)

Trist att det stängs och läggs ner mc-butiker. Tror inte det går att få folk att sluta handla utomlands för att spara en slant, dummare än så är inte konsumenter. Trist att mellanhänder ska ta så mycket i betalt.

Ankan1
2013-08-28, 11:54
Jag lyfter denna tråd igen med förhoppningen att någon annan drabbad läser detta.

Jag har fått reda på att det är Sofie Arvidsson på Ackordcentralen som är konkursförvaltare. Jag fick lämna mina kontaktuppgifter eftersom hon har andra pågående uppdrag samt att hon har fått "ett hundratal" förfrågningar från folk som på ett eller annat sätt är drabbade av MC-Husets konkurs.

Om någon av er läser detta, så skriv gärna. Kanske vi kan samordna arbetet lite? Jag vet själv inte mycket mer än så här i nuläget, men jag ställer mina förhoppningar på att jag fortfarande är laglig ägare till fordonet som jag alltså nu inte kommer åt att kunna hämta ut.

P.S. MC-huset har på sin hemsida nu även plockat bort samtliga objekt som var ute till försäljning samt även tagit bort deras telefonnummer. Enda sättet att få kontakt nu verkar vara genom mail...

Tycker det är väldigt dålig stil mot konsumenter att man på MC Huset inte ens orka skriva ner på sin hemsida att verksamheten upphört.Man nämner överhuvudtaget inget om detta utan bevarar fram tills nu denna hemsida i ett konstigt start up läge.Förmodligen så blev de nya lokalerna i samband med en vikande försäljning det sista bakslaget.Uppenbart så skulle de stannat kvar ute på Fosie industriområde.

LinusE
2013-09-04, 14:18
någon som hört något mer ?

Ankan1
2013-09-04, 20:26
... inte mer än att verksamheten är stängd och att man nu talat om detta på hemsidan.Sätter däremot fortfarande en femma på att de nya lokalerna bidrog till knäcken på verksamheten.Men fortfarande lika tråkigt att det skulle sluta så här.

LinusE
2013-09-04, 22:11
Absolut.
Tänkte mer om dom fixar utförsäljning eller ev. Kränger allt till andra handlare.
Eller om de rent av blir att de startar upp igen i annans namn....