handdator

Visa fullständig version : Min hoj :-( (missljud)



Hondamannen
2013-08-20, 20:34
Hej,

Verkstaden kontaktade mig idag och sa att de ännu inte har kunnat lokalisera oljudet i min motor och bad om att fa öppna ventillocket.

Min cbf 500, har nu gatt 6000 mil. Är det inte lite tidigt för motorkrangel?

Kan det vara sa att när en honda handlare gjorde 4200 mila servicen inte har kollat ventilspelet och latit hoj vara som den var, kan det vara sa att ventilspelet har blivit sa javla stort att det later mer som klickande ljud...vad jag menar är vad händer när ventilspelet är ovanligt stort och later det?

Mvh

Hondamannen

Per Lindström
2013-08-21, 07:34
Att kolla ventilspelet är något fuskare gärna fuskar med.
Ganska mycket jobb att kolla det och en utebliven koll brukar inte märkas mycket.
Tycker att det låter tidigt för motorkrångel, vi får hoppas att det är lätt åtgärdat.
Lite osäker på hur det låter, normalt så rasslar och tickar ju ventilerna, undrar om inte min BMW kunde få ett klickande ljud när det började bli dags för justering.

Borken
2013-08-21, 07:49
Ventilspelet tenderar ju att krypa ihop inte att öka. Tror snarare det är kamkedjan eller nått annat som låter.

Hondamannen
2013-08-21, 08:40
Kamkedjespännaren är bytt.

Ankan1
2013-08-21, 09:22
Ett för stort ventilspel ger ett markant ökat slammer medans ett för litet ventilspel kan ge brända ventiler.
Av två onda ting är det första att föredra i väntan på justering.

Hondamannen
2013-08-21, 09:30
Det ska bli spännande att se vad som orsakat oljudet. Kan mkt väl tänka mig att ventilspelet har blivit för stort.

erikn
2013-08-21, 09:56
Innan jag köpte min hoj var jag runt och kollade lite, och framför allt Honda tyckte jag rasslade rejält på tomgång. Men det var ju gamla saker, kring 30 år.

Ankan1
2013-08-21, 09:57
Vet inte vad för slags ljud du uppfattat men rent generellt så ger ett för stort ventilspel slammer.
En brusten kolvring ger ett mer tickande ljud som är olikt ljudmässigt jämfört med ett för stort ventilspel.
Ett dovt dunkande kommer ofta från nedre delen av motorn som vevlager mm.

Billigast blir det första alternativet om man har möjlighet att välja. :D

Hondamannen
2013-08-21, 10:01
Ankan min uppfattning är att oljudet kommer ifran relativt högt i motorn...fran toppen sa att säga...min uppfattning är att det har ngt med ventilsystemet att göra :-) Det blir bättre när motorn blir varmare tycker....

startar man den kallt utan choke sa hörs det tydligt :-( och blir bättre när den blir varm.

Hondamannen
2013-08-21, 10:06
Ankan, tänk dig en stötstängsmotor där ngt felar med stötstängerna och ger ett kluckande/klickande ljud.

Ankan1
2013-08-21, 10:12
Du kan så gott som säkert sluta att oroa dig.Anledningen till att den rasslar för mycket kall är ett ökat ventilspel där motorn efter en stund som varmkörd har minskat detta spel pga att godset i motorn har ökat och på så vis i sin tur minskat ventilspelet.

Möjligt att din CBF 500 har ventilshims / brickor som behöver bytas ut på någon / vissa ventiler.

Hondamannen
2013-08-21, 10:14
Ankan, det är inte ett tickande ljud utan klickande/kluckande. ungefär som en axel som gar upp och ner fast där spelet är för stort. sa uppfattar jag det som.

Hondamannen
2013-08-21, 10:27
mm... den har shims.

pm22dm
2013-08-21, 13:52
Även läckande grenrörspackningar/rosthål i grenröret nära avgasporten kan ge ifrån sig ljud som låter väldigt likt ventilknack eller likn. Men detta missljud, följer det varvtalet, låter det lika mkt på tomgång eller mer vid last?

Hondamannen
2013-08-21, 15:33
Den later mkt vid kall motor vid tomgang utan choke. När den blir varm blir det svarare att höra. Verkstan hörde sig av och har sagt att de har öppnat ventilkapan och har inte hittat ngt som skulle kunna orsaka detta ljud.

Han har spekulerat om flera saker det kunde vara men jag kände att det är bättre att ta den till en aukt honda verkstad och fa saken utredd. Det kändes som han fumlade lite grann i mörkret.

Jag maste göra en pudel och säga att det vore bättre om jag hade tagit den till honda verkstad fran början.

Han har spekulerat om att det kunde bland annat vara fran kedjan till oljepumpen. Det later som en dyr historia. Ngn som vet hur langt det tar att fixa en san sak?

Han har ocksa pratat om ngt som pa tyska heter "Anlasserfreilauf" och jag har ingen anning vad fan det är för ngt.

erikn
2013-08-21, 15:35
Google translate får det till

Starter koppling

Säger inte mig så mycket. Om det skulle vara startkransen kanske.

pm22dm
2013-08-21, 17:31
Den later mkt vid kall motor vid tomgang utan choke. När den blir varm blir det svarare att höra. Verkstan hörde sig av och har sagt att de har öppnat ventilkapan och har inte hittat ngt som skulle kunna orsaka detta ljud.

Han har spekulerat om flera saker det kunde vara men jag kände att det är bättre att ta den till en aukt honda verkstad och fa saken utredd. Det kändes som han fumlade lite grann i mörkret.

Jag maste göra en pudel och säga att det vore bättre om jag hade tagit den till honda verkstad fran början.

Han har spekulerat om att det kunde bland annat vara fran kedjan till oljepumpen. Det later som en dyr historia. Ngn som vet hur langt det tar att fixa en san sak?

Han har ocksa pratat om ngt som pa tyska heter "Anlasserfreilauf" och jag har ingen anning vad fan det är för ngt.

Utan choke? Om det är något mekaniskt glapp eller felaktigt spel torde icke choken påverka. Att det låter med vid kall motor pekar ju på att det är något som är glappt. Hur är det med oljan, är den fräsch?

Ankan1
2013-08-21, 18:08
Helt omöjligt att lösa detta ljud om du inte lägger upp en film på det hela.Annars blir det rena gissningsleken.

Olle Å
2013-08-21, 20:10
Hej,

Verkstaden kontaktade mig idag och sa att de ännu inte har kunnat lokalisera oljudet i min motor och bad om att fa öppna ventillocket.

Min cbf 500, har nu gatt 6000 mil. Är det inte lite tidigt för motorkrangel?

Kan det vara sa att när en honda handlare gjorde 4200 mila servicen inte har kollat ventilspelet och latit hoj vara som den var, kan det vara sa att ventilspelet har blivit sa javla stort att det later mer som klickande ljud...vad jag menar är vad händer när ventilspelet är ovanligt stort och later det?

Mvh

Hondamannen

Prova att hälla i en flaska STP-olja i den vanliga oljan. Då brukar det bli tyst.:):):)

Hondamannen
2013-08-21, 21:55
Film, kan jag inte lägga upp för jag har inte hojen hemma just nu. Stp löser ju inte problemet även om det kan blir tyst i motorn.

Jag är väldigt besviken pa honda. Den här modellen är känd för att kunna rulla uppat 22000 mil problemfritt. Jag hade inte förväntat mig ngn motorstrul än pa manga mil. Hojen är nyservad med oljebyte. Jag har nu bokat in en tid hos en honda verkstad i manadskiftet. Sa far vi se vad de säger.

Jåke
2013-08-22, 14:15
Är glidskenorna till kamkedjan kontrollerade, så att det inte bara är så att kamkedjan slår lite extra på grund av normalt slitage? De är i hårdplast och slits ner med tiden, inte så tidigt som 6000 mil normal, men man vet aldrig.

Blir ljudet bättre/sämre vid gaspådrag eller är det konstant och enbart ökar med varv? Blir ljudet mer framträdande under belastning kan det tyda på vevlagerhaveri som håller på att hända. Även om ljudet tycks komma från toppen.

Ankan1
2013-08-22, 14:16
Som nån skrev tidigare, ventilspelet blir inte STÖRRE med tiden. Det blir MINDRE sett till körstäcka/slitage, i alla lägen utom om motorn drar mycket olja eller går fett så att det blir beläggning på ventilerna. Men då tappar hojen också ork och kompression eftersom ventilen inte stänger korrekt.

Eftersom jag ställt ventiler på både olika bilar och mc som tickat pga för stort spel efter några tusen mil beroende på fordon så undrar jag ju då varför ventilspelet ökat efter denna tid när någon påstår att det minskar.

Därför var jag himla imponerad av Sevenfiftyn jag hade med sina hydrauliska lyftare som i mc sammanhang fortfarande är rätt så ovanliga.Borta var allt vad för stort eller litet spel hette.

Mats Liifv
2013-08-22, 14:25
Eftersom jag ställt ventiler på både olika bilar och mc som tickat pga för stort spel efter några tusen mil beroende på fordon så undrar jag ju då varför ventilspelet ökat efter denna tid när någon påstår att det minskar.

Därför var jag himla imponerad av Sevenfiftyn jag hade med sina hydrauliska lyftare som i mc sammanhang fortfarande är rätt så ovanliga.Borta var allt vad för stort eller litet spel hette.Efter vad jag hört blir spelet ofta mindre med shimsade ventiler, medan det blir större om det är skruvjustering som gäller. Vet inte vilket som är sant...:confused:

Borken
2013-08-22, 19:37
Skruvjusterat har mer delar och mindre ytor som kan slitas hårdare därav det ökande spelet.

Shimsade ventiler tenderar att hamras in topplocket/sträckas därav det minskade spelet, till slut så finns det ingen poäng med att justera för spelet försvinner för snabbt.

Jåke
2013-08-23, 07:40
Hehe, ok tack för rättandet. Jag missade ju att både skruvjustering och tvångsstyrning kan bete sig lite annorlunda än den shimsjustering som är vanligast på hoj. Hojen det gäller har dock shims och ska inte lida av ökande spel...

Sent from my Novo 10 Hero QuadCore using Tapatalk

Per Lindström
2013-08-30, 09:44
Hur har det gått, var det glidskenorna till kamkedjan?

Hondamannen
2013-08-30, 19:48
Vet ej,,,jag hämtar hojen fran den verkstan som den är pa just och aker med den till honda. Den här verkstan har öppnat topplocket och sagt att det kommer inte ifran toppregionen och han gissar pa att det är kedjan till oljepumpen eller startkopplingen.

Hondamannen
2013-10-14, 16:05
Hej,

NU har en auktoriserad honda verkstad i Sverige gått igenom och de säger att det kommer från kamkedjan och att det är normal kamkedjeljud men jag tror inte på detta. Jag inbillar mig att kamkedja ska ge ifrån sig ett kedjeljud och inte ett tickande ljud eller har jag fel?

Intruder
2013-10-14, 20:39
Säger inte imot er men har mek utbildning o där fick vi ställa in fler bilar med shims
vilket inte är lika vanligt att dom börjar glappa för där brukar väl kammen slitas ner först !`?

Ankan1
2013-10-15, 19:13
Men vem är stackaren som betalar all denna felletning på ett fel som uppenbart inte finns enligt utbildad verkstadspersonal !?.

Hondamannen
2013-10-15, 19:57
jag antar att det blir jag!

Hondamannen
2013-10-15, 19:59
Det blir nog jag. det är ingen som säger att ljudet inte finns. Det råder delade åsikter om det är farligt eller inte.

Hondamannen
2013-12-13, 13:16
http://www.youtube.com/watch?v=4Q9InxWfXak Nu är det ngn på honda cb/cbf 500 forumet som har samma oljud i sin motor som jag har i min motor. Lyssna och hör vad ni får ut av det hela.

Ankan1
2013-12-13, 14:25
Rent amatörmässigt låter det som en hoppande kamkedja.Men har sedan verkstaden sagt att den inte felar något så är det väl bara att köra på och se glad ut om man står ut med oljudet.

Det roliga i sammanhanget är att tjejen här hemma som har noll koll på motorer sa att det lät hemskt när hon satt och lyssnade på YouTube klippet när hon snabbt undrade vad det mekaniska hackande ljudet var för något !?..

Borken
2013-12-13, 20:09
Låter din likadant? Kamkedja som slår alternativt knäckt kolvring, tror jag...

Hondamannen
2013-12-13, 20:27
mm...men knäckt kolvring då skulle den gå som en påse nötter samt olja eller? Den går bra och drar ingen olja.
Kamkedjan låter dock mer trolig.

Kakel_anders
2013-12-13, 20:36
Låter som en kamkedja, något annat som skulle kunna föra just det ljudet kan jag bannemig inte komma på alltså, just sånt här och resonans i gamla bilar tycker jag är ett jäkla mök att hålla på med.

Men precis som Ankan sa, har mekaniker tittat på det och sen sagt att det ABSOLUT inte är det...


Lyft ur motorn, plocka ned i molekyler, köp en heinz-bok (Helst i omvänd ordning) bygg ihop.
Kvarstår missljudet får du dumpan i kanalen, då blir det tyst!

Hondamannen
2013-12-13, 20:41
Honda i Sverige sa att det kommer från kamkedjanm och kamaxel området men är ett normalt ljud :-). Så lät inte motorn när den var ny. Vid 2000 mil började man höra ett litet tick men det var så lite så det knappt gick att höra. MIn har nu gått 6200 mil och hojen på youtube har gått 5900 mil.


Det är tre yrkesmek som har gått igenom hoj och alla tror att det är helt olika saker. I vår ska min bilmek som också har varit motorcyklist lyssna på motorn. Jag har känt sen många år tillbaks och säger han att jag kan köra vidare, då gör jag det.

Hondamannen
2013-12-13, 21:11
Garantin gällde i mitt fall i och med att jag hade påtalat ett tickande ljud vid 2000 mil. Honda tog in den för ett garanti ärende under hösten. Min garanti gick ut i våras. Då var ljudet så litet att det knappt gick att höra.

V Saarela
2013-12-14, 05:29
Inget ovanligt att sträckaren till en kamkedja blir lite risig. Kamkedjesträckaren sitter med två bultar. I samband med ventilkollen kan du byta den och ska nån ventil justeras så måste sträckaren lossas i alla fall.

Kan tänka mig att det är lite jobbigt att fundera vad som orsakar ljudet. En sträckare är inga större pengar så byt den, så kan du i alla fall utesluta en orsak.,,,,,och bara hoppas att en dålig sträckare inte förstört kedjan också.

Hondamannen
2013-12-14, 11:04
Vs, kamkedjespännaren som sitter utvändigt, det har jag redan bytt. Det du nämner verkar vara invändigt. Vad är skillnaden? Kan du vara snäll och förklara?

Borken
2013-12-14, 17:35
Lyssnade igen, det kommer inte från avgasidan? Lite läck i nån packning bara?

Hondamannen
2013-12-14, 17:44
Det kanske det är men det låter som ett metalliskt ljud.



Lyssnade igen, det kommer inte från avgasidan? Lite läck i nån packning bara?

Borken
2013-12-14, 18:59
Jag har vart med om när bilar låter som de skall rasa men det bara vart en spricka i ett grenrör. Läge och kolla!

Hondamannen
2013-12-14, 19:21
Jag kommer ta med alla era tips till min bilmek som ska se över hojen. Så fyll på med tips.

Knarr
2013-12-14, 22:12
så där låter min moped när jag ger järnet i utförsbackarna! :cool:

Knarr
http://i1108.photobucket.com/albums/h411/Rund_Funken/moped2_zpscef4a608.gif

Ankan1
2013-12-14, 23:51
så där låter min moped när jag ger järnet i utförsbackarna! :cool:

Knarr
http://i1108.photobucket.com/albums/h411/Rund_Funken/moped2_zpscef4a608.gif

.. :D ..

Hondamannen
2013-12-15, 01:51
Glidskena, kan det orsaka sånt ljud?

V Saarela
2013-12-15, 05:14
Det som finns runt kamkedjandet är ju bara kamkedja, glidskena samt sträckare.
För en mek relativt enkla saker att mäta och kolla upp. Kanske samtidigt även kolla sträckaren(visserligen aldrig hört att en ny sträckare varit trasig)

Av dessa är väl glidskenorna brukar vara det sista av dessa grejjor som går sönder/nöts/etc.(knappast aktuellt på en så ny hoj som din)

Hondamannen
2013-12-19, 18:23
Någon skrev att avgasläckage kan orsaka mystiska oljud men jag trodde inte på det förens jag youtubade :-) ämnet och hittade denna film.

http://www.youtube.com/watch?v=qorO_kacNb4 Om det blir tillräckligt varmt framöver ska jag ta fram min hoj och undersöka deta. Men vad tror ni?

Olle Å
2013-12-21, 14:38
Någon skrev att avgasläckage kan orsaka mystiska oljud men jag trodde inte på det förens jag youtubade :-) ämnet och hittade denna film.

http://www.youtube.com/watch?v=qorO_kacNb4 Om det blir tillräckligt varmt framöver ska jag ta fram min hoj och undersöka deta. Men vad tror ni?

Det här med missljud kan vara lite skumt. Jag sålde en motor till en Dominator som gick väldigt fint och varken jag eller en som jobbat mycket med hojar hörde något fel. Sålde hojen till en dam vars pojkvän var mekaniker på speedwayhojar.
Jäklar vilket liv det blev. Enligt honom var det bara skrot hon köpt. Han var inte med vid affären. Att en Dominator som gått ca 6000 mil och är heltyst finns nog inte.:beer::beer:
:santaclaus:

Ankan1
2013-12-21, 14:47
Det här med missljud kan vara lite skumt. Jag sålde en motor till en Dominator som gick väldigt fint och varken jag eller en som jobbat mycket med hojar hörde något fel. Sålde hojen till en dam vars pojkvän var mekaniker på speedwayhojar.
Jäklar vilket liv det blev. Enligt honom var det bara skrot hon köpt. Han var inte med vid affären. Att en Dominator som gått ca 6000 mil och är heltyst finns nog inte.:beer::beer:
:santaclaus:

Brukar ju vara som så att självutnämnda experter ofta ser ner på andras inköp om de själva inte fått vara med och bedöma objektet inför köpet.Tyvärr inget ovanligt. :D

Hondamannen
2014-01-16, 13:02
Killen som laddade upp videon med missljudet, som är likadant som i min hoj, har löst problmet. Han har tagit ut kamkedjespännaren och oljat in den och monterad den i motsatt riktning. Han säger att han inte tror att det spelar ngn roll i vilken riktning man monterar tillbaks den och tror att det är oljan som har löst bekymret.

VS, verkar det vara rimligt i dina öron?

Jag trodde att kamkedjespännaren fick smörjning då den är inne i motorn?

V Saarela
2014-01-16, 15:50
Fräck lagning, fast i min värld så byter man ju den.

Aldrig tänkt på om den går att vända.
Nu har jag ju haft upp en sträckare för kontroll precis som den på film(CB500). Den gängas automatiskt ut allteftersom kedjan blir slak.
Egentligen så ser jag väl ingen anledning till att den skulle vara på ett visst sätt, bara det att jag brukar stoppa in dom med den instansade texten uppåt, känns mer naturligt. Ser heller ingen anledning till varför ljudet/spänningen skulle bli annorlunda.

Mellan dom sitter en skruv(10mm skalle). Nyckeln vid sidan om är den man skruvar upp fjädern med(vid montering tillbaka).
Ser du denna skruv på din så är den en likadan.
http://www.saarela.se/aktuellt/aktuelltbild13/130105/130105b10.jpg

På CBR 600:an är den med oljetryck. Stoppar man in den fel eller kletar igen oljekanalen med packningslim så blir det galet....efter ett tag
http://www.saarela.se/aktuellt/aktuelltbild13/130612/130612b27.jpg

Sen finns det ju andra olika varianter, typ manuell/automatiskt(oftast på äldre hojar) samt manuell(en del rejskillar verkar gilla dom, men då måste man nog kunna sin sak).
Finns säkert ytterligare andra varianter. Hur dom ser ut vet jag inte.

Nån som vet andra sträckarvarianter än dom fyra nämnda?

Hondamannen
2014-01-16, 17:43
Vs, den första ser bekant ut.


http://www.cb500club.net/t305-cam-chain-rattle

http://www.cb500club.net/t305p15-cam-chain-rattle

http://www.cb500club.net/t305p30-cam-chain-rattle

Enligt den här hemsidan så får den helt enkelt för lite olja och på sätt kan spännaren fastna i ett läge.

Köper du denna teori?

Vad är det för en "bricka" som är med på första bilden?

MEHall
2014-01-16, 22:13
Angående "Anlasserfreilauf" så skulle det ju vara frihjulskransen som startmotorn är kopplad till. Ett fel som kan uppstå på min typ av hoj, Honda CB 650. :rolleyes: ;)

V Saarela
2014-01-17, 05:42
Vs, den första ser bekant ut.



Enligt den här hemsidan så får den helt enkelt för lite olja och på sätt kan spännaren fastna i ett läge.

Köper du denna teori?

Vad är det för en "bricka" som är med på första bilden?

Det vet jag inte. Brukar väl annars vara att fjädern i spännaren ger upp eller nåt sånt. Finns tydligen också fjädrar som man kan byta. Eftersom dessa experiment har så lite att vinna och så mycket att förlora så byter jag helst....till original.

"Brickan" på bild är hemmagjord nyckel för att låsa fast fjädern när man monterar tillbaka spännaren. Spännarna varierar så man får göra en ny varje gång. Kostar väl annars cirka 200:-

http://www.saarela.se/aktuellt/aktuelltbild13/130105/130105b11.jpg

Hondamannen
2014-01-17, 09:39
Vad är det som kostar 200 kr? Spännaren köpte jag för 700 kr har jag för mig men om du känner till ngn billigare ställe får du gärna tipsa mig om det.


Det vet jag inte. Brukar väl annars vara att fjädern i spännaren ger upp eller nåt sånt. Finns tydligen också fjädrar som man kan byta. Eftersom dessa experiment har så lite att vinna och så mycket att förlora så byter jag helst....till original.

"Brickan" på bild är hemmagjord nyckel för att låsa fast fjädern när man monterar tillbaka spännaren. Spännarna varierar så man får göra en ny varje gång. Kostar väl annars cirka 200:-

http://www.saarela.se/aktuellt/aktuelltbild13/130105/130105b11.jpg

engström67
2014-01-17, 18:47
Hej,

Verkstaden kontaktade mig idag och sa att de ännu inte har kunnat lokalisera oljudet i min motor och bad om att fa öppna ventillocket.

Min cbf 500, har nu gatt 6000 mil. Är det inte lite tidigt för motorkrangel?

Kan det vara sa att när en honda handlare gjorde 4200 mila servicen inte har kollat ventilspelet och latit hoj vara som den var, kan det vara sa att ventilspelet har blivit sa javla stort att det later mer som klickande ljud...vad jag menar är vad händer när ventilspelet är ovanligt stort och later det?

Mvh

Hondamannen

Missljud?? nyss var det bästa hojmärket:D:D

räven
2014-01-17, 18:53
Missljud?? nyss var det bästa hojmärket:D:D

Nickar

V Saarela
2014-01-17, 19:25
Vad är det som kostar 200 kr? Spännaren köpte jag för 700 kr har jag för mig men om du känner till ngn billigare ställe får du gärna tipsa mig om det.

Tyckte jag skrev klart o tydligt att 200:- gällde för nyckeln(eller missförstod jag det där med brickan)

Pröjsade du 700:- för sträckaren till CBF:en, så är det billigt(om det var Honda original)

Hondamannen
2014-01-17, 19:33
Det var nog jag som missförstod dig. Japp, jag betalde 700 kr för en orginal sträckare.




Tyckte jag skrev klart o tydligt att 200:- gällde för nyckeln(eller missförstod jag det där med brickan)

Pröjsade du 700:- för sträckaren till CBF:en, så är det billigt(om det var Honda original)

Hondamannen
2014-01-17, 19:39
Ett märkes rykte är inte baserad på en motorcykel




Nickar