handdator

Visa fullständig version : Värmehandtag



rolfmm
2013-08-18, 16:56
Hösten närmar sig tyvärr och det är snart dags at prova handtagsvärmarna (eftermonterad av okänd ägare). Brytaren har tre lägen; OFF - START - ON. Hur används START och ON ?? :hmmmm2:

Jan-Olov
2013-08-18, 19:53
Troligen av, låg och hög värme.

V Saarela
2013-08-18, 21:04
....eller för att det ska bli i rätt ordning så torde det bli av, hög, låg.

Brukar då för det mesta vara så att start är typ 20 watt och on är på cirka 10.

Jan-Olov
2013-08-19, 06:28
Kan så vara, men det är bara att testa och se eller känna vad som händer.

rolfmm
2013-08-19, 08:37
Jo - jag får testa :):)

Månne
2013-08-21, 17:56
Montera av och köp Oxfords med fyra lägen, en ren investering i dig själv.
Jag har kört med både Biltemas och Kinagrejor och Oxford slår alla på fingrarna rejält!

rolfmm
2013-08-21, 18:20
Om dom inte funkar gör jag kanske det.........
Var köper jag Oxfords värmehandtag?

Peo
2013-08-21, 18:23
Jag kör med Heat Deamon, fördelen med dom är att dom monteras inuti styret så man kan ha vilka handtag man vill.

Heat Deamon värmehantag (http://www.heatdemon.com/catalog/motorcycle/heated-motorcycle-grips)

Olle Å
2013-08-21, 19:33
Jag kör med Heat Deamon, fördelen med dom är att dom monteras inuti styret så man kan ha vilka handtag man vill.

Heat Deamon värmehantag (http://www.heatdemon.com/catalog/motorcycle/heated-motorcycle-grips)

Går ju ej att använda på de hojar som har riktiga handtagsskydd, dvs. många av dem som körs på vintern.:mad::mad::mad:

Månne
2013-08-21, 19:46
http://www.nilssonsmc.se/produkt/Oxford-Varmehandtag-Sport-Orginal-Custom

Där köpte jag mina, finns i tre olika varianter.

Baja192
2013-08-22, 08:19
http://www.nilssonsmc.se/produkt/Oxford-Varmehandtag-Sport-Orginal-Custom

Där köpte jag mina, finns i tre olika varianter.

Kör också med dessa, helt suveräna!
OBS! Se till att få den senaste modellen, den gamla krånglade för mig och slog av när de kände för det trots bra batteri etc (såg på utländska forum att det var ett vanligt fel).

Reklamerade och fick den nya varianten (tack MX24):).
Satt hälften så mycket kontakter/eldosor så det blev enklare och att få plats med grejerna på en nakenhoj. Ska du köpa en, kolla så det stå V.8 i vänstra hörnet.

LinusE
2013-08-22, 09:20
Hade "KTMs" handtag på min er6 o dom är tunna som vanliga grepp och hade 4 steg.
Kollade runt länge innan jag bestämde mig just för att dom flästa värmehandtag är
Så jäkla tjocka så blir obehagligt o köra med.
Så blir nog dessa till africanen till hösten.

/Linus

Peo
2013-08-22, 09:28
Går ju ej att använda på de hojar som har riktiga handtagsskydd, dvs. många av dem som körs på vintern.:mad::mad::mad:

???? Förstår inte varför jag inte skulle kunna ha dom på min ktm med barkbuster och muffar.
Förutom att dom är för dyra att bada med.

Skickat från min GT-I9305N via Tapatalk 2

RobbeS
2013-08-22, 12:37
Jag kör med Heat Deamon, fördelen med dom är att dom monteras inuti styret så man kan ha vilka handtag man vill.

Heat Deamon värmehantag (http://www.heatdemon.com/catalog/motorcycle/heated-motorcycle-grips)

Har letat sådana handtag länge. Blir ett par att montera under vintern. Tack för tipset...:)

LinusE
2013-08-22, 12:40
Bör tillägas att dom inne i sprider värmen jäkla däligt i gasrullen den har väldigt lite kontakt med styret

Peo
2013-08-22, 12:59
Bör tillägas att dom inne i sprider värmen jäkla däligt i gasrullen den har väldigt lite kontakt med styret

Jag har sådana på min intruder som jag kör i ur och skur när det inte är halt.
4 effektsteg, kör inte länge på de högsta då det blir för varmt, även gasrullen.
Har du provat eller ???

Skickat från min GT-I9305N via Tapatalk 2

engström67
2013-08-22, 20:54
Tycker inte om handtagsvärmare eftersom alla goretex handskar blir blöta vid körning i regn med värmen på:confused:

LinusE
2013-08-22, 23:38
Peo:
Noppe inte testat men ca 90% av sökresultaten på dom ger samma savar som mitt.
Men funkar dina är de ju bara o handla, inte helt vanligt om man ska tro andras svar om dom ...

Mats Liifv
2013-08-23, 07:38
Tycker inte om handtagsvärmare eftersom alla goretex handskar blir blöta vid körning i regn med värmen på:confused:Har läst om fenoment, men inte upplevt det själv. Har även frågat kompisar som sagt samma sak, att GoreTex funkar inte ihop med värmehandtag. När jag frågat dom om dom upplevt det själva så har dom inte det, utan det är något dom hört. För min del har jag inte haft några problem alls utan anser att det är jätteskönt med värmehandtag, inte i första hand i regn utan när det är kallt på vår och höst. Du får väl låta bli att använda dom när det regnar om dom inte funkar ihop med handskarna, eller gillar du inte värmandtag alls?

Baja192
2013-08-23, 08:25
Tycker inte om handtagsvärmare eftersom alla goretex handskar blir blöta vid körning i regn med värmen på:confused:

Det är när det regnar som man behöver lite extra värme.
Har löst det med engångshandske (Biltema) över handskarna och full fart på handtagsvärmarna. Funkar kanon.

Har ett par handskar färdiga med platshandskarna på i packningen för att slippa stå och flippra när det börjar regna. En del kör med diskhandskar modell XXL, fördel: du syns lite bättre om du väljer gula. Nackdel: macho-biker-glorian hamnar lite på sne;)

rolfmm
2013-08-23, 08:50
....eller för att det ska bli i rätt ordning så torde det bli av, hög, låg.

Värmehandtag är skönt! Provade dom igår kväll när jag kom sent hem.
Som Saarela sade: av - hög - låg effekt :):)

engström67
2013-08-23, 21:23
Har läst om fenoment, men inte upplevt det själv. Har även frågat kompisar som sagt samma sak, att GoreTex funkar inte ihop med värmehandtag. När jag frågat dom om dom upplevt det själva så har dom inte det, utan det är något dom hört. För min del har jag inte haft några problem alls utan anser att det är jätteskönt med värmehandtag, inte i första hand i regn utan när det är kallt på vår och höst. Du får väl låta bli att använda dom när det regnar om dom inte funkar ihop med handskarna, eller gillar du inte värmandtag alls?

Visst är det skönt med värmehandtag,men inte så skönt med blöta handskar.Har reklamerat lite olika handskar från bla halvarsson med dryway och även andra modeller med gore tex.Fått nya och samma fel igen.Fick sedan frågan från bägge ...har du kört med handtagsvärmare så är felet där?.Nu har jag värsta handskarna från Held med gore tex och dom är täta.Och har ej värmare på nya hojen,fick med men lämnade tillbaks mot nya däck:)

pne64
2013-08-27, 08:55
Har du membran i handskarna och kör med handtagsvärme så vänder membranet och det läcker in. Membranet funkar med ångtryck och då ska det vara varmare i handsken. Är det varmare på utsidan så läcker det in.

skickat från S3-luren

engström67
2013-08-27, 23:44
:shakehands::shakehands:
Har du membran i handskarna och kör med handtagsvärme så vänder membranet och det läcker in. Membranet funkar med ångtryck och då ska det vara varmare i handsken. Är det varmare på utsidan så läcker det in.

skickat från S3-luren

Jan-Olov
2013-08-28, 06:17
Regnar det inte men ändå det känns kallt så är det jättegott, så bara för det inte funkar med membranhandskar så ser jag en stor fördel med värmehandtag. Det sitter en stömmbrytare till värmehandtagen så man kan välja själv.

engström67
2013-08-28, 19:12
Regnar det inte men ändå det känns kallt så är det jättegott, så bara för det inte funkar med membranhandskar så ser jag en stor fördel med värmehandtag. Det sitter en stömmbrytare till värmehandtagen så man kan välja själv.

Helt klart,visst kan det vara skönt men inget jag vill betala extra för.Är det standard så är det väl bra.Och skulle jag sätta dit värme så är det ju orginal som gäller:)

V Saarela
2013-08-28, 19:25
Värmehandtag är bland det första tillbehöret jag montera på hojen.

Undrar hur många gånger man lurat goretexhandskarna. Ibland har man fått välja: torra och frusna händer eller blöta och varma händer. Brukar välja det senare alternativet :)

Som tur var så finns det plasthandskar som man kan stoppa innanför

pne64
2013-08-29, 11:00
Jag har två par hanskar. Ett med membran som jag kör i regn och ett par som är rena sommarhanskar. Kommer det en regnskur med dom är det bara att sätta på värmen så torkar dom. Sen kan man tycka att det är valfritt med varma goa händer. Jag håller med dig Saarela. Det var bland det första som åkte på hojen

skickat från S3-luren

Olle Å
2013-08-30, 09:10
Värmehandtag är bland det första tillbehöret jag montera på hojen.

Undrar hur många gånger man lurat goretexhandskarna. Ibland har man fått välja: torra och frusna händer eller blöta och varma händer. Brukar välja det senare alternativet :)

Som tur var så finns det plasthandskar som man kan stoppa innanför

Värmehandtag är faktiskt toppen tycker jag. Har lite cirkulationsbesvär i händerna och fryser mycket lätt. Därför har jag monterat på handtagsmuffar från BT, och har då vanliga handskar och värmehandtag. Kan köra en heldag i regn utan att handskarna blir blöta. Man måste dock göra om muffarna lite eftersom de inte är anpassade till de greppskydd som KTM har på offroadhojarna med dess stora aluminiumbågar. Var lite tillbockning av dem för att de skulle passa på min Transalp.
Skulle det bli för jäkla kallt har jag handskar som är elvärmda, 12 V, samt sockor som ansluts till hojens elsystem. Körde en heldag i Norge förra hösten då det var strax under 10 minus .Lite besvär med kablaget, annars funkar de mycket bra. Handskarna och sockorna var från början avsedda för kuskar som kör mycket då det är jäkligt kallt.:):):)

rolfmm
2013-08-30, 12:10
Don't electrocute yourself..... :eek::eek:

Per Lindström
2013-09-02, 11:33
Har ingen erfarenhet av elhandtag, men borde inte något sådant här vara bättre?
http://www.heatedclothingoutlet.eu/en/
Biltemas muffar har jag dock, det med en rejäl tumvante räcker långt.

erikn
2013-09-02, 12:25
Ser ju asbra ut om man skulle få för sig att åka hoj hela vintern. Men det är nog lämpligt att underhållsladda batteriet varje natt, annars är man nog strömlös för jag tror inte att min generator orkar med det strömuttaget och samtidigt hålla batteriet helt fräscht varje dag.