handdator

Visa fullständig version : Köra året om - Honda CB400N -81



martypatches
2013-08-22, 12:25
Jag tänkte mig att jag skulle köra året runt till och från jobb/skola.

Frågan är om det är möjligt med en Honda CB400N från 1981.
http://www.motorpaul.nl/modern/images/HondaCB400N.jpg

Vet inte heller om det går att hitta vinterdäck till den. Hade lite svårt att hitta på internet. Men innan jag lägger ner allt för mycket tid på letande tänkte jag kolla om det ens är möjligt.

Så, vad säger ni?

Om inte, vad skulle ni rekommendera för hoj under 10.000:-?

Tack på förhand.

LinusE
2013-08-22, 12:42
Året runt hoj skulle jag nog satsa på en xtz eller liknande.
Finns på blocket för runt 15 så borde gå o få ner runt 10

Ankan1
2013-08-22, 14:03
Beror ju mycket på hur du ska köra dagligen och på vilka sträckor.Ska du färdas i normal fart på det allmänna landsvägsnätet t ex en tidig Februari morgon med snö eller kraftig isgata på två hjul så lär ju varje runda bli spännande på en CB400N.Oavsett vilket så lär du behöva ett par riktiga däck för vinterbruk på hojen.Vidare behöver hojen en kraftig översyn för att klara ex 20 minus och snöfall för att sedan ta dig fram och tillbaka utan problem.

Hade nog tittat efter en lämplig offroad hoj, satt bra däck på den, värmehandtag, mm samt rustat upp den för för övrigt för denna dagliga vinterkörning samt skaffat en riktig fodrad mc overall.Men allt detta för 10 000:- lär bli tufft.

Mats Liifv
2013-08-22, 14:27
Hade nog tittat efter en lämplig offroad hoj, satt bra däck på den, värmehandtag, mm samt rustat upp den för för övrigt för denna dagliga vinterkörning samt skaffat en riktig fodrad mc overall.Men allt detta för 10 000:- lär bli tufft.

Kan bara instämma!

Silverado
2013-08-22, 17:55
Var i landet kör du? Det är ju (generellt) vissa skillnader i temperaturer och underlag mellan norr och söder.
Buddårarna kör ju året runt så visst går det. De jag har sett kör Yamaha XT660 här i byn, tror jag. Plöjde själv runt hela förra vintern med 50cc scooter skodd med dubbfria vinterdäck i Stockholm. Lärorikt, kul och stundtals farligt. Hur det är med tyngre båge vet jag inte. Än. :D

Olle Å
2013-08-22, 18:34
Jag tänkte mig att jag skulle köra året runt till och från jobb/skola.

Frågan är om det är möjligt med en Honda CB400N från 1981.
http://www.motorpaul.nl/modern/images/HondaCB400N.jpg

Vet inte heller om det går att hitta vinterdäck till den. Hade lite svårt att hitta på internet. Men innan jag lägger ner allt för mycket tid på letande tänkte jag kolla om det ens är möjligt.

Så, vad säger ni?

Om inte, vad skulle ni rekommendera för hoj under 10.000:-?

Tack på förhand.

Jag har ju kört på vintern i många år i jobbpendling. Hade några år en Honda Dominjator, utrustad med dubbade crossdäck, senare Honda Transalp. Beroende var du bor och vilken typ av vägar du kör, får man anpassa dubbningen lite efter det.
Har man stor körvana, så går det ju att köra med de flesta hojar. En lite lättare hoj, typ offroad väger väl 160-180 kg är nog att föredra.
Finns väl en del grejer man kan utrusta hojen med. En hög vindruta, ordentliga handtagskydd (ej musöron) handtagsvärmare, motorskyddsbågar, handtagsmuffar skyddar mot kylan, ett fårskinn att lägga på dynan. Ett ciguttag som man kan ha en cetecladdare ikopplad i på natten.
Sedan kan man ju ha olika synpunkter på den personliga utrustningen.:):):):)

Månne
2013-08-22, 18:50
Jag kör också hela året och tänkte föreslå de saker som OLLE Å gjorde i ovanstående inlägg.

Jag kör med lastbilsdubb i mittpartiet av däcken och endurodubb på kanterna och har en kompis som dubbar åt mig fd dubbex.se, han har lagt ner men dubbar ändå enstaka uppsättningar om man ber snällt.
Denna dubb gäller på TKC 80 och skånsk vinter, ska man köra i packad snö och mer is så gäller endurodubb och t ex cheng chin eller annat endurodäck. Budhojarna kör på Cheng Chin och lastbilsdubb.

Fartvinden är din största fiende och ska du bara pendla så hade jag även satsat på en värmeväst och när du tittar på kläder så är det skotergrejor som gäller, de är gjorda för sträng kyla. Hel overall är bäst på hoj så slipper du drag i midjan.

HJC har hjälm med eluppvärmt visir till snöskoter och kolla med Karlssonhjälm. (?)

Fötterna fixar du genom att lägga ner lösa värmeelement i skorna och kopplar sedan till 12 volt via relä.
Värmehandtag, fotvärme och västen klarar de flesta batterier utan problem.

Hojen behandlar du med 5-56 eller WD40 varannan dag överallt och in i vajrar etc, det står på burken, rostlöser, driver ut fukt och smörjer.

Kör man varje dag så är batteriet inget problem men kylan förkortar dock livslängden på det med hälften.
Bilar och skotrar får problem vid kallstarter under -35 och det samma gäller hojar.
Det finns faktiskt motorvärmare till hojmotorer vilket är samma som man köper till snöskoter, kostar ca 2000:- om man vill lägga de pengarna men snittar det bara -15-20 grader så är det överkurs.

Och JA jag har bott många år i Norrland, Skåning till trots.

Månne
2013-08-22, 18:56
Och jo hojen du har funkar alldeles utmärkt i mitt tycke, sätt bara på ett högre styre eller styrhöjare för bättre kontroll så är saken biff.

martypatches
2013-08-22, 20:59
Tack för alla svar!

Om jag hittar däck till min ska jag nog ge mig på ett försök. Men ska hålla utkik efter något åt offroad-hållet.

Trodde jag skrev var jag bor men verkade ha missat det. Det är Stockholm det gäller, så det är ju ingen monstervinter jag måste brottas med. Och dom dagarna det kaosar kan jag alltid ta tunnelbana eller bil.

Någon som har tips på var man kan få tag på vinterdäck? (Nu var det latheten i mig som ställde frågan istället för att googla. Vilket jag dock ändå kommer att göra) ;)

Apropå körskills så har jag nyligen tagit körkort. Så jag är grön på mc. Dock har jag flängt moped i flera år även om det aldrig blivit under de kallaste månaderna.

martypatches
2013-08-23, 11:27
Månne
Förresten. Jag är rätt vilsen vad gäller däck. Har kollat runt lite nu och det finns ju lite. Dock inte så mycket vinterdäck.
Men tror du TKC 80 fungerar på en Honda CB400N om dimensionerna stämmer?

Silverado
2013-08-23, 19:04
Kolla in Saarelas sida för inspiration om vinterkörning. http://www.saarela.se/vinterkorning.html
Stålmannen himself har bl.a. vinterkonverterat en CBR600 :D

Ove
2013-08-24, 08:03
:hmmmm2: Funderat lite och kommit fram till att i Stockolmsterrängen skulle jag nog eg. föredra cb;n. Lågt och behändigt att nå ner med dubbade skor när man kliver av och på eller stannar vid trafikljus o.s.v. Kraschbåge är inte fel för alltid blir det väl någon liten vurpa ibland.

Annars är jag av den åsikten att offroadstuket är bäst! ;)

martypatches
2013-08-24, 10:20
Kolla in Saarelas sida för inspiration om vinterkörning. http://www.saarela.se/vinterkorning.html
Stålmannen himself har bl.a. vinterkonverterat en CBR600

Sprang på den för några månader sen. Men nu hade jag glömt bort den. Tack. Ska kolla.

Ove
Ah, då ska jag nog ge det ett försök på CBn. Kraschbåge satt redan på när jag köpte den. Så det är bra!

Mailade Dexon och dom erbjöd offroaddäck med bildubb. Antar att det borde fungera. Sen ska jag bara höja styret så blir det nog bra.

Tack för alla tips och keep 'em coming om ni har fler! :)

Månne
2013-08-25, 13:35
Det bör de absolut göra, i sämsta fall så får man kanske höja framskärmen något men det torde vara lättlöst.

Vad gäller däckvalet så titta på MCE karoo, TKC 80, Heidenau K60 och däck med liknande mönster vilket funkar bäst i stockholmsklimat med isfläckar och plogade vägar.

Knarr
2013-08-25, 14:12
Sidovagn kan vara ett bra vintertillbehör! http://i1108.photobucket.com/albums/h411/Rund_Funken/1204959227fvzGvh3biggrin_jul_zps1b62d866.gif

57loUsx02IU

Knarr
http://i1108.photobucket.com/albums/h411/Rund_Funken/moped2_zpscef4a608.gif

martypatches
2013-09-05, 15:03
Knarr
Det vore riktigt trevligt. Dock vill jag inte bli ståendes i köer, så jag får nog passa på det. :)

Månne
Ja, det var TKC80 dom tipsade om, så det verkar ju bra.
Annars har jag läst på lite blandade ställen att lätt lastbilsdubb ska vara bra. Är det ett bättre alternativ? Nu vet jag inte vad skillnaden på dubben är så det kanske inte passar den sortens körning jag har tänkt mig.

Sen var jag lite inne på att hitta fälg till vinterdäcken. Men det blir en 2000 kr till så jag avvaktar nog lite tills jag märker om jag pallar vinterkörning. Brukar ni kränga däck varje gång eller har ni dubbel uppsättning fälg?

Molgan
2013-09-05, 23:59
Sen var jag lite inne på att hitta fälg till vinterdäcken. Men det blir en 2000 kr till så jag avvaktar nog lite tills jag märker om jag pallar vinterkörning. Brukar ni kränga däck varje gång eller har ni dubbel uppsättning fälg?
Om jag hittat en uppsättning fälgar till min hoj för 2000 hade jag slagit till, men jag kränger. Kostar i princip inget så det är svårt att motivera kostnaden. Har du ingen bra och billig däcksverkstad i närheten så är det inte svårt att lära sig göra själv för övrigt.

Jag vinterpendlar dock inte, bara endurodubbad nöjesåkning för min del. Skulle se så fel ut om jag kom och lämnade på dagis med lillgrabben fastsurrad på bönpallen i -28 och snöstorm.

Olle Å
2013-09-06, 08:52
Om jag hittat en uppsättning fälgar till min hoj för 2000 hade jag slagit till, men jag kränger. Kostar i princip inget så det är svårt att motivera kostnaden. Har du ingen bra och billig däcksverkstad i närheten så är det inte svårt att lära sig göra själv för övrigt.

Jag vinterpendlar dock inte, bara endurodubbad nöjesåkning för min del. Skulle se så fel ut om jag kom och lämnade på dagis med lillgrabben fastsurrad på bönpallen i -28 och snöstorm.

Han skulle nog bli dagens hjälte i så fall.
Jag har ju jobbpendlat en massa år , hela året runt. Det var ju lite problem med omväxlande vägstandard. Vägen framtill motorvägen var ibland plogad, ibland inte. Motorvägen välröjd och saltad, men hal. Upptäckte ju då att man inte får ha för mycket dubb, för då glider hojen på dubben och bromsförmågan försvinner.
Körde med crossdäck fram med en vanlig bildubb i varje klack. Bak var det också crossdäck, men med mera dubb. Inte bra då jag bromsade för en bil som körde ut från en tomt i en kurva. Bakhjulet släppte och jag hamnade i diket. Som tur var körde jag inte fort, så det gick bra.
Med den dubbningen, så kan man inte leka speciellt mycket på snövägarna för då krävs betydligt kraftigare bestyckning. Endurodubb.
Då uppträder ett annat dilemma i stället. Endurodubben ger dig bättre grepp på isväg än sommardäck på sommaren, men de pallar inte att köras på frusen grusväg eftersom det mjuka höljet som omger dubben slits och lämnar kärnan fri och då bryts den av lätt.
Finns då ytterligare ett alternativ, som funkar ganska bra på isen och det är ju de grövre dubben som lastbilar använder. Obs faran att köra på asfalt med dem ang. bromsverkan.
Annars så är det kul att köra året runt. Man måste ju inte köra då det är jättekallt.
En strålande vinterdag med massor av snö hängande i träden ute på småvägarna är minst lika fin som en vacker sommardag.:):):):)