handdator

Visa fullständig version : MC vanligast utanför städerna



pewa
2013-08-16, 13:15
http://www.hojen.nu/bilder/nyheter/2013/flestmc.jpg

Motorcykel vanligast utanför storstäderna
MC-intresset hos svenskarna växer och vid årsskiftet fanns 425.000 registrerade
motorcyklar. De senaste tio åren har den siffran ökat med hela 34 procent.

Statistik från SCB visar att motorcykeln är vanligast i mindre kommuner, om man
ser antalet motorcyklar i förhållande till befolkning.

- Det har att göra med att man har en motorkultur på landsbygden. Om du slår
på var du har raggare eller gamla amerikanare kommer du hitta dem på ungefär
samma ställe. Intresset för motor är levande på landsbygden helt enkelt, och
dessutom något som är väldigt varaktigt över tid, säger Lars Lagergren, docent i
kultursociologi vid Malmö Högskola och en av få som forskat på svensk mc-kultur.

Lars tror att de flesta lockas till mc-kulturen av gemenskapen och körupplevelsen,
snarare än nyttan av en MC som transportmedel.

Flest motorcyklar finns i Olofström. Där går det nästan 57 per 1 000 invånare,
att jämföra med rikssnittet på cirka 30.

Källa: SvD.se

Reject
2013-08-16, 15:08
Då är jag inte helt fel ute alltså...har den senaste tiden börjar spåna på att flytta ut från stan till mer motorvänliga marker...

mirrisen
2013-08-17, 16:01
Då är jag inte helt fel ute alltså...har den senaste tiden börjar spåna på att flytta ut från stan till mer motorvänliga marker...

Så väljer vi att göra. Flyttar om 1½ månad från radhuslägenhet 2 mil utanför Stockholm, till villa på landet nära slingrande 70-vägar. Livskvalité! :D

Ove
2013-08-17, 16:12
Så väljer vi att göra. Flyttar om 1½ månad från radhuslägenhet 2 mil utanför Stockholm, till villa på landet nära slingrande 70-vägar. Livskvalité! :D

:shakehands: Välkommen i spenaten! - :confused: fast jag bor i tätort, har ju gatlyktor. :p

räven
2013-08-17, 20:48
:shakehands: Välkommen i spenaten! - :confused: fast jag bor i tätort, har ju gatlyktor. :p

Gatlykta är den absoluta parametern på tätort

Ove
2013-08-17, 21:29
Gatlykta är den absoluta parametern på tätort

:p Usch ja! man ser ju inte norrskenet på vintern. :mad:

Diversion
2013-08-18, 13:43
Så väljer vi att göra. Flyttar om 1½ månad från radhuslägenhet 2 mil utanför Stockholm, till villa på landet nära slingrande 70-vägar. Livskvalité! :D

Jag hatar att göra dig besviken men när du ser hur mycket man satsar på vägunderhåll på de slingrande 70-vägarna försvinner liksom den livskvalité som är direkt kopplad till MC-körning. Jag var ute och körde i förrgår och jag övervägde allvarligt om jag skulle sälja hojen, köpa en cross och köra oreggat för det skulle nog vara enda sättet att inte bokstavligen studsa fram.

räven
2013-08-18, 18:14
Jag hatar att göra dig besviken men när du ser hur mycket man satsar på vägunderhåll på de slingrande 70-vägarna försvinner liksom den livskvalité som är direkt kopplad till MC-körning. Jag var ute och körde i förrgår och jag övervägde allvarligt om jag skulle sälja hojen, köpa en cross och köra oreggat för det skulle nog vara enda sättet att inte bokstavligen studsa fram.

Du har rätt, man är på väg att spara sönder småvägsnätet.

mirrisen
2013-08-18, 20:37
Jag hatar att göra dig besviken men när du ser hur mycket man satsar på vägunderhåll på de slingrande 70-vägarna försvinner liksom den livskvalité som är direkt kopplad till MC-körning. Jag var ute och körde i förrgår och jag övervägde allvarligt om jag skulle sälja hojen, köpa en cross och köra oreggat för det skulle nog vara enda sättet att inte bokstavligen studsa fram.

Vi har kört tillräckligt mycket på de här vägarna för att veta vad vi ger oss in på, så det är ingen fara. :) Vi anpassar hastigheten, köra fort är det inte tal om ändå. Och sen är det tyvärr så att även vägarna i norra förorterna kan vara duktigt trasiga, de med... :(

Ove
2013-08-18, 21:15
Håller med om att 70-nätet har krackelerat ordentligt på senare år och ingen bättring är i sikte. Kanske du får satsa på en offroadare, lång fjädringsväg är inte att förakta. ;)

Olle Å
2013-08-19, 08:31
Vi har kört tillräckligt mycket på de här vägarna för att veta vad vi ger oss in på, så det är ingen fara. :) Vi anpassar hastigheten, köra fort är det inte tal om ändå. Och sen är det tyvärr så att även vägarna i norra förorterna kan vara duktigt trasiga, de med... :(

Köp en Transalp i stället, så behöver du inte bekymra dig om bristande vägunderhåll. Den är ju tillräckligt snabb även på bättre vägar.:):):)

räven
2013-08-19, 11:04
Fordonsparken på landsbygden blir nog offroadare å jepar

Olle Å
2013-08-19, 12:06
Fordonsparken på landsbygden blir nog offroadare å jepar

Håller nog med dig med tanke på hur vägunderhållet sköts. Funderar på om skattepengarna vi på landet betalar för våra fordon går till att asfaltera storstädernas centrum:(:(

räven
2013-08-19, 13:04
Eftersom jag är vägspanare har jag fått reda på att antalet dygnsfordon är avgörande för underhåll

erikn
2013-08-19, 13:08
Med tanke på var och hur vägarna underhålls är det väl 100 000/dygn som behövs för att det ska göras något.

mirrisen
2013-08-19, 13:19
Köp en Transalp i stället, så behöver du inte bekymra dig om bristande vägunderhåll. Den är ju tillräckligt snabb även på bättre vägar.:):):)

Nope. Har nyss gjort mig av med en XT660 som fick 1500 mil på sig att övertyga mig... Men ofroadhojar är inte min grej. Banditen gör jobbet jag vill ha gjort jäkligt bra! :)