handdator

Visa fullständig version : Inte tråkigt



Nina
2013-08-15, 15:15
Det är inte precis tråkigt på kontoret. Hunden den nya Dobermannen, följer med och i dag hade hon sina modersinstinkter uppe. Hon gick runt med sitt nya tuggben i en cirkel runt mig och pep. Jag undrade förstås varför hon pep så här men så ser jag att hon letade efter en plats att gömma det på.

Tikar kan få för sig att gömma föda, de gör det för att valparna inte ska svälta eller att de ska kunna ha något att äta så mjölken inte sinar. Så i dag visade hon upp sina modersinstinkter. Om jag skulle ta valpar på henne så skulle hon säkert bli en jättefin och bra mamma. Hennes lynne är supergott, jag gillar hennes skarpa intellekt. Man brukar säga att en Doberman sover med ett öga och öra öppet och det kan jag intyga. Ingenting undgår henne, hon verkar vara utrustad med ögon i nacken också.

Man kan inte påstå att det är tråkigt eller så på kontoret, snarare jättekul för det sker alltid något roligt med henne här. I dag skulle hon upp i min famn, hon gillar att vara där. Men det är lite svårt att få plats båda två på en kontorsstol. I går var hon så envis och prompt skulle bara upp så jag tog upp henne. Jag satt skitdåligt och la armarna runt henne så hon inte skulle trilla ur min famn, hon själv såg ut att ha det toppen där hon låg så som hon snarkade i min famn.

…kommer bli skoj att se hur vi ska samsas om denna kontorsstol när hon vuxit lite till. :rolleyes:

Varför Dobermann?
Ja… Säg det. Jag gillar deras skarpa intellekt, vaktinstinkten får man på köpet. Det finns valpar på Blocket men inget jag skulle köpa. Nej jag studerar uppfödaren en tid, givetvis anslutna till SKK. Den här uppfödaren studerade jag under ett par år minst. Deras valpars resultat från div tävlingar, deras höftröntgen och annat som kan ge ledtråd hur bra och noga de är att ta fram bra hundar. Inte bara fysiskt utan även psykiskt. Visst, jag blev grillad men lät henne veta att jag i min tur studerat dem som uppfödare under en lång tid. ;-)

Att köpa en Dobermann är som att få barn igen. Allt flyttas uppåt ju större valpen blir. De är också ganska krävande och absolut inget för nybörjare. En skopa tålamod är väldigt bra att ha plus en fast hand. Det har hänt att man gått ut en runda på ca 20 min, inget kissande eller annat sker så jag har tänkt hon har väl hunnit göra ifrån sig inomhus. När vi kommer in sätter hon sig direkt… Det är ganska frustrerande när hon gör så. Man känner sig rätt lamslagen om det sker fler gånger under en och samma dag. :rolleyes: